Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

koppakking wagen vervangen - kostelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • koppakking wagen vervangen - kostelijk?

    Ik heb een bizar geluid opgemerkt in de motor van mijn wagen (4 cilinder 2 liter benzine(lpg), 12 jaar oud met 190.000km). Evenredig met het toerental is er een getik, samen met een geplop en nu denk ik dat mijn koppakking lekt. Ik heb geen koelvloeistofverlies maar wel een hoop olieverlies (ik zie het zo liggen en de hele kop is nat (olie). Ik heb geen vermogenverlies maar af en toe bij hard optrekken durft hij zich te verslikken en knallen door de uitlaatpijp. Er komt noch witte, noch blauwe rook uit de uitlaatpijp
    Motortemperatuur loopt bij stilstand (te?) snel op naar 100° tot de fan aanslaat, tijdens het rijden nooit boven de 80°

    nu vroeg ik me af (garage kan prijs niet zeggen zonder eerst te kijken wat het probleem is) of iemand weet of een koppakking van een wagen vervangen een kostelijke zaak is. Ik heb enkel ervaring met scheepsdieselmotoren en daarbij is een koppakking op een paar uurtjes vervangen zonder al te veel moeite maar van een kennis hoor ik bvb dat ik aankijk op zo'n 1500-2000 euro kosten en dat lijkt mij toch echt wel teveel...

    Worden cilinderkoppen nog gevlakt bij wagens als er een blow by is geweest tussen kop en blok? of wordt de motor meteen dood verklaard?

    de reden waarom ik dit wil weten is omdat ik niet van plan ben nog zotte kosten aan mijn wagen te doen, aangezien ik dan liever uitkijk naar een betrouwbare nieuwe kleine wagen
    Last edited by Matthias; 25 mei 2010, 10:25.
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
    Ik heb enkel ervaring met scheepsdieselmotoren en daarbij is een koppakking op een paar uurtjes vervangen zonder al te veel moeite
    waren ze bij ons aan boord toch wel een paar dagen mee bezig?
    koppakking vernieuwen houd ook vaak vlakken in dacht ik.
    maar je kan het ook zelf doen hoor, mist je over het juiste gereedschap beschikt natuurlijk.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

      Die kosten kunnen idd. oplopen, niet zozeer aan materiaal maar wel aan de werkuren.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        waren ze bij ons aan boord toch wel een paar dagen mee bezig?
        koppakking vernieuwen houd ook vaak vlakken in dacht ik.
        maar je kan het ook zelf doen hoor, mist je over het juiste gereedschap beschikt natuurlijk.
        grt,bouk.
        ik beschik helaas noch over het gereedschap, noch over de plaats, anders zou ik niet moeten twijfelen

        Ivm met die scheepsmotoren had ik er misschien best bij gezegd dat we telkens bij het wisselen van de pakking ook een spare kop installeren en de oude kop aan de wal geven voor vlakken. Op die manier is het vrij vlug gedaan (3-4u). Maar het hangt er ook vanaf wat het probleem juist is hé, enkele weken terug in Zeebrugge nog een blow by gehad. Blijkbaar zaten alle voeringen te diep (beide hoofdmotoren, 650pk x 2) en was het een kwestie van dagen vooraleer alle koppen langs alle kanten zouden beginnen spuiten. Nieuw blok en volledig nieuwe motor dan maar maar ik hoop dat dat niet het geval is bij mijn wagen
        Last edited by Matthias; 25 mei 2010, 10:38.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

          voor zover ik er iets van weet hé...

          als uw olie wittig begint te zien dan heb je dat probleem, alsook blauwe (of was het nu witte?) uitlaatrook.

          Misschien de pakking van't kleppendeksel (olie aan je ontsteking) Dat is iets wat binnenkort aan de mijne eens vervangen moet worden en mijn buurman aka persoonlijke garagist zei me 'halfuurtje werk'.

          pakkingen zijn niet duur, de werkuren wel.



          verkopen aan de ngers en een toyotake kopen? ;-)

          Comment


          • #6
            Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

            Met jouw symptomen denk ik niet direct aan een koppakking.

            Als de olie naar buiten lekt, dan denk ik eerder aan de pakking van het kleppendeksel, en dat zou vrij goedkoop moeten zijn.

