Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

    zie titel, dat is dus mijn probleem, ik probeer mijn scherm aan te sturen via de hdmi uitgang op mijn laptop (heb enkel vga en hdmi)
    scherm heeft displayport, vga en DVI-D
    via een adapter kan ik dat boeltje wel aansluiten maar op de hoogste resolutie namelijk 1920x1080 kan ik maar 30Hz gebruiken.
    Een vriend zei me dat het misschien de HDCP beveiliging is, kan het zijn dat die HDCP beveiliging door de adapter om zeep gehaald wordt?
    Ik kan ook nergens adapters vinden die zogezegd 'HDCP' compatibel of weetikveel wat zijn.
    Via VGA werkt alles wel perfect, maar ik had liever digitaal signaal, (of merk je dat verschil niet zo hard?)



    Laptob is toshiba P200 series, mobility radeon 2600
    scherm NEC EA231WMi

    Zijn er hier techneuten die er iets meer van weten?

    Bedankt!

  • #2
    Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

    oops, kan dit naar algemeen of iets anders ?

    Comment


    • #3
      Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

      In ieder geval werkt die HDCP enkel over hdmi. Je DVI kan dat dus onmogelijk doorsturen. Probeer de kleuren eens op 16 bit te zetten om te zien of je dan wel meer hz kan doorsturen. Bekijk ook de driver van je scherm eens. Als hij een bepaald schermtype detecteert, dan beperkt hij de opties tot iets wat volgens de computer voor dat scherm haalbaar is. Andere driver installeren of vakje "Hide modes that this monitor cannot display" uitvinken.

      Comment


      • #4
        Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

        Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
        In ieder geval werkt die HDCP enkel over hdmi. Je DVI kan dat dus onmogelijk doorsturen.
        Daar ben ik nog niet zo zeker van. Het signaal over HDMI en DVI-D is identiek, alleen heeft HDMI daarnaast nog een audio-kanaal. Het is het beeldsignaal dat gecodeerd wordt met HDCP.

        Het is wel de HDMI standaard die bepaald of HDCP ondersteund wordt of niet, maar ik heb een laptop die HDCP ondersteund over z'n DVI uitgang, en een beeldscherm dat dat netjes decodeert, over DVI ingang. Met name Blu-Ray afspelen op Vista vereist dit. Je kan zelfs in de beeldschermproperties controleren of het ondersteund wordt of niet.

        On topic: Is het misschien geen driver probleem?

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
          Daar ben ik nog niet zo zeker van. Het signaal over HDMI en DVI-D is identiek, alleen heeft HDMI daarnaast nog een audio-kanaal. Het is het beeldsignaal dat gecodeerd wordt met HDCP.

          Het is wel de HDMI standaard die bepaald of HDCP ondersteund wordt of niet, maar ik heb een laptop die HDCP ondersteund over z'n DVI uitgang, en een beeldscherm dat dat netjes decodeert, over DVI ingang. Met name Blu-Ray afspelen op Vista vereist dit. Je kan zelfs in de beeldschermproperties controleren of het ondersteund wordt of niet.

          On topic: Is het misschien geen driver probleem?

          Dave
          Je hebt blijkbaar gelijk, HDCP is gewoon de encryptie. In de DVI standaard moet die echter niet gebruikt worden. Bijgevolg ...

          In an ideal world, if you try to connect a non-HDCP or hacked display to an HDCP set-top, the set-top will display an error when it tries to activate HDCP functionality. Similarly, you should never see an HDCP-compatibility warning if you connect an HDCP-compliant display to an HDCP transmitter. For the vast majority of DVI/HDCP displays, this all works as designed. Alas, several brands of displays were manufactured long before there were a significant number of transmitters to verify HDCP functionality (especially those built in 2001 and early 2002). As a result, these displays can exhibit very quirky behavior ranging from total incompatibility with all DVI/HDCP devices to occasional video glitches when tuning channels.

          Comment


          • #6
            Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

            Njah, Toshiba heeft (nog) geen nieuwe displaydrivers, al is er van ATI wel al een nieuwe (niet dat dit het probleem zou verhelpen) en daarin staat dat die nieuwe driver niet geschikt is voor toshiba en sony en ... laptops.
            Ik kan dus niet proberen of't de driver is, er is namelijk geen betere...
            Dat vga wel werkt vind ik dan wel raar, of is dat een compleet ander verhaal ivm drivers?

