Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spotmeting? Deelmeting?...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spotmeting? Deelmeting?...

    Ik ben sinds een tijdje enorm bezig met vogelsfotografie. Mijn voederplaats (een metalen torentje) in de tuin is hierbij een enorme hulp.
    De afgelopen dagen was het meestal regelmatig bewolkt en de resultaten waren redelijk. Vandaag in volle zon had ik eigenlijk meer problemen. Ik zit omwille van mijn lens met een vaste diafragmawaarde van 5.6 en mijn achtergrond is nu gewoonweg bijna volledig zwart. Ik ben toen beginnen experimenteren met de lichtmeting, maar bij deelmeting (ipv de spotmeting) kreeg ik niet echt veel verbetering en bij de meervlaksmeting werd mijn onderwerp lichtjes overbelicht (vooral het metaal van de voedertoren dus).
    Ik ben ook op andere plekken gaan zitten (schaduw, zon -> welliswaar in de rug) en heb zowel met als zonder zonneklep gewerkt, zonder al te veel verbetering.
    Iemand tips? Of zoek ik het in de verkeerde plaats en is het niet de lichtmeting die moet worden aangepast? Of is dit onoverkomelijk omwille van mijn vaste diafragmawaarde? Kan flitslicht hier misschien bij helpen?

    Thx, Gwen
    Beter een kwalitatief mindere foto dan geen foto...
    Canon 450D - Canon 18-55 (f/3.5-5.6) - Tamron 55-200 (f/4-5.6) - Tamron 18-270(f/3.5-6.3) - Sigma 400 (f/5.6)

  • #2
    Re: Spotmeting? Deelmeting?...

    Oorspronkelijk geplaatst door Gwennet Bekijk bericht
    Vandaag in volle zon had ik eigenlijk meer problemen.
    Kan flitslicht hier misschien bij helpen?

    Thx, Gwen
    Het probleem is de volle zon.
    Het flitslicht kan hierbij helpen om de grote contrastverschillen te overbruggen.

    Comment


    • #3
      Re: Spotmeting? Deelmeting?...

      Oorspronkelijk geplaatst door Gwennet Bekijk bericht
      Kan flitslicht hier misschien bij helpen?
      hoe ver zit je van je onderwerp af?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Spotmeting? Deelmeting?...

        Ik zit er ongeveer 3 tot 5 meter vanaf...
        Zal eens experimenteren met de flits. Hou ik mijn lichtmeting op spotmeting?
        Beter een kwalitatief mindere foto dan geen foto...
        Canon 450D - Canon 18-55 (f/3.5-5.6) - Tamron 55-200 (f/4-5.6) - Tamron 18-270(f/3.5-6.3) - Sigma 400 (f/5.6)

        Comment


        • #5
          Re: Spotmeting? Deelmeting?...

          Aangezien je probleem volgens mij is dat je onderwerp in de volle zon te licht is t.o.v. de achtergrond (die waarschijnlijk beschaduwd is?), denk ik niet dat flitsen zal helpen, behalve als je een hele opstelling gaat maken die enkel je achtergrond gaat inflitsen.

          Ik zou wel graag eens een voorbeeldje zien van het 'probleem' want mij lijkt het juist fijn van een achtergrond te hebben die bijna volledig verdwijnt...
          Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
          vroeger op dit forum bekend als wAckO

          Comment


          • #6
            Re: Spotmeting? Deelmeting?...

            Hoi, ik denk eerder aan witbalans .
            Heb je een grijskaart ?
            Neem hier, vanop de plaats dat je wens te fotograferen, een foto van en stel aan de hand daarvan je witbalans in .

            Grtzz

            Comment


            • #7
              Re: Spotmeting? Deelmeting?...

              wat je hier beschrijft heeft niets te maken met je materiaal maar alles met de contrastverhouding.
              Als het bewolkt is werken de wolken als een gigantisch grote softbox die het licht diffuus maakt. Daarentegen als er geen bewolking is werkt de zon als een heel sterke puntlichtbron met heel hard licht en bijgevolg heel sterke contrasten en donkere schaduwen.

              Het verschil tussen spotmeting en meervlaks is dat bij spotmeting op het onderwerp je onderwerp goed belicht zal zijn en bij meervlaksmeting zal de camera een gemiddelde willen maken met als gevolg de donkere vlakken worden wat lichter maar ook de lichte delen met overbelichting in de hooglichten tot gevolg.

              het beste resultaat krijg je als je op het juiste moment gaat fotograferen als het licht optimaal is.
              Vriendelijke groeten,Raf

              www.rafvandenbogaert.be

              Comment


              • #8
                Re: Spotmeting? Deelmeting?...

                Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                wat je hier beschrijft heeft niets te maken met je materiaal maar alles met de contrastverhouding.
                Als het bewolkt is werken de wolken als een gigantisch grote softbox die het licht diffuus maakt. Daarentegen als er geen bewolking is werkt de zon als een heel sterke puntlichtbron met heel hard licht en bijgevolg heel sterke contrasten en donkere schaduwen.

                Het verschil tussen spotmeting en meervlaks is dat bij spotmeting op het onderwerp je onderwerp goed belicht zal zijn en bij meervlaksmeting zal de camera een gemiddelde willen maken met als gevolg de donkere vlakken worden wat lichter maar ook de lichte delen met overbelichting in de hooglichten tot gevolg.

                het beste resultaat krijg je als je op het juiste moment gaat fotograferen als het licht optimaal is.
                ² that!
                Ik denk dat veel mensen vergeten dat fotografie het opvangen van licht is.. en de camera maar alles zelf zal moeten doen..
                Gezond verstand gebruiken en soms eens basisprincipes achter de kiezen hebben doet wonderen
                Canon 5D2 en wat glas

                Comment

                Working...
                X