Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tomatentelers-vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tomatentelers-vraagje

    Uit vleestomaten van vorig jaar heb ik zaad genomen en gezaaid in potjes. Na het verpotten heb ik ze een tijd terug uitgezet in de serre. De okselscheuten verwijderen (dieven) heb ik tot nu toe steeds geregeld gedaan.
    Nu zie ik echter dat er zijscheuten van helemaal onderaan de stengel wijd uitgroeien en eveneens bloemetjes krijgen.

    Ik keek al in Google maar vond niet echt iets over die onderste zijscheuten...

    Wat doe ik het best?
    - Gewoon laten groeien zoals ze zijn?
    - De bloemetjes zelf afnijpen?
    - De volledige zijscheut afnijpen?

    Het gaat dus om de zijscheuten volledig onderaan net boven de aarde.

    Graag Uw goede tomatentelersraad

    Mvg,
    Frederic

  • #2
    Re: Tomatentelers-vraagje

    Met zekerheid volledig verwijderen. Anders ga je teveel trossen krijgen en dus veel kleintjes en moeilijk rijpen. Indien al te groot wegdoen met mes of schaar zodat hoofdstam niet al te veel beschadigd raakt. Alleen bij kerstomaten kan je eventueel laten staan.

    Comment


    • #3
      Re: Tomatentelers-vraagje

      Belangrijkste is dat je de dieven verwijderd,
      al de rest laten groeien tenzij je liever een boom hebt.
      Niet vergeten onderaan zullen de eerste rijpe tomaten zijn.
      Je vermelde vleestomaat dus die worden al niet groot zoals de andere die wel 3 meter kunnen worden.
      Deze vleestomaten worden maar 1.5 à 2 meterkes dus hoop dat je serre groot genoeg is
      Dit van iemand die vroeger zwart zag van de dieven te verwijderen
      Mijn oom had een serre van 5H. en als die vol tomaten staan heb je werk genoeg voor een maand of 2
      Wat ik dan ook deed tijdens de zomer maanden, om extra pre te krijgen om dan weer uit te geven 's avonds

      PS, tip als je handen niet proper krijgt zoek een canada boom en trek een paar bladeren af en maal deze als zeep tussen je handen

      Comment


      • #4
        Re: Tomatentelers-vraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door Rover Bekijk bericht
        Met zekerheid volledig verwijderen
        Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
        Belangrijkste is dat je de dieven verwijderd,
        al de rest laten groeien
        Hmmm... 2 antwoorden, maar toch wat tegenstrijdig... Nog mensen die me kunnen helpen?

        Mvg,
        Frederic

        Comment


        • #5
          Re: Tomatentelers-vraagje

          ********
          Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 09:23. Reden: *************

          Comment


          • #6
            Re: Tomatentelers-vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
            wil je grote tomaten : alles verwijderen, een tomaat mag maar 1 "stam zijn...)" elke zij stam, vermeerdert wel het aantal tomaten, maar vermindert wel de grootte van die tomaten.
            Yep, zo ken ik dat nog van thuis.
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

            Comment


            • #7
              Re: Tomatentelers-vraagje

              ************
              Last edited by Guest13; 24 augustus 2010, 09:22. Reden: **************

              Comment


              • #8
                Re: Tomatentelers-vraagje

                Om dikkere tomaten te bekomen knip onderaan
                enkele bloempjes weg zodat ze daar meer voedsel per tomaat krijgen.
                En tegen stam zijn geen vleestomaten he, dat zijn gewone dus met pitjes.
                Maar dun ze uit zodat je geen hele hoop steunen moet plaatsen maar laat er bijvoorbeeld een 3 per tak die van stam komt aan.

                Comment

                Working...
                X