Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe beginnen?

    Beste BD'ers,

    recent geraakte ik erg geïnteresseerd in het hele strobisten gebeuren. Nu, ik heb geen idee hoe er aan te beginnen. Ik heb er al veel over gelezen op het internet, dus ik weet wel waarover het gaat. Maar zelf heb ik geen ervaring in de praktijk.

    Hoe zijn jullie eraan begonnen en wat zijn de eerste aankopen die je doet om het stap voor stap aan te leren?


    Alvast bedankt voor jullie hulp!


    Rein

  • #2
    Re: Hoe beginnen?

    't Was zoekwerk in het verleden, maar Koen heeft hier alles netjes uitgetypt:



    Een workshop kan je ook een snelle start bezorgen.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Hoe beginnen?

      Oorspronkelijk geplaatst door Rein Bekijk bericht
      Ik heb er al veel over gelezen op het internet, dus ik weet wel waarover het gaat. Maar zelf heb ik geen ervaring in de praktijk.

      Hoe zijn jullie eraan begonnen en wat zijn de eerste aankopen die je doet om het stap voor stap aan te leren?

      je hebt twee dingen nodig om te starten:
      1. basis materiaal: een camera, een externe flits en iets om die externe flits aan te sturen. Een ideaal setje bestaat uit een flits, een radio trigger, een statief, een swivel (om flits op statief te bevestigen) en een 2-in-1 paraplu. Hier kan je al ontzettend veel mee doen en leren.
      2. kennis... een goed begrip van alle parameters die invloed hebben op het resultaat. Een workshop is ideaal, doch je kan het ook leren door te lezen en dan uit te proberen.


      daarnaast moet je ook veel oefenen, zodat je de techniek op elke situatie kan toepassen.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Hoe beginnen?

        Bedankt voor de reacties beiden! Hier ben ik wat mee!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe beginnen?

          Vergeet zeker puntje 2 niet van d_oracle zijn reply= is zéér belangrijk (meer nog dan het materiaal) dat je alle parameters die invloed hebben op je resultaat kent.

          Ik heb al menig strobist in spé er de brui zien aan geven omdat het niet wilde lukken (terwijl zijn falen dikwijls maar aan 1 parameter ligt).

          Leer je toestel grondig kennen (in M modus).
          Begrippen zoals Diafragma, sluitertijd, synchronisatietijd, iso, afstand lichtbron tot onderwerp, en hun verhouding en invloed op omgevingslicht en flits moet een vertrouwde materie worden.

          Bij studio zie je al een deel van de output (via het modellicht) bij strobist moet je het vooraf een beetje kunnen inschatten anders is het trial and error.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Hoe beginnen?

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Vergeet zeker puntje 2 niet van d_oracle zijn reply= is zéér belangrijk (meer nog dan het materiaal) dat je alle parameters die invloed hebben op je resultaat kent.

            Ik heb al menig strobist in spé er de brui zien aan geven omdat het niet wilde lukken (terwijl zijn falen dikwijls maar aan 1 parameter ligt).

            Leer je toestel grondig kennen (in M modus).
            Begrippen zoals Diafragma, sluitertijd, synchronisatietijd, iso, afstand lichtbron tot onderwerp, en hun verhouding en invloed op omgevingslicht en flits moet een vertrouwde materie worden.

            Bij studio zie je al een deel van de output (via het modellicht) bij strobist moet je het vooraf een beetje kunnen inschatten anders is het trial and error.
            Is het dan niet beter (gemakkelijker) zeker als beginnend strobist om met een lichtmeter te werken? kwestie van sneller een goed resultaat te bekomen, ... of is dit alleen maar nuttig in de studio?

            Comment


            • #7
              Re: Hoe beginnen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Dizze Bekijk bericht
              Is het dan niet beter (gemakkelijker) zeker als beginnend strobist om met een lichtmeter te werken? kwestie van sneller een goed resultaat te bekomen, ... of is dit alleen maar nuttig in de studio?
              in studio heb je het licht onder controle, en is een lichtmeter erg nuttig... op locatie als je bestaand licht combineert met flashes dan heb je dat niet onder controle en dan ben je beter af met je histogram, dan ben je met je lichtmeter te laat of te vroeg...

              als je echter met strobist materiaal in een zaal werkt, met constant licht (bv lampen) dan kan een lichtmeter helpen...

              concreet, je hebt het absoluut niet nodig in 't begin...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Hoe beginnen?

                Ok, bedankt ! .. dan zal ik proberen, of beter eens opzoeken hoe je best zo een histogram moet beoordelen, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk.

                Comment

                Working...
                X