Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale foto's aanleveren, high resolution?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale foto's aanleveren, high resolution?

    Ik neem meer en meer foto's op gemeentelijke evenementen, school- of bedrijfsfeestjes, braderijën, fuiven,...
    Telkens heeft iemand uit m'n familie- of vriendenkring er iets mee te maken en die vraagt dan of ik m'n fototoestel mee breng om wat sfeerbeelden vast te leggen. Gewoon omdat het leuk is en ze anders met een compactje wat foto's nemen. Ze vinden mijn foto's dan mooier.

    Ik ben nog volop aan het leren in de fotografie en dit is meer een oefening voor me dan een opdracht. Tot op heden is het trouwens nog nooit een echte opdracht geweest. Meer een vraag van "je bent er toch en heb je geen zin om..." Geen enkele verplichting maar ook geen afspraken.

    M'n foto's neem ik in RAW, bewerk ze dan nog wat na in LR 2.7 en gaf ze dan in hoge resolutie JPEG's door. €0,00 vergoeding. (nu ja, meestal krijg ik wel een pintje gratis )

    Nu vroeg ik me af of het wel zo verstandig is dit zo aan te pakken. Dat ze de foto's onder de aanwezigen verspreiden (digitaal) of een een website zetten kan me niet zo schelen. Maar stel dat er later foto's van gebruikt worden voor reclame of een folder of men afdrukken gaat verkopen.

    Ben ik niet beter om m'n foto's aan te leveren zoals ik ze ook hier post. Formaat 900pixels voor de langste zijde + kader + stempel "50mm-photo.be" (rechtsonder)
    Nog altijd meer dan goed genoeg om digitaal te hebben voor de geïnteresseerden (meestal staat dit toch gewoon als herinnering ergens in een mapje op hun PC). En dan is de kans op misbruik toch een pak kleiner.

    Of zie ik het te paranoïa en maakt het allemaal niet uit?
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

  • #2
    Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

    Je gaf het belangrijkste zelf al aan: afspraken! Als je beslist om enkel lage resolutie bestanden uit te delen dan wordt je volgende probleem: hoeveel vraag ik als mensen naar de hoge resolutie bestanden vragen?

    Wat je weggeeft en aan welke prijs is denk ik een persoonlijk dilemma dat iemand anders voor jou niet kan oplossen... Ik kan je niet echt een objectief concreet advies geven want als beroepsfotograaf vraag je altijd geld, ook voor de lage resolutie bestanden. Begin je met "vriendendiensten" en "je bent hier nu toch", dan begint vaak ook het "gedoe", althans dat is mijn ervaring.

    Ik krijg soms ook de vraag van vrienden/familie om "de trouwfoto's" te maken want "je wordt sowieso uitgenodigd". Mijn antwoord: "ik kom als fotograaf of als gast, maar de twee combineren doe ik niet" (want een beetje fotograaf weet dat dat gewoon niet werkt). Als ik te gast ben op een huwelijksfeest, sleur ik trouwens geen cameratas mee en ben ik in het beste geval één van de velen met een compactje

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

      Da's natuurlijk een goede bedenking! Had er nog niet direct bij stil gestaan dat de vraag naar hoge resolutie beelden wel kan/zal komen.
      Het probleem bij mij is dat het er eigenlijk niet om gaat om ook maar 1 euro aan m'n foto's te verdienen. (of toch in dit stadium niet) Ik ben gewoon graag bezig met m'n hobby en vooral met het oefenen van. De foto's zijn dan van een pak betere kwaliteit dan wanneer een ander daar met een compactje rondloopt dus is er naderhand wel vraag naar m'n foto's (als herinnering).

      Ik wil me gewoon op voorhand gaan indekken, want ik heb zo'n vermoeden dat dit wel eens fout kan lopen in de toekomst. Ben van het principe dat vanaf een ander profijt gaat doen met m'n foto's ik ook een stukje van de koek wil.

