Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

    Ok .. ik weet ook dat er heel wat informatie in het archief zit maar technologie en "kwaliteit" veranderen zo snel tegenwoordig .. dus maar eens opnieuw de vraag?

    Wat is een min of meer betrouwbaar merk/type HD voor gewoon huis en tuin gebruik (inbouw). Ik hoef geen snelheidsmonster maar iets degelijks/betrouwbaar dat ook nog min of meer betaalbaar is.

    Is een "SATA II" een probleem in een iets oudere PC? of is dat backward compatibel?
    Er zit nu een Maxtor 6V080E0 (80 Gb SATA-300) in ... beetje krap he
    Graag jullie advies?
    TIA

  • #2
    Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

    Goh, een WD Caviar Green, ik heb zo een 1.5TB schijf in m'n homeserver zitten, voldoende snel, maar wordt ook beperkt omdat ik die schijf over mijn gigabit netwerk benader. Heel betrouwbaar en niet zo duur (inder tijd nog 100 euro voor betaald, maar is tegenwoordig al voor 80 euro te vinden zeker?)

    Sata 300 is trouwens Sata II

    Wat is je budget en hoe groot wil je je schijf?
    Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

    Comment


    • #3
      Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

      Bedankt .. ik had al op een paar webwinkels gekeken wat er zoal in omloop is, maar je ziet bijna door de bomen het bos niet he .. die groene caviar was ik al tegengekomen Op zich is budget geen beperking maar ik heb wel geen aandrang om 250+ € uit te geven aan iets waar ik met een equivalent met iets mindere specs voor 70 of 80€ ook gediend ben
      Ik had gedacht aan een capaciteit van 500? 640 Gb? of evtl. zelfs nog iets minder (tenzij daar een reden is om dat niet te doen) en evtl. een bijkomende uitgave te doen voor een externe HD (mogelijk e-SATA?)

      Comment


      • #4
        Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

        Hoe groter de opslagcapaciteit, hoe minder je betaald per Gigabyte (doorgaans)

        Kijk eens naar de WD Caviar Blue of Black ook. De blacks zijn de snelste, de blue's 'gewone'. Verder ben ik ook wel tevreden van de samsung spinpoint series.

        Wat wil je eigenlijk bereiken?
        Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

        Comment


        • #5
          Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

          OK .. ik heb geen speciaal doel, bedoeling is enkel meer "live" disk opslagcapaciteit. Ik heb extern ong. 1,2 Tb beschikbaar als backup/storage maar dat werkt niet vlot om ieder keer te moeten swappen tussen bvb origineel fotobestand en bewerkt of te bewerken fotobestand of om werkdocumenten continue te moeten versassen van backup naar "live" systeem 80Gig als enkele (systeem)schijf wordt nogal krap om bvb dagelijks nog maar 500meg aan foto raw bestanden bij te voegen .. het loopt snel tegen wat limieten aan.

          Comment


          • #6
            Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

            Als je de Green edition pakt van de Caviar dan is dat een energiesparende schijf ... ze doen dit gewoon door het toerental niet constant te maken, die zal dus niet altijd op 7200 toeren draaien.
            De Black edition heeft dat niet en draait altijd op 7200 toeren maar is dan ook de enige dat nog 5 jaar waarborg krijgt ... de Green edtition slechts 3 jaar.
            Nu als het gewoon opslag betreft maakt dit niet zoveel uit.
            Last edited by VerSeg; 30 mei 2010, 15:58.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

              OK .. dank u .. de keuze neemt vorm aan

              Comment


              • #8
                Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                ik gebruik al jaren seagate schijven (barracuda reeks) tot grote tevredenheid.
                eerst IDE schijven,nu SATA schijven van seagate.
                daar heb ik nog nooit een kapotte hd van gehad.
                met maxtor heb ik slechte ervaringen, daar ga ik met een grote boog omheen.

