Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iMac formatteren: waarop letten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • iMac formatteren: waarop letten?

    Ik wil mijn iMac 24" met OS x 10.5.8 volledig formatteren. De harde schijf moet volledig leeg. Naar 't schijnt is dat een "deep format". Dat moet ik dan maar eens googlen.

    Er staan bijna geen foto's op mijn interne harde schijf, maar wel een aantal documenten als mijn Lightroom catalogi, mails, Photoshop Actions, adressenboek, kalender, iTunes,...

    Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ik mijn mails en alle folders die ik daarin heb aangemaakt kan exporteren, om die daarna terug te importeren. Als ik alle mailboxen en mappen selecteer en dan "Archive Mailbox" klik, kan ik dan alles daarna terug importeren?

    Mijn iPhone en iTunes zijn gesynchroniseerd. Mijn kalender en adressenboek en muziek staat dus ook volledig op mijn iPhone. Kan ik alles na format van mijn iPhone naar een nieuw geïnstalleerde, "lege" iTunes kopiëren?

    Zie ik misschien nog dingen over het hoofd? Instellingen enzo die ik zeker niet mag vergeten extern te kopiëren voor ik formatteer?
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

  • #2
    Re: iMac formatteren: waarop letten?

    Normaal als je met timemachine backup elke dag hebt gedaan heb je alles op de backup staan en kan je die zo direct na je nieuwe installatie terug zetten .
    Mocht je nooit met timemachine gewerkt hebben ,kan je gewoon alles op een usb stick of andere losse media opslag zetten ,en daarna terug alles importeren .

    Als je de nieuwe installatie uivoerd vraagt de osx zelf of je alles wilt formateren ,je volgt gewoon wat er op je scherm verschijnt .


    Grtz

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: iMac formatteren: waarop letten?

      Laat je een berichtje als het gelukt is ? Ben namelijk ook van plan mijn Mac eens te formatteren maar heb géén idee hoe eraan te beginnen.

      Een externe harde schijf is wel in gebruik met wekelijkse backup.
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: iMac formatteren: waarop letten?

        Time Machine maakt een backup van de ene externe schijf naar de andere. De rest wordt niet gebackupt.

        Als ik ook mijn interne schijf zou laten backuppen door Time Machine, maakt die dan ook een backup van de programma's enzo? Want dat is niet de bedoeling.
        www.focusfotografie.be
        www.facebook.com/eviwilmus

        Comment


        • #5
          Re: iMac formatteren: waarop letten?

          Voor zover ik weet maakt time-machine een volledige kopie, dus zowel bestanden als programmas. Achteraf kan je wel vanuit de backup selectief kiezen wat je terug wilt importeren. Ik zou dus via time-machine een backup laten maken op een externe harde schijf, de imac formatteren, nieuwe osx installeren, externe harde schijf aansluiten en van daaruit selecteren wat je terug wilt importeren.
          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
          - Isaac Asimov-

          Comment


          • #6
            Re: iMac formatteren: waarop letten?

            Ik dacht dat timemachine je mail/bookmarks,... niet bijhield.

            Hier vind je een aantal interessante dingen op terug:
            http://support.apple.com/kb/ht2980
            Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: iMac formatteren: waarop letten?

              Normaal gezien kan je je ipod/iphone muziekbestanden niet meer terug exporteren. Daar kan je best een copie maken van je volledige itunes folder voor de veiligheid. Enkel de nummers die je via de itunes store gekocht hebt kan je overzetten. Niet vergeten de mac te un-authorizen voor de format.

              Comment


              • #8
                Re: iMac formatteren: waarop letten?

                Als je op safe wil spelen, maak dan eerst een cloon van je schijf met Carbon Clone Copy, mocht het dan fout lopen, kan je steeds op je stappen terugkeren.

                Comment

                Working...
                X