Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gas en elektriciteit

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gas en elektriciteit

    Vandaag toen ik thuis kwam en de post bekeek toch even moeten gaan zitten bij het openen van deze brief.
    Vorig jaar 177€ per maand tussentijdse facturen moeten betalen, nu met de afrekening 705€ te betalen en tussentijdse facturen worden plots 245€ per maand.
    Elektriciteitsverbruik lag niet hoger dan andere jaren, gas wel ietsje dankzij onze korte hete winter.
    Dan steken ze er nog een leuk folderke bij dat het 15% goedkoper geworden is!
    Me dunkt dat het cadeauke dat we vorig jaar plots gekregen hebben (vermindering) nu gerecupereerd moet worden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  • #2
    Re: Gas en elektriciteit

    Het eindresultaat is en blijft dat zij winst maken. En als eindgebruiker zijn en blijven wij de dupe.

    Comment


    • #3
      Re: Gas en elektriciteit

      En dit jaar moeten we extra gaan betalen omwille van de zonnepanelen. Denk dat ik er ook eens ga steken. Wel eerst een huis kopen

      Comment


      • #4
        Re: Gas en elektriciteit

        Er zitten meer dan 900€ transportkosten en leveringskosten (of hoe dat ook noemt) verrekend in de factuur en daarbij nog de speciale bijdrage op energie!
        Hoe ze het berekenen blijft een warboel waar ge niet wijs uit geraakt.
        Meteropname ... stak een briefje in de bus dat ge moest terugsturen of via internet doorgeven ... daar moet ge dus ook voor betalen.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: Gas en elektriciteit

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Er zitten meer dan 900€ transportkosten en leveringskosten (of hoe dat ook noemt) verrekend in de factuur en daarbij nog de speciale bijdrage op energie!
          Hoe ze het berekenen blijft een warboel waar ge niet wijs uit geraakt.
          Meteropname ... stak een briefje in de bus dat ge moest terugsturen of via internet doorgeven ... daar moet ge dus ook voor betalen.
          Tja Verseg, zoals de meesten onder ons sta je aan de verkeerde kant, namelijk die van de koe. Of citroen. Je mag kiezen, resultaat blijft toch hetzelfde.
          Mvg.
          Robert
          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

          Comment


          • #6
            Re: Gas en elektriciteit

            Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
            Tja Verseg, zoals de meesten onder ons sta je aan de verkeerde kant, namelijk die van de koe. Of citroen. Je mag kiezen, resultaat blijft toch hetzelfde.
            Ja ... de gemolken koe dat ze aan het uitpersen zijn.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Gas en elektriciteit

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              Er zitten meer dan 900€ transportkosten en leveringskosten (of hoe dat ook noemt) verrekend in de factuur en daarbij nog de speciale bijdrage op energie!
              Hoe ze het berekenen blijft een warboel waar ge niet wijs uit geraakt.
              Meteropname ... stak een briefje in de bus dat ge moest terugsturen of via internet doorgeven ... daar moet ge dus ook voor betalen.
              Ja dat is het toppunt.
              We mogen zelf de meter opnemen.
              Ook zo voor het water.

              Ik kreeg wel een briefje van Luminus dat de kosten zouden stijgen.
              Hun argumentatie of "factoren" leken meer een voorspelling van de toekomst.
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

              Comment


              • #8
                Re: Gas en elektriciteit

                Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                En dit jaar moeten we extra gaan betalen omwille van de zonnepanelen.
                Ja, straf is dat, zij maar met gulle hand premies en certificaten uitdelen, en dan de mensen die omwille van welke reden ook geen panelen plaatsen het boeltje laten betalen.

                Ik ben principieel steeds tegen dat systeem geweest, een systeem dat zichzelf terugbetaald op 5 jaar uit eigen opbrengst, daar ga ik mee akkoord, en dat ze daar zeer goedkope leningen zouden voor uitschrijven ook mee akkoord, maar als het van belastingsvoordeel en certificaten moet komen, dan komt het eigenlijk altijd uit onze eigen zak.

                Daarom dat hier geen zonnepanelen komen, ten eerste vind ik het afschuwelijk lelijk op een dak, en kunnen die dingen zich zonder subsidies onmogelijk zichzelf terugbetalen.

                Moest het zo een interessante investering zijn, dan lagen er op alle openbare gebouwen, en zouden electriciteitsmaatschapijen er vele Km² zelf leggen, en zouden wij nooit de kans krijgen deze zelf aan te kopen.

                Comment


                • #9
                  Re: Gas en elektriciteit

                  Hey juppekes

                  De laatste tijd hoor ik regelmatig zulke verhalen

                  Een serieuze afrekening en een hoger maandelijkse betaling voor het komende jaar

                  Eigenlijk ben ik blij dat ik nog altijd stook met mazout, deze is altijd al betaald voor je hem gebruikt, en geen afrekening

                  Vorig jaar heb ik mijn elektriciteit kunnen terugschroeven door overal in huis spaarlampen en powerleds te steken

                  Deze deden mijn maandelijkse elektriciteitrekening zakken van €86 naar €71

                  Dit jaar heb ik ook een beetje meer mazout verbruikt, ongeveer 3000l bij 2500l andere jaren.

