Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macbook pro, windows en mac?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macbook pro, windows en mac?

    Ik heb de zoekfunctie al wel gebruikt, maar mijn specifieke vraag/antwoord vind ik niet terug.

    We zouden een laptop moeten aanschaffen binnen ons gezin. Mijn man opteert voor een MacbookPro, wat qua budget al een echte bovengrens is, omdat hij graag op mac wil werken. Zelf zou ik het liever bij windows houden (ben ik dom om dit te willen doen? ) die je dus blijkbaar ook op de macbookpro kunt draaien.
    Nu is mijn vraag: is dit werkbaar? Dus zowel mac/windows op macbookpro? Als je beide installeert, gebruikt dat dan niet al ongelooflijk veel geheugen?
    Andere vraag: is Vista ergens als student goedkoper te krijgen?

    Nog andere vraag: welk niet-mac PC is vergelijkbaar met de macbookpro? Zou dit in dezelfde prijsklasse uitkomen? Ik heb geen kaas gegeten van al die specs, maar als je gewoon even zoekt dan vind ik bv. een asus voor 799 euro met analoge specs t.o.v. de macbookpro van 1149 euro. MAar ja, da's dan misschien weer een 2-cheveuke vergelijken met een Rolls Royce
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Macbook pro, windows en mac?

    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    een asus voor 799 euro met analoge specs t.o.v. de macbookpro van 1149 euro. MAar ja, da's dan misschien weer een 2-cheveuke vergelijken met een Rolls Royce
    Ik heb het opgegeven met vergelijkingen te maken tussen Apple en andere merken. Als je écht OS X nodig hebt, dan is er maar één mogelijkheid. Een Mac is inderdaad heel betrouwbaar, met een heel stabiel OS, maar je betaalt er dan ook voor.
    Je kan er ook Windows op draaien, ofwel in Bootcamp (gratis meegeleverd door Apple). Dit vraagt niet meer geheugen of processorkracht dan wanneer je het op een PC-laptop zou draaien en zowel OS X als Windows kunnen respectievelijk het volledige geheugen gebruiken. Nadeel is wel dat je telkens moet heropstarten, afhankelijk van het OS dat je wil gaan gebruiken.
    Je kan ook OS X en Win7 naast elkaar draaien, in een virtuele omgeving. Je boet dan wel in aan snelheid en geheugen én het kost je nog 70 euro extra voor een licentie van Parallels of VMware (Virtualbox is gratis maar vergeet 3D dan maar al).

    Windows 7 (Vista is voorbijgestreefd - en ja, denk wel dat er wel kortingen voor studenten zijn) is een heel goed OS, en bijna even goed als OS X. Voordeel is dat je voor de prijs van 1149 euro van je 13" Macbook Pro al een stevig uit de kluiten gewassen 15" of zelfs 17" Dell hebt. Zoals ik in een ander draadje al zei, uitermate tevreden met Dell (met Apple ook, daar niet van). Een 13" is klein, voor een 15" MB Pro betaal je algauw 1800 euro.

    Ik heb zowel een Mac als een PC. Mijn voorkeur gaat uit naar Mac, maar ik werk dan ook al tien jaar op een Mac, ook op het werk. 't Is als het ware een "tweede natuur" geworden. Een Mac is ook de enige computer waar je (legaal althans) zowel OS X als Windows op kan installeren.
    Een Mac biedt dus wel een meerwaarde, maar persoonlijk vind ik dat die meerwaarde niet in verhouding staat tot de meerprijs...
    Panasonic Lumix FZ2000

    Comment


    • #3
      Re: Macbook pro, windows en mac?

      Wie heeft Vista of Win7 nodig als je OSX eenmaal leert kennen...
      Ben, een fervente M$, veel examens meegedaan, maar op een gegeven moment toch maar gezwicht voor design en het mooie pakket utilities dat je meekrijgt onder iLife. Toch maar Win7 geïnstalleerd en na veertien dagen weer eraf gebonjourd wegens niet nodig.
      Once you go Mac....

      Comment


      • #4
        Re: Macbook pro, windows en mac?

