Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HTPC ?! Mediacenter maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HTPC ?! Mediacenter maken

    Iemand ervaring met het zelf samenstellen van zo een mediacenter aub?

    Ik denk dat het beter is zo iets samen te stellen wat alles aankan dan aparte apparaten hé. ;-)

    Hier kan ik alle foto's op bewaren om te bekijken op TV, internet afschuimen en mailtjes lezen,deze kan ik ook altijd up to date houden qua codec voor filmpjes en dit in tegenstelling van al die mediaplayers met ingebouwde schijf. (MKV bvb spelen de meeste niet af)
    Ik zou alles inbouwen in zo een Antec fusion kast. Daar kan ik ook een dvd schrijver insteken en ook een blue-ray lezer inplaatsen (er zijn 2 externe bays zag ik), hoef ik ook al geen blue-ray lezer apart te kopen. Ik moet juist een moederbord (met hdmi uitgang) vinden met grafische chip op die HD resolutie aankan en die in die kast past.
    Als het mogelijk is ook met WIFI erop en anders pci plaats om een kaart in over te plaatsen vanuit mijn desktop nu.
    De processor moet ook gewoon sterk genoeg zijn voor films, foto's, surfen, videorecorder program, enz... dus niet voor spelletjes en zo.
    Ik ben niet zo op de hoogte van de componenten die ik best zou gebruiken, niet de duurste maar ook geen goedkoopste, gewoon degelijk.
    Ook een idee van een goed programma die kan dienst doen als videorecorder waar ik reclame kan vantussen knippen en dan direkt ook op DVD branden? Dan kan ik ook nog enkele videocasettes met familiefilmpjes op DVD overzetten.

    Het is een uitgebreide vraag, I know, maar ik denk dat dit nog veel mensen hier zou kunnen interesseren en er zijn hier personen met veel kennis wat betreft dit, ik kwam al dikwijls tot deze vaststelling hier opt forum

    Greets en 1000x thanks alvast
    E fotooken zegt méér dan duuzend woorden!
    Allé als em gelukt is toch...

  • #2
    Re: HTPC ?! Mediacenter maken

    mac mini komt dicht in de buurt denk ik. Vooral het lage verbruik in standby spreekt mij persoonlijk wel aan...




    Comment


    • #3
      Re: HTPC ?! Mediacenter maken

      Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
      mac mini komt dicht in de buurt denk ik. Vooral het lage verbruik in standby spreekt mij persoonlijk wel aan...



      http://www.macfreak.be/cgi-bin/forum...=5&topic=11758
      De bedoeling van een htpc is een hdmi uitgang. Die heeft de mac mini nog niet dacht ik?

      In ieder geval staat zo een htpc op mijn todo lijst. Er is hardware gebaseerd op de atom cpu. Ik zou dus voor een goedkope netbook of een asrock systeem.

      Klik!

      De reviews er eens op naspelen, naar het schijnt zou het nog niet 100% schokvrij zijn. Misschien wachten op de volgende generatie. Maar zo een asrock of iets gelijkaardigs met een kleine ssd zou super stil moeten zijn. De data kan je dan ergens op een nas op het netwerk steken.

      Software? Ubuntu in combinatie met http://xbmc.org/.

      Mail mij maar je bevindingen, dan begin ik er misschien ook aan

      Comment


      • #4
        Re: HTPC ?! Mediacenter maken

        Ik heb er eentje in elkaar gestoken op basis van een Shuttle barebone met 2gb Ram en een core 2duo op 2.6Ghz.
        Tuner (2 maal dvbt, maar er zijn andere combinaties) en betere geluidskaart dan de onboard audio (e-mu 404 pci).
        Wat me stoort en er nog uit gaat is de HD. Hoewel het een stille is, maakt deze nog te veel geluid.
        Ik had er beter eentje van een laptop ingestoken, die zijn veel stiller.
        Nu wacht ik tot de wat grotere capciteit ssd betaalwaar worden.
        Draait op Win 7 64 bit en tegenwoordig mediacenter, na een tijdje mediaportal te hebben gebruikt.
        Ander pijnpunt is bediening : had vroeger een Logitech Mini, maar is toch onhandig, en verslijt te snel. Heb nu een keyboard met trackball van Trust.

        j.
        A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
        Nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: HTPC ?! Mediacenter maken

          Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
          De bedoeling van een htpc is een hdmi uitgang. Die heeft de mac mini nog niet dacht ik?


          Mail mij maar je bevindingen, dan begin ik er misschien ook aan
          De volgende versie zou standaard HDMI hebben, wordt gefluisterd.
          Voor de huidgie versies bestaan massa's adaptors van DVI of MDP naar HDMI, daar zou ik het niet voor laten...

          Ik ben ook naar de PS3 aan het kijken, daar beginnen ook wat oplossingen te verschijnen... http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1207159

          (ben er zelf nog steeds niet uit wat het gaan worden. Ik zoek zelf vnl een stabiele media center, focus op film & muziek; surfen en foto zijn geen must)

          Comment


          • #6
            Re: HTPC ?! Mediacenter maken

            Oorspronkelijk geplaatst door Sjillie Bekijk bericht
            De volgende versie zou standaard HDMI hebben, wordt gefluisterd.
            Voor de huidgie versies bestaan massa's adaptors van DVI of MDP naar HDMI, daar zou ik het niet voor laten...

            Ik ben ook naar de PS3 aan het kijken, daar beginnen ook wat oplossingen te verschijnen... http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1207159

            (ben er zelf nog steeds niet uit wat het gaan worden. Ik zoek zelf vnl een stabiele media center, focus op film & muziek; surfen en foto zijn geen must)
            Op tweakers zijn er enkele htpc topics. Voor mij is film minder belangrijk. Ik heb een PS3 en persoonlijk vind ik dat die nogal veel lawaai maakt.

