Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Carport : doen of niet doen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Carport : doen of niet doen ?

    Wij hebben een garage die enkel groot genoeg is voor een kleine middenklasser. We hebben nu 2 auto's en binnenkort nog een derde erbij van onze zoon...
    Een optie is de auto's gewoon buiten te zetten (zoals nu mijn auto), de voortuin is meer dan groot genoeg om parkeerplaatsen aan te leggen.
    Mijn vrouw zou een carport willen (voor twee wagens). Ik twijfel omdat ik de toegevoegde waarde van een carport (t.o.v. gewoon buiten te laten staan) niet erg hoog vind. Ok, de wagen staat droger, vogelpoep en hagel risico is miniem geworden, maar dat is het ook zo'n beetje denk ik. Wat voor mij de doorslag zou geven zijn niet aangevroren ruiten in de winter (soms lees je dat in folders als "voordeel", maar ik geloof het niet).
    Zijn hier mensen die toch wild enthousiast zijn van hun carport ? En waarom dan ? Welk type heeft de voorkeur ? (er zijn heel 'open' en luchtige, tot heel gesloten, rustieke,...).
    Iemand tips voor goede adressen (noord Limburg) ? We hebben een typische landelijke jaren-60 woning.
    Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
    And why do we fall, Bruce?

  • #2
    Re: Carport : doen of niet doen ?

    Comment


    • #3
      Re: Carport : doen of niet doen ?

      Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
      de voortuin is meer dan groot genoeg om parkeerplaatsen aan te leggen.
      Toch eerst bij de gemeente gaan aankloppen of je in de voortuin een carport mag plaatsen.
      Never resist temptation or it could go away...
      Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

      Comment


      • #4
        Re: Carport : doen of niet doen ?

        Wij hebben geen carport, maar een collega wel. En hij zegt 's winters geen bevroren ruiten te hebben (uitzonderlijke omstandigheden nagelaten)

        Comment


        • #5
          Re: Carport : doen of niet doen ?

          Wij hebben al 10 jaar een carport (aansluitend aan de woning) voor onze twee auto's.

          Nooit geen problemen met aanvriezende ruiten behalve met de achterruiten als je die op de rand van je carport plaatst.
          Een ander voordeel: als je bij regenweer na grote boodschappen de wagen leeghaalt, word je niet nat en moet je niet met natte schoenen binnen.
          Ook gemakkelijk om je fietsen onder te plaatsen.

          Comment


          • #6
            Re: Carport : doen of niet doen ?

            Een carport aansluitend aan de woning zal in ons geval moeilijk gaan. Dus ook geen beschuttend of restwarmte effect van die kant uit. Vandaar mijn bedenking bij de aangevroren ruiten...

            Tot zover bedankt voor de tips. Regelgeving is laatst versoepeld (geen bouwvergunning meer nodig tot X vierkante meter).
            Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
            And why do we fall, Bruce?

            Comment


            • #7
              Re: Carport : doen of niet doen ?

              Oorspronkelijk geplaatst door alain db Bekijk bericht
              Tot zover bedankt voor de tips. Regelgeving is laatst versoepeld (geen bouwvergunning meer nodig tot X vierkante meter).
              Fout gedacht, er zal een meldingsplicht zijn en deze is nog niet van toepasing en heb je bijgevolg nog steeds een stedenbouwkundige vergunning nodig.
              Bij de nieuwe wet zal het volgende van toepassing zijn.
              11° van het hoofdgebouw vrijstaande bijgebouwen, met inbegrip van carports, in de zijtuin tot op 3 meter van de perceelsgrenzen of in de achtertuin tot op 1 meter van de perceelsgrenzen. Deze vrijstaande bijgebouwen kunnen tevens op of tegen de perceelsgrens geplaatst worden ingeval ze tegen een bestaande scheidingsmuur voorzien worden en voor zover deze bestaande scheidingsmuur niet gewijzigd wordt. De totale oppervlakte blijft beperkt tot maximaal 40 vierkante meter per huiskavel. De hoogte is beperkt tot 3 meter;
              Dus in voortuin mag niet zonder vergunning.
              Never resist temptation or it could go away...
              Mijn handleiding is meer versleten dan men toestel :rolleyes:

              Comment


              • #8
                Re: Carport : doen of niet doen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door foto4fun Bekijk bericht
                Dus in voortuin mag niet zonder vergunning.
                Inderdaad, ik merk het nu ook. Bedankt !
                Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                And why do we fall, Bruce?

                Comment


                • #9
                  Re: Carport : doen of niet doen ?

                  Hallo,

                  Wij hebben die van ons gezet samen met een "klusjesman" en het is ook een niet aangrenzende. De afmetingen zijn 16m x 3m met vooraan een extra breedte van 1m voor de moto.
                  Zelf concept uitegtekend.
                  Alle materiaal zelf besteld - en dat is eenvoudig:
                  we hebben houten tuinschermen van 1,80x1,80m gebruikt en zelf de benodigde palen besteld - alsook de dwarsbalken voor het dak - en op het dak gegolfde plastiek.

                  Voordeel: kosten vallen heel goed mee en doordat de zijwanden met (geïmpregneerde) tuinschermen zijn afgedicht tot op 1,80 in de winter nooit enig aangevroren ruit gehad, zelfs niet bij zeer strenge vorst.
                  Stuifsneeuw kan je met niks tegenhouden, maar dat is dan ook alles.
                  Vloer: beton

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Carport : doen of niet doen ?

                    Het niet bevriezen van de ruiten heeft niets te maken met restwarmte of wat dan ook maar gewoon omdat er een dak boven is en er geen vocht op de wagen kan vallen.
                    Ijsvorming is altijd vocht dat valt in een of andere vorm.
                    Als ge uw ruiten zelf nat maakt en het vriest -20°C, dan zal dat water ook wel aanvriezen natuurlijk.

                    Voor de rest is het niet alleen goed tegen vorst maar ook (deels) tegen warmte en vooral tegen stof in regen. Ge kuist uw auto eens schoon, er vliegt wat stof en er vallen enkele druppels ... iets dat iedereen wel kent.

                    Ook in andere seizoenen is een carport handig ... bij regen of dauw zijn de ruiten anders ook helemaal aangedampt.

                    Bescherming tegen hagel en sneeuw is er ook natuurlijk maar zie dan wel dat uw carport sterk genoeg is want het zal de eerste niet zijn dat goedkope brol ineen steekt en de carport op zijn wagen krijgt bij hevige windstoten of onder druk van een flinke laag sneeuw.

                    En kleine tip ... leg er zeker geen te donkere bedekking op zoals zwarte roofing, da's om onder te bakken in de zomer!

                    En als ge eens volk hebt voor een BBQ en het begint wat te regenen ... alleman onder het dak!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X