        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        Ik heb de zoekfunctie al wel gebruikt, maar mijn specifieke vraag/antwoord vind ik niet terug. ...
        Ik heb even een PB naar de administrator gestuurd. Er is blijkbaar iets mis met de zoekfunctie.
        Vriendelijke groet,

        Jos

        Comment


        • #5
          Re: Macbook pro, windows en mac?

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Wie heeft Vista of Win7 nodig als je OSX eenmaal leert kennen...
          Kom, kom... Vista, ok, was niet optimaal, maar op Win7 valt niets aan te merken. Ik verkies persoonlijk ook OS X, maar in hoeverre het nu echt beter is dan Win7 voor de gewone sterveling...

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          toch maar gezwicht voor design en het mooie pakket utilities dat je meekrijgt onder iLife.
          Ik hoop dat dit niet de enige redenen waren waarom je naar Mac geswitched bent...

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Once you go Mac....
          ... you sometimes think about going back. Zo af en toe ne keer...
          Panasonic Lumix FZ2000

          Comment


          • #6
            Re: Macbook pro, windows en mac?

            Ook nog eens even mijne zeg meezeggen...

            Nu iets meer dan drie jaar geleden de switch gemaakt van Win naar Mac na er jaren over getobd te hebben (vooral de prijs hield mij tegen.) Terugblikkend kan ik maar één ding zeggen: had het jaren eerder moeten gedaan hebben.

            Ik kan me niet één valabel argument voorstellen om, als je beslist om een Mac te kopen, daar ook nog Windows op te draaien (tenzij er heel specifieke software benodigd is die alleen op een PC draait, maar dat gaat toch al heel speciale software moeten worden...)

            Ja, een Mac is duur, maar gezien het gebruiksgemak en de prestatie's en bedrijfszekerheid niet echt overdreven. En dan nog: de prijzen van Mac zijn in elk geval realistischer dan enkele jaren geleden...

            Conclusie: geef je man (eens voor een keer ) gelijk en vergeet de volledige Windhoos, je zal het nooit missen...
            http://www.digifotofreak.nl

            Comment


            • #7
              Re: Macbook pro, windows en mac?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
              Ik hoop dat dit niet de enige redenen waren waarom je naar Mac geswitched bent...
              ...en de batterij, en de draagbaarheid, en de beeldkwaliteit, en dat je vlotter Lightroom draait, en de automatische backup, en...
              Wat ik de laatste dagen met iMovie, Garageband, keynote en consoorten allemaal heb kunnen maken duurde gewoon langer of was soms zelfs onmogelijk op PC.

              Wat win7 betreft, lichte vooruitgang tegenover Vista (ik had geen probleem met Vista), maar onder OSX ben ik zorgeloos. Meer tijd om te creëren.

              Comment


              • #8
                Re: Macbook pro, windows en mac?

                Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                Conclusie: geef je man (eens voor een keer ) gelijk en vergeet de volledige Windhoos, je zal het nooit missen...
                LOL, dat zal hij graag horen

                Misschien moeten we het inderdaad proberen. Ik heb zowiezo mijn 'werklaptop' nog waar momenteel zowat alles opstaat (en daar wil ik dus vanaf). Dus als ik problemen heb met iets in OS X kan ik het nog altijd even op mijn werklaptop draaien.

                Hoe zit dat met LR en Adobe, draait nu op windows. moet ik daar dan een speciale MAC-installatiesoftware PS en LR pakket voor vinden? Of kan ik die gewoon ook op mac installeren?

                Qua scherm. 15" is helemaal buiten ons budget. 13" is al de limiet. We werken zowiezo met een extern scherm, dus hoofdzakelijk zal die laptop op een vaste plaats blijven staan. Maar we wilden anderszijds wel de draagbaarheid van een laptop.

                Ik kijk nog uit naar de andere meningen...

