Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Formules scherptediepte en scherptediepteveld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Formules scherptediepte en scherptediepteveld

    Als beginnend fotograaf worstel ik wel eens met mijn diafragmawaarden. Selectief scherptediepte bepalen is voor mij nog niet zo eenvoudig. Ik zocht een systeem dat ik steeds bij me kan hebben om het scherptediepteveld te bepalen, want je kan niet altijd je computer meenemen om op DOFMASTER je berekeningen te maken.
    Na een tijdje surfen vond ik deze formules op internet.

    H = f² / N x c ( eerst N x c berekenen en dan f² delen door deze uitkomst)

    waarbij:
    H= hyperfocale afstand in mm
    N= diafragmagetal (bv.f/11-> N=11)
    c= verstrooiingscirkelwaarde van je camera. (Kan je vinden op www.dofmaster.com)
    f= brandpuntsafstand waarmee je fotografeert. (bv. 105mm, of 18mm, of 50mm, enz...)

    Als je sherpsteld op de hyperfocale afstand dan is alles van de helft van die afstand scherp tot oneindig. Goed voor Landschapsfotografie

    en ook formules voor dichtsbijzijnde scherpte en verstafgelegen scherpte:

    A = H x v / H + v (begin van het scherptediepteveld)
    B = H x v / H - v ( einde van het scherptediepteveld)

    als je A van B aftrekt weet je ongeveer welk gebied er scherp wordt afgbeeld.

    waarbij:
    H = hyperfocale afstand
    v = afstand tot het onderwerp

    Vanaf nu heb ik steeds een rekenmachientje en een rolmetertje in mijn fototas steken. Zeker wanneer ik close ups wil gaan trekken.
    Deze formules vind ik erg handig bij het gebruik van de moderne zoomlenzen.
    grtjes en veel plezier ermee.
    Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

  • #2
    Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

    Bedankt voor de herinnering.
    Het doet me denken aan toen ik met de hobby begon, en elk boek uit de wijkbibliotheek over fotogrofie las ... Ergens bij mijn tussenringen moet nog een kladblokblaadje liggen met die formules overgeschreven ...

    De verstooiïngscirkel is echter een onbekende factor begreep ik. En wel één die bij beter objectieven kleiner is dan bij de goedkopere (en kwalitatief mindere). Voorts zou het verschil marginaal zijn ...
    Kunnen je ervaring en berekeningen dat bevestigen of ontkennen ?
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

    Comment


    • #3
      Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

      Hier http://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_confusion kun je lezen hoe je de gewenste verstrooiingscirkel kunt berekenen.
      Dofmaster publiceert de 'maximaal toegestane' verstrooiingscirkels bij een gegeven opnameformaat.

      Comment


      • #4
        Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

        Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
        Bedankt voor de herinnering.
        Het doet me denken aan toen ik met de hobby begon, en elk boek uit de wijkbibliotheek over fotogrofie las ... Ergens bij mijn tussenringen moet nog een kladblokblaadje liggen met die formules overgeschreven ...

        De verstooiïngscirkel is echter een onbekende factor begreep ik. En wel één die bij beter objectieven kleiner is dan bij de goedkopere (en kwalitatief mindere). Voorts zou het verschil marginaal zijn ...
        Kunnen je ervaring en berekeningen dat bevestigen of ontkennen ?
        De verstooiingscirkelwaarde is afhankelijk van de grootte van je sensor in je digitale camera. Voor DX camera's ligt die waarde rond de 0,02mm en voor FX camera's rond de 0,03mm en voor digitale pockets zelfs rond de 0,015mm.

