Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nemen van dramatische foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nemen van dramatische foto's

    Beste mensen,

    ik ben een leek in de fotografie. Ik heb me vorig jaar een olympus E420 aangeschaft, een beginnersmode dus. Ik was die kleine digitale camera's beu omwille van de beperkte mogelijkheden ( in mijn opinie ). Ik maak af en toe mooie natuurfoto's met een beetje geluk, maar ik zou mijn niveau graag willen opkrikken.

    Nu vroeg ik me af hoe je best foto's neemt van mensen, al dan niet poserend. Wat me echt boeit zijn foto's zoals deze van Karl Vannieuwkerke en Nand Buyl:




    Hebben jullie wat tips en trucs om me in de buurt te laten komen van dergelijke foto's. Is hiervoor speciale belichting nodig, wat zijn de beste settings qua diafragma, ISO, sluitertijd, gebruik ik best een tele- of zoomlens?

    Kunnen jullie me eventueel verwijzen naar een bepaalde editie van een tijdschrift, boek, website?

    Vriendelijke groeten,

    Hendrix

    ps. Als deze foto moet worden vervangen door een url, laat het me gerust weten.
    [Mod] enkel eigen foto's mogen zichtbaar geplaatst worden
    Last edited by zunoel; 27 april 2010, 08:06.

  • #2
    Re: nemen van dramatische foto's

    Als je leek bent in fotografie heb ik een goeie site waar alles staat uitgelegd in begrijpbare taal. Alvast veel leesgenot.

    Comment


    • #3
      Re: nemen van dramatische foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door hendrix Bekijk bericht

      ps. Als deze foto moet worden vervangen door een url, laat het me gerust weten.

      Vanuit de FAQ:

      Enkel foto’s die je zélf gemaakt hebt mogen op BD getoond worden. Gebruik van foto’s van derden om iets te illustreren (verkoop fototoestel bv.) kan enkel door middel van een link naar deze foto. Het onterecht en bewust doen alsof je een foto zelf gemaakt hebt, zal aanleiding geven tot het beëindigen van de account.
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: nemen van dramatische foto's

        ik kom net tot de conclusie dat ik mijn post niet kan wijzigen, wat ik toch vreemd vind.
        Zo'n complete leek ben ik nu niet om die site te bezoeken, waarvoor toch dank.

        Heeft iemand nog verder advies? Is er trouwens een moderator die mijn post kan wijzigen met betrekking tot de foto's om te zetten in een url?

        Grt

        Comment


        • #5
          Re: nemen van dramatische foto's

          Kijk eens naar de fotoos...
          foto 1: persoon kijkt recht in de lens, dat is al dramatisch, zijn donkere haar zit ook nog eens in een zone met minder licht (niet echt schaduw, wel duidelijk minder licht) zijn aangezicht mooi uitgelicht, geen storende schaduwen onder nek of neus. Het licht komt hier van redelijk boven (ik vermoed iets meer dan 45°) lijkt uit iets softbox te komen en is afgelijnd op de haargrens (zoals ik al zei)
          Dan is er scherp gesteld op de ogen, en alleen de ogen en wat in dat beeldvlak licht is scherp, de rest (zelfs al de tip van zijn neus) zijn zeer onscherp wat wijst op een groot diafragma (kleinbeeld minstens een 2.8 en hoe kleiner je sensor hoe groter je diafragma dan moet zijn.)
          Ook het zwart witte draagt bij en de heldere achtergrond met daarvoor een donkere pull en bovenaan een donkerdere zone.
          Kijken naar fotoos, nadenken en proberen te reconstrueren en je raakt al een heel eind!!
          En nog iets, wat je goed doet tijdens de opname moet je niet bijwerken op de PC...

          succes,

          Tom
          De gustibus et coloribus non est disputandum
          Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

          Comment


          • #6
            Re: nemen van dramatische foto's

            De eerste foto is met een middenformaat genomen als ik me niet vergis. fotograaf is Stephan Vanfleteren, die bekend staat voor dit soort portretten.
            Ik gok op een diafragma van 1.2 wat een prijzige lens is, zeker als het op een middenformaat camera is.

            De foto is analoog genomen, dus behalve de fotograaf en zijn uitmuntende kennis van zijn toestel
            komen er nog wat doka-technieken bij te kijken ook.

            Ik wil de eerste zien die dit portret rechtstreeks uit zijn dslr haalt zonder in photoshop te gaan sleutelen.
            Hmm.. challenge maybe ?!
            Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

            Comment


            • #7
              Re: nemen van dramatische foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
              De foto is analoog genomen, dus behalve de fotograaf en zijn uitmuntende kennis van zijn toestel
              komen er nog wat doka-technieken bij te kijken ook.

              Ik wil de eerste zien die dit portret rechtstreeks uit zijn dslr haalt zonder in photoshop te gaan sleutelen.
              Met alle respect, maar zijn doka technieken niet de "oude" versie van "in photoshop sleutelen".

              En de eeuwige vraag, waarom hangt van Fleteren het Wintercircus vol met foto's van BV's, en schrijft hij met een etiket de naam er nog eens onder ook, voor het geval we hem niet herkennen.

              Als we iemand herkennen vinden we de foto al direct beter omdat we alles wat we van hem weten daarop projecteren.

              My 2 cts.
              Dpaul

              PS. En welke Hasselblad lens is dat precies met f1.2?
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: nemen van dramatische foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door hendrix Bekijk bericht
                ik kom net tot de conclusie dat ik mijn post niet kan wijzigen, wat ik toch vreemd vind.
                Zo'n complete leek ben ik nu niet om die site te bezoeken, waarvoor toch dank.

