Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Water bewegingsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Water bewegingsfotografie

    Nou zoals de titel doet vermoeden zou ik graag een tip hebben over bijv stromend of vallend water hebben.

    Hoe kan ik de sluitertijd lang genoeg krijgen bij zonnig weer?

    Ben ik dan verplicht een extra filter aan te schaffen en zoja welke raden jullie aan?
    Greetz Twan

    http://500px.com/TwanGroenen

  • #2
    Re: Water bewegingsfotografie

    Hallo. Ikzelf gebruik dan een polarisatiefilter tegen reflecties.
    Als je digitaal foto's maakt,ga je toch voor verschillende opname tijden. Vroeger met analoog was dat veel duurder,maar nu'....
    Het is maar wat jezelf wilt. Als je het diafragma groter maakt, gaat meestal de tijd korter worden,bij een halfautomaat. Welke camera?
    Een lange sluitertijd voor een vegend watereffect of een korte voor bevroren water.
    succes, wim
    Last edited by wim hoppenbrouwers; 31 mei 2010, 17:50.

    Comment


    • #3
      Re: Water bewegingsfotografie

      Met deze vraag zit ik ook. Ik heb bij fel daglicht ook geprobeerd om een waterval wazig te krijgen, maar had ook te maken met overbelichte foto's.
      Wat deels hielp was (sterke) onderbelichting, maar de resultaten waren ook niet optimaal.

      Naar wat ik hierover al gelezen heb is een grijsfilter (ND) wat je nodig hebt. Maar wat ik ook niet weet is welke ik het best koop.
      Na mijn foto's te zien denk ik dat een grijsfilter van 1 f-stop niet voldoende is bij zonnig weer om overbelichting tegen te gaan.
      Ik ben ook benieuwd naar een antwoord hierop.

      Comment


      • #4
        Re: Water bewegingsfotografie

        Ik gebruik daarvoor een ND X8 filter van Cokin.
        Anderen gebruiken de B+W 110.
        Voordeel van het Cokin systeem is dat je het systeem op elk objectief kunt gebruiken en dat je enkel de adapterring moet aankopen volgens uw objectief diameter.
        Ik zit met objectieven van 49mm tot 55mm doorsnede en gebruik daarbij het A-systeem van Cokin.
        Voor mijn objectieven van 62mm tot 77mm gebruik ik het P-systeem.
        Voor beide systemen heb ik nog verschillende overgangfilters of graduals.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Water bewegingsfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
          Nou zoals de titel doet vermoeden zou ik graag een tip hebben over bijv stromend of vallend water hebben.

          Hoe kan ik de sluitertijd lang genoeg krijgen bij zonnig weer?

          Ben ik dan verplicht een extra filter aan te schaffen en zoja welke raden jullie aan?
          Een nd (grijs)filter is het enige wat je kan doen bij zonnig weer om het water zo sterk te vertragen dat het op een vlakke watermassa ( de zee bv) lijkt of zodat je i.p.v losse druppels en spatten een sluier effect op je water krijgt (watervallen bergriviertjes).
          Voor zonnige dagen is een erg sterk filter nodig... 8 a 10 stops en tevens een statief omdat je seconden lange opnames niet uit je hand kunt maken. Fotografeer je op een lokatie met minder goed licht ( in het bos of s'avonds) dan is een 8 a 10 stops filter veel te sterk met als gevolg minuten lange belichtingen. Er is dus geen enkel nd filter geschikt voor elke situatie....tenzij je een regelbaar nd filter koopt ( fader nd of vari nd bv) ...deze laatste kan je traploos instellen van 2 tot 8 stops.

          Even voor de goeie orde. Indien je in een fotozaak vraagt naar een 8 of 10 stops filter zeg er dan zeker bij dat het effectief 8 tot 10 stops licht moet tegenhouden. Veel fotozaken gaan je een nd8 filter willen aansmeren omdat niet alle verkopers even snugger zijn, ze lezen op de verpakking een 8 en denken dat deze filter een 8stops filter is.....een nd 8 houd slechts 3 stops tegen....een nd 4 houd twee stops licht tegen en een nd 2 houd 1 stop licht tegen. Door een 8 of 10 stops grijsfilter zie je haast niks meer....je kan er enkel vaag de zon of een sterke lichtbron nog door zien ...deze filters zijn op het zicht nagenoeg zwart. Indien je makkelijk door het geleverde filter kunt kijken weet je zeker dat het niet een 8 of 10 stops nd is.
          Last edited by RUPSELKOPKE; 31 mei 2010, 19:48.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Water bewegingsfotografie

            Je kan ook nog een polarisatie filter er bij zetten dan kom je al snel tot een dubbele ervan.