            Bij een defecte koppakking heb je vrijwel altijd blauwe of grijze rook, en koelstofverlies.
            Probeer eens uit te zoeken waar de olie vandaan komt. Spuit een bus 'ontvetter' (keukenspul is goed genoeg) op een licht warme motor, laat een uur inwerken, en giet er dan een paar gieters water over. Dan is je motor een stuk properder, en kan je nadien uitzoeken waar de olie uitkomt.

            Comment


            • #7
              Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

              aan Tommie zijn gelijktijdige reactie te zien zat ik er niet zo ver naast

              Comment


              • #8
                Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                Met jouw symptomen denk ik niet direct aan een koppakking.

                Als de olie naar buiten lekt, dan denk ik eerder aan de pakking van het kleppendeksel, en dat zou vrij goedkoop moeten zijn.

                Bij een defecte koppakking heb je vrijwel altijd blauwe of grijze rook, en koelstofverlies.
                Probeer eens uit te zoeken waar de olie vandaan komt. Spuit een bus 'ontvetter' (keukenspul is goed genoeg) op een licht warme motor, laat een uur inwerken, en giet er dan een paar gieters water over. Dan is je motor een stuk properder, en kan je nadien uitzoeken waar de olie uitkomt.
                Tommie en hoe was dat weer met het deksel van de radiator?
                Als je die los draait en je ziet er een grijze smurrie in.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                  verkopen aan de ngers en een toyotake kopen? ;-)
                  haha, geen toyota voor mij, ik blijf liever Europees, en dan nog liefst de buurlanden
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    haha, geen toyota voor mij, ik blijf liever Europees, en dan nog liefst de buurlanden
                    Toch gene Renault zeker
                    (hahaha )
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

                    Comment


                    • #11
                      Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                      Tommie en hoe was dat weer met het deksel van de radiator?
                      Als je die los draait en je ziet er een grijze smurrie in.
                      Dat noemen ze Mayonaise.
                      Emulsie van olie en water. Niet mee verder rijden, spaar je centen voor een nieuwe koppakking.
                      Hetzelfde kan je vinden onder de oliedop... Betekent ook miserie...

                      Comment


                      • #12
                        Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                        Ik heb dat een klein beetje op m'n semioldtimer, maar niet vreselijk veel, ik zit nog in de ontkenningsfase dat het ooit wel eens zal moeten gebeuren. Ik rij er ook niet veel km's meer mee dus dat is nog geen ramp. En die motor is echt mini, ja een Renault, een 4. .
                        Dus hopelijk voor Matthias maar 't kleppendeksel.
                        steek 'm binnen en zeg dat als 't de koppakking is ze er niet moeten aan beginnen ofzo?
                        Of vraag een firmawagen .

                        Comment


                        • #13
                          Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                          Ik heb dat een klein beetje op m'n semioldtimer, maar niet vreselijk veel, ik zit nog in de ontkenningsfase dat het ooit wel eens zal moeten gebeuren. Ik rij er ook niet veel km's meer mee dus dat is nog geen ramp. En die motor is echt mini, ja een Renault, een 4. .
                          Dus hopelijk voor Matthias maar 't kleppendeksel.
                          steek 'm binnen en zeg dat als 't de koppakking is ze er niet moeten aan beginnen ofzo?
                          Of vraag een firmawagen .
                          na verschillende reacties hier begin ik ook te neigen naar het kleppendeksel. Met mijn olie is er niets mis, het is zeker geen melk

                          Bij peugeot weten ze al dat ik em vanavond op de parking kom zetten en mijn vriendin steekt morgen de sleutels binnen. Gelukkig is mijn pa juist op reis zodat ik zijn auto kan gebruiken
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                            Een andere truc is tegen de garage zeggen dat ze tot 100 of 200 Euro mogen repareren, maar dat ze moeten bellen als het meer is. Zet dat ook op de herstelopdracht.
                            Met wat geluk doen ze dan hun best om het voor dat bedrag op te lossen, of ze vergeten je te bellen, en dan heb je iets om op terug te vallen.
                            Als ze dan met een factuur van 1000€ afkomen kan je makkelijk weigeren!

                            Comment


                            • #15
                              Re: koppakking wagen vervangen - kostelijk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                              verkopen aan de ngers en een toyotake kopen? ;-)
                              En dan beziet ge de reklame voor verzekeringen eens ... Wij bieden steeds de goedkoopste verzekering.*
                              * Uitgezonderd voor nieuwe Toyota's.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X