Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Showcase sport - te veel auto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Showcase sport - te veel auto's?

    Ik merk dat er tegenwoordig in de showcase sport bijna enkel en alleen nog auto's staan en dit doet me een beetje denken aan het 'mensen en modellen' verhaal

    is het geen idee om een apart deel motorsport te maken?

    tis maar een ideetje dus schiet me niet af
    5DmkIII en wat glas

  • #2
    Re: Showcase sport - te veel auto's?

    Als moderator voor sport voel ik moelijkheid om de keuzes om onderscheid te maken tussen wat is eerder autosport en wat is eerder transport.
    Rally is een sport dus daar kunnen ze perfect gepost worden.

    Het is alleen jammer dat buiten de constante rallyfoto's en wat wielerfoto's (tijdens het voorjaarsseizoen) er zo weinig andere sporttaken gefotografeerd worden.

    Een apart onderdeel motorsport lijkt me geen goed idee. Straks zitten we met de vraag naar balsporten, wintersporten, ....

    De vraag om mensen en modellen op te splitsen is al geen evidente keuze geweest.

    en zo zijn er nog wel vragen :
    macro: bloemen/planten vs insecten
    evementen: concert / verslaggeving /....
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

    Comment


    • #3
      Re: Showcase sport - te veel auto's?

      Ik ben het volledig eens met de topicschrijver.
      Heb dit vroeger ook al eens voorgesteld.
      Om die reden post ik zelf geen foto's meer bij "sporten" en ga ik ook zelden nog kijken.
      Persoonlijk zou ik geen onderscheid maken tussen "fotobeoordeling" en "showcase"
      maar eerder tussen "motorische sporten" en "niet-motorische sporten".
      http://www.stich.be

      Comment


      • #4
        Re: Showcase sport - te veel auto's?

        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        Als moderator voor sport voel ik moelijkheid om de keuzes om onderscheid te maken tussen wat is eerder autosport en wat is eerder transport.
        Rally is een sport dus daar kunnen ze perfect gepost worden.

        Het is alleen jammer dat buiten de constante rallyfoto's en wat wielerfoto's (tijdens het voorjaarsseizoen) er zo weinig andere sporttaken gefotografeerd worden.

        Een apart onderdeel motorsport lijkt me geen goed idee. Straks zitten we met de vraag naar balsporten, wintersporten, ....

        De vraag om mensen en modellen op te splitsen is al geen evidente keuze geweest.

        en zo zijn er nog wel vragen :
        macro: bloemen/planten vs insecten
        evementen: concert / verslaggeving /....
        ik kan je geen ongelijk geven, en ik weet dat zulke discussies niet makkelijk in een goede baan te leiden zijn
        maar in vele gevallen aarzel ik toch om te posten in sport, want als een imho showcase waardige (niet-motor)sportfoto van mij na 1 dag al overspoeld is door 25 auto's (bij wijze van spreken hé) motiveert dat ook niet echt... Tis een beetje een vicieuze cirkel BD kreunt onder zn eigen succes

        imo is het contrast tussen motor en niet-motor sporten veel groter en sterker dan alle andere voorbeelden die je aanhaalt.
        Ik zeg dit heel voorzichtig maar die motorsportfoto's, hoe mooi en knap ze ook zijn, tis altijd hetzelfde hé
        Last edited by Matthias; 18 mei 2010, 08:50.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Showcase sport - te veel auto's?

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          Ik zeg dit heel voorzichtig maar die motorsportfoto's, hoe mooi en knap ze ook zijn, tis altijd hetzelfde hé
          Deze kan ik niet zomaar laten voorbijgaan hé ...

          Ik mag wel stellen dat ik al redelijk veel autosport gedaan heb ... en nog steeds doe, en panning is één van de moeilijkste dingen om goed onder de knie te krijgen ... maar eens je dit kan is de fun er snel af ... een panningshot is moeilijk vlijmscherp te krijgen bij een correcte sluitertijd die de snelheid er in houdt ... maar al die panningshots beginnen op elkaar te lijken hé, mooi van opzij met snel draaiende wielen ... 't is allemaal hetzelfde jammer genoeg.

