Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij schoolwerk fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij schoolwerk fotografie

    Hallo,

    Ik moet voor school een groepswerk maken rond fotografie voor het vak esthetica.
    We moeten een fotografische commentaar geven op een bestaande foto.
    Wij hebben reeds voor de foto gekozen van Robert Doisneau, een foto die jullie waarschijnlijk wel kennen. (zie onder)
    De achtergrondinformatie van de foto kennen we, maar nu moeten we nog informatie hebben over de verschillende aspecten in de foto zelf (genre vd foto, scherptediepte, contrast, kadrering, opvallende elementen, enz.)
    Omdat wij hier niet zoveel van kennen, dacht ik eraan raad te vragen aan jullie op dit forum. Jullie kunnen vast wel wat meer vertellen over deze foto.

    Alvast heel erg bedankt!


    [Mod]geen eigen foto, dus achter link
    Last edited by zunoel; 12 mei 2010, 07:21. Reden: foto achter link

  • #2
    Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

    Ik ga natuurlijk niet alles voorkauwen voor jullie, het is tenslotte niet mijn werk, maar hier wel alvast een paar tips:
    - zoek eens op wat die verschillende termen betekenen (definitie). Je kunt aan de hand hiervan dan vast wel iets zinnigs zeggen wat betreft de foto.
    - het genre is eerder Candid of Straat-fotografie. Dat lijkt me moeilijker om op te zoeken.

    Succes ermee!

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

      ik heb hier eens ergens gelezen dat't geposeerd is

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
        ik heb hier eens ergens gelezen dat't geposeerd is
        (...)In any case, what is probably his most famous picture, The Kiss in Front of City Hall, was, as we now know, the result of a scene staged with the help of a hired actor and actress. But what does this fact mean for the reception and understanding of a photograph that functions as a 'popular icon' and is one of the most well-known photographic creations of its century?(...)

        Bron : http://www.all-art.org/history658_photography13-23.html

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
          Ik ga natuurlijk niet alles voorkauwen voor jullie, het is tenslotte niet mijn werk, maar hier wel alvast een paar tips:
          - zoek eens op wat die verschillende termen betekenen (definitie). Je kunt aan de hand hiervan dan vast wel iets zinnigs zeggen wat betreft de foto.
          - het genre is eerder Candid of Straat-fotografie. Dat lijkt me moeilijker om op te zoeken.

          Succes ermee!
          Ja, en we draaien de spies om. Vertel maar wat je ervan vindt
          - goed
          - slecht

          Ik ga graag je bedenkingen commentarieren

          Kijk ook eens bij Gustav Klimt en Auguste Rodin voor inspiratie

          -m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Lizz Bekijk bericht
            Hallo,

            Ik moet voor school een groepswerk maken rond fotografie voor het vak esthetica.
            We moeten een fotografische commentaar geven op een bestaande foto.
            Wij hebben reeds voor de foto gekozen van Robert Doisneau, een foto die jullie waarschijnlijk wel kennen. Jullie kunnen vast wel wat meer vertellen over deze foto.
            uit de regelementen:
            Extra aandacht gaat naar het gebruik van beeldmateriaal (foto’s). Enkel foto’s die je zélf gemaakt hebt mogen op BD getoond worden. Gebruik je foto’s van derden om iets te illustreren (bv. bij het aanbieden van fotomateriaal) dan kan dat enkel door middel van een link naar zo een foto. Het onterecht en bewust doen alsof je een foto zelf gemaakt hebt, kan aanleiding geven tot het beëindigen van je account.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              uit de regelementen:
              Extra aandacht gaat naar het gebruik van beeldmateriaal (foto’s). Enkel foto’s die je zélf gemaakt hebt mogen op BD getoond worden. Gebruik je foto’s van derden om iets te illustreren (bv. bij het aanbieden van fotomateriaal) dan kan dat enkel door middel van een link naar zo een foto. Het onterecht en bewust doen alsof je een foto zelf gemaakt hebt, kan aanleiding geven tot het beëindigen van je account.
              grt,bouk.
              ze heeft er bij gezet dat het niet haar eigen foto is, dus denk ik niet dat de mods haar daar voor gaan bannen. ze hebben hem in elk geval al achter een linkje geplaatst.

              voor je werk zou ik zoeken op:
              beweging (achtergrond)
              diagonalen, let hierbij vooral op de 45° diagonaal, dus moest je 2 vierkanten maken in de foto, hier de diagonalen van. Je zal zien dat een aantal belangrijke onderdelen van de foto hier nagenoeg perfect op liggen (heb het niet uitgetekend, enkel geschat).
              verder kleur
              scherpte (waar ligt die?)
              ...
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij schoolwerk fotografie

                Compositie, vlakverdeling,gulden snede van de lege vlakken, diepte (voorgrond, achtergrond) , bewegingsonscherpte/scherpte, lichtgebruik, bedoeling van de fotograaf, hoe het beeld overkomt bij de toeschouwer ...
                uit zo'n complex beeld is meer dan genoeg te halen

                Comment

                Working...
                X