        Wat betreft de verwaarloosbaarheid kan ik het niet helemaal met je eens zijn. Hij bepaalt toch in sterke mate mee je diaragmawaarde in de formule en daarmee rechtsreekst de hyperfocale afstand.
        een voorbeeldje:

        f=70mm// dafragma=f/2,8//

        H=f²/N*c=> 70²/2,8*o,o2 (DX formaat)=87.500mm=87,5m => van 43,75m -> oneindig is alles scherp.

        mocht de verstrooiingscirkelwaarde verwaarloosbaar zijn dan :

        70²/2,8= 1750mm= 1,75m => van 0,875m -> oneindig is alles scherp.

        Wanneer je nu weet dat als je scherpstelt op de Hyperfocale afstand , de helft van die afstand tot oneindig alles scherp is dan kan je het verschil wel zien op de foto zeker. En dan zwijg ik nog over het scherptediepte veld zoals in de andere formules.

        Ik hoop hiermee toch een beetje duidelijk te zijn geweest.
        Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

        Comment


        • #5
          Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

          Als twee objectieven een verschil in scherpte op het scherpstelvlak vertonen, dan zal de mate van onscherpte bij de grenzen van het scherptediepteveld daarmee in verhouding staan.

          Nogmaals, de verstrooiingscirkel zoals opgegeven door Dofmaster is de 'maximum toegestane' verstrooiingscirkel bij een bepaald sensorformaat, en deze geldt wanneer je een afdruk op een afstand bekijkt die gelijk is aan 1,2x de diagonaal van die afdruk.
          Wanneer je een foto van op een kortere afstand wenst te bekijken, dan zul je de scherptediepte moeten berekenen op basis van een kleinere diameter van de verstrooiingscirkel.

          Een bekijkafstand van 1,2x de diagonaal is tamelijk conventioneel, en gebaseerd op de kwaliteit van een filmpje uit de jaren rond de tweede wereldoorlog.

          Als je wil zien van welke invloed de bekijkafstand is op de diameter van de verstrooiingscirkel en daarmee de scherptediepte, dan raad ik je deze http://www.erik-krause.de/schaerfe.htm online rekenmachine aan.

          Comment


          • #6
            Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

            Fotografie is kunst en geen wetenschap.......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

              Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
              Als beginnend fotograaf worstel ik wel eens met mijn diafragmawaarden. Selectief scherptediepte bepalen is voor mij nog niet zo eenvoudig. Ik zocht een systeem dat ik steeds bij me kan hebben om het scherptediepteveld te bepalen, want je kan niet altijd je computer meenemen om op DOFMASTER je berekeningen te maken.
              Na een tijdje surfen vond ik deze formules op internet.

              H = f² / N x c ( eerst N x c berekenen en dan f² delen door deze uitkomst)

              waarbij:
              H= hyperfocale afstand in mm
              N= diafragmagetal (bv.f/11-> N=11)
              c= verstrooiingscirkelwaarde van je camera. (Kan je vinden op www.dofmaster.com)
              f= brandpuntsafstand waarmee je fotografeert. (bv. 105mm, of 18mm, of 50mm, enz...)

              Als je sherpsteld op de hyperfocale afstand dan is alles van de helft van die afstand scherp tot oneindig. Goed voor Landschapsfotografie

              en ook formules voor dichtsbijzijnde scherpte en verstafgelegen scherpte:

              A = H x v / H + v (begin van het scherptediepteveld)
              B = H x v / H - v ( einde van het scherptediepteveld)

              als je A van B aftrekt weet je ongeveer welk gebied er scherp wordt afgbeeld.

              waarbij:
              H = hyperfocale afstand
              v = afstand tot het onderwerp

              Vanaf nu heb ik steeds een rekenmachientje en een rolmetertje in mijn fototas steken. Zeker wanneer ik close ups wil gaan trekken.
              Deze formules vind ik erg handig bij het gebruik van de moderne zoomlenzen.
              grtjes en veel plezier ermee.
              Schakel je je AF uit dan of hoe ?

              Nerdi
              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

              Comment


              • #8
                Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                Je kan natuurlijk ook enkele foto's meer maken met andere waarden.
                (maar dat is waarschijnlijk niet zo "chique" en te simpel).

