Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bijlichten, met welk kleur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bijlichten, met welk kleur?

    Morgenavond ga ik met een koppeltje wet foto's trekken aan het Fort van Wommelgem.
    Als het nog lichter is aan het water, als het wat donkerder is in/rodn het fort zelf, hier en daar hangt.staat wel wat verlichting waar ik wat kan mee doen.

    Ik heb echter het volgende idee.
    Op een heel donkere plaats wil ik hen intiem samen zetten.
    Hij achter haar, naar elkaar kijkend... Of samen op een bankje, we zien wel.

    Ik heb neen oplaadbare kampeerlamp met een soort spaarlamp in om lokaal wat bij te lichten, ik heb er in karton enkele voorzetten voor gemaakt om de straal te verkleinen.
    Nu wil ik met die lamp ook enkele met een "gekleurd" filter nemen, ik zal daar een stuk ballon voor gebruiken die ik over een houten fraampje trek.maar nu mijn vraag...

    Welk kleur zou ik best gebruiken?
    Rood, the color of...?
    Anderzijds ben ik weg van de technische blauwe en groene neons op foto's...
    Iemand ervaring?
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

  • #2
    Re: Bijlichten, met welk kleur?

    als 'k zo'n ballon vergelijk met mijn kleurenfilters vrees 'k dat je misschien niet het gewenste effect gaat hebben. De lichtintensiteit van zo'n kampeerlamp lijkt me ook te laag om doorheen een rubberen ballon nog veel invloed te hebben op een scene.

    'k heb wel wat strobist-gerief + kleurfilters, en 't Fort is min of meer achter mijnen hoek.
    Als je assistentie wenst...

    Comment


    • #3
      Re: Bijlichten, met welk kleur?

      ik zou alvast niet gaan experimenteren waar het koppeltje bij zit, je avond zal zooo voorbij zijn... en zeker als je van bestaand licht wilt gebruik maken... dat licht neemt plots heel snel in sterkte af! (zonsondergang is rond 10uur)

      de ballonnetjes zijn niet geschikt om als filter te dienen... laten weinig of geen licht door, 't enigste wat je er aan hebt is dat je de lichtbron een andere kleur geeft... maar die zal niet meer instaat zijn om te belichten
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Bijlichten, met welk kleur?

        Zouden waterballonnen niet kunnen helpen dan? Die zijn toch dunner dan gewone ballonnen? En hij wil toch foto's langs het water

        Met die kampeerlamp: ik zou eerder wildkampeertaferelen er dan proberen van te maken, echt een hulp voor extra licht gaat het niet opleveren denk ik.

        Sam, misschien kunnen we hem met z'n tweeën gaan assisteren, ik denk dat het voor mij nog dichter is dan voor jou

        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


        Comment


        • #5
          Re: Bijlichten, met welk kleur?

          Goh mannen.
          Dat had ik niet verwacht zenne en heb daar eerlijk gezegd ook een beetje schrik voor om met anderen zoiets te doen.
          Ik het in de materie avondfotografie totaal nog geen ervaring en ik heb op medisch gebied wel wat problemen zodat het even kan duren tot ik de eerste druk op de knop kan uitvoeren. Anderzijds leer ik natuurlijk wel snel een en ander bij hé...

          Foto's van ander probeersel buiten staan op : http://www.facebook.com/home.php?#!/...9496692&ref=pb
          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
          BE-Wommelgem
          .: 20D & D700 :.

          Comment


          • #6
            Re: Bijlichten, met welk kleur?

            Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
            Zouden waterballonnen niet kunnen helpen dan? Die zijn toch dunner dan gewone ballonnen? En hij wil toch foto's langs het water

            Met die kampeerlamp: ik zou eerder wildkampeertaferelen er dan proberen van te maken, echt een hulp voor extra licht gaat het niet opleveren denk ik.

            Sam, misschien kunnen we hem met z'n tweeën gaan assisteren, ik denk dat het voor mij nog dichter is dan voor jou
            Is er nog interesse om mij in te wijden in de wereld van het subtiele licht?
            Ik denk dat wij rond 20.30 eerst halt houden LINKS van de parking (vijver/bruggetje/slotgrachten) daar aan het water en in dat deel van het wandelpad al wat foto's nemen terwijl het nog niet helemaal donder is. Ik rijd met een zwarte focus clipper die ik daar op de parking achterlaat..
            Nadien aan het bruggetje om het fort in te gaan en in de gang en binnenplein, eventueel met wat extra licht van jullie? Ik vind die kampeerlamp natuurlijk nergens.

            Grtz.
            Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
            BE-Wommelgem
            .: 20D & D700 :.

            Comment


            • #7
              Re: Bijlichten, met welk kleur?

              Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
              Goh mannen.
              Dat had ik niet verwacht zenne en heb daar eerlijk gezegd ook een beetje schrik voor om met anderen zoiets te doen.
              Ik het in de materie avondfotografie totaal nog geen ervaring en ik heb op medisch gebied wel wat problemen zodat het even kan duren tot ik de eerste druk op de knop kan uitvoeren. Anderzijds leer ik natuurlijk wel snel een en ander bij hé...

              Foto's van ander probeersel buiten staan op : http://www.facebook.com/home.php?#!/...9496692&ref=pb
              Ik zou, moest ik jou zijn eerst nog wat oefenen buiten en vooral regelmatig een foto posten hier op BD, zodat je wat feedback krijgt en bij leert...

              ben vlug even naar je foto's gaan kijken en d'r is nog veel werk aan! Ik zie bijna nergens scherpte in de beelden, en qua compositie zie ik torens uit hoofden groeien en dergelijke... d'r is bijna geen enkel foto die mij kan bekoren... (ééntje in de tunnel met heel kleine dof vind ik wel interessant)
              In het donker wordt dit nog een pak moeilijker... Vooral omdat je niet over licht beschikt.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Bijlichten, met welk kleur?