                Comment


                • #9
                  Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                  kijk hier eens:

                  http://www.alternate.be/html/product...l?artno=AEBU11

                  1TB 7200Rpm Samsung schijf voor een mooie prijs.

                  Prijs/kwaliteit een goede keuze
                  Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                  Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                    Wil je een nieuwe HDD als C schijf, wil je snelheid, stilte en betrouwbaarheid?
                    Een 1TB HDD als C schijf zou ik nooit gebruiken.
                    Voorkeur voor een merk heb ik niet, wel het type HDD.
                    Momenteel gebruik ik als C schijf een WDC Raptor 150GB aan 10.000 RPM dus.
                    Op mijn systeem is dit echter de (sterk) beperkende factor en met tijd en boterham zal deze vervangen worden door een Intel SSD 160GB.
                    Pas dan zal mijn systeem performant zijn.

                    In een iets ouder systeem is een Raptor en zeker een SSD overkill en zou ik dus kiezen voor een 150- > max. 200GB Sata HDD, natuurlijk erop lettend wat uw mobo ondersteund.

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                      Samsung F1-versies, al meer dan een jaar de koploper eigenlijk...

                      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                      Comment


                      • #12
                        Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                        Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                        Er zit nu een Maxtor 6V080E0 (80 Gb SATA-300) in ... beetje krap he
                        Als je tevreden bent over de snelheid van jouw systeem zou ik die Maxtor laten zitten en er gewoon een extra schijf bijzetten voor data (foto's in dit geval).
                        Als je foto's gaat bewerken zal dit een behoorlijke snelheidswinst opleveren aangezien de Windows schijf niet constant van de ene plaats naar de andere moet lezen/schrijven.
                        Voor 60 euro heb je al een goeie schijf van 1000GB. Wel opletten dat oude systemen niet overweg kunnen met schijven >128 GB.
                        Ik zou gewoon een groene schijf kopen. Die zijn goedkoop, stil en nog altijd 2-3x sneller dan die Maxtor. Oh ja, je bespaart er ook 0,01 eurocent per jaar mee omdat ze minder verbruiken
                        Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                          Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
                          Als je tevreden bent over de snelheid van jouw systeem zou ik die Maxtor laten zitten en er gewoon een extra schijf bijzetten voor data (foto's in dit geval).
                          Dat was idd het aanvankelijke idee .. al de data verplaatsen naar een andere (grotere) schijf, weg van de systeemschijf.

                          Als je foto's gaat bewerken zal dit een behoorlijke snelheidswinst opleveren aangezien de Windows schijf niet constant van de ene plaats naar de andere moet lezen/schrijven.
                          Voor 60 euro heb je al een goeie schijf van 1000GB. Wel opletten dat oude systemen niet overweg kunnen met schijven >128 GB.
                          Ik zou gewoon een groene schijf kopen. Die zijn goedkoop, stil en nog altijd 2-3x sneller dan die Maxtor. Oh ja, je bespaart er ook 0,01 eurocent per jaar mee omdat ze minder verbruiken
                          Zooo oud is dat systeem nu ook weer niet maar ik wil intern ook geen gigantische "on-line" opslag omdat een kat daar op den duur haar jongen niet meer in terugvindt .. de gewenning van "ik zal dat later wel op orde brengen" is daar IMHO te groot. Ik ga dus liever voor een wat kleinere opslagcapacitiet intern eventueel aangevuld met grotere opslag extern (want daar is men al meer geneigd om er wat orde in te houden, zo ervaar ik zelf toch)
                          Iedereen "stijf" bedankt voor de adviezen ... !

                          Comment


                          • #14
                            Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                            Je hebt die spinpoints van samsung ook in een kleinere versie van 500 GB

                            http://www.alternate.be/html/product...l?artno=A9BU34
                            Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                            Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                            Comment


                            • #15
                              Re: zoek advies ivm aankoop nieuwe HD

                              PS .. heeft men voor deze HD's een koeler nodig? waar vind men dit soort info?

                              Comment

                              Working...
                              X