                Comment


                • #9
                  Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                  Amaai, ik had niet gedacht hier zoveel reactie op te krijgen. Inderdaad fotografie is kunst en geen wetenschap, maar zonder wetenschap geen kunst. je moet toch ergens van afwijken.
                  Ik wou alleen maar een hulpmiddeltje aanreiken voor beginnelingen die net zoals ik kampen met scherptediepte bij diafragmeren. Hoeveel van ons hebben in het begin niet staan denken welk diafragma ze moeten gebruiken om het juiste onderwerp scherp te krijgen, en de rest onscherp?
                  Aan Nerdifant: het is inderdaad beter om manueel scherp te stellen als je de afstand tot je onderwerp kent. Vandaar het lintmeterje dat ik bij heb nu. Voor landschapsfotograafie is het minder belangrijk omdat je dan toch meestal op oneindig scherpsteld, ook je AF doet dat maar dan weet je vanwaar ongeveer alles scherp is.
                  grtjes.
                  Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                    Oorspronkelijk geplaatst door vinstermik Bekijk bericht
                    Je kan natuurlijk ook enkele foto's meer maken met andere waarden.
                    (maar dat is waarschijnlijk niet zo "chique" en te simpel).
                    da's inderdaad ook een manier, maar ik vind dat moeilijker om te leren diafragmeren in andere omstandigheden.
                    Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                      Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
                      da's inderdaad ook een manier, maar ik vind dat moeilijker om te leren diafragmeren in andere omstandigheden.
                      Voor dat je het berekend hebt is de situatie die je wil trekken misschien al voorbij.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                        Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
                        Ik wou alleen maar een hulpmiddeltje aanreiken voor beginnelingen die net zoals ik kampen met scherptediepte bij diafragmeren. Hoeveel van ons hebben in het begin niet staan denken welk diafragma ze moeten gebruiken om het juiste onderwerp scherp te krijgen, en de rest onscherp?
                        Simpelste hulpmiddeltje 50/1.8(en veel meer primes en oudere zooms), daar staat het netjes op de bij de afstandschaal. Bij mijn Sigma 15mm FE gebruik ik die schaal ook regelmatig omdat die maar een scherptediepte heeft van enige cm om net dat ene schelpje scherp te zetten of om de hyperfocale afstand in te stellen en alles met de AF uit te doen.
                        Last edited by hjanssen; 12 mei 2010, 13:07.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                          Hier vind je een tooltje dat je kan mee nemen in je fototas.
                          Eerst downloaden en dan afprinten en knippen en plakken, klaar is kees.

                          Tech8
                          www.hellinckx-foto.be
                          Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                            Oorspronkelijk geplaatst door Woolfingale Bekijk bericht
                            Ik wou alleen maar een hulpmiddeltje aanreiken voor beginnelingen die net zoals ik kampen met scherptediepte bij diafragmeren. Hoeveel van ons hebben in het begin niet staan denken welk diafragma ze moeten gebruiken om het juiste onderwerp scherp te krijgen, en de rest onscherp?
                            Ik vind je intentie lovenswaardig maar als ik heel eerlijk ben denk ik dat je de meeste beginners eerder zult afschrikken met dergelijke wiskundige formules.

                            Als ik met fotograferen continu met een rekenmachine en meetlint in de weer zou moeten had ik mijn grootste hobby al lang aan de wilgen gehangen
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Formules scherptediepte en scherptediepteveld

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tech8 Bekijk bericht
                              Hier vind je een tooltje dat je kan mee nemen in je fototas.
                              Eerst downloaden en dan afprinten en knippen en plakken, klaar is kees.

                              Tech8
                              Bedankt tech 8 ik ga het eens proberen.
                              Ik heb het licht gezien!!! ... nu er nog een beeld mee maken.

                              Comment

                              Working...
                              X