Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bijhouden gemaakte foto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bijhouden gemaakte foto's

    Dag allemaal,
    Een paar dagen terug heb ik een digitaal toestel aangeschaft. Alles lijkt aardig te lukken. Meteen blijkt ook dat er met een digitaal toestel veel meer foto’s zullen genomen worden dan met een klassiek toestel. Met deze veronderstelling kom ik direct tot mijn vraag: Wat is nu de beste manier om de gemaakte foto’s te bij te houden op de PC om dan later op CD te zetten? Dat kan per onderwerp, of per datum enz……
    Welke systemen of manieren gebruiken jullie allemaal?

  • #2
    ik zet ze per onderwerp.
    maar dat is ook niet evident omdat je dan weer van die tussenonderwerpen hebt.

    www.vildaphoto.net

    Comment


    • #3
      mij lijkt het het evidentst van ze per datum bij te houden, of beter nog, per 'sessie'.
      zelf heb ik mappen op datum, en bij elke datum een korte beschrijving, soms meerdere mappen voor verschillende onderwerpen die dag:

      |
      + 2002-03-27 new york
      |
      + 2002-03-28 parijs
      |
      + 2002-03-28 rome
      |
      + 2002-03-29 londen

      enz, dat is voor mij een heel handig en
      efficiënt systeem, ik heb steeds meteen de
      foto die ik zoek te pakken. en telkens ik
      aan 700MB zit schrijf ik ze op cd

      Edited by - pieter jelle on 19 May 2002 23:55:26

      Comment


      • #4
        Mijn originele foto's brand ik op CD en geef ze een nummer vb foto2002-21 waarbij 21 het volgnummer is van de CD. In een excel-sheet hou ik bij welke activiteit op die CD staat. Wanneer ik dus en foto nodig heb dan doe ik even een zoek in excell.

        Maar ik hou ook nog de bewerkte foto's bij op computer, in een database programma. Dit programma kan makkelijk zoeken op informatie meegegeven in Photoshop.

        Hans

        Canon EOS 1D
        70-200mm L f2.8 (My favorite lens)
        http://www.sportfotos.be

        Comment


        • #5
          De 'bewerkte' foto's bewaar ik per onderwerp. De 'ruwe' ( zoals ze uit de camera komen) zet ik in een map met als naam "werk". Na bewerking verhuizen die naar de juiste map. In mijn map 'afbeeldingen' heb ik dus verschillende directories: vakantie, familie....daaronder mappen met het concrete onderwerp. Ik kijk ook niet op een map meer of minder, hoe meer hoe makkelijker ik iets terugvind, want het onderwerp is beter omschreven.
          Eens per zoveel tijd maak ik van alles een CD;
          Voor de "tussenonderwerpen" heb ik de onvolprezen map "varia":die probeer ik wel erg beperkt te houden, want dat wordt snel een knoeiboel... foto's die ik absoluut niet mag/wil kwijtspelen en waar ik de originelen van wil, gaan onmiddellijk op Cd.(dat kost toch maar €0.5 per CD

          Peter
          Kodak DC 4800
          Peter

          http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
          http://www.photoblog.be/peterwarson

          Comment


          • #6
            Hoe weet je dat je foto's aan zeg maar 650mb hebt en zo op cd-rom kan zetten?
            en hoe weet je welke je op cd-rom reeds hebt gezet?
            gebruik je hier speciale software voor?

            ikzelf heb nog niet uitgeprobeerd op cd-rom te zetten. moet nog.
            Tja CDirk , bedoel je op cd te zetten en van je harde schijf af?


            mij lijkt het het evidentst van ze per datum bij te houden, of beter nog, per 'sessie'.
            zelf heb ik mappen op datum, en bij elke datum een korte beschrijving, soms meerdere mappen voor verschillende onderwerpen die dag:

            |
            + 2002-03-27 new york
            |
            + 2002-03-28 parijs
            |
            + 2002-03-28 rome
            |
            + 2002-03-29 londen

            enz, dat is voor mij een heel handig en
            efficiënt systeem, ik heb steeds meteen de
            foto die ik zoek te pakken. en telkens ik
            aan 700MB zit schrijf ik ze op cd

            Edited by - pieter jelle on 19 May 2002 23:55:26
            Eppie.
            EP

            Comment


            • #7

              Hoe weet je dat je foto's aan zeg maar 650mb hebt en zo op cd-rom kan zetten?
              dat kan je eenvoudigweg in de windows verkenner zien telkens als ik aan ongeveer 700MB zit schrijf ik alles op cd en verwijder ik het van mijn hd.


              en hoe weet je welke je op cd-rom reeds hebt gezet? gebruik je hier speciale software voor?
              ik index al mijn cd's met whereisit, en die houdt ook thumbnails bij van alle foto's. ik kan dus snel op datum of op onderwerp zoeken, en meteen ook controleren of het wel degelijk de foto is die ik zoek, adhv de thumbnails.



