Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Elektrische Fiets vraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Elektrische Fiets vraagje

    Ik kocht me zondag 'n elektrische fiets, speciaal voor mijn vrouw. (eerlijk )
    Mijn vrouw heeft erge rugklachten (Osteoporose) en weinig fysiek.
    Ik fiets graag en liefst tempo 20 a 25 km...terreinfiets. Daarmee dacht ik, nu kunnen we samen 'n ritje maken en dan kan je goed volgen.

    Nu de hamvraag:
    Merk is Tranz-x 24V 250w naafmotor met lithium batterij 10 AH.
    Volgens fab. zou die 70 KM (autonomie) moeten halen, maar dit moet je met 'n zakje zout nemen...
    Volgens alle verkopers toch minstens 50 KM.
    ik heb vandaag 35KM gefietst en mijn laatste blokje gaf al aan dat de batterij leeg was.

    Graag zou ik ervaringen willen horen van andere bezitters, want zo 'n batterij kost 400 euro
    Last edited by w00ha; 25 mei 2010, 18:17.

  • #2
    Re: Elektrische Fiets vraagje

    Hoe ver je met een accu geraakt hangt af van verschillende factoren.
    Je kan kiezen tussen verschillende standen, als je kiest voor een stand waardoor je zelf de kleinste inspanning moet leveren, dan zal de accu veel sneller leeg zijn dan wat de fabrikant opgeeft. Tegenwind, een helling, veel en snel optrekken, snel rijden... zijn allemaal zaken die de accu sneller leeg maken, daarom is het bijna onmogelijk om een vast aantal kilometers op te geven.

    Een elektrische motor heeft een heel sterk koppel (trekkracht), maar dat gaat wel ten koste van een heel groot stroomverbruik.

    De rijstijl bepaalt dus in grote mate hoe ver je kan geraken met een acculading. Met een te lage bandenspanning zal je waarschijnlijk ook al 10% minder ver geraken, loshangende kleding, veel bagage enz... zorgen er ook voor dat de accu eerder leeg is.

    10Ah bij 24V is 240Wh, dat is niet overdreven veel als dat vermogen moet dienen voor de aandrijving van een fiets.


    Een vergelijking, op Top Gear deden ze een test met de Tesla (elektrisch aangedreven sportwagen), die zou ruim 200km ver moeten geraken op een acculading...
    Maar na een paar rondjes op hun testcircuit viel eerst de beveiliging al uit (oververhit), en kort daarna waren de accu's leeg. Het is dus mogelijk om de accu's heel snel leeg te krijgen als je er wat moeite voor doet.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Elektrische Fiets vraagje

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Tegenwind, een helling, veel en snel optrekken, snel rijden... zijn allemaal zaken die de accu sneller leeg maken, daarom is het bijna onmogelijk om een vast aantal kilometers op te geven.

      Een elektrische motor heeft een heel sterk koppel (trekkracht), maar dat gaat wel ten koste van een heel groot stroomverbruik.

      De rijstijl bepaalt dus in grote mate hoe ver je kan geraken met een acculading. Met een te lage bandenspanning zal je waarschijnlijk ook al 10% minder ver geraken, loshangende kleding, veel bagage enz... zorgen er ook voor dat de accu eerder leeg is.

      10Ah bij 24V is 240Wh, dat is niet overdreven veel als dat vermogen moet dienen voor de aandrijving van een fiets.

      Klopt grotendeels, ik heb al aardig wat af gefietst zonder elec. motor, maar...
      onderschat niet die 250w.
      Als je die op hoogste stand zet, zullen er velen bij 'n rotonde in de beplanting rijden
      (gelijk ik de eerste dag)
      Je bent gewoon van in 'n bocht af te remmen of uitbollen en moet heel goed oppassen als in 'n bocht begint te trappen.
      Dat ding vliegt onmiddellijk boven de 20KM en voor dat je't weet mis je de bocht

      Soit, rijden doet dat ding fantastisch, maar ik heb vandaag met laagste ondersteuning maar 35KM gehaald en begint het laatste blokje al te knipperen.
      Vind dat weinig.
      Misschien zal het aan mijn rijstijl liggen en dat de batterij enkele malen volledig ontladen moet zijn. (volgens de winkel)
      Last edited by w00ha; 25 mei 2010, 18:11.