                  Dat is ongeveer een verbruik van €1600 voor een jaar verwarming in huis en warm water in keuken en badkamer

                  Dit verbruik is dan ook voor een gezin van 6 personen, de ramen hebben hier nog allemaal enkel glas en mijn dak is maar geïsoleerd met 6cm isolatie

                  Mijn huis is ook een half open bebouwing van 1918 met een zijmuur (22cm baksteen) zonder spouwisolatie van ongeveer 60m² naar het N

                  Mijn mazoutketel dateert nog van 1956

                  Dus is mazout nog altijd de goedkoopste verwarming
                  Bootjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gas en elektriciteit

                    deze week, voor diegene die op actua TV kijken, zouden we binnenkort 20 % meer moeten betalen...
                    In Duitsland is dat zelfs 40% !

                    Er zijn heel veel mensen bijgekomen die bij het OCMW moeten aankloppen om energiefacturen te kunnen betalen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gas en elektriciteit

                      Hey.
                      Bij mij was het beter nieuws:
                      205€ teruggekregen, en maandelijks bedrag zakt van 96€ naar 81€.
                      Dit voor gas (verwarming + warm water) + electr.
                      Open bebouwing, nieuwbouw van 2007 (lees: tamelijk goed geïsoleerd/geventileerd), en 2 personen.
                      Tamelijk zuinig, al zeg ik het zelf.

                      Dat van de meterstanden opnemen, briefje in de bus, "we komen die dag tussen 8u en 17u langs", dat is ook idioot. Een mens zou al 2 dagen per jaar verlof moeten nemen als ze de gas/electr en water-standen komen opmeten...

                      Wij geven maandelijks onze meterstand (gas + electr) op de site van Electrabel in. Dan zie je netjes je eigen verbruik, ten opzichte van een "gemiddelde", en kan je ook snel een abnormale situatie opsporen (bvb de pomp van 1400W in de regenwaterput die 24/24 staat te draaien omdat de "sensor" defect was)... Dit hebben we zo gelukkig binnen de paar maanden opgemerkt, en niet na een jaar...

                      Greetz.
                      Hiawatha
                      What if...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gas en elektriciteit

                        Ik zou toch maar eens goed je meterstanden en de factuur nakijken.
                        Dit lijkt me abnormaal.

                        Ik had een vergelijkbaar gasverbruik, en voor gas alvast 14€ terug. De afrekening van electriciteit moet nog komen.

                        Geef anders je verbruik eens mooi in bij de VREG. Dan kan je meteen zien welke leverancier goedkoper is. Ik ben vorig jaar overgeschakeld naar Lampiris juist onwille van de goede prijs voor GAS. Dit scheelde toen ruim 150€ per jaar.

                        Vanaf volgend jaar moet de electriciteitsrekening een stuk zakken door mijn zonnepanelen. Het maakt me alvast een stuk ongevoeliger voor prijsstijgingen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gas en elektriciteit

                          ken dit, bij mijn ouders was't ook van da.
                          wij hebben vorig jaar dubbelglas gestoken ipv enkel en overal spaarlampen gestoken.
                          gevolg 300 euro over.
                          begin dees week een pellet kachel laten plaatsen -> gasverbruik zal ferm verminderen.
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gas en elektriciteit

                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Vandaag toen ik thuis kwam en de post bekeek toch even moeten gaan zitten bij het openen van deze brief.
                            Vorig jaar 177€ per maand tussentijdse facturen moeten betalen, nu met de afrekening 705€ te betalen en tussentijdse facturen worden plots 245€ per maand.
                            Elektriciteitsverbruik lag niet hoger dan andere jaren, gas wel ietsje dankzij onze korte hete winter.
                            Dan steken ze er nog een leuk folderke bij dat het 15% goedkoper geworden is!
                            Me dunkt dat het cadeauke dat we vorig jaar plots gekregen hebben (vermindering) nu gerecupereerd moet worden.
                            Nu weet ik niet hoe het bij andere energie bedrijven werkt, maar bij Electrabel kun je daar voor bellen om wat te minderen per maand.
                            In uw geval zou ik zeggen ik betaal 200 € per maand.
                            Maar als ge u registreerd bij Electrabel, kun je de vorige fakturen bekijken , maar ook uw maandelijks bedrag zelf aanpassen.
                            Ge kunt dat nu ook weer niet bv gaan instellen op 50€ , dat zou niet logisch zijn hé.
                            mvg FrançoisVM
                            Canon 7D

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gas en elektriciteit

                              Hey juppekes

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cois Bekijk bericht
                              Nu weet ik niet hoe het bij andere energie bedrijven werkt, maar bij Electrabel kun je daar voor bellen om wat te minderen per maand.
                              In uw geval zou ik zeggen ik betaal 200 € per maand.
                              Dat zou ik nu ook weer niet doen

                              Als je maar €200 per maand betaald kom je op het einde misschien weer tekort en moet je weer zo'n opleg ophoesten

                              Ik zou het veel leuker vinden met elke maand iets meer te betalen en op het einde van de rit iets over hebben

                              Maar eigenlijk klopt de rekening wel

                              Volgens mij betaal je maar elf maanden.

                              Dus een opleg van €705:11=€64

                              Dit bij het vroegere bedrag: €177+€64=€241

                              Als het nu volgend jaar een zachte winter word zal je niet zoveel verbruikt hebben en natuurlijk over hebben

                              Maar dan zal het maandelijks bedrag natuurlijk ook weer naar beneden gaan.
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X