Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

    Ik ben een vogelliefhebber en heb me in 2007 een digitale Nikon D40x aangeschaft om mijn oude Nikor C 500 lens te kunnen 'recycleren'.
    De C500 is een handige spiegellens met vast diafragma f8 die redelijk goed zonder statief te gebruiken is omdat ze compact in de hand ligt.
    Het voordeel van de kleinere sensor in de D40x was dat mijn 500 plots een 750mm werd.
    Je moet dus wel handmatig de sluitersnelheid en gevoeligheid instellen maar dat is gewoonlijk niet mijn probleem (en niet anders dan vroeger).
    Het probleem is dat het ontzettend moeilijk is om haarfijn scherp te stellen zonder de hulp van een matglas in de zoeker : de nieuwe digitale toestellen gaan er immers van uit dat je altijd met servogestuurde autofocus-lenzen werkt, en een matglas is dus niet meer te krijgen.

    Mijn vraag is dus : heeft er iemand tips die me kunnen helpen om beter/sneller scherp te stellen ?
    Ik ben van plan mijn D40x te vervangen, dus de tips mogen ook in de richting van de hardware gaan als er andere toestellen zouden bestaan die het manueel scherpstellen beter ondersteunen. (maar ik kan me niet veroorloven een automatische 500 mm lens aan te schaffen...)

    Dank bij voorbaat

  • #2
    Re: Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

    Wellicht is DIT iets voor u, alhoewel, mocht u uw toestel verkopen dan is dit een verloren kost.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

      Je zou kunnen proberen om een chip in je lens te steken, dan heb je en lichtmeting en focusconfirmatie. (er gaat dan een lichtje branden als je af-sensor meent dat er op dat punt scherpgesteld is.)

      Zie hier:
      Золотой Одуванчик на Olympus, Panasonic, переходное кольцо М42, OM, Leica R



      Ever thought that it would be great if your Nikon D40/D90 could meter with an old AI lens? So far this was only possible using a D200/300 or better. But with the programmable Russian Dandelion chip…

      Comment


      • #4
        Re: Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

        Beide dank voor de tips.
        Ze lijken me alle twee heel interessant om verder uit te zoeken.

        De Dandelion spreekt me wel aan indien het inderdaad mogelijk is om de sluiter te ontgrendelen alleen als er scherpgesteld is. Zou dit inderdaad werken met deze lens met vast diafragma ? Ik vermoed dat ik dan in stand S moet gaan werken.

        Vaak zit het onderwerp ook zo ver weg dat het amper groter is dan het centrale AF-focusveld in de zoeker. Werkt de scherpstelinformatie ook in die omstandigheden nog nauwkeurig ?
        In alle geval een nuttige aanvulling van de lens, al was het maar om onmiddellijk belichtingsinformatie te krijgen in de zoeker en Exif info op te slaan.

        Ik denk echter dat het prisma nauwkeuriger zal werken bij kleine onderwerpen.
        Hebben jullie ervaring met deze tools en hebben jullie enig idee waar je de Dandelion kan bestellen ?
        met dank

        Comment


        • #5
          Re: Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

          Op mijn D60 (veredelde D40), gaat het focusconfirmatie lichtje ook branden bij oude manuele objectieven (geen enkel elektronisch contactpunt, dus niks chip).
          Weliswaar geen lichtmeting, daarvoor zou je hem dan idd moeten chippen.
          Sowieso is het niet leuk scherpstellen met een D40/60 zoals je zelf zegt...
          Je zegt toch sowieso je D40 te willen veranderen, mocht je weten naar welk toestel je upgrade kan je eens kijken of daar dan geen matglas voor te krijgen valt. Ik denk dat voor een D90 dit wel te vinden moet zijn. Als ik het goed heb kan je zo'n lenzen op een D300 en hoger zetten en dan vraagt de camera naar de instellingen/waarde, weet iemand hoe dit werkt?

          Die chip optie lijkt mij idd het beste. Mocht je die doen, post dan zeker eventjes je bevindingen ook aub. Heb nog een 200mm lens dat ik mss kan recupereren zo.
          Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

          Comment


          • #6
            Re: Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

            ik heb juist zo'n "Dandelion 4" via ebay gekocht voor mijn olympus DSLR.
            Ik zal u mijn bevindingen hier laten weten
            www.sterckxjef.be Nikon D7000 - Tamron 17/50mm f2.8 VC - Nikkor 80-400 VR - Nikkor 80-200 f2.8 -Nikkor 14-24 f2.8 - William optics 80ED zentihstar 545/1050 mm - ATIK 320e - Nikkor 50mm

            Comment


            • #7
              Re: Scherpe foto's met een manuele Nikor 500mm spiegellems ?

              Ik heb ondertussen contact genomen met Mr Lushnikov, de man achter de 'filmprocess.ru' website. Op een aantal gedetailleerde vragen kreeg ik volgend antwoord "You ask much. Put the Dandelion and find answers to your questions." Zelfs geen antwoord op de vraag waar ik er een kan bestellen.
              Ik had de programmatie instructies eens nagelezen en meen daaruit te kunnen opmaken dat deze tool op een lens met vast diafragma niet kan afgeregeld worden.
              Kan iemand dat bevestigen of weerleggen ?
              Heb ondertussen ook op e-bay gezocht, maar vind er onder foto & camera geen hits voor deze Dandelion.
              Wel iets gevonden over 4/3 adaptors met dandelion op : http://forum.fourthirdsphoto.com/showthread.php?t=34248
              Heb eerlijk gezegd geen idee wat die ringen doen, maar ga dat morgen wel eens uitzoeken.

              Ik kijk dus met interesse uit naar de ervaring van Stekkie en andere posts.

              PS : net toch een aanvulling van Lushnikov ontvangen : hij verwijst naar http://www.leitax.com/ voor distributie. Ook eentje om morgen in meer detail uit te zoeken.

              Comment

              Working...
              X