Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

    Ik zit met een prangende vraag (aangezien ik mijn foto's voor mij eindwerk dringend wil doorsturen)

    Ik las in een ander draadje hier op BD:
    Eenvoudige oplossing :
    Creer je beeld naar hun papierformaat; verklein je beeld met het gegeven percentage en vergroot je beeld met canvas size naar hun papierformaat.
    (labo's hebben geen standaard 10x15 maat, bij de d-lab is het bijvoorbeeld 10,2x15,2 of 10,2x15,3)


    Nu wil ik even hierop inpikken en toch nog eens recapituleren vooraleer ik nog vanalles fout doe.

    Ik ga bestellen bij Profotonet die aangeeft dat hun printers belichten met 2% overlap.
    Ik heb een foto van:
    2873*1908 pixels, i.e. 30.41*20.19cm aan 240 pixels/inch

    Ik wil deze foto afdrukken ZONDER verlies van randen.
    Profotonet print minimaal 20,3x20,3 tot maximaal 20,3x30,5

    Als ik het goed begrijp moet ik:
    - foto verkleinen naar 98% via image size.
    De foto is nu: 2816*1870 pixels, i.e. 29.8*19.79cm aan 240 pixels/inch
    - via canvas size vergroot ik terug 2% met een witte achtergrond (of zwarte alnaargelang mijn keuze).
    De foto is nu: 2872*1907 pixels, i.e. 30.4*20.18cm aan 240 pixels/inch

    En klaar is kees???

    Of kan ik beter gewoon voor alles direct 'printen met witte randen' kiezen? Als ik het goed begrijp is het bij deze methode niet zo zeker dat je randen overal even netjes zijn, zeker als je werkt met een foto met een rand in zich.

    Ik vind het nogal ingewikkeld, zeker voor foto's waar ik echt niks van de rand wil verliezen...
    Al doende leert men...

    Flickr

  • #2
    Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Ik zit met een prangende vraag (aangezien ik mijn foto's voor mij eindwerk dringend wil doorsturen)

    Ik las in een ander draadje hier op BD:
    Eenvoudige oplossing :
    Creer je beeld naar hun papierformaat; verklein je beeld met het gegeven percentage en vergroot je beeld met canvas size naar hun papierformaat.
    (labo's hebben geen standaard 10x15 maat, bij de d-lab is het bijvoorbeeld 10,2x15,2 of 10,2x15,3)


    Nu wil ik even hierop inpikken en toch nog eens recapituleren vooraleer ik nog vanalles fout doe.

    Ik ga bestellen bij Profotonet die aangeeft dat hun printers belichten met 2% overlap.
    Ik heb een foto van:
    2873*1908 pixels, i.e. 30.41*20.19cm aan 240 pixels/inch

    Ik wil deze foto afdrukken ZONDER verlies van randen.
    Profotonet print minimaal 20,3x20,3 tot maximaal 20,3x30,5

    Als ik het goed begrijp moet ik:
    - foto verkleinen naar 98% via image size.
    De foto is nu: 2816*1870 pixels, i.e. 29.8*19.79cm aan 240 pixels/inch
    - via canvas size vergroot ik terug 2% met een witte achtergrond (of zwarte alnaargelang mijn keuze).
    De foto is nu: 2872*1907 pixels, i.e. 30.4*20.18cm aan 240 pixels/inch

    En klaar is kees???

    Of kan ik beter gewoon voor alles direct 'printen met witte randen' kiezen? Als ik het goed begrijp is het bij deze methode niet zo zeker dat je randen overal even netjes zijn, zeker als je werkt met een foto met een rand in zich.

    Ik vind het nogal ingewikkeld, zeker voor foto's waar ik echt niks van de rand wil verliezen...

    Heb dus identiek hetzelfde ondervonden :
    Eenvoudigste oplossing : ga naar Bert Verlinden en geef je usb stick af en zeg dat je geen randen wil en geen verlies van de foto. Geef de maten op van het fotopapier op hetwelk jij wil dat ze worden geprint. Zij zetten dit in hun profiel en klaar is kees.
    Je moet wel (en dit is belangrijk !) je foto's aanleveren op 300 dpi en in JPEG (geen 240 dpi dus).
    Hij geeft je er gratis nog een theorieles bovenop

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

      Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht

      Heb dus identiek hetzelfde ondervonden :
      Eenvoudigste oplossing : ga naar Bert Verlinden en geef je usb stick af en zeg dat je geen randen wil en geen verlies van de foto. Geef de maten op van het fotopapier op hetwelk jij wil dat ze worden geprint. Zij zetten dit in hun profiel en klaar is kees.
      Je moet wel (en dit is belangrijk !) je foto's aanleveren op 300 dpi en in JPEG (geen 240 dpi dus).
      Hij geeft je er gratis nog een theorieles bovenop

      Tjerri
      Merci voor de tip. Misschien ga ik voor de meest cruciale naar Bert Verlinden, want mijn drieluikjes hebben bij bv. profotonet profiel rood uit gamut. Maar goed, ik wacht die prints eerst af, want den Bert is wel een pakske duurder (maar inderdaad misschien wel betere of anders gezegd makkelijkere service)

      Maar nog een vraag: waarom 300dpi? Voor gelijk welke printcentrale wordt dat toch niet gevraagd? Das Bert specifiek die 300 dpi vraagt?