                Heeft iemand nog verder advies? Is er trouwens een moderator die mijn post kan wijzigen met betrekking tot de foto's om te zetten in een url?

                Grt
                Onderaan jou post staan normaal 2 knoppen (Aanpassen en Quote).
                Via de aanpassen knop kan je je eigen post aanpassen
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: nemen van dramatische foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door spyro Bekijk bericht
                  De eerste foto is met een middenformaat genomen als ik me niet vergis. fotograaf is Stephan Vanfleteren, die bekend staat voor dit soort portretten.
                  Ik gok op een diafragma van 1.2 wat een prijzige lens is, zeker als het op een middenformaat camera is.

                  De foto is analoog genomen, dus behalve de fotograaf en zijn uitmuntende kennis van zijn toestel
                  komen er nog wat doka-technieken bij te kijken ook.

                  Ik wil de eerste zien die dit portret rechtstreeks uit zijn dslr haalt zonder in photoshop te gaan sleutelen.
                  Hmm.. challenge maybe ?!
                  Een f1.2 lens voor middenformaat bestaat dat? Als het bestaat zal je DOF onbruikbaar klein zijn denk ik.
                  Een cropcamera met een 50mm op f1.2 heeft op een focusafstand van 1m al maar een DOF van een paar cm.
                  Last edited by Wim Meeus; 27 april 2010, 18:29.

                  https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                  http://wim-meeus.blogspot.com/
                  https://1x.com/wimmeeus/

                  Comment


                  • #10
                    Re: nemen van dramatische foto's

                    Oei, om zo'n laag diafragma te bereiken moet ik dan een nieuwe lens aanschaffen, want het laagste op mijn lenzen is 3.8.

                    Comment


                    • #11
                      Re: nemen van dramatische foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door hendrix Bekijk bericht
                      Oei, om zo'n laag diafragma te bereiken moet ik dan een nieuwe lens aanschaffen, want het laagste op mijn lenzen is 3.8.
                      Een 50mm f1.4 of f1.2 zal je inderdaad nodig hebben voor dit doel. Een oude manuele 50mm lens kan je voor een appel en een ei op de kop tikken als je wilt.

                      https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                      http://wim-meeus.blogspot.com/
                      https://1x.com/wimmeeus/

                      Comment


                      • #12
                        Re: nemen van dramatische foto's

                        Vanfleteren werkt met een rollei sl66 dacht ik. Medium formaat lenzen bestaan niet (toch zover ik weer) niet in snellere lenzen dan f2, en dat is een hasselblad lens. De rollei's hebben als snelste lens f2.8 (80mm, een normaallens op MF), maar op een 6X6 negatief geeft dit al die indrukwekkend kleine scherptediepte. Het zou ook goed kunnen dat dit bv. een 150mm lens is, en die zal dan snel rond de f4.5 gaan zitten. Hij gebruikt wellicht ook kleurenfilters om de details in de huid naar boven te brengen, zodat je elk sproetje en puistje ziet. De prints in het wintercircus zijn met een speciaal soort inkjet printer (muto of zo) geprint, dus ik denk dat hij z'n negatieven gewoon inscant, en daarna finetunet in photoshop.

                        de grote truc is expressie en texturen op het model, en een doordachte belichting. En dit alles in een sterke compositie. Kijk bv ook eens naar Irving Penn.

                        Comment


                        • #13
                          Re: nemen van dramatische foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door raccou Bekijk bericht

                          de grote truc is expressie en texturen op het model, en een doordachte belichting. En dit alles in een sterke compositie.
                          Interessante opmerking, vraagt om debat. Nu vind ik persoonlijk dat het in beeld brengen van de kop alleen, lens op neushoogte, in een vierkant formaat, niet zo veel compo vereist. Of vergis ik mij?

                          En met die expressie van de BV's, dat zal een eeuwig zeer zijn. Ik blijf zeggen dat wij projecteren wat we weten van deze persoon (Hugo Claus, acteurs, enz..) en dat ze de snuit mogen trekken die ze willen, dan verzinnen we er zelf wel iets bij.

                          Wat voor mij een afknapper was in dat wintercircus waren de foto's van Hugo Claus. Die ene met de ogen open, OK. Maar daarnaast die met de ogen toe. Iedereen die portretfotografie doet, weet dat je af en toe te vroeg afdrukt, en dan staat het model er op met zijn/haar ogen toe. Om dat dan tot kunst te verheffen...(O, die kan ik misschien ook gebruiken) Maar ja, het zal wel intentioneel zijn zeker.

                          Begrijp me niet verkeerd, ik heb respect voor deze fotograaf, maar een zaal vullen met BV koppen van 1m x 1m vind ik te gemakkelijk.

                          Dpaul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: nemen van dramatische foto's

                            Er zijn wellicht wel honderden verschillende foto's mogelijk "van de kop alleen, lens op neushoogte, in een vierkant formaat", en SVF doet ook wel meer dan dat alleen. Persoonlijk vond ik de tentoonstelling ook niet zo super, ik ben meer fan van z'n Belgicum boek.

                            Comment


                            • #15
                              Re: nemen van dramatische foto's

                              lijkt uit iets softbox te komen
                              Als ik inzoem op de ogen is het natuurlijk licht.
                              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                              Comment

                              Working...
                              X