      Tot op heden heb ik steeds de foto's in hoge resolutie weggegeven. Maar nu kreeg ik vandaag een eerste vraag voor een "opdracht". (Al denk ik hier niet op in te gaan, ik ken mezelf. Vanaf iets moet dan is de fun er meestal snel af voor me.)
      Het enige wat ik kan bedenken is de foto's in lage resolutie aanbieden met rand en stempel en wil men deze in hoge resolutie (voor afdrukken) dat ik voor de afdrukken zorg.Dus: ik regel alles met de afdrukcentrale en prijs is die prijs + procentje voor de moeite.

      Alleen is dan weer de vraag: waar eindigt dit...

      Ik kan je héél goed begrijpen ivm de trouwfoto's als "gast". Zo kan je nooit van het feest genieten.
      Ik sleur m'n toestel ook overal mee naar toe, maar dat wil niet zeggen dat ik er ook telkens foto's maak. (kan zijn de ganse tijd en kan zijn 2 foto's)
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

      Comment


      • #4
        Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

        Zonder je probleem nog moeilijker te willen maken, toch nog een bedenking.

        Als je besluit gratis foto's te blijven weggeven, dan bouw je onvermijdelijk een reputatie op in die richting en zal het als maar moeilijker worden om ooit een vergoeding te gaan vragen als je dat later zou willen. Hoe goed je foto's ook zijn: je blijft in eerste instantie "de GRATIS FOTOGRAAF die goed werkt levert" en niet "de GOEDE FOTOGRAAF die gratis werkt". Als je begrijpt wat ik bedoel...

        Als je besluit dat je wel een vergoeding wil, of dat is voor de opdracht zelf of enkel voor aangeleverde foto's, wees dan niet verwonderd dat het voor velen "niet meer hoeft". Ineens zullen velen wel tevreden zijn met het prutswerk van nonkel Fons met het compactje... (met alle respect voor nonkel Fons trouwens) Keerzijde van de medaille van het werken tegen betaling: daar hangen inderdaad verplichtingen, afspraken, verwachtingen aan vast. Het heet niet voor niks "werken in opdracht". Als je betaald wordt, doe je in veel gevallen niet meer wat je zelf wil, maar wat de mens met de centen wil. Jammer maar zo is het (vaak, niet altijd gelukkig).

        Deze reactie maakt je probleem er ongetwijfeld niet makkelijker op, maar helpt je misschien wel analyseren wat je echt wil, want daar ligt volgens mij de echte vraag: wil je centen en aan welke voorwaarden?
        www.135mm.be
        @135mm_leuven
        info@135mm.be

        Comment


        • #5
          Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

          Het "probleem" wordt alleen maar groter met jou raadgevingen.
          Maar zéér zeker bedankt er voor!

          Ik realiseer me maar al te goed dat het voor velen niet meer hoeft als het geld kost. Uiteindelijk "doen" ze niets met die foto's. Maar het is wel leuk om wat mooie plaatjes te hebben achteraf. (bv. schoolfeest)
          Voor mij is het momenteel "no issue". Ik ben volop aan het leren en vind het een super hobby waarbij ik me goed in m'n vel voel. Dus geld wil ik er geneens voor. Maar dan ben ik 100% vrij ook. Ik kan op belangrijke foto momenten gerust een pintje gaan drinken ipv. plaatjes te schieten. Ik heb ook de vrijheid achteraf te zeggen dat ik niet tevreden ben over de foto's dus er geen enkele zal aanleveren. Zit er trouwens niet mee in dat een ander slechte foto's maakt met een compactje. Dat moeten diegene die de foto's willen maar weten.

          Maar nu plots vraagt men mij voor een foto opdracht. De fotograaf die men daar jaarlijks voor vraagt leverde een tijd terug erg slechte foto's af. Ik kreeg ze toevallig onder ogen en zei iets van "tja, leuk dat iemand die foto's wil nemen maar voor mij zijn ze echt slecht". (compositie, belichting, ... Gewoon de basisregels zaten al fout.) En de reactie was direct van enkele leken: "Wij vinden ze ook erg slecht!" (terwijl een leek al blij is dat er foto's zijn) en dan nog: "Die zijn wel genomen door een professioneel fotograaf!"
          En nu onlangs herinnerde die mensen ons gesprek en vragen mij nu.

