Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand tips voor trouwfoto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand tips voor trouwfoto's?

    In september is de trouw van mijn stiefzus. (mischien nog wel verweg om hieraan te denken maar ik moet binnen 7 weken bevallen en zal er al veel tijd wegvallen om dan nog te oefenen en bezig te zijn met de trouw)

    Alhoewel ik vind dat ik hiervoor nog iets te weinig ervaring en materiaal heb wilt ze toch graag dat ik het doe.
    Ik beschik over een nikon d-40 met inbouw flits en een 18-55 lens. Standaard dus.

    Ik heb enkele weken geleden de communie foto's van mijn neefje genomen op locatie maar ik vrees dat trouwfoto's toch iets meer verwachten van kunnen.

    Iemand hints en tips hoe ik dit best aanpak om toch een iets of wat deftig resultaat te krijgen met mijn materiaal?

    Wat best wel belangrijk is om te weten... Het gaat wel over een lesbisch koppel dus ik zit hier wel met 2 trouwkleden en niet het trouwkleed-kostum gedoe waar je kunt spelen op de 2 kleuren van kledij.

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

    Weet natuurlijk niet wat jouw ervaringen zijn in fotografie dus geef je "out of the bleu" wat mee.

    Zou je aanraden in een externe flits vb SB600 en een lichtsterke zoom vb Tamron 28-75 2.8 te investeren. Ingebouwde flits van camera heeft te weinig bereik en kan hoogstens als invulflits dienen.

    Let wel bij aankoop van lens dat je er eentje zoekt met ingebouwde scherpstelmotor, zit namelijk niet op de D40.

    Eens statief is ook mooi meegenomen.

    Let wel zit hier al snel aan een budget van 500 €.

    Wat instellingen betreft; hangt wat af van de kleur van hun kleed. Ken de D40 niet zo goed maar zou aanraden om hem op "hoge lichten" in te stellen, zo weet je meteen of ze overbelicht zijn.

    Gebruik je meestal de auto-stand of werk je ook manueel ?
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

      ik weet dat ik van materiaal moet uitbreiden om beter resultaat te krijgen maar met de bevalling in zicht is dit budget momenteel niet echt iets waar ik in kan investeren...

      Ik heb haar wel verwittigd dat de binnen foto's dan ook niet zullen zijn hoe ze moeten maar ik weet wel uit ervaring dat de buiten foto's heel goed haalbaar zijn met mijn standaard flits. moesten ze toch in een donker steegje staan gebruik ik een klein (voorlopig) hulpmiddeltje om mijn licht te bouncen en dit met een wit papiertje en elastiekje rond mijn flitser.

      ik ga zeker je tip met het hoge licht instelling uitproberen. bedankt
      Als ik me niet vergis hebben ze beide een wit/creme kleurig kleed.

      Om eerlijk te zijn gebruik ik nog iets te veel de auto-stand. dan wel niet de volledige auto-stand maar de vooringestelde standen zoals portret, sport en dergelijke.
      Maar tips voor het manueel instellen mag zeker ook, ik ben zeker niet bang om bij te leren.

      We gaan ergens binnen dit en 2 weken eens samen naar de locaties om al wat dingen uit te proberen (wel niet met de trouwkleren zelf).

      Alvast bedankt voor de tips

      Comment


      • #4
        Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

        Gisterenavond was hier een vriend op bezoek die pas een maand in Vietnam was geweest. Tussen zijn foto's zaten er enkele van een trouw ginder met de nodige pracht en praal. Maar, voegde hij eraan toe, dat was toch niet het huwelijk zelf. In Vietnam is het gebruikelijk dat men de trouwfoto's twee weken op voorhand maakt omdat ze alleen zo perfect te krijgen zouden zijn zonder vermoeide of gestresseerde gezichten.