            Comment


            • #7
              Re: Water bewegingsfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Even voor de goeie orde. Indien je in een fotozaak vraagt naar een 8 of 10 stops filter zeg er dan zeker bij dat het effectief 8 tot 10 stops licht moet tegenhouden. Veel fotozaken gaan je een nd8 filter willen aansmeren omdat niet alle verkopers even snugger zijn, ze lezen op de verpakking een 8 en denken dat deze filter een 8stops filter is.....een nd 8 houd slechts 3 stops tegen....een nd 4 houd twee stops licht tegen en een nd 2 houd 1 stop licht tegen. Door een 8 of 10 stops grijsfilter zie je haast niks meer....je kan er enkel vaag de zon of een sterke lichtbron nog door zien ...deze filters zijn op het zicht nagenoeg zwart. Indien je makkelijk door het geleverde filter kunt kijken weet je zeker dat het niet een 8 of 10 stops nd is.
              Klopt als een zwerende vinger. Ik heb het ook al eens gehad....
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Water bewegingsfotografie

                Ok dat is al heel wat goede informatie.

                Mij lijkt dan een instelbare filter de beste optie?

                Zijn deze er ook van B+W?
                Greetz Twan

                http://500px.com/TwanGroenen

                Comment


                • #9
                  Re: Water bewegingsfotografie

                  Fader 52mm Variable Neutral Density Filter Nd2 Nd4 Nd8 Nd400 2 to 8 Stops die kost bij amazon.com on-line 79,99 dollar

                  Comment


                  • #10
                    Re: Water bewegingsfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door fotoutrecht Bekijk bericht
                    Je kan ook nog een polarisatie filter er bij zetten dan kom je al snel tot een dubbele ervan.
                    Een polarisatiefilter houd ong 2 tot 2.5 stops(afhankelijk merk) licht tegen... er is bijgevolg "tot een dubbele ervan " dus helemaal geen sprake. Je verdubbelt de sluitertijd door telkens slechts één enkele stop toe te voegen.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Water bewegingsfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
                      Ok dat is al heel wat goede informatie.

                      Mij lijkt dan een instelbare filter de beste optie?

                      Zijn deze er ook van B+W?
                      Er bestaan tot op heden geen variabele nd-filters van B+W. Enkel SinghRay(vari nd) en Light Craft
                      (Fader nd) maker er ééntje. Deze filters zijn echter door hun bouw ( ze zijn redelijk dik t.o.v een normaal of slim filter) minder geschikt wanneer je ze op een ultra groothoek wil gebruiken....ze gaan dan ernstig vignetteren.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 1 juni 2010, 13:23.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Water bewegingsfotografie

                        even een vraagje/opmerking. aangezien menig fotograaf al een een polafilter heeft is het dan niet nuttig een tweede te kopen en zo al draaiende met de beide pola's meer of minder stops licht te verliezen?
                        De gustibus et coloribus non est disputandum
                        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                        Comment


                        • #13
                          Re: Water bewegingsfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                          even een vraagje/opmerking. aangezien menig fotograaf al een een polafilter heeft is het dan niet nuttig een tweede te kopen en zo al draaiende met de beide pola's meer of minder stops licht te verliezen?
                          Dat zou je ook kunnen doen.....maar je moet dan wel één circulair en één lineair pol filter hebben.De vari nd en de fader nd in vorige reacties zijn op die manier gefabriceerd. Lineaire filters bemoeilijken of verhinderen autofocus bij een digitaal toestel. Een ander nadeel van zo'n sandwish van pol filters is dat bij maximale verduistering er een donkerder kruis in je foto's zal zichtbaar worden.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Water bewegingsfotografie

                            en zo leren we weer wat bij
                            De gustibus et coloribus non est disputandum
                            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                            Comment

                            Working...
                            X