Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

haag van de buren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • haag van de buren

    We zitten met het volgende probleem
    De buren willen een laurierkers haag niet snoeien.
    deze mensen zijn niet de huiseigenaars maar huren dit pand
    De situatie is als volgd.
    Enkele jaren geleden hebben we een garage mogen plaatsen met toestemming van de huiseigenaar op de scheidingsgrens van het grondstuk.
    Mist de blinde gevel in siersteen werd opgetrokken zodat er bij de buren een mooie koer ontstond.
    de toestemming werd gegeven in de tijd dat deze mensen er nog niet woonde
    Ons grondstuk loop van de straat af naar achter met een hoogteverschil van +- 80 cm
    Het huis van de buren ligd omgeveer 40 cm lager dan ons grondstuk(is altijd al zo geweest nog voor dat we er gebouwd hadden.
    Voor de bouw van de garage kon het regenwater weg naar achter en wegzinken in de grond waar nu de garage staat.
    Maar door de bouw hiervan is dit niet meer mogelijk.
    Tot daar geen probleem omdat onze opvaart uit losse steentjes bestaat zodat het meeste hemelwater toch de grond in kan.
    Nu heeft er zich twee zomers terug een paar flinke zondvloeden voor gedaan met wateroverlast tot gevolg.onze kelder stond ook onder water.
    Maar omdat onze buren in een zonk liggen (hun huis ligt ook lager dan hun opvaart in klinkers) liep er regenwater hun kelder in.
    Nee het was niet het water van hun grondstuk maar ons regenwater alsof het een naambordje om had zeker
    Ik heb hulp aangeboden bij het opruimen van het water thans we zelf met water in de kelder zaten en deze werd geweigerd
    Met het gevolg dat wij maar een nieuwe schutting moesten plaatsen met beton platen zodat het regenwater niet meer over de al bestaande schutting van betonplaat en draad kon lopen.
    maar deze schutting is van de huiseigenaar dus stelde ik voor om deze daar over aan te spreken en dan een nieuwe schutting te plaatsen zoals zij dit vroegen en de kosten te delen.
    Nee nee daar komt niets van in huis zei de buur toen," ik zorg er voor dat de huiseigenaar en geen rotte frank aan betaald" was het antwoord toen
    Ja wat wil je dat.
    Sindsdien laat hij de laurierkers aan de straatzijde tot op 120/140 cm groeien waardoor we niets meer zien bij het verlaten van ons grond stuk.
    We zijn verschillende keren met heel veel geluk van afgekomen, net geen fietsers onder de auto omdat het voet en fietspad vlak aan de grondlijn ligt waardoor we bij het uitrijden niets zien ook geen fietsers.
    We liggen op een straat die de verbinding vormt naar een redelijk nieuwe woonwijk met veel schoolgaande kinderen.
    Hem hier verschillede malen over aan gesproken met als antwoord als we een fietser onder de auto zouden krijgen dat dit ons probleem was
    Dus kontakt opgenomen met de huis eigenaar en de situatie uitgelegd.
    Van deze heb ik dan de toestemming gekregen om deze haag te snoeien.
    Wat ik vorig jaar dan ook onmiddelijk heb gedaan.
    zelfs heb ik de binnenkant van de haag gesnoeid omdat het al oudere mensen zijn en hun die last niet wou aandoen van een half gesnoeide haag.
    Met dank dat ik 1.80m in de grond kan kruipen als de man mij aankijkt
    ik denk dan "ach man het maakt je er niet mooier op"
    Heb deze namiddag weer gebuik gemaakt van de snoeischaar maar ben wel niet meer zo gek geweest om nog alles te doen enkel het hoogst nodige de rest is nu voor hun
    zie hier een bijgevoegd plan dan is het misschien duidelijk

    Allé ik lig nu zeker drie meter diep onder de grond na de snoeibeurt
    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

  • #2
    Re: haag van de buren

    ******************
    Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 09:18. Reden: ************

    Comment


    • #3
      Re: haag van de buren

      Wat is je vraag eigenlijk?
      Als ik het goed begrijp geeft de huiseigenaar toestemming om die haag laag te houden. Ok, de huurder heeft dat bijkbaar niet zo graag, maar dat is zijn probleem.