        Misschien een idee voor jullie? De voordelen zijn legio : iedereen kan rustig de tijd nemen, je kunt uitstellen tot je mooi weer hebt, kunt eventueel ergens verder weg naar een mooie locatie ... en op de trouwdag zelf kan je misschien al wat foto's bekijken.
        Aan anderen moet je je niet storen : die weten toch niet of het fake of echt is. En wat dan nog .
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

          Is niet makellijk om zo effe een speed-course te formuleren. Zou voorstellen van voor binnen te starten met volgende instellingen;

          Keuzeknop op S = shutter/sluiter dan stel jij de sluitertijd in en past de camera het diafragma aan.
          Sluitertijd min. 125 (kan in theorie lager bij 18-55 maar is af te raden)

          Je camera zal dan het diafragma aanpassen afhankelijk van het beschikbare licht.

          Theorie = hoe kleiner de sluitertijd = groot getal (vb 1/500) hoe meer licht verreist.

          Hou er rekening mee dat de grootste opening bij de 18-55 = f 3,5 hetgeen nipt is voor binnen en niet de scherpste resultaten oplevert.

          Als je camera het diafragma niet bijgesteld krijgt dien je de sluitertijd te verhogen = kleiner getal vb 1/125.

          Op statief kan je behoorlijk lager gaan maar hou er rekening mee dat je dan bewegingsonscherpte kan krijgen. Zou zeggen min 1/55. Langer sluitertijd behoeft minder licht.

          Uitproberen is de boodschap en je handleiding onder de loep nemen

          Stand A; aparture gebruik ik zelf zelden = diafragma opening
          Stand M; manueel gebruik ik meestal binnen = sluitertijd en diafragma zelf instellen.
          Stand P; preset = zelf voorgeprogrammeerde instellingen

          Evt. ISO wat opkrikken, geen idee van de mogelijkheden bij D40, maar zou niet boven de 800 ISO gaan (buiten gebruikt men 100 à 200 ISO)
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

          BD1614BE

          Comment


          • #6
            Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

            Is het doenbaar met een D40 : ja
            Is het doenbaar zonder flits : ja maar je zal hem op max moeten instellen.
            Is het doenbaar met jouw lens : hmmmm bereik is toch wat te klein om goed te zijn.
            als je kan leen een 18-200 lens van iemand.niet de super lens maar het is iets.

            Iso-waarde binnen minstens op 800 zetten.

            Maak gebruik van de Av of Ts modus.
            Zet hem binnen op Av en zet hem op het kleinste getal dat je kan volgens je lens.
            als je dan zoomt past hij het automatisch aan volgens de waarde van je lens.

            buiten kan je alles wat toedraaien en naar iso 400 gaan met wat geluk(volgens weeromstandigheden)

            trek zeker in RAW.dit zal je achteraf wat tijd kosten maar je zal o zo gelukkig zijn.
            www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

            Comment


            • #7
              Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

              Wat het materiaal betreft: ik zou inderdaad proberen een lens met wat meer zoom-bereik aan te schaffen of te lenen van iemand, het is wel zo handig om in het gemeentehuis portretten te kunnen maken zonder echt dichterbij te moeten komen en zo de plechtigheid een beetje te verstoren. Ook een externe flits zou ik toch proberen op de kop te tikken voor die dag, met als belangrijkste reden de mogelijkheid om te kunnen bouncen en dus niet rechtstreeks te flitsen. Met witte of crème kleren is dat meestal beter, zo krijg je mooiere schaduwen in de plooien.

              Tijdens de 'stressy' momenten zou ik, als je niet gewoon bent om manueel of half-manueel te werken, vasthouden aan de automatische standen die je wel gewoon bent. Als alles snel moet gaan is het gemakkelijk om te vergeten op je diafragma en sluitertijd te letten als je het niet gewoon bent, zeker als je ook nog eens emotioneel betrokken bent bij het koppel.
              Experimenteren met je belichting en scherptediepte kan je doen op momenten dat je er de tijd voor kunt nemen, voor de belangrijke momenten is het voor de meeste mensen voldoende dat het gelukte foto's zijn, en hoeft het niet allemaal artistiek te zijn.