      (en wetende dat die man ermee stopt, waar moeten we dan terecht?)
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

        Over de dpi.. hier kan je vinden aan hoeveel dpi ze printen:


        Volgens mij ga je nergens randen verliezen als je de foto gewoon zo geeft.. ik heb er toch nog niks van gemerkt.
        Maar aan de andere hand als ik een foto van exact 40x60cm wil (omdat ze dan in de clipkader passen) dan krijg ik nooit exact 40x60. Of ik ze nu inlever als 40x60 of 40,6x61.. Tis volgens mij hetzelfde .

        Hetzelfde bij Bert Verlinden, wou 20x30's exact hebben en kreeg dan ook iets grotere. Zal wel aan die papierformaten liggen ofzo.. geen idee.

        Dit zeker ook wel aanduiden:

        Comment


        • #5
          Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          (en wetende dat die man ermee stopt, waar moeten we dan terecht?)
          er is nog een twee kwaliteitslab in Leuven: Axis op de brusselse steenweg (vlakbij Quality Bikes), en die kopen al Bert zijn gerief op, maar je kan er ook terecht voor Lambda groot formaat fotoafdrukken

          Comment


          • #6
            Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            Merci voor de tip. Misschien ga ik voor de meest cruciale naar Bert Verlinden, want mijn drieluikjes hebben bij bv. profotonet profiel rood uit gamut. Maar goed, ik wacht die prints eerst af, want den Bert is wel een pakske duurder (maar inderdaad misschien wel betere of anders gezegd makkelijkere service)

            Maar nog een vraag: waarom 300dpi? Voor gelijk welke printcentrale wordt dat toch niet gevraagd? Das Bert specifiek die 300 dpi vraagt?

            (en wetende dat die man ermee stopt, waar moeten we dan terecht?)
            300 dpi is dè standaard voor print materiaal voor die grootte. Vraag het maar effe aan je leraar aan 't CVO Blijkbaar haal je daarmee de optimale kwaliteit. Printcentrales hebben ook een standaard ingesteld die automatisch op die kwaliteit gezet wordt behalve wanneer het in de exifs zit èn als de optie is aangevinkt dat er rekening mee dient gehouden te worden. Bij Bert kan je dit gewoon vragen, doe je zoiets met mail kan het soms tegenvallen he, effe overlezen en hop.
            Pakske duurder ? 'k Weet niet maar < 5€ per foto op die grootte lijkt me niet onoverkomelijk voor die kwaliteit en service. Vergeet het gezegde niet : "If you pay peanuts, you get monkeys".
            Vanaf 1 juli verhuist alles naar Axis op de Brusselse steenweg (zijn Fuji machines). Daar kan je dan ook terecht als privé persoon en hopelijk professioneel advies. Ik heb met hen (nog) geen ervaring.

            Tjerri

            Comment


            • #7
              Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

              Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
              Hetzelfde bij Bert Verlinden, wou 20x30's exact hebben en kreeg dan ook iets grotere. Zal wel aan die papierformaten liggen ofzo.. geen idee.
              ' t Ligt aan de fotograaf die niet de nodige technische bagage heeft
              En voor de goede orde, dit is hélemaal geen aanval op jou, ik ben er ook achtergekomen door te vragen aan Bert. Jij vraagt en hij zet een optie open "resize to" (of zoiets) en jij vraagt de maat 30 x 40 zonder randverlies en het lukt Je moet het wel specifiek bij vermelden. Dat is het voordeel van iemand te hebben aan de counter en niet te gaan via 't internet. Ik ben er ook gekomen via trial en error en uiteindelijk ... te vragen.

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Correct afdrukken ZONDER verlies van randen

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                Vanaf 1 juli verhuist alles naar Axis op de Brusselse steenweg (zijn Fuji machines). Daar kan je dan ook terecht als privé persoon en hopelijk professioneel advies. Ik heb met hen (nog) geen ervaring.
                'k heb er al veel mee samengewerkt, maar vooral met hun UV printers .. zijn zeer professioneel, kennen hun vak. 't was logisch dat ze de handel van Bert zouden overnemen als die ermee zou stoppen. .. 'k zal dan voortaan mijn foto's regelen met Kurt ipv met Bert

                Comment

                Working...
                X