Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

viervlek.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • viervlek.

    ze strijken niet daar neer waar ik ze het liefst zou willen hebben maar als ze maar neerstrijken dan ben ik ook tevree.


    https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

  • #2
    Re: viervlek.

    je hebt er hem goed opgezet jammer van de achtergrond maar daar kun je niet aandoen
    Alleen verstand is goed verdeeld, iedereen denkt er het meest te hebben.

    MVG FLOWER Canon7D

    Comment


    • #3
      Re: viervlek.

      Kan er niet meteen een naam op plakken maar een viervlek is het zeker niet hoor.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: viervlek.

        Spijtig van de achtergrond die alles verknoeit, want het beestje zelf staat er wel goed op.

        Comment


        • #5
          Re: viervlek.

          wel heel mooi hoe hj zich vastklampt, en die achtergrond, tja, kan je niet veel aan doen hé

          groetjes
          hilde
          groetjes
          hilde

          Comment


          • #6
            Re: viervlek.

            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
            Kan er niet meteen een naam op plakken maar een viervlek is het zeker niet hoor.


            In het grote insectenboekje gedoken dan moet het de gewone oeverlibel zijn die lijkt er sprekend op qua kelur maar idd wel grotere vlekken en iets donkerder onderlichaam.

            dank je.
            https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

            Comment


            • #7
              Re: viervlek.

              Zeker geen oeverlibel, het is een libel die behoort tot een familie van grotere libellen (aeshnidae, glazenmakers). Libellen zijn vrij moeilijk te identificeren, in zo'n algemene insectenboekjes staan dikwijls niet eens alle soorten
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: viervlek.

                er zijn belangrijkere dingen in het leven en wil er ook geen punt van maken.
                maar volgens mij is dit um toch echt hoor.

                De gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum) is een echte libel uit de familie van de korenbouten (Libellulidae).

                De lengte is 30 tot 35 millimeter, de spanwijdte is 70 tot 80 mm. Mannetjes zijn blauw gekleurd met een zwarte achterlijfspunt en bruine beharing op het borststuk. Vrouwtjes zijn bruin met zwart met lichtere zijkanten van de flanken, jongere vrouwtjes zijn meer geel van kleur en worden later bruin.
                https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                Comment


                • #9
                  Re: viervlek.

                  Dit is een oeverlibel. Zie je hoe de ogen in het midden slechts een klein raakpunt hebben? Dit is niet het geval bij jou libel.

                  100% zeker géén korenbout en 99% zeker wél glazenmaker. Naast het duidelijke morfologisch verschil is er nog iets op de foto wat het duidelijk maakt: korenbouten gaan niet in het struikgewas (zie achtergrond) gaan "hangen", dit is typisch gedrag voor glazenmakers. Korenbouten gaan af en toe op stengels gaan zitten vanwaar ze territoriaal gedrag vertonen, glazenmakers vliegen veel langer rond en gaan enkel "hangen" om te rusten.

                  Sorry dat ik er moeilijk over doe, maar als je er soorten op plakt dan moet het goed zijn. Ik ga er straks eens een boekje bijnemen
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: viervlek.

                    Oorspronkelijk geplaatst door wil53 Bekijk bericht
                    er zijn belangrijkere dingen in het leven en wil er ook geen punt van maken.
                    maar volgens mij is dit um toch echt hoor.
                    Neen, 100% zeker niet. Zoals Thierry al aangaf, de jouwe is een van de glazenmaker soorten. Ze is om te beginnen veel te groot voor een Viervlek of Oeverlibel, en de lichaamsbouw is typisch voor glazenmakers. Een Echte Oeverlibel zie je in mijn post : http://forum.belgiumdigital.com/f43/...ld-312897.html .
                    Maar zoals je al aangaf, er zijn belangrijkere zaken in de wereld.
                    David Leemans
                    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: viervlek.

                      Libel staat er scherp op maar de achtergrond vind ik te druk
                      Grt
                      Theike
                      Mijn Site http://www.theovanvlierden.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: viervlek.

                        Je zou trouwens blij moeten zijn dat het een glazenmaker is, die zijn stukken moeilijker te vinden/fotograferen dan pakweg een viervlek of een oeverlibel

                        Ik denk aan vroege glazenmaker of bruine glazenmaker maar ik heb m'n boekje momenteel niet bij me, dus kan het niet met zekerheid nagaan.

                        Afijn, als je niet zeker weet welke familie of soort het is, schrijf dan gewoon "libel" in je titel hé. Want anders gaat de foute informatie een eigen leven gaan leiden.
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: viervlek.

                          ben nu niet blij meer mijn boekje laat me in de steek of mijn waarnemengsvermogen en wikipedia ook

                          https://www.facebook.com/wilfried.solarz.1

                          Comment


                          • #14
                            Re: viervlek.

                            Mij is het al gelijk hoe hij heet ... hij staat er mooi op en ja ... de achtergrond, dat weet je zelf ook wel !
                            grtjes fabke
                            Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: viervlek.

                              Eens met vorige commentaren (jammer genoeg over achtergrond ook) en info die je vindt op wikipedia moet je echt wel dubbel checken hoor. Niet alles wat je vindt op internet is de absolute waarheid
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

                              Comment

                              Working...
                              X