          Natuurlijk moet je dergelijke foto's maken, maar een achteraanzicht waar je nog net de zijkant ziet zodat je ook de snelheid in de wielen ziet is nog een stuk moeilijker, net zoals een driekwart vooraanzicht ... er is zoveel variatie mogelijk, ook in motorsport ... een gloeiende remschijf ... een vlammetje achteraan ... het is allemaal al gedaan, en we hebben het allemaal al gezien ... daarom post ik ook zo goed als geen foto's hiervan meer, het is niet vernieuwend spijtig genoeg.

          Op de meeste fora is er wel een split sport en motorsport, maar ik denk dat we dan uiteindelijk nog veel meer splits moeten maken, er is nu beslist om alles onder de algemene noemer 'sport' te zetten en daar moeten we mee leren lezen ... wacht maar tot de 24h in Spa of de F1 aankomt ... dan worden we weer overspoeld met autosport

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Showcase sport - te veel auto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
            wacht maar tot de 24h in Spa of de F1 aankomt ... dan worden we weer overspoeld met autosport

            Mark
            ik kijk er al naar uit
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Showcase sport - te veel auto's?

              nog een bedenking:

              voor mij ligt bij sportfoto's de nadruk op de beoefenaar van de sport, de persoon zelf
              bij autosportfoto's is dit zeer zeer zelden tot nooit het geval

              ik wil de beoefenaar van de sport zien in al zijn/haar glorie/inspanning

              Ik wil de pijn en vermoeidheid in de fietser zijn ogen zien, zijn fiets interesseert me niet echt.
              De fietser is mijn onderwerp, niet de fiets.

              Ik wil de intensiteit van 2 "vechtende" waterpolo-spelers op hun gezicht kunnen lezen, wat voor bal het is geeft me niet, zolang hij er maar opstaat.
              De spelers zijn mijn onderwerp, niet de bal.

              Ik wil een turner zien vliegen met elk spiertje in zijn lijf opgespannen, of de tumbling baan nu blauw, groen of rood is, het zal me een worst wezen, zolang die er maar op staat met goeie compo.
              De turner is mijn onderwerp, niet de tumblingbaan

              Ik wil een skiër zien vliegen door de lucht. Of hij nu K2 ski's of Majesty heeft, trek ik me enkel aan als ik de foto wil verkopen aan de sponser
              De skiër is mijn onderwerp, niet zijn ski's

              maar bij autosport is het altijd de auto die de show steelt...

              en zo kunnen we eindeloos verdergaan.
              Let op dat ik met deze voorbeelden NIET wil zeggen dat motorsportfoto's geen sportfoto's zijn, nog minder wil ik zeggen dat motorsport geen sport is, dat is het zeker en vast wel. Maar het blijft anders als andere sporten en dan komt er nog eens bij dat deze tak van sport zo sterk vertegenwoordigd is, dat alle andere takken niet worden bekeken

              deze vorige alinea bevat imho 2 zeer sterke redenen voor een splitsing
              Last edited by Matthias; 18 mei 2010, 09:36. Reden: ligt met ch geschreven, idioot!
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Showcase sport - te veel auto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                nog een bedenking:
                voor mij ligt bij sportfoto's de nadruk op de beoefenaar van de sport, de persoon zelf
                bij autosportfoto's is dit zeer zeer zelden tot nooit het geval
                deze vorige alinea bevat imho 2 zeer sterke redenen voor een splitsing
                Mooi gezegd Matthias!
                Je kan zo direct in de politiek gaan
                http://www.stich.be

                Comment


                • #9
                  Re: Showcase sport - te veel auto's?

                  @Lambo: dat 'we hebben het allemaal gezien en gehad' is overal van toepassing hé. Of het nu om de zoveelste variant van een LHB gaat of van een libel in de ene showcase of de zoveelste bluesartiest of rocker die in een micro krijst elders,... en net zoals bij de motorsport jaarlijsk evenst terugkeren, keren die ook in de natuur, bij concertagenda's,... regelmatig terug. Dus daar volg ik je niet in.
                  Je neemt die foto's toch omdat je én fotografie leuk vindt én het evenement je aanstaat. En dan herken je nieuwe sponsors op de wagens, heb je eindelijk eens een driftende foto aan die bepaalde bocht die je nog mankeerde,... anders moet je maar eens switchen van onderwerp denk ik.