              Edited by - pieter jelle on 20 May 2002 16:07:38

              Comment


              • #8
                Ik maak een map per maand, daarin mappen per datum. De CD's geef ik een nr. Ik print per datum een index van de foto's die ik netjes in een mapje steek. De index is voorzien van datum + nr CD. Dus hoef ik mijn mapje maar te nemen en niet al de CD's te doorlopen.

                Tinne (G2)
                http://www.pbase.com/tinne

                "Alive and Kicking"

                http://www.pbase.com/tinnew

                Comment


                • #9
                  thanx.
                  het archiveren en bewaren van foto's is iets voor mij waar ik al even mee bezig ben. precies hoe het moet,daar ben ik nog nie aan uit. rename ook steeds foto's.ik heb software IMatch en nu met mijn dig.camera download ik gewoon de foto's in een gemaakte folder bv 20.05.2002 en dan bekijk ik in welke folders ze gaan bv familie, huisdieren ze moeten en geef ze een naam met nr. erachter.
                  Ik maak ook gebruik van categorieen. Nu ben ik er nog niet aan uit of ik beter meer folders maak dan meer categorieen.
                  eerst had ik heel veel folders maar ook categorieen.Het was te veel,dubbel op.
                  Toen heb ik weinig folders gemaakt,dus globaal en ben gaan werken met categorieen.
                  Ik backup op een tape cartridge van onstream 30gb. ik laat alle foto's evenwel op de HD.
                  ik lees wel vaak dat er velen zijn die foto's vd camera eerst opslaan in een aparte folder en dan resizen/bewerken en dan pas in andere folders!?
                  ik sla ze nu niet eerst ergens anders op. hoe ik het ga doen met mijn nieuwe camera straks weet ik nog niet.
                  ben benieuwd hoe de ervaren jongens/meisjes hier dit allemaal doen.
                  en welke software er allemaal gebruikt word voor foto-archivering.


                  dat kan je eenvoudigweg in de windows verkenner zien telkens als ik aan ongeveer 700MB zit schrijf ik alles op cd en verwijder ik het van mijn hd.

                  ik index al mijn cd's met whereisit, en die houdt ook thumbnails bij van alle foto's. ik kan dus snel op datum of op onderwerp zoeken, en meteen ook controleren of het wel degelijk de foto is die ik zoek, adhv de thumbnails.



                  Edited by - pieter jelle on 20 May 2002 16:07:38
                  Eppie.
                  EP

                  Comment


                  • #10
                    Beste,

                    Ik gebruik nog een andere werkwijze. Ik beschik namelijk over een ZIP-Drive (IOMEGA).

                    Zo'n toestel werkt eigenlijk als bijkomende HD. Ik sla gewoon op tot schijfje vol is, neem nog een andere (telkens 250 MB). Mijn vrije ruimte op mijn HD is nogal beperkt (3,71 GB) zodat ik dit als een ideaal medium zie.

                    Ook bewerkte foto's worden in een aparte folder bijgehouden. Na twee schijfjes +- 500 MB brandt ik ze op een CD.

                    Veel 'opslag'genot.

                    Geert OLY C-2100UZ


                    Nikon D80

                    Comment


                    • #11
                      Hey Pieter Jelle...

                      Jij hebt zeker wel vertrouwen in de Concorde ??!?

                      in 3 dagen van New York naar Londen, Parijs en Rome....


                      Mauske
                      (Sony DSCF505V)
                      www.mauske.tk
                      Canon 60D / Sigma ex 150mm 2.8 macro / Canon 28-105 F4 / Bigma 50-500 / Lowepro Minitrekker /

                      Comment


                      • #12
                        Ja Eppie, het is inderdaad de bedoeling om de foto’s die ik op CD zal plaatsen te verwijderen op de harde schijf. Ik was doen ook benieuwd naar jullie manier van werken.

                        Voor mij is alles nog nieuw. Maar wat is er aan het volgende te doen. De foto’s die ik maak krijgen in de camera een volgnummer. Die foto’s plaats ik dan in een map volgens datum. Op zich allemaal geen probleem, tenzij je op een dag meerdere reeksen maakt, en zo telkens foto’s heb met de zelfde volgnummers. Deze in dezelfde map plaatsen lukt dan niet meer. Iedere foto een andere naam gaan geven lijkt me ook niet logisch.

