Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Windows updates

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Windows updates

    Iedere Vista- of Windows7-gebruiker zal de dagelijkse updates intussen wel gewoon zijn, maar toch vraag ik me soms af wat de bedoeling van die veelvuldigheid eigenlijk is.
    Is het echt zo dat dagelijks verbeteringen worden aangebracht aan het operating system en nieuwe virussen of spyware moeten worden uitgeschakeld, of is het zelf een soort van spyware waarmee Microsoft ons surfgedrag en de installatie van software opvolgt?

    Hoe dan ook : de laatste dagen is het welletjes geweest. Behalve de uiterst frequente "Definition Update for Windows Defender" kregen we gisteren nog 6 al dan niet cumulatieve"beveiligingsupdates", een programma voor 't verwijderen van schadelijke software, een filter voor ongewenste e-mail en nog een update voor een drietal SP's (incl. eentje voor Vista SP2).

    Mij lijkt dat allemaal toch eigenaardig. Ik zie ook al op tegen de stortvloed aan updates die mijn PC zal moeten verwerken na enkele weken vakantie en dergelijke. Maar ook zonder langere afwezigheid blijft het een vervelende en tijdverslindende bezigheid. Zelfs al duurt het downloaden, maken van een herstelpunt en bijwerken soms maar een minuut, als je alles samentelt zit je aan enkele uren per jaar, zonder de uren die nodig zijn geweest voor een volledige heropstart van het systeem.

    Wat vinden jullie daarvan ... en hebben andere besturingssystemen ook die dagelijkse bijwerkingen nodig?
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

  • #2
    Re: Windows updates

    Die "Windows Defender updates" zijn bijwerkingen van de anti-malware die in Windows ingebakken zit. Daar hoef je niets voor te herstarten, of system restore points te maken.

    Weet je, je kan je Windows ook gewoon instellen dat al die dingen volledig automatisch gebeuren. Je PC herstart dan eens gedurende de nacht, maar daar heb je niet veel last van.

    Als je nagaat hoe frequent updates zijn op Debian of Ubuntu, dan zie je dat dit geen uitzondering is. En die Windows Defender moet je gaan vergelijken met andere anti-malware, die evengoed regelmatig up-to-date gehouden moet worden. Misschien niet dagelijks, maar met die troep geldt "hoe sneller hoe beter".

    Dave
    pixelpusher

    Comment


    • #3
      Re: Windows updates

      Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht

      /knip
      en hebben andere besturingssystemen ook die dagelijkse bijwerkingen nodig?
      /knip
      Linux (Ubuntu) heeft dat ook,
      niet dagelijks, eerder weekelijks
      soms kleine updates van een paar kilobyte
      soms ettelijke megabytes
      soms veiligheidsupdates
      soms kompleet nieuwe versies van programma's.

      Dus,
      je bent niet alleen.

      vervelend?
      bah, nee
      voor ik m'n pjoeter afsluit laat ik de update/upgrade lopen

      Kan je bij windows niet verder werken tijdens een update (Ubuntu/linux wel)?

      Christiaan
      Fuji Digitaal fototoestel

      Comment


      • #4
        Re: Windows updates

        Eén van de eerste dingen die ik doe is het uitschakelen van de AUTOMATISCHE updates. Ik heb er een probleem mee dat de computer zelf gaat beslissen wat / wanneer er gedaan wordt.
        Als het MIJ past doe ik een custom update d.w.z. Windows Defender hoef ik niet... afvinken... uiteindelijk laat ik de updates gebeuren die ik wil op het ogenblik dat ik wil. Ondertussen werk ik gewoon verder (op een andere PC).

        Het enige wat automatisch gaat is de antivurus updates van Avast en AVG al de rest gaat manueel, als er dan iets mis gaat dan heb je ten minste gezien wie de dader is.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Windows updates

          Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
          Eén van de eerste dingen die ik doe is het uitschakelen van de AUTOMATISCHE updates. Ik heb er een probleem mee dat de computer zelf gaat beslissen wat / wanneer er gedaan wordt.
          Als het MIJ past doe ik een custom update d.w.z. Windows Defender hoef ik niet... afvinken... uiteindelijk laat ik de updates gebeuren die ik wil op het ogenblik dat ik wil. Ondertussen werk ik gewoon verder (op een andere PC).