          Voor die opdracht zou ik volgens het zelfde principe werken als de fotograaf: foto's worden 1x afgedrukt aangeleverd (nu zou ik deze mss digitaal met stempel aanleveren) en bijbestellingen hebben een vaste kost per foto. Voor m'n werk weet ik niet of ik iets zou vragen, weet trouwens niet of ik de opdracht ga aanvaarden aangezien het niet mijn ding noch intresse is.

          Hiermee begon ik dan verder te denken over de aangeleverde foto's in het verleden. Als nu blijkt dat ze m'n foto's echt goed vinden dat ze zelfs een vrij belangrijke opdracht me willen toevertrouwen dan moet ik wel eens gaan opletten met zomaar gratis high-resolution foto's rond te strooien.

          Een heel verhaal ondertussen.

          Zal je tips in m'n achterhoofd houden en er nog eens goed over nadenken!
          Bedankt!
          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

          Comment


          • #6
            Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

            @ nevermore

            kan mezelf terugvinden in deze situatie

            ik trek al verschillende jaren foto's op 4x4-evenementen, puur uit hobby voor de fotografie en uit interesse voor de wagens.

            maar sinds geruime tijd zit ik ook op een '4x4-forum waar ik dan ook enkele foto's post (in hoge resolutie) na een evenement;
            Ook zet ik deze foto's op mijn website, altijd leuk als anderen hier op kijken.
            Maar na zo'n evenement krijg ik altijd wel verschillende mails om foto's door te sturen van "hun 4x4",

            Heb ook niet de ambitie om professioneel te beginnen of zo, maar zou ook niet willen dat het uit de hand loopt.

            Na het laatste evenement dat ik getrokken had, zat er 160 man op mijn site (sitecounter) en kreeg ik zo'n 15 mails om foto's door te sturen, natuurlijk gratis....

            Het zal altijd een dubbel gevoel zijn denk ik

            groeten, Marc
            1Dx & 5DIV*16-35L f4.0*24-70L II f2.8*70-200L II f2.8 * Sigma sports 150-600mm
            www.facebook.com/photographympictures[/COLOR][/I]

            Comment


            • #7
              Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

              Daar kan ik gelukkig zelf nog de lijn in trekken. Net omdat ik het puur uit hobby doe.
              Dan mag ik morgen 100 mails krijgen met vragen naar foto's. Ik hoef daar zelfs niet op te reageren.
              Heb ook al zo mails gehad en dan stuur ik de foto in hoge resolutie gewoon door. Uiteraard zal ook dat veranderen als ze mij morgen massaal beginnen te mailen.
              Anderzijds was dat nu geen probleem omdat ik vaak een ZIP-file op m'n site zetten waar men de hele fotomap in hoge resolutie kon afhalen.

              Mij gaat het er vooral om dat ik het spijtig zou vinden moesten mijn foto's door anderen gebruikt gaan worden. Daar wil ik me wat tegen indekken.

              Uiteraard creëer ik een gelijkaardig probleem wanneer ik de foto's enkel in lage resolutie aanlever. Bezorgt me meer werk...
              Last edited by nevermore; 30 mei 2010, 20:55.
              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

              Comment


              • #8
                Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                Er is maar 1 goede manier om je "in te dekken" tegen allerhande "probleemsituaties" en dat is een onderneming starten.

                Kan perfect in bijberoep onder het statuut van "kleine onderneming"

                Géén probleem met de fiscus, alles netjes op factuur en meteen de perfecte manier om je "in te dekken". Je kan nog steeds zelf beslissen wat je wel of niet wil doen van opdrachten zodat het "hobby" gehalte de bovenhand blijft houden.
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                  Misschien moet ik dat eens bekijken ja.
                  Maar ik wil geen bergen (papier)werk voor zo'n "kleine onderneming" terwijl ik tot op heden maar 1 concreet voorstel voor een opdracht gekregen heb.

