Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen van een bouwwerf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen van een bouwwerf

    Hallo allemaal,

    Ik en mijn vriend zijn momenteel een huis aan het bouwen. Ik zou graag enkele mooie foto's van de bouwwerken trekken. Maar het lukt me maar niet om hier foto's van de trekken op een leuke manier. De foto's die ik tot nu toe getrokken heb zijn er allemaal die "iedereen" kan trekken...

    Hebben jullie tips voor mij om toch een beter resultaat te krijgen??
    Ik heb wel maar een compact fototoestel (DSC-W120 van Sony) maar denk dat het zelf hier toch wel moet lukken mits enkele tips!

    Alvast bedankt!!
    Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
    Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

  • #2
    Re: Fotograferen van een bouwwerf

    ik ben eigenlijk ook maar beginner en het is dus makkelijker gezegd dan gedaan.
    Ik zou op zoek gaan naar dingen die andere mensen niet zo dadelijk opvallen aan de werf of bepaalde patronen (muur, hijskraan)
    Je kan ook gaan kadreren door een venster of deur, met dieptezicht ofzo.
    gebruik ook eens een ongewoon standpunt (ga tegen de grond liggen of ergens heel hoog staan)

    Zoek misschien eens een paar voorbeelden hier tussen architectuur of op Zoom.nl

    dat is alles wat ik je kan zeggen en succes natuurlijk.
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen van een bouwwerf

      heb ik over 20 jaar ook gedaan , had een gigantische hoop foto's die " zoals iedereen ze maakt " waren , heb er nadien een 50 tal uitgezocht en daar een echte knip en plak collage mee gemaakt en de reactie's die ik tot nu toe hierover kreeg waren steeds lovend , Je kan iedere keer als je deze collage bekijkt hier wel eventjes langer naar kijken dan naar enkele aparte foto's en iedereen heeft gelijk gespreksstof over hoe we vroeger er uitzagen , de verschillende materialen en manier van werken , etc
      Is zeker zeer leuk voor al wie eraan meegewerkt had.
      mvg Dewiene
      Nikon D300s + D70s + 70-200/2.8/VR + 18/70 Dx Ed +17/55 dx 2.8 +Sigma 8-16 + SB900 & Canon Powershot G10 voor in de zakken

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen van een bouwwerf

        Groothoeklens lenen ?
        Canon-man. Concerten en natuur.
        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen van een bouwwerf

          Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Groothoeklens lenen ?
          Voor op een DSC-W120 van Sony ?
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen van een bouwwerf

            Citaat:
            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man
            Groothoeklens lenen ?

            Voor op een DSC-W120 van Sony ?


            Gaat inderdaad niet... ik moet het doen met de lens die er gewoon opzit nu...
            Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
            Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen van een bouwwerf

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Voor op een DSC-W120 van Sony ?
              Je hebt ze wel, zo van die voorzetlensjes die j er via een magnetisch systeem kan opzetten, maar of je daar meteen iets mee bent...

              Vraag aan iemand die goed ffotos kan trekken om er voor jou te nemen? Lees een goed boek over fotografie? Het is moeilijk om hier heel concrete tips te geven, het is een algemene situatie, en iedere fotograaf zal die op zijn/haar manier benaderen. Concrete tips geven gaat dus neit.

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen van een bouwwerf

                @Teun2:

                je leert natuurlijk niet op 1 dag fotograferen, maar je moet wel ergens beginnen. Ik denk dat zelfs de meest amateuristische fotograaf er op zijn manier wel iets unieks van kan maken.
                Zo een collage is zelfs al geen slecht idee, want je blijft er wel naar kijken door het groot aantal beeldjes in 1 geheel.

                Ik zou gewoon wat proberen. En als je het echt niet ziet zitten, kan je er nog iemand bijvragen die er wel wat van kent. Samen kom je dan ook tot een mooi geheel.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen van een bouwwerf

                  Misschien een leuk idee om reeds van bij het begin een aantal vaste plaatsen te bepalen, en gedurende het bouw-proces steeds vanop diezelfde standpunten te fotograferen. In een album kan je zo per pagina een mooie evolutie weergeven. Op pc kan je er nog leukere dingen meedoen door overvloeien of morphen.