      Comment


      • #4
        Re: haag van de buren

        Waty snoeien betreft van planten die eigendom zijn van buren ... jij mag alles snnoeien wat je wil als het maar de perceelgrens overschrijdt en dus bij u hangt.
        Al wat boven zijn eigendom hangt mag je niet aanraken zonder onderlinge overeenkomst.
        Dat de planten tussen zijn perceel en de straat te hoog zijn is een kwestie tussen hem en de gemeente, als de gemeente er niets aan doet en hem niet dwingt te snoeien, dan kunt ge daar niets aan doen!
        Op vele plaatsen is het zo dat je elke beplanting dat op minder dan 2 meter (bijv.) van de perceelgrens met de buur staat tot 2 meter hoog mag laten worden, eensmaal verder is er bijna geen limiet meer.
        Natrrulijk kan de wijk stedebouwkundige voorschriften bevatten die andere regels oplegt ... die moet je normaal zelf ook kennen.

        Wat huurder en eigenaar betreft ... tijdens een huurcontract is het de HUURDER dat de tuin mag inrichten naar zijn zin, het is niet de eigenaar dat daar een verplichting mag op leggen. Wat eventueel wel kan is een onderlinge overeenkomst met die eigenaar en de huurder. De huurder is niet eigennaar maar je bent wel op zijn privé-domein als je daar komt, hij betaalt ervoor.

        Enige oplossing is een deftig gesprek en overeenkomen!
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: haag van de buren

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          .....
          Enige oplossing is een deftig gesprek en overeenkomen!
          heb ik reeds enkele malen geprobeerd met het resultaat dat ik steeds dieper de grond ik gekeken word ,maar ben nog steeds springlevend
          deze persoon is niet voor rede vatbaar hij heeft liever een dode op zijn geweten door het niet onderhouden van de haag dan het onderhoud er van te doen
          is zo iemand van "wat ik zeg is wet" je weet wel hé
          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

          Comment


          • #6
            Re: haag van de buren

            Al je buur thuis is, moet je - goed opvallend - foto's maken van de insecten in z'n haag.
            Later laat je hem fier een paar mooie macro's zien, zogezegd allemaal in zíjn haag getrokken.
            Dat succes zal hij jou niet gunnen en de haag zal vlug geschoren zijn, of helemaal weg.
            Vriendelijke groet,

            Jos

            Comment


            • #7
              Re: haag van de buren

              Iedere gemeente/stad heeft zijn reglementen qua aanplantingen en die kunnen zelfs van wijk tot wijk verschillend zijn binnen dezelfde gemeente.
              Ik heb in de tijd ook last gehad met een buur, die had mijn haag langs zijn kant gesnoeid tot tegen de stam, daarvoor moest hij zijn hand 50 cm door de afspanning steken.
              Resultaat, mijn haag naar de vaantjes en ik naar het stadshuis om inlichtingen.
              Hoe die dienst noemde ben ik vergeten, maar daar staat precies geschreven wat en hoe men mag aanplanten.
              Gezien de ruzie met uw gebuur zou ik mij tot deze dienst wenden en blijkt dat hij in fout is dan kunt u een klacht neerleggen.


              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: haag van de buren

                Uw foto bekijkend ... de haag hangt blijkbaar wat over tot op het voetpad maar is dit storend voor voertgangers?
                Aan het fietspad komt hij niet en op straat nog minder.

                Wat ga je doen als die elke dag een dikke camionette dat redelijk hoog is op zijn oprit zet waar je helemaal niet meer door kan kijken ... zo net tot tegen het voetpad (volledig legaal).

