Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's nemen van een optreden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's nemen van een optreden

    Ik zou een voorstelling van musical en dans moeten fotograferen in het cc te hasselt. Het is in de theaterzaal dus veel licht is er niet. Alleen het licht van de spots die op de optredens gericht zijn. Nu is mijn vraag welke instellingen moet ik op de camera zetten? Ik weet ook niet of je met flits mag trekken. Ik heb een sony a550 met lens 55-200 en 18-55. Denk best de 55-200 kan ik iets korter bij nemen maar ja dan is het weer donkerder? Op welke stand moet ik dit doen P A S M auto en met welke waardes?
    Graag jullie advies,

    Alvast bedankt.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: foto's nemen van een optrede

    nooit flitslicht gebruiken: storend voor publiek en artiest
    leer werken op M of A stand door
    diafragma zou open mogelijk, shutter op 1/60 en iso op automatisch
    spotmeting gebruiken en scherpstellen op het gezicht van de artiest.
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: foto's nemen van een optreden

      je hebt niet echt het geschikte materiaal...

      als er genoeg licht is, en de personen staan still dan kan je best foto's maken...

      dansers moet je minimaal op 1/250 sluitertijd fotograferen.

      je kan eventueel een 50mm lens f1.4 of 1.8 aanschaffen, met je huidige lenzen lijkt het me heel erg moeilijk.

      ISO in functie van het aanwezige licht... in donkere danszalen ga ik soms tot ISO 6400 met een F1.4 en een 85mm lens om nog steeds m'n 1/250 te halen...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: foto's nemen van een optreden

        Misschien domme vraag, maar hoe krijg ik het diafragma zo groot mogelijk open?
        Sony A550 18-55 en 55-200

        Comment


        • #5
          Re: foto's nemen van een optreden

          je Camera op A en dan het f/nummertje zo klein mogelijk.

          ik wil je niet ontmoedigen maar ik neem regelmatig zelf foto's in CC Hasselt van optredens en het licht is daar vaak echt wel gewoon NIET aanwezig. je zal hier best zoals aangehaald een 50 1.8 of zo kopen want anders ga je er niet geraken...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: foto's nemen van een optreden

            Keer op keer val ik achterover wat fotografen ( ?) aanvaarden om te doen, zonder te weten hoe ze het moeten doen! En met wat ze het dan willen doen.

            Dus wat heb je nodig :

            Een body die ruisvrij kan opnemen tot minimaal 1600 ISO
            De lichtsterkste lens van een vrij lang brandpunt die je kan vinden, minimaal F2,8 of beter
            Camera op A modus diafragma = vol open
            Werken in RAW, witbalans in 't oog houden dit soort licht zit maar rond de 3000 ° Kelvin

            Succes nog !
            MVG, Jeff c.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: foto's nemen van een optreden

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Dus wat heb je nodig :

              Een body die ruisvrij kan opnemen tot minimaal 1600 ISO
              heb je niet nodig, is gewoon handig... Mijn 1D2 is alles behalve ruisvrij op ISO1600 maar je moet gewoon weten hoe je daar mee om moet gaan vind ik

              Ik vind nog steeds dat ruis een zwaar overdreven probleem is... vroeger had je korrel in je foto en nu moet ie zo clean mogelijk zijn? meh, voor mij mag het wat grover (maar da's MIJN mening he)
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: foto's nemen van een optreden

                Met lichtstekere lenzen verhoog je de kansen op bruikbare foto's (liefst f2,8 of nog lichtsterker).
                Werk in de diafragmavoorkeuzestand met het diafragma zo ver mogelijk open, en zet de iso hoog genoeg om een aanvaardbare sluitertijd te krijgen.

                Beter ruis in de foto dan een totaal onbruikbare foto door een te lange sluitertijd.


                Ik ben zelf geen voorstaander van het corrigeren van de witbalans van foto's die gemaakt zijn onder dit soort verlichting. De meestal warme kleuren horen bij de sfeer, en die mag je naar mijn mening niet wegwerken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: foto's nemen van een optreden

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  Ik vind nog steeds dat ruis een zwaar overdreven probleem is... vroeger had je korrel in je foto en nu moet ie zo clean mogelijk zijn? meh, voor mij mag het wat grover (maar da's MIJN mening he)
                  Hangt erg veel van je type camera af, sommige hebben een lelijke ruis en andere een mooiere ruis. Ik heb mijn oude foto's van de D70 eens vergeleken met die van mijn D2h en die van de D2h zien er beter uit, terwijl de ruiskarakteristieken van de D70 en D2h bij DxO op elkaar liggen.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's nemen van een optreden

