Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

water en sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • water en sluitertijd

    De sluitertijd heeft een grote invloed op het uitzicht van bewegend water in een foto. Wie graag eens een andere look aan het water in zijn opnames wil geven kan via volgende foto zien welke sluitertijd(belichtingstijd) er bij zijn voorkeur past. De overzichtfoto van de test bevat sluitertijden(belichtingstijden) vanaf 1/500sec tot 1 min lang.Bij elke volgende foto is de belichtingstijd verdubbeld. Ik hoop dat vooral beginnende fotografen hier wel iets aan zullen hebben. Je kan de sluitertijd beinvloeden door ofwel het diafragma groter(versnellen= lager diafragmagetal) of kleiner(vertragend = groter diafragmagetal) in te stellen. Je kan ook d.m.v een hogere isowaarde( versnellen, inkorten ) of lagere isowaarde(vertragen, verlengen). Je kan de sluitertijd ook nog beinvloeden dmv een grijsfilter......hoe hoger de filterwaarde hoe trager de sluitertijd(belichtingstijd).
    Last edited by RUPSELKOPKE; 6 juni 2010, 20:29.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: water en sluitertijd

    Erg informatief en nuttig. Leuk om de verschillen te zien.
    Echter bij 6o sec. moet zeker het diafragma bijna gesloten zijn?
    De belichtingen zijn van de foto bijna alle gelijk.

    wim

    Comment


    • #3
      Re: water en sluitertijd

      Oorspronkelijk geplaatst door wim hoppenbrouwers Bekijk bericht
      Erg informatief en nuttig. Leuk om de verschillen te zien.
      Echter bij 6o sec. moet zeker het diafragma bijna gesloten zijn?
      De belichtingen zijn van de foto bijna alle gelijk.

      wim
      Ik heb verder vertraagd met nd filters om de hele lange(1sec+) sluitertijden te kunnen bekomen.Dat lukte me hier niet meer met enkel het diafragma dicht te knijpen en de laagste isowaarde in te stellen .Tussen 30 sec en 1min zie je al geen verschil meer qua struktuur. Ik heb nog opnames van 2 min en 4 min gemaakt en had deze ook nog kunnen toevoegen....maar er is geen zichtbaar verschil met de opname van 30 sec.....enkel de sensorruis(noise) gaat sterk de hoogte in bij meerdere minuten belichtingstijden.Heeft dus voor watervalletjes weinig zin om zo lang te belichten.
      Bedankt voor je interesse
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: water en sluitertijd

        leuke info, weer iets waar velen iets aan zullen hebben
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: water en sluitertijd

          Heel interressant., onder het motto van "een foto zegt meer dan 100 woorden".
          Bedankt om dit met ons te delen.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

          Comment


          • #6
            Re: water en sluitertijd

            Dank u wel.
            Dat vind ik geweldige info. Klaar, eenvoudig, leerrijk, zonder veel woorden.

            Comment


            • #7
              Re: water en sluitertijd

              Mooi, denk dat ik de 2 sec. eens zal proberen, als me dat lukt zonder grijsfilters.
              Uw foto's met de rokerige waterpartijen in Ierland en zo, zijn wel machtig.
              Imac en Canon... de max

              Comment


              • #8
                Re: water en sluitertijd

                heel handig van de "master van het melkwater"
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: water en sluitertijd

                  Welke grijsfilter heb je bij de foto's met lange sluitertijd geprobeerd, hoeveel stops? Gebruik je verschillende filters of slechts 1?
                  De foto's die mij het meest aanspreken liggen tussen de 2 en 15 seconden.
                  Wanneer ik een sluitertijd, bij daglicht en licht bewolkt, van 1 sec kies met het kleinste diafragma en laagste iso heb ik een foto die aanleunt bij volledig wit.
                  Ik denk aan een ND filter die 6 stops licht tegenhoudt, bvb B+W ND 106.

                  Comment


                  • #10
                    Re: water en sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door Waz Bekijk bericht
                    Welke grijsfilter heb je bij de foto's met lange sluitertijd geprobeerd, hoeveel stops? Gebruik je verschillende filters of slechts 1?
                    De foto's die mij het meest aanspreken liggen tussen de 2 en 15 seconden.
                    Wanneer ik een sluitertijd, bij daglicht en licht bewolkt, van 1 sec kies met het kleinste diafragma en laagste iso heb ik een foto die aanleunt bij volledig wit.
                    Ik denk aan een ND filter die 6 stops licht tegenhoudt, bvb B+W ND 106.

                    Voor de 15sec , 30 sec en 1 minuut foto heb ik een 6stops nd gebruikt.
                    Een zes stops nd is een filter waarmee je alle kanten opkan.....als je slechts één filter wil kopen voor lange sluitertijden voor watervallen en dergelijke is dat de meest geschikte.Een andere optie is een fader nd(light craft) of vari nd(singh ray). Dit is een regelbaar nd filter ( van 2 tot 8 stops). Voor watervalletjes die verscholen liggen in een donker bos is een 6 stops filter waarschijnlijk al wat veel. Maar in dat geval een net hogere isowaarde ( bv iso 200 ipv iso 100 of iso 50) of een grotere diafragmaopening kiezen kan meestal geen kwaad en geeft je toch heel wat mogelijkheden.

                    Wat je eigelijk best doet bij het instellen van je camera is eerst beslissen en instellen hoe lang je wenst te belichten. Eenmaal de keuze gemaakt ivm tijdsduur laat je deze factor ongewijzigd voor je opname....... je moet daarna d.m.v diafragma(vergroten, verkleinen) en isowaarde(verhogen of verlagen) of via een filter de belichting correct krijgen (compenseren voor over of onderbelichting) .
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 7 juni 2010, 13:35.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: water en sluitertijd

                      Bedankt, zeer nuttige uitleg. En knappe foto's!

                      Comment


                      • #12
                        Re: water en sluitertijd

                        Mooi overzicht
                        Bedankt!
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: water en sluitertijd

                          zo makkelijk duidelijk, dank!

                          Comment


                          • #14
                            Re: water en sluitertijd

                            Bedankt voor deze post, RUPSELKOPKE!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment

                            Working...
                            X