Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grondwaterpomp instaleren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grondwaterpomp instaleren

    Ik heb dit weekend een waterput laten boren, zodat ik grondwater kan gebruiken om mn tuin te sproeien. Er steekt nu een pvc buis van 10 meter in.

    Er moet natuurlijk een pomp worden op aangesloten, maar ik weet niet goed hoe (heb wel een idee) en welk type van pomp.

    Iemand wat tips?


    Mvg Kurt

  • #2
    Re: grondwaterpomp instaleren

    Gewone pomp met reservoir, kan je in bv Brico vinden.
    Voorzie wel een goede filter tussen de pvc pijp en de pomp - grondwater bevat veel zand.

    Comment


    • #3
      Re: grondwaterpomp instaleren

      Normaal gezien zouden ze rondom die geperforeerde pvc buis soort korrels moeten gieten hebben die zand tegenhoudt. Ook op je felxibel wordt een soort kous gestoken die vuil moet tegenhouden. Je kan kiezen voor een elektronische pomp zonder reservoir of eentje met, maar die zijn dan weer duurder.

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: grondwaterpomp instaleren

        Hallo,

        de pomp die jij zoekt heet "hydrofoorgroep" en bevat een tank die zorgt voor een gelijkmatige druk.
        De pomp hoeft daardoor niet steeds te "pompen".
        Wij hebben er zo eentje op de (kubieke meter) regenton en dat werkt perfect.
        Ook zorgen voor een goede aanzuigdarm met filter en terugslagklep.
        Succes!

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: grondwaterpomp instaleren

          kom in je vraag toch wat info tekort , zoals :

          pvc buis als geleider om je zuigleiding en / of pomp ( onderwaterpomp) in te steken?
          pvc buis als aanzuigleiding? diameter?
          geperforeerde buis? waar je dan je aanzuigleiding zult insteken?

          is het een permanente installatie , maw ook voor binnenhuis installatie of eender of wordt het een "mobiele " oplossing?

          nu een standaard regenwaterpomp met aanzuigleiding zal bij 10 meter aanzuigdiepte nooit (goed) werken, het absolute maximum is 9, .. meter, de meeste pompen geven het al op bij een meter of 7-8 aanzuighoogte....

          hier wat verschillende systemen:

          een regenwaterpomp met reservoir ( vat) :

          is zodoende dat de pomp bij kleine afname ( bv druppelende kraan) niet elke 10 seconden aan en uit gaat

          de pomp draait, bouwt druk op in het vat ( met membraam in) en slaat op ze drukschakelaar terug af

          voordelen:

          meestal goedkoop te verkrijgen : brico,gamma etc
          echte merknamen door installateur te verkrijgen/plaatsen duurder maar stiller,betrouwbaarder etc

          nadelen:
          membraam sterft wel eens,
          voordruk vat moet wel eens bijgepompt worden anders terug aan uit effect
          tenzij bij de dure modellen: weinig en onstabiele druk in werking


          een moderne variante hierop is pomp met "presscontrol",

          is pomp met electronische drukregelaar zonder vat

          pomp draait constant bij afname

          voordelen:

          is meestal ook stilder dan zo ene met vat,
          druk is hoger en continue ( druk kan je goed gebruiken om drukverlies over bv 20 tuinslang te compenseren: weinig druk = plasstraaltje)
          geen drukvat waarvan je om de haverklap "aandacht" moet aan besteden

          nadelen:

          een presscontrol kan ook wel kuren hebben en of defect gaan maar die ratio ligt veel lager dan bij de vaten

          onderwaterpomp:

          wordt in boorput/regenwaterput gestoken, water wordt onder druk naar boven gestuwd ( drukleiding ipv aanzuigleiding)

          presscontrol wordt dan bij permanente installatie bv in garage of eender geplaatst, je hebt ook voedingskabel van pomp naar presscontrol en van presscontrol naar stopcontact nodig

          voordelen:

          geen pomplawaai
          kan je toepassen op grotere diepte's regenwaterputten/boorputten

          nadelen:

          relatief duur ( met installatie)

          ps alle aanzuigpompen moeten met terugslagklep uitgevoerd worden en indien een flexibel gebruikt wordt mag deze niet knikbaar-samendrukbaar zijn ( bij grote onderdruk zuigt slecht slang gewoon plat)
          Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

          Comment


          • #6
            Re: grondwaterpomp instaleren

            Hey juppekes

            Ik heb eens een vraagje over die boorput

            Heb je deze moeten aangeven aan de gemeente?

            Wat kost eigenlijk zo'n boorput met pvc buis.

            Ik zou ook graag zo'n put laten steken, maar enkel voor buiten gebruik.

            Alvast bedankt.
            Bootjes

            Comment

            Working...
            X