Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perceel afmetingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perceel afmetingen

    Hey juppekes

    Ik heb hier weer een raar vraagje

    Kun je op het internet de gegevens vinden over de afmetingen van uw huis en tuin?

    Normaal zou dat bij de koopakte zitten, maar deze ligt ergens op zolder, en die vind ik niet direct terug

    Het zit eigenlijk zo:

    Mijn buurman is bezig een nieuwe omheining te plaatsen

    Maar als ik het een beetje bekijk komt hij op het einde volgens mij 20cm buiten de scheidingslijn.

    Dat is een beetje teveel naar mijn goesting, vermits de vroegere omheining volgens mij wel ongeveer juist stond.

    De oude omheining is nu al enkel maanden weg waardoor hij misschien niet meer weet waar deze stond

    Ik zou hem er willen op wijzen, maar heb niet direct de juiste gegevens.

    Alvast bedankt voor jullie hulp
    Bootjes

  • #2
    Re: Perceel afmetingen

    even naar de gemeente lopen, daar hebben ze toch de kadastrale leggers ?

    Comment


    • #3
      Re: Perceel afmetingen

      normaal gezien worden er door de landmeter op de perceelgrenzen betonnen paaltjes geplaats volgens mij.

      Comment


      • #4
        Re: Perceel afmetingen

        Scheidingspaaltjes opzoeken of het plan van de landmeter opzoeken.
        (of een landmeter laten komen en terug laten afpalen)

        De gegevens van het kadaster zijn niet nauwkeurig genoeg om over 20cm te kunnen praten.
        In België hebben we een fiscaal kadaster. Die gegevens zijn er dus in de eerste plaats om je onroerende voorheffing te kunnen berekenen. Kan je dus niet gebruiken voor jou probleem.
        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

        Comment


        • #5
          Re: Perceel afmetingen

          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
          Scheidingspaaltjes opzoeken of het plan van de landmeter opzoeken.
          (of een landmeter laten komen en terug laten afpalen)

          De gegevens van het kadaster zijn niet nauwkeurig genoeg om over 20cm te kunnen praten.
          In België hebben we een fiscaal kadaster. Die gegevens zijn er dus in de eerste plaats om je onroerende voorheffing te kunnen berekenen. Kan je dus niet gebruiken voor jou probleem.
          Dit klopt.
          Sommige kadastrale plans hebben wel een hogere nauwkeurigheid omdat ze
          het voorwerp waren van een kadastrale hermeting.
          Echter, het Belgisch kadaster is in principe niet juridisch ( authentiek ), maar wel
          fiscaal en technisch geïnspireerd. dit is nog een erfenis van Napoleon.
          Voor jouw geval zou ik eerst ten rade gaan bij de notaris die de akte verleden heeft.
          Hij heeft de "minuut" van de akte. Indien er bij de verkoop ook een opmeting gebeurd
          is door een landmeter, dan is dit plan gehecht aan de akte.
          Zo kan je de naam van de landmeter achterhalen en hem vragen om een "verdwenen"
          paal terug te plaatsen.
          Indien er bij de verkoop geen landmeter bij betrokken was, omdat het goed verkocht
          werd op basis van de kadastrale gegevens, wat ook veel gebeurt, kan je best een
          landmeter aanspreken en hem vragen om een "proces verbaal van afpaling" te doen.
          Hierbij dienen alle betrokken partijen ( dus ook de geburen ) de bevindingen van de
          landmeter te bevestigen door ondertekening van het proces verbaal.
          Best kan dit gebeuren in der minne, dus met onderling akkoord van de geburen;
          zo niet zal je moeten gaan naar het vredegerecht die één of meerdere deskundigen
          ( landmeters ) zal aanstellen om over te gaan tot een gerechtelijke afpaling.
          Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

          Comment

          Working...
          X