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                Ik zou, moest ik jou zijn eerst nog wat oefenen buiten en vooral regelmatig een foto posten hier op BD, zodat je wat feedback krijgt en bij leert...

                ben vlug even naar je foto's gaan kijken en d'r is nog veel werk aan! Ik zie bijna nergens scherpte in de beelden, en qua compositie zie ik torens uit hoofden groeien en dergelijke... d'r is bijna geen enkel foto die mij kan bekoren... (ééntje in de tunnel met heel kleine dof vind ik wel interessant)
                In het donker wordt dit nog een pak moeilijker... Vooral omdat je niet over licht beschikt.

                Hahahaha.. ja, ik weet et...
                Met zo een hoop was het chaotisch ook.
                Dacht echter toch dat er meer tussen zaten met DOF?
                Ik heb wel beter foto's zenne, allee, vind ik toch maar heb voorlopig geen webspace om iets te posten.

                Hockey uit een verleden vind je hier: http://belgischeijshockeyfotodatabase.fotopic.net/
                Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                BE-Wommelgem
                .: 20D & D700 :.

                Comment


                • #9
                  Re: Bijlichten, met welk kleur?

                  Als je uiteindelijk toch wil gaan belichten met een gekleurd licht, en dan heb ik daar mijn vragen bij, dan doe je dat met een flits waarvoor je een gekleurde filter zet, een zogenaamde Gel, en dan kan je kiezen welke kleur je gebruikt met deze belichting.
                  Onmisbaar is wel een grijskaart voor de referentie van de witbalans en de nodige ervaring om te weten wat je wenst te bereiken, en wat je aan het doen bent.

                  MVG, Jeff c.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bijlichten, met welk kleur?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Als je uiteindelijk toch wil gaan belichten met een gekleurd licht, en dan heb ik daar mijn vragen bij, dan doe je dat met een flits waarvoor je een gekleurde filter zet, een zogenaamde Gel, en dan kan je kiezen welke kleur je gebruikt met deze belichting.
                    Onmisbaar is wel een grijskaart voor de referentie van de witbalans en de nodige ervaring om te weten wat je wenst te bereiken, en wat je aan het doen bent.

                    MVG, Jeff c.
                    Idd. Heb ik ook in andere artikels al gelezen en mijn bafaamde kampeerlamp is "verdwenen". Uiteindelijk hebben we de avond zelf niet afgewacht en gewoon in het fort foto's genomen. Straks eens even zien en mss eens eentje posten nadat ik ergens mezelf heb geregistreerd.
                    Ik heb een flitssetje van 2x 150W waar ik al leuke dingen heb mee gedaan, ik zal zien of ik daar zo een filter kan voor vinden.

                    Thxs.
                    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                    BE-Wommelgem
                    .: 20D & D700 :.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bijlichten, met welk kleur?

                      Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                      Idd. Heb ik ook in andere artikels al gelezen en mijn bafaamde kampeerlamp is "verdwenen". Uiteindelijk hebben we de avond zelf niet afgewacht en gewoon in het fort foto's genomen. Straks eens even zien en mss eens eentje posten nadat ik ergens mezelf heb geregistreerd.
                      Ik heb een flitssetje van 2x 150W waar ik al leuke dingen heb mee gedaan, ik zal zien of ik daar zo een filter kan voor vinden.

                      Thxs.

                      De Gels zijn te koop in verschillende formaten en uiteraard verschillende kleuren, bevestigen op de studioflitsen is veelal met een paar waskijpers.

                      MVG, Jeff c.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bijlichten, met welk kleur?

                        Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                        Is er nog interesse om mij in te wijden in de wereld van het subtiele licht?
                        Ik denk dat wij rond 20.30 eerst halt houden LINKS van de parking (vijver/bruggetje/slotgrachten) daar aan het water en in dat deel van het wandelpad al wat foto's nemen terwijl het nog niet helemaal donder is. Ik rijd met een zwarte focus clipper die ik daar op de parking achterlaat..
                        Nadien aan het bruggetje om het fort in te gaan en in de gang en binnenplein, eventueel met wat extra licht van jullie? Ik vind die kampeerlamp natuurlijk nergens.

                        Grtz.
                        Die reactie kwam iets te laat, ik was vertrokken voor het ganse weekend. Misschien wil je zoiets nog eens overdoen en heeft Sam mee zin om zich te amuseren? Wel iets vroeger melden dan. Het fort is op elk vlak een leuke uitdaging (binnen, buiten, ...).

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: Bijlichten, met welk kleur?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                          Die reactie kwam iets te laat, ik was vertrokken voor het ganse weekend. Misschien wil je zoiets nog eens overdoen en heeft Sam mee zin om zich te amuseren? Wel iets vroeger melden dan. Het fort is op elk vlak een leuke uitdaging (binnen, buiten, ...).
                          OK, das goe.
                          Denk dat we ooit eens gebrobeert hebben sqamen te komen voor een ijshockeywedstrijd maar twas er toen ook nie van gekomen.
                          Woon jij niet in Deurne?
                          Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                          BE-Wommelgem
                          .: 20D & D700 :.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bijlichten, met welk kleur?

                            Oorspronkelijk geplaatst door loloboy Bekijk bericht
                            OK, das goe.
                            Denk dat we ooit eens gebrobeert hebben sqamen te komen voor een ijshockeywedstrijd maar twas er toen ook nie van gekomen.
                            Woon jij niet in Deurne?
                            Van die eerste afspraak (Phantoms) klopt... ging uiteindelijk niet door.
                            Woon in Borsbeek, vlak tegen Deurne.

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment

                            Working...
                            X