Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amerikaanse koelkast vervoeren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Amerikaanse koelkast vervoeren

    Ik ga volgende maand verhuizen en vraag mij af of onze Amerikaanse koelkast (ong. 1 jaar oud) plat gelegd mag worden voor het vervoer gezien hier toch geen vloeistoffen inzitten... Iemand een idee want hier is bitter weinig over terug te vinden.

    Thanks.
    Sony α7ii
    5OOpx

  • #2
    Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

    Hey juppekes

    Ik denk dat je elke koelkast mag plat leggen om te vervoeren (wanneer recht niet kan)

    Alleen heb ik altijd gehoord dat je hem eerst 24u recht op zijn plaats moet zetten vooraleer de stekker in het stopcontact te stoppen
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

      Oorspronkelijk geplaatst door Mriya Bekijk bericht
      Hey juppekes

      Ik denk dat je elke koelkast mag plat leggen om te vervoeren (wanneer recht niet kan)

      Alleen heb ik altijd gehoord dat je hem eerst 24u recht op zijn plaats moet zetten vooraleer de stekker in het stopcontact te stoppen
      Klopt.

      Comment


      • #4
        Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

        ja, dat is juist?
        Met Vele Groeten-Cuvoll-
        Lumix FZ18/lumix FZ8/Lumix TZ8/Lumix lens adapter/lumix closeup lens
        BD 1000BE

        Comment


        • #5
          Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

          Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
          Iemand een idee want hier is bitter weinig over terug te vinden.
          heb effe GeGooglet, barst van de info hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

            Inderdaad belangrijk om minstens een dag te laten staan na de verhuis voor je het toestel terug aan zet (12u of zo).

            Intern kan er vanuit de compressor olie in de verdamper komen en daarom moet het geheel dus een bepaalde tijd stilstaan om alles weer in de compressor te laten zakken.

            Comment


            • #7
              Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

              Als je de koelkast op de juiste kant legt, dan zou je die in principe direkt terug mogen opstarten. Als je ze zo legt dat de olie in de zuigleiding loopt, dan kan die naar de verdamper lopen.

              Maar volgens mij kan het dan eigenlijk nog niet zo'n groot probleem zijn om de compressor dan direkt op te starten (zelfs niet als die toch op de verkeerde kant heeft gelegen), omdat die nooit volledig droog zal lopen. Er blijft altijd wel voldoende olie in de compressor om die zonder schade op te kunnen starten, en de olie die in de verdamper zit, die loopt vanzelf wel terug naar de compressor als je die laat draaien. De olie die dan terugvloeit naar de compressor kan ook niet voor vloeistofslag zorgen, omdat die samen met de zuiggassen in de hermetische compressorbehuizing komt. De olie valt daar terug naar beneden in de behuizing (die wordt dus niet rechtstreeks terug opgezogen door de compressor), en dan zit die meteen weer op de juiste plaats om de compressor te smeren.

              Let er wel op dat de koelkast niet teveel schokken krijgt terwijl ze plat ligt, want dan kan de compressor uit de veren vallen. In de hermetische behuizing hangt de compressor in veren om trillingen te verminderen. Als je een compressor plat legt, dan is het mogelijk dat die loskomt uit de veren, zeker als je bijvoorbeeld de koelkast laat vallen (en dat hoeft nog niet van een grote hoogte te zijn, wat te hevig over een verkeersdrempel rijden kan al voldoende zijn).

              Bij het inschakelen van de koelkast luister je naar het geluid van de compressor, als die meteen draait zonder abnormale geluiden, dan is alles OK. Draait de compressor niet direkt, en hoor je na een paar seconden een "klik", dan valt die uit op de beveiliging (Klixon). In dat geval trek je de stekker terug uit, en wacht je nog een paar uur.
              Als de compressor ratelt na het opstarten, dan is die uit de veren gevallen, en heb je een dure reparatie...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                Bedankt voor de info !!!
                Sony α7ii
                5OOpx

                Comment


                • #9
                  Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                  ik ben net verhuist en mijn amerikaanse koelkast gewoon plat gelegd , de dag erna stekker erin en alles dik in orde, wel een nachtje laten staan anders zoals andere reeds melde kan je problemen hebben
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                    Voila en zet nu de pintjes maar koel
                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                      Da laatste kom zeker en vast dik in orde
                      Sony α7ii
                      5OOpx

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                        Een ganse dag is niet nodig, maar ik zou ze toch een uurtje of 2-3 laten staan en dan starten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                          En is deze werkwijze ook zo voor een "Vlaamse" koelkast ?
                          perman
                          canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                            Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                            En is deze werkwijze ook zo voor een "Vlaamse" koelkast ?
                            Een Vlaamse koelkast moet áltijd plat liggen, anders valt BHV eruit. Vraag maar aan de vorige regering.
                            Vriendelijke groet,

                            Jos

                            Comment


                            • #15
                              Re: Amerikaanse koelkast vervoeren

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                              Een Vlaamse koelkast moet áltijd plat liggen, anders valt BHV eruit. Vraag maar aan de vorige regering.
                              Daarom dus dat een "Vlaamse" altijd "plat" ligt...

                              Ik wist wel dat het met een reden was, maar 'k wist niet exact waarom....
                              perman
                              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                              Comment

                              Working...
                              X