      Comment


      • #4
        Re: Elektrische Fiets vraagje

        Heb er eentje al drie jaar.Haal er tot 65 km mee.(niet per uur hé)
        Dat ding heeft 8 versnellingen, 1,2;3 en 4 hadden ze daar gerust van mogen weglaten want met deze draai je je gek.Nu, wanneer je ergens moet stoppen aan een kruispunt of een rood licht schakel dan naar omlaag om terug te vertrekken, in mijn geval eu mijn fiets naar 4 hoe hoger de versnelling staat bij vertrek hoe meer verbruik, bergop schakel lager,ok je maakt meer omwentellingen maar ook minder verbruik.
        Bij een snelheid net boven de 25 km per uur schakelt de batterij automatisch uit en ik kan U verzekeren dan het dan zeeeeeeer zwaar duwen is
        De accu krijgt pas na een X aantal ladingen zijn volle capaciteit.
        gr, eb

        Comment


        • #5
          Re: Elektrische Fiets vraagje

          Het verhaal van de accu die een grotere capaciteit krijgt na een aantal laadbeurten klopt niet als het over een lithium-ion accu gaat. Zo'n accu heeft vanaf ze de fabriek verlaat de maximale capaciteit, en die zal na een tijd geleidelijk verminderen.
          Als je die te diep ontlaadt dan zal de capaciteit nog sneller verminderen (net zoals bij de accu van een camera, gsm, gps...).

          Bij sommige fietsen gebruiken ze een ander type lithium accu, de LiFePO ( http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium...sphate_battery ). Die accu's hebben een wat lagere capaciteit/gewicht/volume verhouding, je hebt dus een wat grotere en zwaardere accu nodig voor dezelfde capaciteit. De levensduur (in jaren) van die accu's is wel veel langer, en ze kunnen ook beter tegen diep ontladen.

          Bij een fiets met nikkel-metaalhydride accu's kan de capaciteit wat groter worden door de accu een aantal keren te laden en ontladen.
          Eigenlijk is dit een veiligere accu dan een lithium-ion accu, maar voor dezelfde capaciteit heb je dan wel veel meer gewicht en volume nodig, daarom worden die minder gebruikt (meestal in de goedkopere fietsen, maar dan zal je ook niet erg ver geraken met een laadbeurt).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Elektrische Fiets vraagje

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Het verhaal van de accu die een grotere capaciteit krijgt na een aantal laadbeurten klopt niet als het over een lithium-ion accu gaat. Zo'n accu heeft vanaf ze de fabriek verlaat de maximale capaciteit, en die zal na een tijd geleidelijk verminderen.
            De maximale prestatie wordt bekomen na +-10 volledige en correcte oplaadbeurten (begintraining), ook voor Li-Ion geldt het dat enkele correcte ladingen de prestaties ten goede komt.
            Theorie en praktijk zijn vaak heel verschillend.
            Een Li-Ion accu verlaat de fabriek normaal met 40% lading.
            Als je die te diep ontlaadt dan zal de capaciteit nog sneller verminderen (net zoals bij de accu van een camera, gsm, gps...).
            Dat is dan eerder een slecht ontwerp van het geheel of verkeerd gebruik dan van de batterij zelf. Een heel simpele uitleg kan je hier lezen.
            Als het ontwerp correct gemaakt is en je deze niet maanden ongebruikt laat wegliggen, dan zou die niet zo rap te ontladen mogen geraken.
            De reden waarom in dit geval de fiets ook nooit tot het einde van de batterij zal blijven werken ... een beveiliging tegen te veel ontladen.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Elektrische Fiets vraagje

              Dit vond ik gisteren via google:

              Onderhoud van Li-ion accu
              Hebt u de accu nog recent opgeladen? Als u de afgelopen 3 maanden de accu niet meer heeft opgeladen, dan wordt het tijd om dat weer een keer te doen.
              Het opladen van de accu zorgt voor een langere levensduur van de accu, voor betere prestaties en voorkomt beschadigingen.


              nu stond op die batterij: Fully charged /tested OK.
              maar de datum was 01/08/09?
              wsn is die dus nog ouder.
              Dwz dat die meer als 9 maand niet opgeladen is en dat strookt niet met uitleg die Tranzx opgeeft.
              Misschien heeft die batterij enkele laadbeurten nodig. Dit hebben ze in de winkel ook vermeld. (I hope so).
              Nu ga ik ff afwachten, want ik heb 'm nog geen week.
              Gisteren had ik juist bij thuiskomst het laatste blokje wat begon te knipperen. Dat wil zeggen dat er nog 10% in zit.
              Na 37KM had ik misschien de 40KM gehaald, vooraleer de ondersteuning uitviel...dus ff afwachten.
              Ik heb geëist dat ze me 'n nieuwe moeten geven als de autonomie niet verbeterd. Dus nog wat laadbeurten wachten.

              In verband met die 250W motor. Dit is het max wettelijk toegelaten vermogen volgens richtlijnen.(anders hoort het bij categorie snorfiets/helm etc).
              En dat laatste moet je niet onderschatten, dat gaat vooruit. met max ondersteuning rij je constant 25KM, met of zonder tegenwind.

              Als nog iemand 'n ervaring wil delen, laat maar komen.
              Vermeld het type bat. / spanning /AH /motor type / aantal KM.
              thnx.
              Last edited by w00ha; 26 mei 2010, 08:42.