                Weet iemand of je trouwens studentenkortingen kunt krijgen. Op de Apple hoofdwebsite staan serieuse kortingen voor studenten, maar da's enkel geldig binnen US zie ik.
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Macbook pro, windows en mac?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                  Qua scherm. 15" is helemaal buiten ons budget. 13" is al de limiet. We werken zowiezo met een extern scherm, dus hoofdzakelijk zal die laptop op een vaste plaats blijven staan. Maar we wilden anderszijds wel de draagbaarheid van een laptop.
                  ik heb zelf een iMac 24", wat super handig is, een kameraad was daar ook zot van, maar hij wilde per se een laptop, dus heeft hij een 13" gekocht en heeft hij daar een scherm bijgekocht van 24" en dus is hij nu zelfs beter af dan ik
                  je kan het externe scherm gebruiken als hoofdwerkgebied, en op het kleine scherm zet je dan alle gereedschapspaletjes, dock, menubalk ed

                  ik heb al enkele keren op zijn macbook pro 13" gewerkt, en ook al ben ik mijn 24" gewoon, 13" is nog steeds ruim voldoende

                  bovendien zijn de schermen van apple topklasse in vergelijking met 90% van de externe schermen…
                  Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                  Baaah! | Digital Echo Photography

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macbook pro, windows en mac?

                    Ik heb ondertussen al enkele weken een iMac 27" en heb me dat nog geen seconde beklaagt. Momenteel zou ik zelfs al akkoord gaan met de stelling dat Mac betrouwbaarder is dan Windows, maar dat neemt niet weg dat ik Windows ook nog steeds gebruik op het werk en zelfs thuis op de andere pc.
                    GO ON...BE A TIGER!!!

                    Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macbook pro, windows en mac?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Hoe zit dat met LR en Adobe, draait nu op windows. moet ik daar dan een speciale MAC-installatiesoftware PS en LR pakket voor vinden? Of kan ik die gewoon ook op mac installeren?
                      Ik denk niet dat je de Win-licentie op Mac kan gebruiken. Waarschijnlijk moet je dus een nieuwe licentie aankopen (misschien kan je die wel goedkoper krijgen omdat je al een win-licentie hebt). Alternatief is draaien in Bootcamp.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Qua scherm. 15" is helemaal buiten ons budget. 13" is al de limiet.
                      Voor de prijs van de 13" Macbook Pro heb je een 15" Dell met alle toeters en bellen. Je zal tevreden zijn met je Mac, zonder twijfel. Maar dat zal je met een Dell ook zijn.

                      Ik heb de luxe dat ik kan vergelijken : ik gebruik OS X, Vista in Bootcamp op m'n iMac en Win7 op m'n Dell laptop.
                      Inderdaad, OS X is heel betrouwbaar, crasht nooit, doet alles wat ik wil. Maar als ik eerlijk ben, doet Win7 juist hetzelfde...
                      Panasonic Lumix FZ2000

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macbook pro, windows en mac?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                        ...



                        Voor de prijs van de 13" Macbook Pro heb je een 15" Dell met alle toeters en bellen. Je zal tevreden zijn met je Mac, zonder twijfel. Maar dat zal je met een Dell ook zijn.

                        Ik heb de luxe dat ik kan vergelijken : ik gebruik OS X, Vista in Bootcamp op m'n iMac en Win7 op m'n Dell laptop.
                        Inderdaad, OS X is heel betrouwbaar, crasht nooit, doet alles wat ik wil. Maar als ik eerlijk ben, doet Win7 juist hetzelfde...
                        Zo denk ik er precies ook over. Ikheb een HP/Compaq 8710p laptop die me al 2 jaar dienst doet? Er staat hier Vista op en ik zit er continue in het buitenland mee. Ik wilde betrouwbaarheid van hardware en software en heb deze combo met deze laptop. De laptop wordt soms maanden niet gereboot maar enkel in en uit slaapstand gehaald.

                        Thuis heb ik een desktop die is samengesteld uit A componenten en draait WIndows 7 - 64 bit. Ook hier: draait top. Wat ik wil draaien doet het ook. Crashen? Vastlopen? Niet tot op heden. Ja, beide draaien meer dan enkel maar een Office pakketje maar fotobewerking, mechanisch ontwerp etc.

