Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bijverdienste als fotografe

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bijverdienste als fotografe

    Hallo allemaal,

    Ik ben net terug van een reis naar Normandië.
    Ik heb daar de camera van een vriend (een Canon Eos 400D) mogen gebruiken om wat foto's te maken. Wat ik heel leuk vond!

    Nu zit ik met de gedachte om in het weekend als bijverdienste als fotografe te gaan werken aangezien ik het toch al een zeer leuke hobby vind. Ik zou dan op communiefeesten en dergelijke feesten gaan.

    Nu weet ik niet goed wat ik hiervoor het allemaal moet doen.
    Eerst en vooral: wat soort camera zou goed zijn om te kunnen beginnen (ik werk nog niet en ben nog steeds student).
    Waar zou ik de regels van het vak gemakkelijk kunnen vinden?
    Ik ben nog amateur, maar ik leer graag bij, zou ik dan beter wat cursussen volgen ofzo?

    Met andere woorden, alle raad is welkom!

  • #2
    Re: bijverdienste als fotografe

    Ik zou willen beginnen met je de beste raad te geven in dit geval : hou er rekening mee dat als het 'moet' de 'fun' van je hobby er snel af is hoor.

    Je spreekt over feesten ... en met ons Belgisch weertje zal het wel eens regenen ... hoe ga je daar mee om ? Een camera en lens die tegen enkele druppels kunnen kost al direct redelijk wat centjes, je spreekt dan over een investering van duizenden euro's hoor ... op welke periode denk je dit terug te verdienen ?

    Heb je al een businessplan opgemaakt ... investering, inkomsten, tijdsbestek ... al die dingen, je hebt een camera (liefst zelfs twee, kwestie van backup te hebben) en enkele goede lenzen nodig, flitser(s), pc (of mac), software (want je gaat toch geen zaken doen met een illegale kopie hé ) ... volgens mij ben je als snel minstens 5000 Euro kwijt voordat je nog maar rond de hoek kan komen kijken, wil je het degelijk aanpakken denk dan al maar aan 10000 Euro ... dat heb je niet snel verdient als beginnend fotograaf hoor.

    Een hobby is tof ... een (bij)beroep al iets minder ... kan je eigenlijk zelfstandige worden als je nog studeert ? (verliezen je ouders het kindergeld niet in dat geval ?)

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: bijverdienste als fotografe

      Het is niet omdat je eens een 400D hebt mogen vastnemen dat je meteen goede foto's kan maken.

      Ken je alles over scherptediepte, diafragma, sluitertijd, iso, witbalans...?
      Weet je hoe je de best mogelijke foto's kan maken in minder goede omstandigheden (weinig licht, op een feestje heb je meestal te weinig licht). Weet je wat de mogelijkheden zijn met een externe flitser?


      Leer eerst fotograferen, en dan kan je nog altijd beginnen te dromen van een carriére als fotograaf.

      Een cursus fotografie is niet overbodig, zeker niet als je professioneel verder wil gaan.
      Last edited by Black B@ndit; 12 mei 2010, 23:18.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: bijverdienste als fotografe

        Begin er gewoon aan, met een toestel dat je kunt lenen, kopen (betalen) .... vul zelf maar in. De rest volgt vanzelf of niet

        Een fototoestel heeft nog nooit een foto gemaakt.

        Succes
        mvg,
        Ludo V.

        Comment


        • #5
          Re: bijverdienste als fotografe

          Oorspronkelijk geplaatst door Mss_Slash Bekijk bericht
          Hallo allemaal,

          Ik ben net terug van een reis naar Normandië.
          Ik heb daar de camera van een vriend (een Canon Eos 400D) mogen gebruiken om wat foto's te maken. Wat ik heel leuk vond!

          Nu zit ik met de gedachte om in het weekend als bijverdienste als fotografe te gaan werken aangezien ik het toch al een zeer leuke hobby vind. Ik zou dan op communiefeesten en dergelijke feesten gaan.

          Nu weet ik niet goed wat ik hiervoor het allemaal moet doen.
          Eerst en vooral: wat soort camera zou goed zijn om te kunnen beginnen (ik werk nog niet en ben nog steeds student).
          Waar zou ik de regels van het vak gemakkelijk kunnen vinden?
          Ik ben nog amateur, maar ik leer graag bij, zou ik dan beter wat cursussen volgen ofzo?

          Met andere woorden, alle raad is welkom!
          Toen ik het eerst las dacht ik: hoe naiëf kan eigenlijk iemand zijn ...
          Ik heb foto's gemaakt en doe het graag dus ... zou ik er een bijberoep willen van maken.