                  Zal eens moeten bekijken wat daar allemaal voor nodig is en de jaarlijkse kosten (boekhouder?).
                  Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                    Wat heb je eigenlijk allemaal nodig om zo dit als bijberoep te doen? Een diploma bedrijsbeheer, BTW nummer,...

                    Of is er een kantoor waar ik me naar kan richten als ik dit wil gaan doen? Ik kan nu niet op de naam komen, maar ik denk er wel één te kennen...


                    @nevermore: ik weet niet als je het erg vind dat ik dit hier vraag? Anders verwijder ik mij post wel!
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                      Gewoon best eens contact opnemen met de starters service van Unizo.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                        Geen probleem, het sluit voor een stuk aan bij mijn vraag en het interesseert me ook wel.


                        Voor mijn "probleem" ga ik het zo oplossen denk ik:

                        - foto's worden aangeleverd in formaat 900 pixels langste zijde met rand en stempel
                        - afdrukken in hoge resolutie zijn dan via mij te bestellen en op dat moment neem ik een klein percentage voor mijn werk. Dus foto per stuk zal iets duurder zijn dan wanneer men dit zelf zou bestellen. OP VOORHAND TE BETALEN! (want ik ken dat anders...)
                        - foto's in hoge resolutie blijven ten alle tijden mijn bezit. (cfr. negatief in analoog tijdperk)
                        Last edited by nevermore; 31 mei 2010, 11:06.
                        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                          en dan ben je dus handel aan het doen en heb je dus BTW nummer nodig.


                          bedrijfsbeheer : ofwel heb je het door je opleiding ofwel ben heb je voor 1998 (ongeveer weet ni meer van buiten) je middelbaar afgewerkt en dan is het ook goed. geen van bieden? dan kan je versnelde cursus volgen en klein examen afleggen.

                          langsgaan bij bv: xerius . papieren invullen en betaling doen en voila je kan starten in bijberoep.
                          www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                            Oorspronkelijk geplaatst door stach Bekijk bericht
                            en dan ben je dus handel aan het doen en heb je dus BTW nummer nodig.
                            Ja daar zit ik nog mee... Dat ik een BTW nummer nodig heb weet ik zo nog niet. Moet me daar eens in verdiepen.
                            Bestaat er zo niets waarbij je enkele honderden euro's per jaar gewoon kan invullen op je belastingsbrief als inkomsten. Zonder dat je een BTW nummer of bijberoep moet in orde brengen?

                            Ik heb NIET de intentie aan zwartwerk te doen.
                            Maar wanneer ik zelfs €0,00 vraag voor de foto's te laten afdrukken dan denk ik wel dat de fiscus het zo zal zien. Niet?
                            Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitale foto's aanleveren, high resolution?

                              De fiscus ziet tegenwoordig zelf een vriendendienst als zwartwerk.
                              Bij de fiscus werken blijkbaar nogal veel egoïsten en blijkbaar gaan ze er van uit dat iets voor niets doen in deze maatschappij niet meer bestaat.Spijtig genoeg.

                              Ik heb een trouw van vrienden binnenkort. Ze hebben een fotograaf ingehuurd maar gevraagd of als ik zin had hier en daar een foto wou trekken. Geen probleem op zich maar als er controle is....

                              Denk maar aan het voorbeeld van dit jaar op het nieuws : schoonbroer en schoonzus die met aller heiligen helpen in de bloemenzaak. pure vriendendienst maar toch was het zwartwerk.µ


                              Er bestaat idd dacht ik ergens iets van een EENMALIGE inkomst. Heb er me nooit echt in verdiept maar van wat ik nog weet mag je eenmalig iets eens iets doen en daarna gedaan. Maar hoe bewijs je natuurlijk dat het eenmalig is?

                              Zoek eens op de website van xerius of unizo .veel nuttige info te vinden
                              www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

                              Comment

                              Working...
                              X