            Comment


            • #7
              Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

              Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              Njah, Toshiba heeft (nog) geen nieuwe displaydrivers, al is er van ATI wel al een nieuwe (niet dat dit het probleem zou verhelpen) en daarin staat dat die nieuwe driver niet geschikt is voor toshiba en sony en ... laptops.
              Ik kan dus niet proberen of't de driver is, er is namelijk geen betere...
              Dat vga wel werkt vind ik dan wel raar, of is dat een compleet ander verhaal ivm drivers?
              Dat is een compleet ander verhaal vermits het een andere poort is. In principe kan je beiden tegelijk aansturen op andere resoluties en zo. Dus ja, het kan de driver zijn, maar het kan ook een probleem zijn, met het beeldscherm in combinatie met dat hdcp protocol. Al eens een ander scherm geprobeerd voor de grap? Gewoon eens meenemen en ergens aan een recent scherm hangen.

              Comment


              • #8
                Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                Njah, Toshiba heeft (nog) geen nieuwe displaydrivers, al is er van ATI wel al een nieuwe (niet dat dit het probleem zou verhelpen) en daarin staat dat die nieuwe driver niet geschikt is voor toshiba en sony en ... laptops.
                Ik kan dus niet proberen of't de driver is, er is namelijk geen betere...
                Dat vga wel werkt vind ik dan wel raar, of is dat een compleet ander verhaal ivm drivers?
                Drivers voor laptops worden meestal niet verspreid via de fabrikant van de grafische kaart. Je dient voor updates van zulke drivers meestal naar de fabrikant van de laptop kijken. In uw geval is dat dus Toshiba.

                De reden is dat zulke grafische kaarten door de fabrikant van de laptop zelf moeten geintegreerd worden in het bord, en daarom zelf ook nog de keuze hebben voor het ondersteunen van bepaalde optionele functies van het onderdeel. Je kan bvb een grafische chip hebben die HDMI ondersteund, maar waar de fabrikant ervoor kiest om dit niet in zijn laptop te steken omwille van plaatsgebrek of een of andere productstrategie, of omdat voor bepaalde functies extra chips nodig zijn die dan weggelaten kunnen worden om goedkopere laptops te produceren. Daarvoor dienen de drivers dan aangepast te worden zodat de klant geen features te zien krijgt die er toch niet zijn.

                Een grote uitzondering zijn de zwaarste kaarten van nVIDIA, omdat die veelal door gamers gekocht worden die liever de laatste beta's enzo installeren. nVIDIA heeft lang gesukkeld met hackers die drivers voor een andere model laptop wijzigden zodat ze op oudere laptops konden geinstalleerd worden, met stabiliteitsproblemen (ook omwille van bvb warmteproblemen) tot gevolg.
                pixelpusher

                Comment


                • #9
                  Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                  mijn scherm is compatibel met HDCP volgens de spec's

                  maar ik zal het eens testen met de schermen op't werk, dat is het voordeel van een laptop natuurlijk .

                  Comment


                  • #10
                    Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                    mijn scherm is compatibel met HDCP volgens de spec's

                    maar ik zal het eens testen met de schermen op't werk, dat is het voordeel van een laptop natuurlijk .
                    Yeah, maar bij DVI kan je zonder HDCP een signaal sturen, wat me logisch lijkt vermits je op je desktop geen auteursrechten moet betalen

                    Als je scherm dat HDCP compatibel is de standaard goed geïmplementeerd heeft wil dat zeggen dat hij via HDMI geen signaal mag aannemen in volledige resolutie dat geen HDCP encryptie heeft. Misschien dat het daarom niet werkt.

                    Ben eigenlijk eens benieuwd of je het scherm wel doet als je daar een blu-ray op gaat afspelen, vermits er dan in principe wel hdcp encryptie overgaat.

