Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over diafragma

    Ik ben zoals sommigen weten, al jaren bezig met digitale fotografie. Maar zoals ik het zeg, fotografeer ik vanuit mijn buik en ken ik niets van cijfers. Onlangs heb ik foto's genomen voor de plechtige communie en die waren vrij goed.
    Vandaag ben ik gaan oefenen voor de eerste communie en die zijn in mijn ogen te plat.
    Wat ik ook heel vreemd vind is dat ik met dezelfde instellingen de ene keer een lichte foto heb en de andere keer een donkere foto. Ik heb al altijd gezegd dat ik niets van cijfers ken en zou het nu wel graag weten. De close ups van de kinderen zijn oké, maar de groepsfoto's zijn niet goed genoeg voor mij.
    BV A 1/60 F6.3 Iso (staat automatisch) 800 18 mm : deze foto is te donker (maar wel warm) met flits
    Juist dezelfde instellingen, op dezelfde plaats een seconde vroeger is de foto veel lichter en te plat, zonder ziel.
    Ik stel mijn fototoestel altijd in A, omdat ik daar het liefst mee fotografeer, normaal verandert 1/60 naar 1/80 of hoger, vandaag was dat uitzonderlijk. Wat doe ik fout.
    Gisteren zei de madam van de fotowinkel dat ik toch wel beter een fotocursus zou volgen zodat ik wat meer zou weten van die cijfertjes. Ik ga haar nog gelijk moeten geven.
    Ik weet het, ik ben al heel lang aan het fotograferen, maar zoals ik zei, ik doe dit vanuit mijn buik, maar morgen moet ik het vanuit mijn hoofd doen.
    Dus als iemand mij zou kunnen helpen.

  • #2
    Re: Vraag over diafragma

    Beste,

    Vanuit de buik fotograferen is OK als het op onderwerpen aankomt maar toch is er de heilige drievuldigheid die je onder de knie moet hebben:
    * diafragma
    * sluitertijd
    * ISO

    Lees er ook even de 8 delen op na die hier te vinden zijn:


    Ook eventueel de 2 foto's posten zou al een stukje kunnen helpen in het wijzen op eventuele fouten.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over diafragma

      zolang de computer in de camera de foto maakt en niet de fotograaf zijn de uitkomsten willekeurig.
      Automatische cameras maken automatische foto's. punt .

      -m-
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over diafragma

        Bedankt voor de nuttige tip. Het is nogwel mijn buurman. Had ik dit eerder gemerkt, dan had ik het eventjes persoonlijk kunnen vragen.
        Ik denk dat ik het gevonden heb.
        Bedankt

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over diafragma

          Oorspronkelijk geplaatst door Act Bekijk bericht
          BV A 1/60 F6.3 Iso (staat automatisch) 800 18 mm : deze foto is te donker (maar wel warm) met flits
          Juist dezelfde instellingen, op dezelfde plaats een seconde vroeger is de foto veel lichter en te plat, zonder ziel.
          De foto van een seconde eerder is gewoonweg platgeflitst.
          Wat met de opgegeven instellingen héél normaal is.
          De volgende foto is onderbelicht omdat de flits nog niet helemaal heropgeladen was. Gelukkig maar, anders was die ook platgeflitst.

          Comment


          • #6
            Re: Vraag over diafragma

            Oorspronkelijk geplaatst door Act Bekijk bericht
            Ik stel mijn fototoestel altijd in A, omdat ik daar het liefst mee fotografeer, normaal verandert 1/60 naar 1/80 of hoger, vandaag was dat uitzonderlijk. Wat doe ik fout.
            Blijft 1/60, heel normaal. Manuals van camera en flitser lezen.
            Staat daar perfect in uitgelegd.

            Comment

            Working...
            X