          Even naar analogie het volgende:
          Ik rij graag met de fiets dus zou ik graag semi-prof worden
          Ik heb met mijn vriend zijn sportwagen willen rijden en vond dit leuk. Nu wil ik rallypiloot worden
          Ik heb dit weekend ... en ga zo maar verder.

          Ik ben een amateurke die graag foto's maakt van vogels en kan je mij dus niet verwijten dat ik jaloers zou zijn of concurrentie zou vrezen.
          Denk even waarom je naar school gaat. Precies, om een vak te leren. Fotografie is een vak zoals ook electricien, leraar of accountant dat is en dat vraagt een gedreven kennis als je er geld mee wil verdienen. Fotografie is meer dan een camera vastnemen en een happy snapper te spelen. Het vraagt toewijding en ook materiaalkennis, gevoel voor compositie, ...
          Zonder afbreuk te willen doen aan sommigen hun huidige bijverdienste maar als ik het overgrote deel van partyfotografen zie dan is het huilen met de pet op. Foto's die echt nergens op trekken en ga zo maar door. Precies de meeste van die partyfotografen zijn van het type die een reflexcamera hebben en denken dat het een kwestie is van op het knopje te drukken. Dezelfde redenering vind ik bij jou terug.
          Je bent hier al een poosje lid zie ik. Dan kan ik je enkel maar aanraden om de foto's in showcase eens te overlopen in al zijn onderdelen en te bedenken dat dit niveau maar kan gehaald worden door een opoffering van vrije tijd, vallen en weer opstaan en de nodige inversteringen.

          EDIT: en hier lees ik dat je zelf een IXUS hebt en die een duur toestel noemt. Denk er toch even aan dat materiaal voro de geldverdiende fotograaf stukken duurder is dan een IXUS'je zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteiten van een PS'er.
          Last edited by Sultana; 13 mei 2010, 00:39. Reden: zie EDIT

          Comment


          • #6
            Re: bijverdienste als fotografe

            Tja,

            Als ik de vorige posts lees , kan ik dit enkel maar beamen.....
            Geld is zeker en vast nodig, en als dat van die ixus waar is dan ..... geloof me vrij voor die prijs van die ixus koop je nog geen deftige lens !!

            Je stelt het imho VEEL te simpel voor.
            Neem maar gerust 5000€ en plus voor dat je degelijk gesteld bent, je kan ook met een instap model fototjes nemen en basissoftware kopen , maar dan ben je nog een paar duizend euro kwijt.....

            STEL
            1- je doet alles zoals het hoort en legaal en investeert degelijk
            2- je doet het nog graag na al die tijd, ook na 10000mislukte foto's....
            3- kom je op een feestje en vraag je bv 150€ dan zie je ze zo al afhaken want de mentaliteit tegenwoordig is >>> ALLES GRATIS, en daar sta je met je duizenden euros aan materiaal.
            De redenering die velen volgen is, die fotograaf heeft toch zen materiaal, wat kan het nu kosten om effe snel een paar platen op cd door te sturen???? juist ja.......
            4- wil je er nog veel plezier aan beleven, begin dan op TFCD basis en zie of je jezelf kan laten uitstijgen boven de middenmoot, zie of je voldoende 'interesse' bij mensen kan vrijmaken en denk er dan over om verder te gaan.

            Een bijkomend probleem is dat je zal moeten opboksen tegen de vele 'knoeiers' noem ik het dan met een snapshot die rap op een feestje wat gaan shooten voor de kleine van de familie. En die familie zal die natuurlijk nen toffe pee vinden want 'onzen nonkel, die kan nogal trekken he ' maar eigenlijk trekt het op niks, maar tis wel gratis

            Als je soms ziet wat je in de bus krijgt van zelf gemaakte nieuwjaarskaarten, communieprentjes etc etc...............HUILEN MET DE PET OP ZENNE !!


            MAAAR
            GA ERVOOR en zet je in voor 1000% en dit meerdere malen en dan met een portie goed geluk zal je je materiaal wel terugverdienen na aftrek van lasten en betalen van je boekhouder in XX jaren........
            Vergeet niet dat als je bv huwelijksfototgrafie zou gaan doen, dit een enorme boel STRESS met zich mee zal brengen en je verd**** beter weet wat je doet



            mvg
            glenn
            Mijn site...
            vandaelefotografie.be
            * BD0916BE *

            Comment


            • #7
              Re: bijverdienste als fotografe

              Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
              MAAAR
              GA ERVOOR en zet je in voor 1000% en dit meerdere malen en dan met een portie goed geluk zal je je materiaal wel terugverdienen na aftrek van lasten en betalen van je boekhouder in XX jaren........
              Vergeet niet dat als je bv huwelijksfototgrafie zou gaan doen, dit een enorme boel STRESS met zich mee zal brengen en je verd**** beter weet wat je doet
              Hier moet ik Glenn helemaal gelijk geven ... als je er geld voor vraagt MOET het goed zijn, als nonkel Jef met slechte of minder goede foto's afkomt dan wordt dit nog aangenomen, want het was toch gratis, maar als je nog maar 150 Euro vraagt (wat véél te weinig is voor een dag werk) dan moeten je foto's zo goed als perfect zijn !