                        is MAC gekend om zijn betrouwbaarheid? Ja. Twijfel ik eraan? Nee, helemaal niet.
                        Heb ik problemen met Windows Vista en 7? Nee, dus de betrouwbaarheid ligt ook hoog.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macbook pro, windows en mac?

                          Ik gebruik al jaren Mac en PC naast elkaar, en beide hebben hun voor én nadelen hoor

                          Probeer op een Mac OS X maar eens een .htaccess file op te maken die je nodig hebt voor redirect toepassingen op een webhost ... lukt niet omdat files die met een '.' beginnen hidden zijn op dit systeem, dus een speciale tool installeren om deze file te zien ... maar dan zie je ook alle andere hidden system files natuurlijk.

                          Dan effe een copy van de files maken naar een externe disc en deze op een PC inlezen ... heb je ineens een hoop files extra van enkele Kb's ... maar die weer beginnen met een '.' ... files die je dus op de PC gelijk kan deleten

                          Een Mac is zeker niet slecht, ik gebruik momenteel op het werk een MacBook Pro 17" waar een Adobe CS4 Design Premium op staat en een MS Office ... totaal prijskaartje net over de 5000 Euro hé

                          Thuis heb ik twee PC's staan, en die doen alles wat ik nodig heb, eentje op Vista en eentje op Win7 ... en beide werken stabiel, heb ze wel nogal 'getuned' om alle rommel er af te gooien, maar ben er toch uiterst tevreden over.

                          Bottom line : een mac is beter om te gebruiken, maar vrij moeilijk om troubleshooting op te doen (ben ooit nog authorized mac engineer geweest in een vorig leven ) terwijl een PC 'out of the box' niet echt optimaal werkt maar nog wat fine tuning nodig.
                          Ik vind alleen het prijsverschil tussen Mac en PC nog altijd véél te groot, daarom heb ik thuis terug voor een PC gekozen enkele maanden terug, heb de vergelijking gemaakt met een 27" iMac en een Dell PC met dezelfde processor ... kwam toch 1000 euro duurder uit voor het appeltje hoor.

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macbook pro, windows en mac?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                            Ik denk niet dat je de Win-licentie op Mac kan gebruiken. Waarschijnlijk moet je dus een nieuwe licentie aankopen (misschien kan je die wel goedkoper krijgen omdat je al een win-licentie hebt). Alternatief is draaien in Bootcamp.



                            Voor de prijs van de 13" Macbook Pro heb je een 15" Dell met alle toeters en bellen. Je zal tevreden zijn met je Mac, zonder twijfel. Maar dat zal je met een Dell ook zijn.

                            Ik heb de luxe dat ik kan vergelijken : ik gebruik OS X, Vista in Bootcamp op m'n iMac en Win7 op m'n Dell laptop.
                            Inderdaad, OS X is heel betrouwbaar, crasht nooit, doet alles wat ik wil. Maar als ik eerlijk ben, doet Win7 juist hetzelfde...
                            Lightroom is cross platform, dus gewoon de demo versie downloaden voor mac en je bestaande registratienummer gebruiken. Ik denk ook dat het geen probleem is om de library over te zetten (maar heb het nog nooit gedaan).

                            Photoshop: voor elements, gewoon een nieuwe kopen, de prijs van een upgrade verschilt maar een 10€ met de volledige versie en het geheel is niet onoverkomelijk duur.
                            De grote photoshop, adobe geeft crossplatform upgrades. Bellen naar de klantendienst van adobe en vragen naar een cross platform upgrade. Kost evenveel als een gewone upgrade en je krijgt ook de nieuwe versie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macbook pro, windows en mac?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                              I
                              Ik vind alleen het prijsverschil tussen Mac en PC nog altijd véél te groot, daarom heb ik thuis terug voor een PC gekozen enkele maanden terug, heb de vergelijking gemaakt met een 27" iMac en een Dell PC met dezelfde processor ... kwam toch 1000 euro duurder uit voor het appeltje hoor.

                              Mark
                              't Is niet voor niets dat Apple op dit ogenblik groter is dan Microsoft. Lees hier
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                              Comment

                              Working...
                              X