          Het enige wat automatisch gaat is de antivurus updates van Avast en AVG al de rest gaat manueel, als er dan iets mis gaat dan heb je ten minste gezien wie de dader is.
          Dus anti-virus updates van je anti-virus software laat je automatisch doen, maar updates van Windows Defender hou je tegen? Hm... vreemde logica.

          Dave
          pixelpusher

          Comment


          • #6
            Re: Windows updates

            Windows XP is een product uit 2002. Je zult vast wel al gehoord hebben over allerlei beveiligingslekken die aan de lopende band gedicht worden. Computer krakers, virussen, Trojaanse paarden en andere kwaadwillenden maken graag gebruik van gaten in slecht beveiligde systemen. Is jouw data dan zo ontzettend het stelen waard? Ik denk dat de belangrijkheid van onze gegevens, afgezet tegen het wereld gebeuren, enorm mee valt. Toch doe ik veel met mijn machine. Mijn contacten, agenda, financien, administratie en heel die bende staat op mijn schijf. Weliswaar goed versleuteld en achter vier verschillende wachtwoord systemen, maar ik vind het geen lekker idee dat iedereen met een beetje kennis van zaken heel mijn hebben en houden uit mijn pc kan downloaden, telkens wanneer ik mij met Internet verbindt. Ik ben niet rijk en heb feitelijk geen geheimen, maar prive is toch prive.

            De basis van een degelijke beveiliging voor je pc, begint bij het laten bijwerken van Windows zelf. Als daar eenmaal alle gaten in gedicht zijn, zit je al heel wat zorgelozer te internetten. Nu kennen we Microsoft al jaren, en zeker als het gaat om hun reputatie waar het onze pc veiligheid betreft, zelfs al is alles up to date, dan moet je daarna nog zorgen dat je een goede firewall en een goed antivirus programma installeert. Maar zo ver zijn we nog niet. De vraag "waarom moet ik updaten", is dus gauw beantwoord. Een slot op je voordeur is nu eenmaal een basis voorziening die we allemaal moeten treffen en de sloten van Microsoft voor Windows XP waren in 2002 niet bijzonder inbraak werend. En dan zeg ik het voorzichtig. Maar sindsdien is er veel gedaan om deze beveiligings-euvels te verhelpen. Kleine stukjes van Windows zijn herschreven zodat ze nu veiliger zijn, en dus minder gevoelige informatie ongewild naar buiten lekken. Je moet je nu eenmaal beschermen tegen zekere schaduwzijden van het particulier initiatief om het zo maar eens te noemen.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #7
              Re: Windows updates

              Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
              Dus anti-virus updates van je anti-virus software laat je automatisch doen, maar updates van Windows Defender hou je tegen? Hm... vreemde logica.
              Ja, omdat ik WD niet gebruik, net als de windows firewall trouwens. Genoeg alternatieven zonder vast te geraken in het "windows regelt alles" stramien.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: Windows updates

                Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
                De basis van een degelijke beveiliging voor je pc, begint bij het laten bijwerken van Windows zelf. Als daar eenmaal alle gaten in gedicht zijn, zit je al heel wat zorgelozer te internetten. Nu kennen we Microsoft al jaren, en zeker als het gaat om hun reputatie waar het onze pc veiligheid betreft, zelfs al is alles up to date, dan moet je daarna nog zorgen dat je een goede firewall en een goed antivirus programma installeert. Maar zo ver zijn we nog niet. De vraag "waarom moet ik updaten", is dus gauw beantwoord.
                Dat hackers geregeld gaten vinden in Windows is niet abnormaal, maar toch niet alle dagen!? En zoals je zelf zegt, schieten zelfs dan die updates nog tekort.
                Wat de reputatie van MS betreft, weet ik niet goed wat te denken. Uit commerciëel oogmerk, verkoopt natuurlijk niemand graag brol. Toch kan ik me door die aanhoudende stroom van updates niet ontdoen van de "big brother is watching you" indruk.
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Windows updates

                  Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                  Ja, omdat ik WD niet gebruik, net als de windows firewall trouwens. Genoeg alternatieven zonder vast te geraken in het "windows regelt alles" stramien.
                  Windows regelt alles = wel handig maar het nadeel is dat gebruikers niet meer
                  gaan nadenken en dat vind ik erger.