              Comment


              • #8
                Re: Elektrische Fiets vraagje

                Ik ga toch mee met Black Bandit zijn theorie,

                Ik gebruik zelf Lipo (soort van li-ion) accu's in telegeleide racewagens en die accu's hebben nieuw het meeste power en capaciteit, na verloop van tijd en afhankelijk van hoe chinees de fabrikant is neemt de capaciteit en power stilaan af.
                Het is het beste de accu niet te diep te ontladen ook niet te overladen en een goeie lader te hebben die de verschillende cellen balanceert. Beter elke keer bijladen dan tot op 't randje leegrijden.
                De zelfontlading is héééél klein maar ze is er wel.

                Tip voor betere prestaties: accu opwarmen tot 40 a 60 graden Celsius (fiets in de zon zetten ;-) )

                Of je fiets nu lipo of li-ion heeft weet ik niet, soms gebruiken ze de term li-ion en zit er een lipo in. Volgens mij zijn de gebruiksaanwijzingen voor beide hetzelfde.


                ps: het internet staat VOL zever over oplaadbare batterijen.

                Comment


                • #9
                  Re: Elektrische Fiets vraagje

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Zo'n accu heeft vanaf ze de fabriek verlaat de maximale capaciteit, en die zal na een tijd geleidelijk verminderen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Een Li-Ion accu verlaat de fabriek normaal met 40% lading.
                  lading is toch nog iets anders dan capaciteit...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Elektrische Fiets vraagje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    Ik ga toch mee met Black Bandit zijn theorie,


                    Tip voor betere prestaties: accu opwarmen tot 40 a 60 graden Celsius (fiets in de zon zetten ;-) )

                    Of je fiets nu lipo of li-ion heeft weet ik niet, soms gebruiken ze de term li-ion en zit er een lipo in. Volgens mij zijn de gebruiksaanwijzingen voor beide hetzelfde.


                    ps: het internet staat VOL zever over oplaadbare batterijen.
                    blijkbaar, want ik lees op vele plaatsen het tegenovergestelde

                    Bron: BatteryUniversity.com
                    Vanwege de hoge kostprijs van Li-ionaccu's is het verantwoord om de levensduur ervan te verhogen. Dit kan met inachtneming van de volgende maatregelen:
                    Bewaren:
                    In de koelkast (niet in de vriezer)
                    Ongeveer half opgeladen
                    Tijdens gebruik:
                    Niet geheel opladen (tot bijv. 97 %)
                    Niet geheel ontladen (i.v.m. diepontlaadgevaar)
                    Zo veel mogelijk netvoeding gebruiken
                    De fabrikanten leveren hun Li-ionaccu's meestal af met 40% lading. Daarbij blijft de accu het langste goed.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Elektrische Fiets vraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      lading is toch nog iets anders dan capaciteit...
                      inderdaad, VerSeg went a little bit into the fog there.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Elektrische Fiets vraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                        inderdaad, VerSeg went a little bit into the fog there.
                        Vind ik niet.
                        Ben het niet altijd eens wat hij zegt, maar ik versta wel dat je dit juist moet interpreteren.
                        Stel je hebt 'n bat. van 10 AH en achter 3 jaar heeft die nog maar 7AH.
                        Dan geldt nog steeds de regel dat 40 % van 10/7 AH de beste manier van opslag is.
                        Het gaat zich, imho om het principe, hoe je met LI-ION/LI-PO batterijen omgaat.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Elektrische Fiets vraagje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                          lading is toch nog iets anders dan capaciteit...
                          Daarom dat ik ook twee punten aanhaal!
                          De maximale prestatie wordt bekomen na +-10 volledige en correcte oplaadbeurten
                          .../...
                          Een Li-Ion accu verlaat de fabriek normaal met 40% lading.
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                          inderdaad, VerSeg went a little bit into the fog there.
                          Neen, jullie lezen selectief!

                          Er staat dat ze uit fabriek meestal maar 40% geladen zijn (beste opslagmethode) maar dat ze de maximum prestatie halen na +-10 oplaadbeurten.
                          Dus ... prestaties zijn niet maximum als ze uit fabriek komen maar pas een tijd later. Na een tijd of door verkeerd gebruik neemt dat inderdaad terug af.

                          En ja ... w00ha heeft begrepen wat ik bedoelde.
                          Last edited by VerSeg; 26 mei 2010, 14:26.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Elektrische Fiets vraagje

                            oké dan is ons enige meningsverschil nog het feit of ze na de eerste "oplading" al meteen volle bak presteren of pas na enkele keren gebruiken.

                            Doet verder voor de TS niet veel te zake, 't is nu niet dat hij er iets kan aan doen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Elektrische Fiets vraagje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                              Doet verder voor de TS niet veel te zake, 't is nu niet dat hij er iets kan aan doen.
                              Tandem kopen en zelf mee trappen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X