                    Comment


                    • #11
                      Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Yeah, maar bij DVI kan je zonder HDCP een signaal sturen, wat me logisch lijkt vermits je op je desktop geen auteursrechten moet betalen
                      Auteursrechten en HDCP hebben niets met elkaar te maken. HDCP is om content te beveiligen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                      Als je scherm dat HDCP compatibel is de standaard goed geïmplementeerd heeft wil dat zeggen dat hij via HDMI geen signaal mag aannemen in volledige resolutie dat geen HDCP encryptie heeft. Misschien dat het daarom niet werkt.
                      Euh, neen. Een scherm dat HDCP ondersteund mag een digitaal signaal zonder encryptie met volledige resolutie weergeven. Maar een scherm dat geen HDCP ondersteund zal een signaal met encryptie niet kunnen weergeven. Daarom dat bepaalde spelers ook ondersteunen om een Blu-Ray af te spelen zonder HDCP, zij het op een lagere resolutie dan Full HD, via een analoge uitgang bvb.

                      Een toestel dat een commerciele Blu-Ray disc afspeelt is verplicht om het over HDMI met encryptie te doen. Speel je een zelfgebrande Blu-Ray af, dan hoeft daar weer geen encryptie op de uitgang te staan. Het hangt allemaal af van de beveiliging die op de schijf geplaatst is.
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                        Dus Groovbird, volgens jou is het een pure driverskwestie?

                        (morgen flaptop op monitors op't werk testen)

                        Comment


                        • #13
                          Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Auteursrechten en HDCP hebben niets met elkaar te maken. HDCP is om content te beveiligen.
                          Dat heb ik ook niet gezegd. Net omdat je via DVI je desktop stuurt naar het scherm dat een HDCP signaal verwacht kan dat dus een probleem geven.

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Euh, neen. Een scherm dat HDCP ondersteund mag een digitaal signaal zonder encryptie met volledige resolutie weergeven. Maar een scherm dat geen HDCP ondersteund zal een signaal met encryptie niet kunnen weergeven. Daarom dat bepaalde spelers ook ondersteunen om een Blu-Ray af te spelen zonder HDCP, zij het op een lagere resolutie dan Full HD, via een analoge uitgang bvb.

                          Een toestel dat een commerciele Blu-Ray disc afspeelt is verplicht om het over HDMI met encryptie te doen. Speel je een zelfgebrande Blu-Ray af, dan hoeft daar weer geen encryptie op de uitgang te staan. Het hangt allemaal af van de beveiliging die op de schijf geplaatst is.
                          Er stond in één van de links die ik gepaste had, dat ie normaal gezien het signaal zou moeten droppen. Zal er de white paper eens op nalezen

                          Comment


                          • #14
                            Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                            Dus Groovbird, volgens jou is het een pure driverskwestie?

                            (morgen flaptop op monitors op't werk testen)
                            Ik weet het niet, eerlijk gezegd.

                            In het verleden heb ik wel eens problemen gehad met een oudere videokaart met DVI op een 23" scherm met 1920x1200 resolutie aam 60Hz, wat nogal dicht aanleunt tegen de maximumcapacity van single-channel DVI. De verouderde TMDS chips in de videokaart (die het videobeeld uit het videogeheugen halen en omzetten in een digitaal signaal dat over de DVI kabel verstuurd wordt) kon die hoge datasnelheid niet zo goed aan en dat zorgde voor storend uitvallen van het beeld (alsof je regelmatig de kabel uittrok en terug instak). De maximum ondersteunde resolutie volgens de toenmalige DVI standaard was 1600x1200, en 1920x1200 was toen nog te nieuw.

                            Maar nu spreek ik over een component dat ik 5 jaar geleden aangekocht heb. Een moderne laptop met HDMI uitgang zou dit niet mogen vertonen.

                            Misschien moet je je exacte model en specificaties van je laptop eens posten. Wie weet is er op het 'Net wel meer over te vinden.
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: HDMI -> DVI-D, hoogste res. niet mogelijk, via VGA wel...

                              Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                              Dat heb ik ook niet gezegd. Net omdat je via DVI je desktop stuurt naar het scherm dat een HDCP signaal verwacht kan dat dus een probleem geven.
                              Volgens mij draai je het toch om hoor ccc . Zoals GroovBird ook al zei, een scherm dat DHCP ondersteund kan zijn maximumresolutie ontvangen zonder DHCP beveiliging. Dat het daaraan ligt lijkt mij nogal onmogelijk. Andersom zou (en zal) wel problemen kunnen geven, wanneer je uit de bron een HDCP gecodeerd signaal krijgt, en dit stuurt naar een ontvanger die geen HDCP encryptie ondersteunt, zal je niets te zien krijgen.

                              Comment

                              Working...
                              X