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Hangt erg veel van je type camera af, sommige hebben een lelijke ruis en andere een mooiere ruis. Ik heb mijn oude foto's van de D70 eens vergeleken met die van mijn D2h en die van de D2h zien er beter uit, terwijl de ruiskarakteristieken van de D70 en D2h bij DxO op elkaar liggen.
                    D70 en D2H zijn misschien beide "oudere" toestellen maar toch een serieus klasseverschil tussen een protoestel als D2h en amateur d70 ( waar de d200 nog eens tussenligt)
                    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                    IMac/IPad/Mac Air 
                    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's nemen van een optreden

                      Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                      D70 en D2H zijn misschien beide "oudere" toestellen maar toch een serieus klasseverschil tussen een protoestel als D2h en amateur d70 ( waar de d200 nog eens tussenligt)
                      Klopt, maar de starter van dit 'ruis geen probleem' stuk, werkt met 1D II en die zit ook in de pro sector en daarom misschien ook een veel vriendelijker ruis.

                      D2h + 80-400 f6.3 1/200 400mm 3200iso M, dit was op een D200 denk ik niet gelukt, moet het wel b/w maken.

                      Jenny Whiteley
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's nemen van een optreden

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Hangt erg veel van je type camera af, sommige hebben een lelijke ruis en andere een mooiere ruis. Ik heb mijn oude foto's van de D70 eens vergeleken met die van mijn D2h en die van de D2h zien er beter uit, terwijl de ruiskarakteristieken van de D70 en D2h bij DxO op elkaar liggen.
                        klopt inderdaad... Daar kan inderdaad wel een verschil in liggen hoewel ik merk dat het wel over subtiele (doch zichtbare) verschillen gaat als ik bv de "kwaliteit" van de ruis bekijk van mijn 1D2 tov mijne vorige 400D. De 1D2 doet het beter uiteraard maar de 400D was ook nog wel vrij acceptabel naar mijn normen. Meestal in zulke omstandigheden zet je inderdaad ook wel om naar z-w (mooie foto trouwens ) en daar is luminantie-ruis ook aanvaardbaarder.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's nemen van een optreden

                          Voor concert fotografie wordt altijd de A-mode aangeraden. Zet de opening op de grootste waarde omdat er weinig licht is.

                          Ik gebruik deze methode nooit voor dans en musical. Want het probleem is dat dan de sluiter vaak veel te lang wordt.

                          Stel dat het echt te donker is. Dan krijg je een foto op 1/5s en die kan je sowieso in de vuilbak gooien.

                          Daarom gebruik ik voor dans/musical veel meer de sluiter voorkeuze stand. Je bepaald wat de minimale sluiter is die je wilt. Hangt onderanderen ook van afstand en gebruikte lens af. En of je een statief kunt gebruiken of niet.

                          vb stel in 1/250s (dans is beweging dus snel genoeg). De camera zal automatisch de opening zo groot mogelijk maken want er is weinig licht. Als er nu te weinig licht is, dan zal de foto onderbelicht worden. Want de opening kan maar zo groot worden als de maximale opening van de lens. Maar de sluiter blijft gehanteerd. Deze foto kan je eventueel nog oplichten achteraf. Geeft meer ruis dan een goed belichte foto. Maar de kans dat ze nog bruikbaar is, is wel groter dan wanneer je in de A-mode werkt en de sluiter veel te lang werd.

                          Die sluiter moet je ook instellen naar gelang het aanwezige licht. Als je merkt dat al je foto's met 1/250s sterk onderbelicht zijn. Dan moet je overwegen om iets langer te gaan werken. bv zet de sluiter dan 1/60s. Dat is voor beweging veel te lang. Maar dan moet je maar op de juiste moment afdrukken. Ook een danser staat af en toe stil.

                          Iemand die springt kan je op 1/60s vastleggen als die net op het hoogste punt is. Niet onderweg naar dat punt en ook niet als hij terug valt. Maar net op dat hoogste punt kan je ook op 1/60s een danser in beweging goed vastleggen.
                          En vaak in zo'n voorstelling nemen ze af en toe een pose aan. Als het echt te donker is, dan moet je je op al die momenten richten om toch nog goede foto's te hebben.
                          Tot sluitertijd, Dirk

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's nemen van een optreden

                            Als ik op conceerten ben waar geen licht wizzards zijn, gebruik ik gewoon M. Lichtmeten, proefopnames maken en verder je histogram in de gaten houden.
                            En dan met de iso bijregelen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment

                            Working...
                            X