              Probleem is dat heel veel mensen het verschil niet zien tussen een snapshot en een foto ... er is toch een wereld van verschil hoor.

              Maar ik zie wel dat je hier zo goed als geen enkele positieve reactie krijgt ... laat je niet afschrikken hé, als je het graag doet begin er dan gewoon aan ... ik ben zelf ook begonnen met een 350D met 17-85 IS lens, nu niet echt top materiaal, maar toch heb ik mij hiermee kunnen opwerken ... heb deze camera nu nog altijd trouwens, en hij wordt nog steeds gebruikt (sporadisch, maar toch)

              Ga wel eens langs bij een boekhouder om na te gaan hoe je het allemaal legaal kan doen, want als student zijn er specifieke dingen waar je moet op letten.

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: bijverdienste als fotografe

                Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                Hier moet ik Glenn helemaal gelijk geven ... als je er geld voor vraagt MOET het goed zijn, als nonkel Jef met slechte of minder goede foto's afkomt dan wordt dit nog aangenomen, want het was toch gratis, maar als je nog maar 150 Euro vraagt (wat véél te weinig is voor een dag werk) dan moeten je foto's zo goed als perfect zijn !

                Probleem is dat heel veel mensen het verschil niet zien tussen een snapshot en een foto ... er is toch een wereld van verschil hoor.

                Maar ik zie wel dat je hier zo goed als geen enkele positieve reactie krijgt ... laat je niet afschrikken hé, als je het graag doet begin er dan gewoon aan ... ik ben zelf ook begonnen met een 350D met 17-85 IS lens, nu niet echt top materiaal, maar toch heb ik mij hiermee kunnen opwerken ... heb deze camera nu nog altijd trouwens, en hij wordt nog steeds gebruikt (sporadisch, maar toch)

                Ga wel eens langs bij een boekhouder om na te gaan hoe je het allemaal legaal kan doen, want als student zijn er specifieke dingen waar je moet op letten.

                Mark
                sums it all quite up
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #9
                  Re: bijverdienste als fotografe

                  Naast alle, goede, financiele en praktische raad hierboven waar ik het helemaal mee eens ben raad ik je toch aan om eerst eens een basis cursus te gaan volgen. Bij Syntra geven ze een cursus digitale fotografie in 3 of 4 modules van ieder 6 of 8 avonden.
                  Als je daar mee bezig bent krijg je een behoorlijk goed idee wat het eigenlijk allemaal inhoudt en wat je minimaal nodig hebt om te starten. Cursussen kosten een paar honderd euro maar je hebt er wat aan.
                  Syntra geeft overigens ook een volledige beroeps opleiding van 1 jaar dagschool of 3 jaar avondschool. (en nee, ik krijg geen commissie van Syntra)
                  Ik fotografeer al 30 jaar maar heb een stuk van die cursus een aantal jaren geleden gevolgd om wat meer over het "digitale" te weten en ook om mijn kennis wat terug op te frissen.

                  Succes.

                  Groeten, Bert
                  Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                  www.bertofotografie.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: bijverdienste als fotografe

                    Bedankt allemaal voor de reacties.

                    Het was inderdaad de bedoeling om eens een cursus mee te volgen zodat ik wat kan bijleren (zonder zou ik er sowieso niet aan beginnen). Zelf bekijk ik de foto's die hier in dit forum gepost worden dagdagelijks en lees ik alle commentaren, helaas heb ik momenteel wat weinig tijd om wat foto's te maken.

                    Het is niet dat ik eens een 400D in mijn handen heb gehad dat ik meteen fotografe wil worden. Dit zit al veel langer in mijn hoofd.

                    Voor de camera zelf zou een vriend van mij de zijne verkopen voor een prijsje want hij wou een nieuwere kopen.