              Druk er ook op voorhand op bij het koppel en de getuigen dat ze de belangrijke momenten (ringen, kus, tekenen) gerust wat in slow-motion mogen doen, dat geeft je wat meer tijd (je zou er van schrikken hoe snel sommige mensen hun handtekening kunnen zetten )

              Het belangrijkste: maak handig gebruik van het grootste voordeel dat je als amateur hebt t.o.v. een professioneel fotograaf, namelijk dat het koppel zich bij jou op hun gemak voelt. Een truc die ik zelf toepas bij de geposeerde foto's is dat je met je koppel afspreekt dat je telkens eerst even de tijd neemt om je belichting op punt te zetten en hen zal verwittigen wanneer je gaat trekken en ze dus moeten poseren. En dan neem je 'stiekem' al wat foto's terwijl ze nog ontspannen zijn.
              Als je merkt dat ze toch heel gespannen zijn kan je hen best gewoon een tijdje laten rondlopen en hun eigen ding laten doen terwijl je foto's neemt. Dat helpt vaak om een wat meer ontspannen sfeer te verkrijgen.
              Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
              vroeger op dit forum bekend als wAckO

              Comment


              • #8
                Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

                Ik heb op mijn blog wat tips verzameld ooit.

                Hopelijk heb je er wat aan!

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

                  eerst en vooral sorry dat ik nu pas reageer maar toen ik deze post maakte was ik namelijk zwanger. Ik heb het zwaar gehad met mijn kleinste spruitje en nog super weinig tijd gehad. De trouw is zeker en vast wel doorgegaan.
                  Ik dank zeker iedereen voor de goede en zeker bruikbare tips. Ik heb een enorm leuke dag gehad en de ervaring was super.
                  Ik heb het spijtig genoeg met de standaard lens en flits moeten doen maar, en zeker voor de eerste keer, is alles heel goed gegaan. Ik ben met sommige foto's een beetje van mezelf geschrokken dat ik dit kon bereiken.
                  Dit zijn wat van de foto's die we zijn gaan nemen als 'shoot'

                  deze vonden ze zelf heel mooi en hebben ze op doek laten zetten en mag nu als pronkstuk dienen in hun woonkamer.




                  even een leuke tussendoor, de vader van de (kleinste) bruid


                  deze is samen met mijn jongste spruitje waar ze tevens ook meter van is, vandaar deze foto met mijn dochtertje.


                  deze leek ons een leuk idee omdat ze qua grote enorm veel verschillen. en zo was de kleinste ook eens de grootste



                  laat zeker maar weten wat je ervan vind, zelfs de fouten.
                  van de woorden mooi, niet slecht of eikes is moeilijk van te leren.
                  ik kan tegen opbouwende kritiek, tis daarvan dat je leert

                  nogmaals bedankt voor de goede tips

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

                    Gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje! Fijn ook dat de twee bruiden tevreden zijn met de foto's.

                    Zoals ik ze nu zie missen ze echter scherpte op de goede plaatsen (ogen), 2de had ook wat meer invulflits kunnen gebruiken. Het eerste beeld heeft wel een erg mooie sfeer en de laatste is erg geinig bedacht Misschien wat verder croppen zodat de modellen in beeld wat prominenter zijn.
                    Webstek in opbouw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand tips voor trouwfoto's?

                      Petje af toch wel, dit had ik niet verwacht als ik het begin zo las.
                      Alles kan beter, maar ik denk dat je er het maximum uitgehaald hebt.



                      Ik weet niet als ik er aan zou durven beginnen met die combinatie.
                      Ik heb ooit het aanbod gehad en wijselijk nee gezegd.
                      Vandaag zou ik het wel doen, als ze maar begrijpen dat ze geen foto's van een (betaalde) prof zullen hebben.
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment

                      Working...
                      X