            Comment


            • #7
              Re: HTPC ?! Mediacenter maken

              Goede keus, velen zijn hier nog niet klaar voor, 100% gepersonaliseerd naar eigen smaak is ideaal ipv voorgeconfigureerde pc's met onnuttige onderdelen waarvoor je betaalt.
              Ik stelde mijn Antec HTPC samen zo'n 3 jaar geleden, dit is mijn setup :

              - ANTEC FUSION MicroATX Media Center Case Black en Silver 430 Watt
              - Intel CORE2 Duo E6600 (2.40) 4096KB Socket 775 1066FSB Boxed with cooler
              - Kingston RAM 2x 2GB
              - Intel DG965OT moederbord (met infrarode 5.1 audio out voor m'n Homecinema)
              - Liteon Litescribe dvd writer
              - Western Digital 500GB 16MB SATA II (7200/300) WD5000KS
              - MSI NX8600GTS-T2D256EZ-HD Passieve Koeling, Geforce 8600GTS 256Mb DDR3, HDTV, TV-out, Double DVI
              - HAUPPAUGE WinTV PVR 500MCE PCI Dual Tuner, Stereo, Teletext, FM, Bulk
              - Trust wireless Keyboard with trackball and mousebuttons L/R above keyboard

              De MSi grafische kaart nam ik zwaarder voor videobewerking,games,... met dubbele dvi (en converters dvi->hdmi erbij), wel passieve koeling en GTS voor minder lawaai.
              De Hauppage WinTV kocht ik erbij om van TV op te nemen met Windows Mediacenter.

              Een interne netwerkkaart inbouwen voor wifi met draft n is goed, zoals van Netgear, of via een wifi-stickje evt.
              Mijn Antec staat net onder mijn HDTV en de internetverbinding is daar ook, dus connecteer hem via LAN.

              Deze is zowat sterk genoeg voor al uw opgesomde toepassingen. Moest ik nu nog een nieuwe kopen zou ik geen dvd writer nemen, maar meteen een blueray brander.
              Ik weet niet waarom u een dvd-writer + blueray player samen wil kopen, een blueray writer kan alles en op Ebay UK en DE staan betaalbare prijzen.

              Grtz,
              CanonYouCan
              Last edited by CanonYouCan; 25 april 2010, 22:43.

              Comment


              • #8
                Re: HTPC ?! Mediacenter maken

                Heb enige tijd (ong. 3 maanden) een HTPC gehad op basis van Windows Vista Ultimate. Deze was voorzien van een digitale ontvanger voor kabel TV.

                Leuke dingen waren:
                - Handige selectie van programmering opnames.
                - Leuke gadgets als mail en weer.
                - Muziek via het netwerk.

                Het was best een aardige oplossing maar na drie maanden was ik er om de volgende redenen zo zat van dat ik hem maar heb ingezet als normale PC:
                - Lawaai van het ding was zeer storend
                - Stabiliteit was ver te zoeken. Crashen om de have klap, halve opnames, etc.
                - Stroomverbruik was gigantisch omdat het ding niet in sleep mode wilde.
                - Grote PC kast in de kamer bij de TV vond ik geen kijk.
                - Een kabelwirwar tussen PC en TV.
                - Koste me serieus veel tijd om hem in bedrijf te houden

                Het betrof een zeer zware op maat bestelde PC (8 gig., 1 terra byte schijf ruimte en quad processor) die het qua hardware zeer goed kon doen. Stabiliteit was echter ver te zoeken.

                Inmiddels staat er al meer dan een jaar een PVR die perfect en stabiel doet wat ik wil. Opnemen van digitale TV, afspelen van MP3, etc. Geen gedoe meer met een apparaat dat niet wil. Echt een opluchting kan ik wel stellen

                Mijn conclusie is dat je zoiets puur voor de hobby moet doen. Sleutelen aan PC's is mijn hobby niet bepaald, vandaar dat ik hem weer afgetuigd heb. Als je hobby het sleutelen aan HTPC's is, moet je het vooral doen!
                Groeten,

                Albert Jan

                Website AJH
                lidnummer: BD0371NL

                Comment


                • #9
                  Re: HTPC ?! Mediacenter maken

                  * Lawaai van het ding was zeer storend => naast automatisch heeft mijn htpc een knopje om de ventilators trager/sneller te laten blazen, maakt echt niet veel lawaai.
                  * Stabiliteit was ver te zoeken -> draait hier op Win7 64 en vroeger Vista 64, geen problemen, noch crashes noch driverproblemen, alles in orde.
                  ° Stroomverbruik was gigantisch omdat het ding niet in sleep mode wilde => geen probleem, in bios kun je simpel de sleepmode inschakelen en timeropnames maken
                  * Grote PC kast in de kamer bij de TV vond ik geen kijk => de Antec Fusion (metallic look horizontaal liggend) heeft de look van een high-end versterker met grote volumeknop
                  * Een kabelwirwar tussen PC en TV => enkel tv kabel, alles mooi opgeborgen achter kastje via grijze kabelgoot.

                  Al deze problemen zijn mij totaal vreemd, ik heb hem wel laten in elkaar steken door een vriend die er veel van kent, nooit geen instabiliteit gekend na 4j nu reeds

                  Comment


                  • #10
                    Re: HTPC ?! Mediacenter maken

                    Check eens het forum op tweakers, daar worden regematig best buy voorstellen gedaan en besproken.

                    http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1402929

                    Een super goei site!
                    Jeroen

                    Comment

                    Working...
                    X