                Wij hebben hier op de perceelgrens een haag Leylandi staan, ongeveer 1m80 à 2m hoog en dus volgens de hier toegelaten hoogte. Ons perceel ligt tussen de 70cm links en 100cm rechts hoger dan het voetpad (was zo) .... t.o.v. het voetpad is de haag dus 2m + 1m = 3m hoog t.o.v. het voetpad, volledig legaal. Dit is dan nog eens net voor een bocht en eerlijk gezegd, ik heb daar nog NOOIT last van gehad om buiten te komen en de buren ook niet.

                Uw oprit ligt toch enige afstand van de haag ... dan heeft u toch een redelijke grote kijkhoek om er voorzichtig uit te komen? Ge stopt eerst voor voetgangers, dan voor fietsers en dan pas voor de straat ... ge kunt volgens mij voorzichtig vooruit tot je een voldoende zicht hebt.

                Is het niet eerder wat pesterij met uw buur en vice versa?

                Kijk eens het aangepast planneke met een auto dat van uw oprit komt.
                Ge rijdt tot aan het voetpad, er komen geen voetgangers en ge rijdt een stuk vooruit (eerste volgende stop) ... ge kijkt voor fietsers en als die er niet zijn rij je een tweede stuk vooruit (tweede volgende stop), dan heb je zicht op de baan genoeg denk ik.
                En als ge de auto nog iets verder rijdt tot net voor de baan, dan kunt ge zelfs nog verder kijken.



                Lukt dat echt niet om voorzichtig buiten te komen?

                Nog goed dat de gemeente net op de perceelgrens met uw buur geen dikke paal voor een of ander komt plaatsen of dikke bomen op het voetpad of tussen voetpad en fietspad ... dan ziet ge nog veel minder!
                Last edited by VerSeg; 13 juni 2010, 01:31.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

                Comment


                • #9
                  Re: haag van de buren

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  ... Lukt dat echt niet om voorzichtig buiten te komen? ...
                  Dat zal moeilijk zijn, als de auto een lange neus heeft.
                  Bovendien moet je bij thuiskomst altijd achterwaarts inrijden, als er geen plaats is om de auto te keren op je erf.

                  Neen, dan is een blitse BMW Isetta de oplossing. Gemaakt met "Deutsche gründlichkeit" en nog zuinig ook.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: haag van de buren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                    Dat zal moeilijk zijn, als de auto een lange neus heeft.
                    Bovendien moet je bij thuiskomst altijd achterwaarts inrijden, als er geen plaats is om de auto te keren op je erf.

                    Neen, dan is een blitse BMW Isetta de oplossing. Gemaakt met "Deutsche gründlichkeit" en nog zuinig ook.
                    Jos als wij hier uit onze ondergrondse garage rijden dan moet iedereen bijna
                    op een helft van de straat staan met auto om zicht te krijgen op het verkeer
                    dat van links komt. Gelukkig is het geen drukke straat.
                    Ik weet echt niet wat mensen zien in dat soort struiken en andere rotzooi
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: haag van de buren

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Waty snoeien betreft van planten die eigendom zijn van buren ... jij mag alles snnoeien wat je wil als het maar de perceelgrens overschrijdt en dus bij u hangt.
                      Dat zou ik zo vlug niet zeggen;
                      ART. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden. Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.

                      Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken. Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet."
                      Er staat nergens dat jij het recht hebt om de takken te snoeien, wel dat je kan verplichten om te snoeien.
                      Wat eigendom is van een ander moet jij nog altijd afblijven, ook al is die in fout daarvoor heb je bepaalde instellingen die het voor jou regelen.

                      @ts ga naar de gemeente om juiste info te verkrijgen.
                      afsluitingen en hagen plaatsen
                      bomen en hagen planten
                      Never resist temptation or it could go away...
                      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

                      Comment


                      • #12
                        Re: haag van de buren

                        Hey juppekes

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Waty snoeien betreft van planten die eigendom zijn van buren ... jij mag alles snnoeien wat je wil als het maar de perceelgrens overschrijdt en dus bij u hangt.
                        Al wat boven zijn eigendom hangt mag je niet aanraken zonder onderlinge overeenkomst.
                        Daar zou ik mee oppassen

                        Eigenlijk mag je geen enkel takje of blaadje snoeien van een plant of boom van uw buur, zelfs al hangt het over de perseelsgrens.