                        Comment


                        • #13

                          Ja,dan kan je bv een laatste foto op de camera laten zitten als je verder wilt fotograferen. Probeer dit eens.
                          als je reeksen foto's maakt en het niet over het zelfde onderwerp is dan kun of renamen en nr. doet er dan niet toe of folders onder data maken etc.
                          gezien ik niet veel foto's tegelijk kan schieten.
                          ik stop alles eerst in een folder en selekteer alles als de foto's van 1 onderwerp zijn of naam die ik er aan wil geven en dan doe ik smart rename met mijn software. dan worden ook aut. oplopende nrs eraan gegeven.

                          Ja Eppie, het is inderdaad de bedoeling om de foto’s die ik op CD zal plaatsen te verwijderen op de harde schijf. Ik was doen ook benieuwd naar jullie manier van werken.

                          Voor mij is alles nog nieuw. Maar wat is er aan het volgende te doen. De foto’s die ik maak krijgen in de camera een volgnummer. Die foto’s plaats ik dan in een map volgens datum. Op zich allemaal geen probleem, tenzij je op een dag meerdere reeksen maakt, en zo telkens foto’s heb met de zelfde volgnummers. Deze in dezelfde map plaatsen lukt dan niet meer. Iedere foto een andere naam gaan geven lijkt me ook niet logisch.

                          Eppie.
                          EP

                          Comment


                          • #14
                            op datum houden is eigenlijk ook een soort van map maken op onderwerp omdat je dan bij moet houden wat je op dag X gedaan hebt (i.e. het onderwerp). tenzij je geďnteresseerd bent in welke foto heb ik gemaakt op dag X zoals "welke foto heb ik gemaakt op 11 september 2001" maar daarvan lijkt het nut mij nogal miniem.

                            zelf neem ik veel fotos van vlinders, libellen, planten etc. dus als ik beest A zie op twee data horen die in de map van beest A en niet in de mappen datum X en datum Y.

                            daarbij verlies je dan weer de info waar de foto genomen is wat belangrijk is voor vakantiefotos en zo. dit zou je kunnen oplossen door dan ook een map te maken voor datum X met bijhorende locatie die dan vol zit met symlinks (ik weet niet hoe dat heet in Windows jargon) naar de verspreide fotos.
                            goed idee van mezelf. ga ik eens uitproberen.

                            je wint hierbij de mogelijkheid om snel alle fotos van beest A te bekijken.

                            ik sla alles op CD op. elke week als het kan. dus eigenlijk telkens er iets bij gekomen is. call me paranoid.

                            edit:
                            ik ga mappen maken op datum/locatie en de categorie mappen invullen met symlinks. dat lijkt mij het beste. zo hou je steeds al de vakantiefotos en kan je enkel de symlinks van de beste fotos houden

                            Edited by - JeroenM on 21 May 2002 12:29:33
                            www.vildaphoto.net

                            Comment


                            • #15
                              In software IMatch kun je het mooi allemaal archiveren in folders en categorieen.
                              In meerdere categorieen zelfs.
                              zie www.photools.com


                              op datum houden is eigenlijk ook een soort van map maken op onderwerp omdat je dan bij moet houden wat je op dag X gedaan hebt (i.e. het onderwerp). tenzij je geďnteresseerd bent in welke foto heb ik gemaakt op dag X zoals "welke foto heb ik gemaakt op 11 september 2001" maar daarvan lijkt het nut mij nogal miniem.

                              zelf neem ik veel fotos van vlinders, libellen, planten etc. dus als ik beest A zie op twee data horen die in de map van beest A en niet in de mappen datum X en datum Y.

                              daarbij verlies je dan weer de info waar de foto genomen is wat belangrijk is voor vakantiefotos en zo. dit zou je kunnen oplossen door dan ook een map te maken voor datum X met bijhorende locatie die dan vol zit met symlinks (ik weet niet hoe dat heet in Windows jargon) naar de verspreide fotos.
                              goed idee van mezelf. ga ik eens uitproberen.

                              je wint hierbij de mogelijkheid om snel alle fotos van beest A te bekijken.

                              ik sla alles op CD op. elke week als het kan. dus eigenlijk telkens er iets bij gekomen is. call me paranoid.


                              Eppie.
                              EP

                              Comment

                              Working...
                              X