Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roofvogels fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Roofvogels fotograferen

    Dag

    hebben jullie soms wat tips om mooie foto's te maken van roofvagels?
    Elke keer als ik een foto heb is de vogel te donker en is hij niet zo scherp.

    Groetjes
    Website[/CENTER]

  • #2
    Re: Roofvogels fotograferen

    Spotmeting gebruiken en goed mikken
    Ben blij met wat je hebt, treur niet om wat je niet hebt...
    Meer info op: www.tomvh.be

    Comment


    • #3
      Re: Roofvogels fotograferen

      Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreak Bekijk bericht
      Dag

      hebben jullie soms wat tips om mooie foto's te maken van roofvagels?
      Elke keer als ik een foto heb is de vogel te donker en is hij niet zo scherp.

      Groetjes
      Roofvagels - niet zo scherp... : Leuke woordspeling

      Comment


      • #4
        Re: Roofvogels fotograferen

        Toevallig heb ik twee weken geleden een workshop gedaan over het fotograferen van roofvogels. Dit was onder leiding van een bekende natuurfotograaf.
        De belangrijkste tips die we kregen waren:
        - Altijd belichten in de matrix stand en niet meten met spot.
        - Altijd 1/3 stop onder belichten zodat de hoge lichten mooi kunnen worden bijgewerkt.
        - Altijd met diafragma voorkeuze werken.
        - Portret fotografie diafragma rond de 8
        - In vlucht diafragma rond de 11en een zeer snelle sluitertijd proberen te gebruiken.
        - Zorg voor een snelle autofocus lens met fotograferen in vogelvlucht en een lange lens.
        Dit zijn in het zeer kort wat tips waar ik mooie resultaten mee heb gekregen. Ik hoop dat u daar iets mee kunt.

        Comment


        • #5
          Re: Roofvogels fotograferen

          De ene zegt spotmeting, de andere breed ...
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Roofvogels fotograferen

            Het is eigenlijk eenvoudiger.

            1. geduld !
            2. realisme aub, je bent geen prof...
            3. oefenen, oefenen & oefenen - niemand kan het in jouw plaats doen hoor.

            Ik krijg aldoor de indruk dat iedereen àlles wil kunnen (wat fotografie betreft, natuurlijk) terwijl we allemaal vlug onze beperkingen & grenzen leren kennen. Accepteer die beperkingen of maak er werk van. Maar realiseer je dat "werk" maanden, jaren van oefenen betekent. Heb je dat er voor over ?

            Comment


            • #7
              Re: Roofvogels fotograferen

              Oorspronkelijk geplaatst door seut Bekijk bericht
              Toevallig heb ik twee weken geleden een workshop gedaan over het fotograferen van roofvogels. Dit was onder leiding van een bekende natuurfotograaf.
              De belangrijkste tips die we kregen waren:
              - Altijd belichten in de matrix stand en niet meten met spot.
              - Altijd 1/3 stop onder belichten zodat de hoge lichten mooi kunnen worden bijgewerkt.
              - Altijd met diafragma voorkeuze werken.
              - Portret fotografie diafragma rond de 8
              - In vlucht diafragma rond de 11en een zeer snelle sluitertijd proberen te gebruiken.
              - Zorg voor een snelle autofocus lens met fotograferen in vogelvlucht en een lange lens.
              Dit zijn in het zeer kort wat tips waar ik mooie resultaten mee heb gekregen. Ik hoop dat u daar iets mee kunt.
              Dit zijn beslist goede vuistregels, maar zeker geen dogmas of garanties voor succes.

              Je zal dikwijls een compromis moeten sluiten.

              Een flinke dosis nederigheid is op z'n plaats, het is niet gemakkelijk en de prachtfotos die je ziet zijn het resultaat van hard en lang werken.

              Ieder moet voor zichzelf uitmaken waar hij de grens legt.

