Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotos van orgel (in kerk)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotos van orgel (in kerk)

    Ik zou graag een mooie foto maken van het orgel dat ik bespeel. De kerkverlichting is eerder mager, mijn toestel is een Kodak Z740 Easyshare, en ik ben niet erg beslagen in binnenhuis fotografie. Ik maakte al enkele kiekjes van het orgel maar ze blijven donker...Ik mis de klaarte van de realiteit van het instrument...Ik geef toe, het instrument staat niet in het volle daglicht, het is van donkerbruin hout, de toetsen zijn zwart-vuil wit (omgekeerd van een piano waar de meerderheid wit is). alle tips zijn van herte welkom. Al vast mijn dank en mijn waardering voor al de informatie die ik hier als 'leek' kan lezen...Grtjs...filips

    [Mod]Omdat je je vraag geplaatst had in dat van iemand anders en het onderwerp toch lichtjes verschilt, heb ik het afgesplitst, zodat je post wellicht meer respons krijgt![/Mod]
    Last edited by LesC; 26 mei 2010, 12:24.

  • #2
    Re: Fotos van orgel (in kerk)

    Kerken zijn te mijden, het zijn oorden van verderf, zeker als je der niet van het volle daglicht kan genieten! "Op Een Dag" , zal mijnheer pastoor is een mooie foto maken van het "instrument"dat hij dan bespeelt. Wij missen allemaal klaarte van de realiteit van het instrument.

    De enige bruikbare methode is gebruik maken van het schaarse licht, dat wil dus zeggen werken met lange sluitertijden en op statief met selftimer of met draad- of kabel ontspanner, ook goed je kleurtemperatuur in 't oog houden eventueel witbalans maken met grijskaart !

    Jeff c.
    Last edited by Digipics357; 26 mei 2010, 13:45.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Fotos van orgel (in kerk)

      je kan misschien beginnen met een statief te gebruiken en je camera de sluitertijd laten bepalen in functie van het diafragma en het aanwezige licht. Niet flitsen.

      Comment


      • #4
        Re: Fotos van orgel (in kerk)

        Beste Digipics en Sam Jae,

        Ik zal het deze avond eens uitproberen. Statief lijkt me inderdaad niet te vermijden, lange sluitertijd...wat met witbalans? Enkel een spot in de nok en enkele zijdelingse spots...
        Kunstlicht? Alvast bedankt voor je advies. Ik ben benieuwd hoe ik het er nu van zal afbrengen...
        grtjs filips
        Last edited by filips; 26 mei 2010, 14:17. Reden: aanspreking vergeten...

        Comment


        • #5
          Re: Fotos van orgel (in kerk)

          Oorspronkelijk geplaatst door filips Bekijk bericht
          Beste Digipics en Sam Jae,

          Ik zal het deze avond eens uitproberen. Statief lijkt me inderdaad niet te vermijden, lange sluitertijd...wat met witbalans? Enkel een spot in de nok en enkele zijdelingse spots...
          Kunstlicht? Alvast bedankt voor je advies. Ik ben benieuwd hoe ik het er nu van zal afbrengen...
          grtjs filips
          Plaats een grijskaart op het klavier, en fotografeer met de juiste snelheid, deze foto is de referentie, daarna grijskaart weg en met dezelfde instellingen verder werken!

          jeff c.
          Last edited by Digipics357; 27 mei 2010, 05:28.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Fotos van orgel (in kerk)

            D'er loopt een ander draadje over het gebruik van een grijskaart HIER. Bekijk eventueel ook het filmpje van MadMax.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Fotos van orgel (in kerk)

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Kerken zijn te mijden, het zijn oorden van verderf (...)
              LOL!
              Sorry voor de offtopic post, maar ik kon het niet laten

              Ik vrees dat ik ontopic niet echt extra nuttige tips kan geven.
              Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
              vroeger op dit forum bekend als wAckO

              Comment


              • #8
                Re: Fotos van orgel (in kerk)

                Beste Forumleden
                Hartelijk bedankt voor alle bruikbare tips. Dankzij jullie heb ik een, volgens mij, goede foto kunnen maken van het orgel. Niet direct een totaal beeld, eerder een detail maar het voornaamste was wel dat ik tevreden was met het resultaat. Mijn cursusleider honoreerde deze foto met 8/10, en daarmee kan ik best leven.
                Mijn probleem is nu hoe ik deze foto hier op het forum krijg zodanig dat jullie daar eens naar kunnen kijken en een deskundig oordeel kunnen vellen. Ik ben er al mee bezig geweest maar raak er niet direct wijs uit. Wellicht weet ik eerstdaags wel de goeie links te vinden. Intussen, nog eens van harte bedankt...
                Groetjes
                Filips

                Comment


                • #9
                  Re: Fotos van orgel (in kerk)



                  In het kort:
                  1. foto op de juiste maat brengen (max. 900 px langste zijde).
                  2. uploaden naar een hosting site. Vele BD-ers hebben een gratis account bij Tinypic, Photobucket, Flickr..., terwijl anderen een betaalde hosting site gebruiken, of hun eigen webspace. Jouw opgeladen foto heeft een "adres" op die site, en dat adres begint met http:// en eindigt met .JPG (het formaat van je foto).
                  3. dat adres post je hier tussen de codes [img ] en [/ img] (ik heb opzettelijk spaties gelaten, maar die moeten wel weg alvorens de code werkt.)

                  Dat is het!
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotos van orgel (in kerk)

                    ik heb het even geprobeerd...
                    Hopelijk met enig resultaat!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotos van orgel (in kerk)

                      Je verwijst naar een album, terwijl het bij BD de gewoonte is de foto's rechtstreeks te laten zien.
                      Zo:




                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotos van orgel (in kerk)

                        /ontopic
                        Yep, toch wel geslaagde foto's als je't mij vraagt!
                        "globaal" beeld had ook wel boeiend geweest denk ik. Nu is't zo'n beetje saai : midden, links, rechts... Misschien ook een beeld van "links naar rechts", closup van de toetsen ?

                        /offtopic
                        2e foto -> fluitbas. Dat in combinatie met Digipics zijn commentaar = LOL

                        Gr.
                        Hiawatha
                        What if...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotos van orgel (in kerk)

                          offtopic
                          2e foto -> fluitbas. Dat in combinatie met Digipics zijn commentaar = LOL

                          Gr.
                          Hiawatha
                          Goe gezien Man, Bedankt
                          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotos van orgel (in kerk)

                            tof zeg, mechanisch gekoppeld klavier (heb zelf zo'n jaar of 20 orgel gespeeld). Een originele foto van een orgel maken is niet evident. Krijgen we ooit het front te zien?

                            G
                            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotos van orgel (in kerk)

                              @ LesC en Hiawatha
                              Ik heb geeen foto van het orgelfront of het totaalorgel omdat de omgeving niet bijster interessant is. Het orgel (Koekelare) werd verplaatst naar de zijkant van het koor met als gevolg dat er geen aantrekkelijke achtergrond is.

                              @ geertvandenbroeck: het orgel met zijn dispositie vind u terug op de website van orgelbouwer Bruggeman (Bruggeman-Baert).
                              Ik kon de foto's van Koekelare op zijn site niet selecteren om die te linken. Ik vind het wel aangenaam hier een collega-organist aan te treffen.

                              Comment

                              Working...
                              X