Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto van de zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto van de zon

    Kan het kwaad als ik een foto van de zon neem?
    Kan ik gewoon door de zoeker kijken en mijn fototoestel naar de zon richten en trekken of moet ik dit doen door door de live vieuw te kijken? Moet ik daar speciale filters voor op de lens monteren. Doe ik door dit zonder filters te doen mijn lichtmeting of lens of senor van het fototoestel stuk?
    Ik heb dit eens gedaan met een videocamera en sindsdien is deze dikwijls overbelicht als de zon schijnt en ik ben aant filmen. Ik wil dit niet met het fototoestel ook voorkrijgen.

    Alvast bedankt.
    Sony A550 18-55 en 55-200

  • #2
    Re: foto van de zon

    best niet doen, en zeker niet als je de zon beeldvullend in beeld wil krijgen. Maar als dat het geval is ga je er toch niet geraken met je sluitertijd (die gaat niet kort genoeg kunnen zijn)
    je kan altijd filters proberen, al heb ik er geen flauw idee van of de strafste ND filters genoeg licht tegenhouden. Misschien lukt het met een IR filter want die neemt toch ook een hele hoop licht (en kleur) weg
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: foto van de zon

      Ik zou sowieso al heel voorzichtig zijn als je door de zoeker naar de zon kijkt.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: foto van de zon

        zou wachten totdat de zon zowat onder aan het gaan is... dan is het qua belichting ook wat meer te behapstukken lijkt me..

        en voor je ogen, je sensor of (in het analoge geval dan) beter voor je sluitergordijn dan dit in broad-daylight te doen..

        er zijn gevallen bekend, van lui, die de camera+lens even lieten staan op het statief, met de zon er vol op, en na enkele minuten kwam er wat rook uit de camera... of.... men liet een analoge camera zonder lenscap in de auto liggen, en vervolgens was er na verloop van tijd een mooi gaatje gebrand in het (stoffen) sluitergordijntje...

        camera is dan mooi om zeep geholpen...

        bij de padvinders maakt men soms een vuurtje met behulp van een loupe, gericht op wat brandhout...

        fikkie stoken in je camera lijkt me niet echt wenselijk...

        voor fotografie heb je nog altijd je ogen nodig, dus als ze je lief zijn, zou ik het niet 1.2.3. doen...

        camera is te vervangen, je ogen niet..

        Comment


        • #5
          Re: foto van de zon

          gewoon een degelijke filter gebruiken zoals Hoya NDX400, laat 9 stops minder licht door...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: foto van de zon

            Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
            en voor je ogen, je sensor of (in het analoge geval dan) beter voor je sluitergordijn dan dit in broad-daylight te doen..
            Waarom niet voor een digitale? De verschillen zitten achter de sluiter......
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: foto van de zon

              Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              mooi gaatje gebrand in het (stoffen sluitergordijntje...
              Dat is dan een antieke SLR geweest. Mijn FG uit '83 had al een metalen sluiter, dus de meeste analoge zullen ook wel een metalen sluiter hebben..
              Last edited by hjanssen; 11 mei 2010, 15:54.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: foto van de zon

                Het is niet voor niets dat er voor het kijken naar zonsverduisteringen speciale brilletjes werden uitgedeeld en verkocht. Rechtstreeks in de zon kijken kan heel schadelijk zijn voor de ogen. Zou er een heel dicht filter, een beroet stuk glas or iets dergelijks voor houden
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: foto van de zon

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Dat is dan een antieke SLR geweest. Mijn FG uit '83 had al een metalen sluiter, dus de meeste analoge zullen ook wel een metalen sluiter hebben..
                  heb idd ook nog ouder spul... (en neen, het is mij zelf nog niet overkomen, maar er schijnen nog meer gekken te zijn als ik, die nog graag met dat oude spul op pad gaan)

                  leicaflex, kiev, zenit, mamiya 1000 dtl, die hebben allemaal nog sluitergordijnen van stof.. antiek is het nog niet hoor, varieert van eind jaren 60 tot eind jaren 70..

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto van de zon

                    Door de zoeker naar de zon kijken is HEELgevaarlijk, zeker met een telelens.
                    Foto's maken van de zon kan, maar informeer je eerst goed voor je eraan begint.

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto van de zon

                      Live view, misschien ?
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto van de zon

                        Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                        Live view, misschien ?
                        Live view volgens mij juíst niet gebruiken. Bij Live view komt het volle zonlicht immers continu vol op de sensor terecht.. en die kan daar volgens mij écht niet tegen....
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto van de zon

                          Ja, ik had alleen aan de ogen van de TS gedacht, niet aan de sensor...

                          Toch maar een 10-stops ND-filter (of nog meer ?) dan maar ?
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto van de zon

                            Bedankt voor de uitleg, dan maar een filter kopen.
                            Sony A550 18-55 en 55-200

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto van de zon

                              Oorspronkelijk geplaatst door patie Bekijk bericht
                              Bedankt voor de uitleg, dan maar een filter kopen.
                              Val niet achterover van de prijs hé. Die ND400 filters zijn niet goedkoop.
                              Een goedkopere en veilig optie is dit misschien

                              Comment

                              Working...
                              X