                    Wat de bijverdienste betreft, zou ik deze toch doen als ik al werk heb. Of gewoon als hobby voortzetten.
                    Dit alles is nog niet definitief, het was gewoon een vraag waar ik al even mee speel en ik wou wat raad hebben van wat mensen die er al wat meer ervaring mee hadden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: bijverdienste als fotografe

                      Oorspronkelijk geplaatst door Mss_Slash Bekijk bericht
                      Hallo allemaal,

                      Ik ben net terug van een reis naar Normandië.
                      Ik heb daar de camera van een vriend (een Canon Eos 400D) mogen gebruiken om wat foto's te maken. Wat ik heel leuk vond!

                      Nu zit ik met de gedachte om in het weekend als bijverdienste als fotografe te gaan werken aangezien ik het toch al een zeer leuke hobby vind. Ik zou dan op communiefeesten en dergelijke feesten gaan.

                      Nu weet ik niet goed wat ik hiervoor het allemaal moet doen.
                      Eerst en vooral: wat soort camera zou goed zijn om te kunnen beginnen (ik werk nog niet en ben nog steeds student).
                      Waar zou ik de regels van het vak gemakkelijk kunnen vinden?
                      Ik ben nog amateur, maar ik leer graag bij, zou ik dan beter wat cursussen volgen ofzo?

                      Met andere woorden, alle raad is welkom!
                      Als Pro heb je altijd 2 pro cameras nodig. pro camera's zijn gebouwd om dag dagelijks intensief gebruikt te worden. Als je een betalende opdracht hebt kun je het niet maken deze niet uit te voeren als een van de camera's stuk is. Zelfde geldt voor lenzen. enz.

                      -m-
                      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                      Comment


                      • #12
                        Re: bijverdienste als fotografe

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                        Als Pro heb je altijd 2 pro cameras nodig. pro camera's zijn gebouwd om dag dagelijks intensief gebruikt te worden. Als je een betalende opdracht hebt kun je het niet maken deze niet uit te voeren als een van de camera's stuk is. Zelfde geldt voor lenzen. enz.

                        -m-
                        Je hebt best wel twee camera's ter beschikking als professioneel fotograaf, maar dat moeten daarom nog niet de echte professionele types zijn.
                        Dat is natuurlijk wel afhankelijk van wat je als pro wil fotograferen, maar met een 400D kan je al heel mooi werk afleveren (maar je moet er niet mee in de regen gaan staan).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: bijverdienste als fotografe

                          Wat je moet doen om in orde te zijn als fotograaf in (bij)beroep?

                          Heel simpel, jezelf inschrijven bij een kruispuntbank en een BTWnr aanvragen.
                          Maar of je dan al veel klanten gaat hebben dat is een andere zaak.

                          Best is toch wel enige kennis te hebben van zaken te hebben om jezelf in alle situaties te kunnen behelpen.
                          Wat betreft je materiaal dat je nodig hebt dat is een beetje afhankelijk van de soort fotografie die gaat bedrijven, maar reken toch maar dat het wat meer kost dan de meeste instapmodellen die je in de etalage ziet liggen.
                          Tenslotte moet je weten dat als je een opdracht aanneemt, dat je deze dan ook naar behoren tot een goed eindproduct kan afwerken.

                          De beste raad die ik je kan geven, "ga eerst een erkende opleiding volgen" het is geen noodzaak (meer) maar wel een handig hulpmiddel.
                          Vriendelijke groeten,Raf

                          www.rafvandenbogaert.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: bijverdienste als fotografe

                            Zelf hang ik ook wat met de gedachte om fotograaf in bijberoep te worden. Vandaag naar een infosessie geweest van UNIZO en het is inderdaad niet iets wat je in 123 beslist.

                            Nu moet ik toch mn bedrijfsbeheer nog behalen, dus het zal nog even duren tegen dat ik ermee kan beginnen

                            Nu zou ik eens willen vragen aan de mensen die dit al doen eens een overzicht(je) te geven van de uitgaven (en eventuele inkomsten) die jullie hebben. Dit moet zeker niet heel gedetailleerd Ik ben niet van de belastingen. Maar er zijn redelijk wat kosten die vaak vergeten worden, zoals boekhouder, sociale bijdragen, etc.

                            Ik vraag dit eens omdat ik eens wil zien wat en hoeveel je moet doen om dit rendabel te maken. Ik wil dit niet doen om er rijk van te worden, maar je moet er toch iets aan hebben


                            Alvast bedankt!
                            "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                            500px

                            Comment


                            • #15
                              Re: bijverdienste als fotografe

                              hou rekening fotografie één van de hoogste werkloosheidsgraden kent na het afstuderen en velen net kunnen rondkomen met neven job'kes in een pseudo-zelfstandigen statuut .

                              probeer eerst fotografie als een hobby uit te werken
                              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                              IMac/IPad/Mac Air 
                              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                              Comment

                              Working...
                              X