                  Aantal puntjes om op te letten:
                  • Camerastandpunt: Best op zoek gaan naar een herkenbaar punt, bv een deksel van een waterput of zo, en steeds dezelfde hoogte. (statief is aanrader)
                  • Brandpuntafstand: Vanzelfsprekend. Neem best zo breed mogelijk, want het zou zonde zijn dat aan het einde van het bouwproces niet alles er nog op kan.
                  • Diafragma: Gebruik hetzelfde F-getal, zodat je telkens dezelfde scherptediepte hebt. Neem hier best een klein diafragma (hoog F-getal) zodat bijna alles scherp is. Probeer ook zoveel mogelijk op hetzelfde punt scherp te stellen (als dit mogelijk is bij een huis in opbouw). Om in te spelen op variatie in het beschikbare licht kan je met je sluitersnelheid spelen (zeker als je een statief gebruik) of ISO (afhankelijk van de aanvaardbare ISO-waarden bij je camera).
                  • Tijdstip van de dag: Da's slechts een detail, maar als de schaduwen in dezelfde richting vallen is het ook wel leuk.
                  Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen van een bouwwerf

                    Oorspronkelijk geplaatst door LinseyP Bekijk bericht
                    Ik heb wel maar een compact fototoestel (DSC-W120 van Sony)
                    Leest er hier iemand eigenlijk wel de hele vraag? ik denk niet dat je bij een compact veel gaat kunnen spelen met sluitertijd en diafragma. Scherpte-diepte is altijd groot bij compact, op welk diafragma dan ook.

                    Met elk toestel kan je mooie foto's maken, maar je moet de beperkingen van je toestel kennen.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen van een bouwwerf

                      Het idee van Quint'n lijkt me wel een leuk idee! Jammer dat we intussen al in de helft van de metserij zitten en ik dus dus niet kan toepassen van bij het begin. (Had ik hier maar eerder de vraag gesteld...)

                      Ik kan jammer genoeg wel het diafragma van mijn toestel niet handmatig instellen. Maar ik denk als ik hem instel op landschap, hij automatisch een hoog F-getal neemt.
                      Ik ga het dit weekend zeker eens proberen.
                      De ISO kan ik instellen op 100, 200, 400 of automatisch.

                      Nog tips zijn zeker en vast welkom!!!
                      Kijken is leuk voor jou, jouw mening is handig voor mij......
                      Mijn Flickr -- Mijn Facebook -- Reacties steeds welkom!!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen van een bouwwerf

                        misschien kan je hier wat inspiratie uit halen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotograferen van een bouwwerf

                          Goede vraag maar moeilijk antwoord !
                          Steeds beginnen met de vraag : "Wat wil ik ?"
                          Dienen de opnamen als documentatie - een souvenir voor later ? Of wil ik een artistieke foto (s) ? Bij dit laatste heb je hierboven al voldoende voorstellen gekregen om uit te proberen. En tot slot : het ligt allemaal in handen van de fotograaf - visie, compo, benadering, kleur, zw/wit enzovoort - niet aan het toestel Succes.
                          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotograferen van een bouwwerf

                            @Linsey:

                            Die ISO heeft niet zoveel invloed voor wat jij wil: hoe donkerder, hoe hoger je de ISO moet doen en hoe meer ruis je krijgt = dus minder mooi.
                            Bij daglicht of zelfs als het wat begint te schemeren moeten lage ISO-waarden kunnen bij compact.

                            @hogteneer:

                            Het is inderdaad aan de fotograaf, maar als de fotograaf niet weet hoe is het best van wat raad te vragen.
                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotograferen van een bouwwerf

                              Oorspronkelijk geplaatst door LinseyP Bekijk bericht
                              Jammer dat we intussen al in de helft van de metserij zitten en ik dus dus niet kan toepassen van bij het begin.
                              Stukje terug afbreken is geen optie? Je moet iets over hebben voor leuke foto's he!
                              Canon EOS 5DmkII | Canon Speedlight 580EX | Canon 50mm F1.4 - Canon 24-70mm F2.8 L - Canon 70-200mm F2.8 IS L

                              Comment

                              Working...
                              X