Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen binnen / 's nachts

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen binnen / 's nachts

    Hey,

    ik ben sinds enkele dage nbegonnen met fotografie en heb al serieus wat zitten testen met de instellingen.. maar weet iemand waar ik ZEKER moet op letten om foto's binnen (als het wat donkerder is) of snachts te maken? Ik weet dat je natuurlijk zoveel mogelijk licht moet laten binnenkomen in de lens, maar hoe ver moet ik hier in gaan? En wat over de ISO waarde?

    Tips zijn welkom!

    Groeten,

    Deefken
    Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
    |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

  • #2
    Re: Fotograferen binnen / 's nachts

    Heb je een speedlight, welke objectieven heb je en welke camera heb je?

    Basis binnen overdag:
    Sluitertijd: 1/60
    Diafragma: F5,6 max
    ISO: 400-600
    Speedlight op automatisch om te beginnen

    Basis binnen donker:
    Sluitertijd: 1/30
    Diafragma: F5,6 max
    ISO: 800 of hoger
    Speedlight op automatisch om te beginnen

    Donker/nacht:
    Sluitertijd: 1/40
    Diafragma: F5,6 max
    ISO: minimaal 800
    Speedlight op automatisch om te beginnen
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen binnen / 's nachts

      Wat wil je op de foto zetten, het interieur, of bijvoorbeeld mensen die aan het feesten zijn?

      Beide onderwerpen vragen een totaal verschillende aanpak om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen binnen / 's nachts

        Oei sorry voor de onduidelijkheid

        @Black B@ndit: goh buiten zal dit vooral natuur zijn en licht in de stad, en binnen interieur waarschijnlijk.

        @ Mariosgb: bedankt voor je antwoord! Mijn toestel is een Panasonic DMC-FZ8. Geen extra lenzen of externe dingen...
        maar wat is een speedlight juist? en hoe zie je dat die er op zit?
        Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
        |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen binnen / 's nachts

          Oorspronkelijk geplaatst door den_deef Bekijk bericht
          Oei sorry voor de onduidelijkheid

          @Black B@ndit: goh buiten zal dit vooral natuur zijn en licht in de stad, en binnen interieur waarschijnlijk.

          @ Mariosgb: bedankt voor je antwoord! Mijn toestel is een Panasonic DMC-FZ8. Geen extra lenzen of externe dingen...
          maar wat is een speedlight juist? en hoe zie je dat die er op zit?
          Een speedlight is een externe flits.

          Alle respect voor Mariosgb maar met dat lijstje ben je inderdaad niet veel als je
          niet concreet weet WAT je wil fotograferen.

          Bijvoorbeeld, bij mij thuis wil ik mijn spelende kinderen fotograferen.
          Binnen en overdag dus. Vergeet het dan maar met uw 1/60 als sluitertijd, alles gaat
          bewogen zijn want die knuiters zitten geen seconde stil.

          Je moet enkele dingen eerst vooraf bekijken.
          Staat uw onderwerp stil of niet. Als het niet stil staat moet het dan bevroren worden in
          uw foto of mag de illusie van de beweging er nog wat inzitten?
          Alleen al door jezelf deze vraag te stellen ga je uw sluitertijd gaan bepalen.
          Ik wil bijvoorbeeld mijn kinderen mooi scherp in beeld, dus bij mij is dat 1/125 om
          te beginnen.
          Daarna ga je met de iso en het diafragma spelen om alsnog uw belichting binnen de
          perken te krijgen.

          Je diafragmering ga je bepalen of je veel of weinig scherptediepte wil.
          In mijn geval wil ik mijn kinderen mooi los van de achtergrond dus kies ik voor een
          laag diafragma. Mijn 35mm staat me toe tot 1.8 te gaan wat al flink wat meer licht
          binnenlaat dan 4 of 5.6

          Als ik met m'n sluitertijd van 1/125 en een f-waarde van 1.8 nog steeds te donker zit
          dan ga ik m'n iso gaan opkrikken. De iso is meteen ook de laatste waarde die ik zou aanpassen.

          En deze zelfde denkwijze pas ik toe op alles... bewegend of niet, oneindinge scherpte
          of weinig scherptediepte, lange sluitertijden, korte sluitertijden, enz...
          Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen binnen / 's nachts

            Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
            Een speedlight is een externe flits.

            Je diafragmering ga je bepalen of je veel of weinig scherptediepte wil.
            In mijn geval wil ik mijn kinderen mooi los van de achtergrond dus kies ik voor een
            laag diafragma. Mijn 35mm staat me toe tot 1.8 te gaan wat al flink wat meer licht
            binnenlaat dan 4 of 5.6
            @den deef
            Bij f1.8 heb je erg weinig scherptediepte, zelfs met een 35 mm objectief. Bij een opnameafstand van bijv. 2,5 meter is het scherptegebied slechts 22 cm. Voor bewegende kinderen wel erg krap. Zelfs met je FZ8 (max opening f2,8) bedraagt de scherptediepte in dat geval slechts 33cm.
            Alternatieven bij weinig licht zijn :
            1. een flits gebruiken : doordat je meer licht hebt, kan je de diafragma-opening verkleinen en ben je van het scherptediepte-probleem af.
            2. een statief gebruiken : je kan een lagere sluitersnelheid instellen, waardoor je kan combineren met een kleinere diafragma-opening. Dit geeft meer scherptediepte maar bij (snel) bewegende onderwerpen heb je dan weer (kans op) bewegingsonscherpte.
            3. zoals reeds gezegd : de ISO verhogen (als laatste redmiddel want dit geeft meer ruis in de foto).
            Fotograferen is altijd een compromis zoeken.

            Comment

            Working...
            X