Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stroibst: paraplu of softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stroibst: paraplu of softbox

    Hallo,

    Ter voorbereiding van de huwelijken die er aan zitten te komen, was ik nog eens door mijn materiaal aan het gaan om te checken of ik nog nieuwe spullen nodig heb of dat ik sommige spullen moet vervangen.

    Mijn witte paraplu is aan vervanging toe, en ik zou er ineens 2 nieuwe moeten hebben. Maar nu vroeg ik mij af, of een witte paraplu van ongeveer 85 cm om door te schieten wel het meest ideale accessoire is.

    Het gaat voor de duidelijkheid om strobist fotografie. Ik heb 2 statieven, 2 kantelbare parapluhouders, RF602 triggers, 1 Canon 580EX I flits en 1 Nikon SB-80DX.

    Ik hou van zacht licht, dus ik zou sowieso accessoires moeten hebben die mooi diffuus licht geven. Maar bij zo'n paraplu gaat wel heel veel licht verloren. Zijn er goede alternatieven? Wat gebruiken jullie bijvoorbeeld? Het moet wel compact en licht blijven, want anders kan ik evengoed mijn studioflitsen, met softboxen en accu's gebruiken.

    Groetjes!
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: Stroibst: paraplu of softbox

    Mijn (vrij beperkte) ervaring met trouwfotografie + strobist is dat ik vaak licht te over had, zelfs met paraplu's.
    Als je toch vaak op volle kracht of 1/2e wenst te flitsen is een batterypack voor de flits geen slechte investering. Ben zeer tevreden van de Pixel-variant van de dure Canon en Nikon batterypacks.

    Voor compacte plu's zou'k Westcott suggereren.
    Last edited by Sam Jae; 11 juni 2010, 10:41.

    Comment


    • #3
      Re: Strobist: paraplu of softbox

      Ik werk nogal graag met een day for night techniek: achtergrond onderbelichten en dan personen uitlichten met flits. Dan kom ik wel vaak licht te kort.

      Wat accu's betreft gebruik ik momenteel Lenmar AA's van 2500 of 2700 mAh en daar ben ik best tevreden van. Maar die Pixel battery packs zien er precies ook niet slecht uit.

      Ik heb voor mijn flits een Micro Appolo 45 softbox van Lastolite. Die gebruik ik wanneer ik mijn flits op de camera zet tijdens de reportage van bijvoorbeeld de ceremonies.

      Maar tijdens de foto's op locatie gebruik ik liever de flitsen strobist-way en dan vind ik dat softboxje ook niet echt voldoende.

      Is een grotere softbox beter dan een paraplu? Wat is een goede maat? Wie heeft wat van accessoires en wat zijn daar de ervaringen mee?
      www.focusfotografie.be
      www.facebook.com/eviwilmus

      Comment


      • #4
        Re: Stroibst: paraplu of softbox

        hangt er allemaal van af wat je wilt bereiken...

        gewoon een portret uitlichten, dat kan je goed met een 28" Westcott softbox, daar heb je een goede controle van je licht mee, maar de vraag is, wil je dat wel... soms wil ik liever dat er een geleidelijke fall-off is, en dan geef ik de voorkeur aan een shoot through paraplu.

        Day for night techniek kan je alleen maar als je sync snelheid hoog genoeg krijgt. Met een sluitertijd van 1/200 zal je nog niet veel "night" genereren... Tenzij de omgeving niet er goed verlicht is...

        ik zou je een westcott apollo 28" softbox aanraden, en zeker ook nog een paraplu, dan gebruike je wat je nodig hebt in functie van de outcome die je wilt...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment

        Working...
        X