                        Zolang het aan de plant of boom hangt die op de buur zijn grond staat blijft dit zijn eigendom.

                        Dat is ook zo met fruitbomen die overhangen, dit fruit blijft eigendom van uw buur en mag je zeker niet plukken (diefstal)

                        Maar het omgekeerde is dan ook zo, als er fruit in uw tuin valt van uw buur zijn boom, is dit dan jou eigendom, als de buur dit probeert terug te nemen is dit dan diefstal van zijn kant.

                        Dat is dan ook zo voor takken en bladeren die afvallen in de winter.

                        Al wat in uw tuin beland door weer en storm is uw eigendom, al komt het van de buren, dus het opruimen ervan is dan jou taak

                        Dus vooraleer je een buur zijn haag of boom snoeit eerst even en praatje maken met die persoon

                        Als hij dan nog niet wil kan je een praatje maken met de wijkagent, die personen kunnen ook veel oplossen hoor
                        Bootjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: haag van de buren

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Uw foto bekijkend ... de haag hangt blijkbaar wat over tot op het voetpad maar is dit storend voor voertgangers?
                          Aan het fietspad komt hij niet en op straat nog minder.
                          de voetgangerns lopen hier door op het fietspad en de fieters bevinden zich op de straat

                          Uw oprit ligt toch enige afstand van de haag ... dan heeft u toch een redelijke grote kijkhoek om er voorzichtig uit te komen? Ge stopt eerst voor voetgangers, dan voor fietsers en dan pas voor de straat ... ge kunt volgens mij voorzichtig vooruit tot je een voldoende zicht hebt.
                          onze beplanting is maar een halve meter breed dus we zitten vlak langd de haag
                          Is het niet eerder wat pesterij met uw buur en vice versa?
                          voor het plaatsen van de garage nooit geen last gehad we hadden er zelfs een haagbeuk staan van 1,8 m hoog nooit problemen gehad ook niet met het snoeien van die haag toen ook al moesten we bij hun op het gronstuk komen
                          maar sind s de garage er staat oei oei niets dan leed
                          denk dat het afgunst is van hunner kant
                          want deze garage (8,50x7,85) is eigenlijk groter dan hun woonhuis nu



                          Lukt dat echt niet om voorzichtig buiten te komen?

                          Nog goed dat de gemeente net op de perceelgrens met uw buur geen dikke paal voor een of ander komt plaatsen of dikke bomen op het voetpad of tussen voetpad en fietspad ... dan ziet ge nog veel minder
                          ja wat hebben we dan een geluk zeg
                          !
                          zoals reeds gezegd velen malen met deze persoon gaan praten maar niet voor rede vatbaar
                          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                          Comment


                          • #14
                            Re: haag van de buren

                            Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                            Dat zou ik zo vlug niet zeggen;

                            Er staat nergens dat jij het recht hebt om de takken te snoeien, wel dat je kan verplichten om te snoeien.
                            Wat eigendom is van een ander moet jij nog altijd afblijven, ook al is die in fout daarvoor heb je bepaalde instellingen die het voor jou regelen.

                            @ts ga naar de gemeente om juiste info te verkrijgen.
                            afsluitingen en hagen plaatsen
                            bomen en hagen planten
                            En als ze niet voor rede vatbaar zijn. Je graaft aan jouw kant een wortel van de struik bloot, snijdt deze over en steekt ze in en flesje gevuld met mazout. Je graaft dit alles terug in en het jaar daarop mogen ze een nieuwe struik planten, als ze nog iets groen willen. Wel voor zorgen dat niemand jou bezig ziet en gelukkig heb ik het zelf ook nog nooit moeten doen. Truc mij ooit verteld door een tuinier die regelmatig dit soort problemen tegenkwam.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                            Comment


                            • #15
                              Re: haag van de buren

                              Als het met de haag niets wordt kan je aan de gemeente vragen of er een spiegel geplaatst kan worden aan de overkant van de weg.

                              Comment

                              Working...
                              X