Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afdrukken op het juiste formaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afdrukken op het juiste formaat

    Na enige jaren alleen foto's gemaakt te hebben en het afdrukken aan de plaatselijke fotograaf overgelaten te hebben, wil ik me nu toch wel eens gaan verdiepen in het zelf incidenteel afdrukken van foto's.

    Vandaag dus wat aan het experimenteren geslagen, nog los van callibratie, kleurenprofielen enzovoort eerst maar eens een vraag over het in het juiste formaat afdrukken.

    Het is mij opgevallen dat als ik foto's op A4 afdruk ik altijd links en rechts een witte rand heb. Als ik kies voor passend maken dan verlies ik een stukje beeld (en dit zorgt er dan helaas net weer voor dat ik een klein stukje van de bovenkant van een hoofd verlies). Druk ik op 10x15 cm af dan verlies ik ook altijd een stukje van mijn beeld.

    Ik ben er altijd van uit gegaan dat bij het afdrukken de foto op basis van het papierformaat automatisch "geschaald" zou worden. Dit lijkt dus niet het geval. Maak ik hier een denkfout? Moet ik eerst zelf mijn foto's schalen/croppen op het juiste formaat?

    Een vraag van een totale NOOB op het gebied van printen van foto's, dus alle informatie is welkom, liefst eenvoudige uitleg. De zoekfunctie heb ik al gebruikt, daar ben ik wel wat wijzer van geworden, maar soms zie ik door de bomen het bos niet meer.

    Alvast bedankt.

    John

  • #2
    Re: Afdrukken op het juiste formaat

    Het automatisch aanpassen aan de grootte moet gebeuren met dezelfde verhoudingen als waarmede de foto is genomen, tenzij je natuurlijk een andere uitsnede wenst.
    Het is normaal een verhouding 3 op 2 voor een reflex en 4 op 3 voor een compactje, dat wil zeggen dat je dus maar een zijde kan op maat brengen en de ander zijde verhoudingsgewijs mee verkleint. Het is dus dit of bijsnijden waarmee je delen van het beeld verliest, als je de verhouding gaat wijzigen krijg je vertekening in de beelden.

    MVG, Jeff C.
    Last edited by Digipics357; 14 mei 2010, 06:33.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Afdrukken op het juiste formaat

      Als de foto op een A4 blad moet passen, dan zal je ze inderdaad in de juiste verhoudingen moeten bijsnijden.

      Je kan de foto's ook laten afdrukken, bij de meeste afdrukcentrales passen ze tegenwoordig automatisch de beeldverhouding aan.
      Bij Pixum kies je bijvoorbeeld voor het "10cm" formaat, dan krijg je een foto van 10x10cm als je een vierkante foto hebt aangeleverd, je kan in dat 10cm formaat zelfs tot 10x18cm gaan (ik heb onlangs nog communiekaartjes laten afdrukken in dat formaat).

      Bij het 20cm formaat kan je dan van 20x20cm tot 20x30cm gaan, lever je een bestand aan dat een 2:4 beeldverhouding heeft, dan krijg je een afdruk van 20x30cm geleverd waar je boven en onder nog een stukje moet afsnijden. De foto zelf zal dan 15cm hoog en 30cm lang worden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Afdrukken op het juiste formaat

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij het 20cm formaat kan je dan van 20x20cm tot 20x30cm gaan, lever je een bestand aan dat een 2:4 beeldverhouding heeft, dan krijg je een afdruk van 20x30cm geleverd waar je boven en onder nog een stukje moet afsnijden. De foto zelf zal dan 15cm hoog en 30cm lang worden.
        Klein vraagje hieromtrent. Laat je dan printen met witte randen en snij je dan de witte randen af?
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Afdrukken op het juiste formaat

          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
          Klein vraagje hieromtrent. Laat je dan printen met witte randen en snij je dan de witte randen af?
          Als je de foto laat printen met witte randen, dan wordt er in ieder geval niets van de foto zelf afgesneden. Het is altijd moeilijk te voorspellen hoeveel de foto uitvergroot wordt bij het afdrukken, volgens Pixum zelf is dat zo'n 3mm, maar bij de laatste kaartjes die ik op 10x15cm heb laten afdrukken was het iets meer, en niet aan elke kant hetzelfde. Daarom heb ik de witte randjes van die foto's moeten afsnijden (aan één kant was het witte randje telkens volledig weg, nu zijn het dus kaartjes zonder randje).
          Maar de optie die je daar kan kiezen om met witte randen af te drukken, die geeft voor mij meestal te brede witte randen. Daarom probeer ik die in Photoshop vooraf rond de foto te zetten. Bij de vorige kaartjes (afgedrukt op 10x18cm) had ik de randen in Photoshop 6mm breed gemaakt, en die waren naar mijn mening nog net iets te breed op de afdrukken. Bij de 10x15cm kaartjes had ik de randen vooraf 4mm breed gemaakt, en langs de langste zijden was er nog 1,5mm over, maar boven en onder was de witte rand helemaal weg (bovenaan bij sommige afdrukken nog 0.5mm).

          Het is dus heel moeilijk om de witte randen juist te krijgen als je de foto's op die manier laat afdrukken, het is mogelijk dat ze verschillende machines hebben staan, en dat die niet 100% hetzelfde afgesteld zijn. De kleuren van de Pixum-afdrukken komen wel vrij goed overeen met wat ik hier op mijn scherm zie, en dat is ook heel belangrijk.

          Als je de witte randjes echt perfect wil laten afdrukken, dan zal je bij een fotograaf moeten langsgaan die zelf zo'n machine heeft staan. Die maakt dan tijd vrij om de afdrukken perfect af te leveren, zoals jij ze wil hebben. Dat is duurder, maar dan heb je wel de allerbeste kwaliteit.

          Bij een online afdrukcentrale lever je de foto af via internet, en die wordt automatisch door de machines verwerkt, ze hebben daar niet de tijd om voor elke foto alles perfect in te stellen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Afdrukken op het juiste formaat

            Allen bedankt voor de reactie. E.e.a. is mij nu weer wat duidelijker geworden.

            Comment

            Working...
            X