                  Wat de opsplitsing zel betreft denk ik dat het einde zoek is als je daar mee begint, want in evenementen vind je ook vnl. optredens en weinig andere zaken. Ik denkd at het een weerspiegeling is van wat er daadwerkelijk gefotografeerd wordt. Volleybal zie je bijvoorbeeld ook niet veel van op televisie, en het toeschouwersaantal blijft beperkt. Ik denk dat het aan de liefhebbers van de buitenbeenfotografie is om zich ostentatiever te tonen en zich niet in een hoekje te laten drummen.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Showcase sport - te veel auto's?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    Ik denk dat het aan de liefhebbers van de buitenbeenfotografie is om zich ostentatiever te tonen en zich niet in een hoekje te laten drummen.
                    das een goeie.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Showcase sport - te veel auto's?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      @Lambo: dat 'we hebben het allemaal gezien en gehad' is overal van toepassing hé. Of het nu om de zoveelste variant van een LHB gaat of van een libel in de ene showcase of de zoveelste bluesartiest of rocker die in een micro krijst elders,... en net zoals bij de motorsport jaarlijsk evenst terugkeren, keren die ook in de natuur, bij concertagenda's,... regelmatig terug. Dus daar volg ik je niet in.
                      Je neemt die foto's toch omdat je én fotografie leuk vindt én het evenement je aanstaat. En dan herken je nieuwe sponsors op de wagens, heb je eindelijk eens een driftende foto aan die bepaalde bocht die je nog mankeerde,... anders moet je maar eens switchen van onderwerp denk ik.

                      Wat de opsplitsing zel betreft denk ik dat het einde zoek is als je daar mee begint, want in evenementen vind je ook vnl. optredens en weinig andere zaken. Ik denkd at het een weerspiegeling is van wat er daadwerkelijk gefotografeerd wordt. Volleybal zie je bijvoorbeeld ook niet veel van op televisie, en het toeschouwersaantal blijft beperkt. Ik denk dat het aan de liefhebbers van de buitenbeenfotografie is om zich ostentatiever te tonen en zich niet in een hoekje te laten drummen.
                      ik denk toch dat er meer mensen in België zijn die bvb competitie volleybal beoefenen, dan mensen die competitie auto racen beoefenen, maar toch worden er veel meer foto's van autoraces genomen dan van volleybal... waarom?

                      Motorsportfotografie heeft het voordeel dat er een enorme aantrok is van autoliefhebbers, die dan absoluut foto's willen van de mooie auto's. Zijn die foto's dan getrokken met als doel de sport weer te geven, of de auto an sich weer te geven? En als we die lijn zouden kunnen doortrekken (wat ik liever niet doe want anders stoot ik misschien mensen tegen hun schenen, en die lijn doortrekken is nogal extreem) zou je kunnen zeggen dat de foto's van die autosport eerder bij "transport" thuishoren, dan bij "sport"

                      Ik zie bij foto's van auto's minder vaak staan: "de winnaar", of "zoveelste plaats", of "het was weer verdomd spannend" of dingen in die aard. Neen, wat je wel ziet is vaak het merk en type van de auto, de piloot wordt amper vermeld, en is dit nu net niet de persoon die de sport beoefent? Het gaat dus 99% (bwvs) van de gevallen om de auto zelf, en niet om de sport.
                      Bij andere sportfoto's zie je dit veel vaker zie bvb wielrennen of veldrijden (indien het gaat om foto's van wedstrijden) maar ik geef toe, bij mijn foto's van de waterpolo doe ik het ook niet


                      ik ben trouwens niet pro opsplitsing omdat er zoveel autofoto's zijn, dat is maar een katalysator zeg maar, om in het jargon te blijven
                      de reden dat ik pro opsplitsing ben is omdat in mijn ogen de foto's van die sport, niet tussen sportfoto's thuishoren
                      Last edited by Matthias; 18 mei 2010, 10:56.
                      5DmkIII en wat glas

                      Comment

                      Working...
                      X