                  Als je alles heb meegemaakt van vroeger tot nu, van Dos tot Windows 7...
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

                  Comment


                  • #10
                    Re: Windows updates

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                    Dat hackers geregeld gaten vinden in Windows is niet abnormaal, maar toch niet alle dagen!? ... Toch kan ik me door die aanhoudende stroom van updates niet ontdoen van de "big brother is watching you" indruk.
                    Bijna niets van malware heeft tegenwoordig nog te maken met lekken in Windows, maar met lekken in het gezond verstand van de mensen die achter de computer zitten en alles aanklikken wat er te klikken valt. Vermits Microsoft de hersenen van de gebruiker niet kan patchen (en da's hun job ook niet) zorgen ze'r gewoon voor dat Defender up-to-date is om dat soort van junk tegen te houden. De meeste van die informatie komt trouwens van de gebruikers zelf, die zulke dingen rapporteren.

                    Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Ja, omdat ik WD niet gebruik, net als de windows firewall trouwens. Genoeg alternatieven zonder vast te geraken in het "windows regelt alles" stramien.
                    Ik durf wedden dat als je je computer up-to-date houdt, en de Firewall en Defender in stand, dat je al de andere anti-malware junk eraf kan smijten en dat je computer 2x zo snel gaat aanvoelen en je beter beschermt bent.
                    pixelpusher

                    Comment


                    • #11
                      Re: Windows updates

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Windows regelt alles = wel handig maar het nadeel is dat gebruikers niet meer
                      gaan nadenken en dat vind ik erger.

                      Als je alles heb meegemaakt van vroeger tot nu, van Dos tot Windows 7...
                      Gebruikers dienen niet na te denken, want dan gaat het net mis.

                      Van mij mag hij automatisch downloaden/installeren, maar niet automatisch rebooten, dat doe 'k zelf wel.

                      En meestal is het éénmaal per week.
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: Windows updates

                        Toen ik woensdagavond mijn computer wou uitschakelen duurde het ook een hele tijd, er moesten 14 updates verwerkt worden.
                        Het is niet dat die computer maar één keer per maand wordt opgestart, die staat elke avond aan.

                        Maar als ze op die manier problemen kunnen voorkomen, dan vind ik dat eiegenlijk geen probleem.


                        Je kan de automatische updates normaalgezien wel uitschakelen, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is...


                        Mijn laptop komt niet zo dikwijls uit de kast, ik zal straks eens kijken hoeveel updates die nog moet verwerken (die draait op XP).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Windows updates

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Toen ik woensdagavond mijn computer wou uitschakelen duurde het ook een hele tijd, er moesten 14 updates verwerkt worden.
                          Het is niet dat die computer maar één keer per maand wordt opgestart, die staat elke avond aan.
                          Maar als ze op die manier problemen kunnen voorkomen, dan vind ik dat eiegenlijk geen probleem.
                          Je kan de automatische updates normaalgezien wel uitschakelen, maar ik weet niet of dat wel zo verstandig is...

                          Mijn laptop komt niet zo dikwijls uit de kast, ik zal straks eens kijken hoeveel updates die nog moet verwerken (die draait op XP).
                          Hier ook (Windows 7).
                          De updates worden geïnstalleerd als ik de pc afsluit.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Windows updates

                            Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                            Ik durf wedden dat als je je computer up-to-date houdt, en de Firewall en Defender in stand, dat je al de andere anti-malware junk eraf kan smijten en dat je computer 2x zo snel gaat aanvoelen en je beter beschermt bent.
                            Yeah sure

                            Trouwens, 1 van de PCs draait 24/7 en kan ongewilde reboots missen als de pest. Ik moet hier nog het eerste virus of de spyware zien die actief is (wel al virussen binnen gekregen die mij door anderen "aangeboden" werden) sinds 1983. Ik ben steeds van alle "add-ons" die MS meende te moeten meeleveren omdat het voor de gebruiker gemakkelijker zou zijn afgebleven. Geen IE (was er nog niet toen ik in 1995 op internet kwam), geen OE (idem), geen MS FW, enz.
                            Mijn oude P4 2.4GHz desktop blijft ondertussen dag in dag uit zijn werk doen met uptimes tot meer dan 2 maanden.
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Windows updates

                              Microsoft hanteert de "Patch Tuesday policy. Security updates komen dus elke tweede dinsdag van de maand. In zeer uitzonderlijke gevallen zal er eens eentje sneller volgen, maar ik denk dat het de afgelopen jaren slechts 1 keer gebeurd is.

                              Zoals reeds gezegd hier, heb ik het op mijn ubuntu desktop bijna dagelijks aan mijn broek, en wat anti-virus/malware software betreft, ja daar zijn bijna altijd dagelijks updates voor.

                              Comment

                              Working...
                              X