              Zolang je er maar plezier aan beleeft

              Comment


              • #8
                Re: Roofvogels fotograferen

                Ik ben gisteren gaan kijken naar een roofvogelshow in Valkenburg en hier zijn enkele voorbeelden die ik getrokken heb met een Nikon D40 met basislens, afstelling continue shot, automatische ISO, geen ruisonderdrukking. Let wel de beelden zijn verkleind via photoshop, de originele grotere afbeeldingen (3000 x 2000 pxls) staan op mijn site te koop.







                Maar zelfs verkleind, en door in photoshop CS4, gewoon de kleurinstelling automatisch te laten aanpassen, is het resultaat verbluffend. Je kan de originelen als je wilt hier vinden roofvogels in hoge resolutie.

                [Mod]Omdat je foto's (#1 & #3) de BD-maxima (900px langste zijde) overschrijden, zijn ze achter een linkje geplaatst. Graag kleinere versies opladen, en dan je post aanpassen dmv de <Aanpassen> knop. Dank voor je begrip en je medewerking.[/Mod]
                Last edited by LesC; 20 juli 2010, 11:51.

                Comment


                • #9
                  Re: Roofvogels fotograferen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Alainke007 Bekijk bericht
                  Let wel de beelden zijn verkleind via photoshop, de originele grotere afbeeldingen (3000 x 2000 pxls)
                  niet geheel gelukt hoor:

                  2.4. Maximale afmeting van een foto: 900x900 pixels

                  Plaats alleen foto’s die niet groter zijn dan 900 pixels langs de langste zijde (inclusief kader).
                  Je kan ook kleinere foto’s plaatsen, maar 900 pixels is voor dit forum aanbevolen, omdat de foto zo meestal beter tot haar recht komt.

                  Heb je een foto die groter is, dan moet je die dus vooraf met een programma op je computer verkleinen zodat de langste zijde maximaal 900 pixels is, en opnieuw opslaan. Daarna uploaden naar jouw webspace en middels de IMG-knop toevoegen aan een nieuw onderwerp of post

                  Foto's die groter zijn dan 900 pixels in hoogte of breedte worden door de forumsoftware automatisch verkleind. De volgende waarschuwing is dan bovenaan de foto te zien:



                  De topic starter of poster dient dan zo snel mogelijk de foto aan te passen naar maximaal 900 pixels aan iedere zijde. Automatisch verkleinde foto's hebben een lagere kwaliteit dan foto's met correcte afmetingen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Roofvogels fotograferen

                    Zelf vind ik de foto's van Alainke007 helemaal niet verbluffend, noch kwa scherpte noch kwa compositie.

                    Ik zou aan de TS willen aanraden om te oefenen oefenen oefenen. Begin met vogels die je overal vindt en met een rustigere vlucht: ganzen, bosduiven, etc....
                    Kennis van je onderwerp (en hun vlucht leren anticiperen) zal je ook helpen om scherpe foto's te maken.

                    Zoals Palombian het al schreef: staar je - zeker in het begin - niet blind op de prachtige foto's die je soms ziet hier en op andere fora. Die zijn vaak het resultaat van jaren expertise, heel duur materiaal (duur materiaal alleen zal je niet redden uiteraard - ook daarmee worden slechte foto's gemaakt), vele uren studie, en soms ook een beetje geluk. Als je per se roofvogels wil fotograferen zou ik je zeker een workshop of georganiseerde shoot aanraden: onder begeleiding van kenners kan je op korte enorm veel leren, al moet je het daarna zelf verder onder de knie krijgen.

                    grtn -C.
                    People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                    http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Roofvogels fotograferen

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Dit zijn beslist goede vuistregels, maar zeker geen dogmas of garanties voor succes.

                      Je zal dikwijls een compromis moeten sluiten.

                      Een flinke dosis nederigheid is op z'n plaats, het is niet gemakkelijk en de prachtfotos die je ziet zijn het resultaat van hard en lang werken.

                      Ieder moet voor zichzelf uitmaken waar hij de grens legt.

                      Zolang je er maar plezier aan beleeft
                      Daar ben ik het mee eens.
                      Plezier staat voorop.

                      Comment

                      Working...
                      X