Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mooie lenteochtend

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • mooie lenteochtend

    Eindelijk een mooie lente-ochtend!
    HDR f16, 1/25, iso-100


  • #2
    Re: mooie lenteochtend

    Iets te fel met HDR bezig geweest lijkt me, maar de foto heeft wel iets
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: mooie lenteochtend

      Vooral aan de rechterkant vind ik het HDR effect niet mooi. De lichte delen tussen de rietstengels zien er niet helemaal goed uit. Dat is een nadeel van HDR als je iets te ver doorschiet. Maar misschien heeft deze foto het HDR effect helemaal niet nodig. De mistflarden in de horizon vind ik erg fraai.
      If it doesn't kill you, it makes you stronger.

      Comment


      • #4
        Re: mooie lenteochtend

        Het was mijn eerste experiment met HDR, dus alle feedback welkom!

        Wat de noodzaak voor HDR betreft: die was echt nodig hier om het hele bereik te kunnen dekken. Ik kreeg het alleszins onmogelijk in 1 foto.

        Is dit beter? Ik heb geen gekalibreerd scherm, dus misschien ziet het er bij jullie anders uit dan bij mij.

        Last edited by korenbloem; 23 mei 2010, 22:18.

        Comment


        • #5
          Re: mooie lenteochtend

          Zeker bij de riethalmen ziet het er een stuk beter uit.
          Leuk dat je het ook aangepast hebt.

          HDR is best lastig. Maak je een HDR van 1 RAW opname of maak je 3 of meedere opnames en voeg je die samen ? Het hangt ook af van de gebruikte software photoshop of photomatix. Allemaal lastige keuzes, maar wel leuk.
          If it doesn't kill you, it makes you stronger.

          Comment


          • #6
            Re: mooie lenteochtend

            Ik heb HDR gemaakt van 3 verschillende raws, met verschil in belichting van 1,3 stops.
            Het was inderdaad wel een leuke ervaring en ik wil er zeker nog maken.

            Ik vind op de huidige foto dat de lucht wel iets minder dynamiek in de compositie brengt dan in de eerdere foto. Maar bij nader kijken, was het inderdaad niet goed in het begin: de wolkjes waren blijkbaar allemaal gedupliceerd. Die bewogen inderdaad ook snel. Eigenlijk zou ik dus ook eens kunnen proberen vanuit 1 raw die beelden te maken en daarmee dan HDR te doen, dan zou dat probleem toch moeten opgelost zijn, niet?

            Comment


            • #7
              Re: mooie lenteochtend

              Het is wel het beste om 3 of meer verschillende opnames te maken zoals je gedaan hebt en je noemt ook direct het nadeel. En dat zijn bewegende dingen zoals wolken en takken in de wind. Een goed alternatief is om vanuit 1 raw bestand te werken, maar dan heb je toch iets minder kwaliteit. Alhoewel ik denk dat je een heel eind komt. Kwestie van veel uitproberen. Je hebt gelijk dat er nu iets minder dynamiek in de lucht zit, maar persoonlijk vind ik dat toch iets beter dan de lichte vlekken die je anders krijgt.
              If it doesn't kill you, it makes you stronger.

              Comment


              • #8
                Re: mooie lenteochtend

                Sorry mensen, maar de eerste vind ik veruit beter dan de update.
                HDR zal altijd een persoonlijke smaak blijven, maar ik vind de kleuren toch veel beter harmoniëren bij de originele foto.

                Grtz, RF
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Re: mooie lenteochtend

                  Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Sorry mensen, maar de eerste vind ik veruit beter dan de update.
                  HDR zal altijd een persoonlijke smaak blijven, maar ik vind de kleuren toch veel beter harmoniëren bij de originele foto.

                  Grtz, RF
                  Vind ik ook wel, in de eerste foto zit ook nog veel meer sfeer !

                  frans
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment

                  Working...
                  X