Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vermijden???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vermijden???

    hallo bd
    ik zit hier altijd met hetzelfde probleem, wat ik nu graag eens zou weten hoe zet ik best mijn instellingen van mijn kodak om die witte schijn boven & links (bv. foto) te vermijden
    kan er mij daar iemand bij helpen
    aub niet zo op de foto letten, is maar als voorbeeld bedoeld
    grts shooter

    D90
    exposure time: A
    1/100 sec
    F/4.8
    iso/400


  • #2
    Re: vermijden???

    Zonnekap gebruiken misschien.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: vermijden???

      meer iets voor Tips&Trucs.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: vermijden???

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Zonnekap gebruiken misschien.
        ik gebruik die altijd
        die stond erop
        grts

        Comment


        • #5
          Re: vermijden???

          [Mod]Verplaatst naar T&T waar dit onderwerp beter tot zijn recht kan komen.[/Mod]
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: vermijden???

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            meer iets voor Tips&Trucs.
            grt,bouk.
            ik dacht dat ik hier goed zat, de vraag gaat toch over de instelling van de camera
            tips & trucs had eindelijk ook wel gekund
            kan ik nu daar ook nog posten?
            grts shooter

            Comment


            • #7
              Re: vermijden???

              [Mod]Je staat intussen in T&T, al blijft een verwijzing vanuit Camera's voor 24u bestaan. Dit is niet specifiek camera gebonden: eerlijk, ik zou met mijn materiaal wellicht hetzelfde probleem hebben. Fel licht (en dan nog tegenlicht) is altijd een probleem.
              [/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: vermijden???

                Filter (vuil, goed of minder goed merk) voor de lens?
                Vuil (vettige vingers, stof) op front- of/en achterlens element?
                Lens met minder goede coating (lagere kwaliteit)?

                Filter haalt niets uit als de bron van de overstraling zelf in beeld is.

                Overstraling zul je altijd wat hebben, maar hangt sterk af van bovenvernoemde items.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

                Comment


                • #9
                  Re: vermijden???

                  Ik denk nochtans dat een ND Grad filter hier al veel kan doen hoor desnoods twee op elkaar zetten als eentje niet straf genoeg is, doe dit regelmatig om auto's midden op de dag te fotograferen en toch geen uitgebrande lucht te hebben (of met multiple exposure werken, maar voor een model lukt dat niet zo goed vrees ik )

                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: vermijden???

                    Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                    Ik denk nochtans dat een ND Grad filter hier al veel kan doen hoor desnoods twee op elkaar zetten als eentje niet straf genoeg is, doe dit regelmatig om auto's midden op de dag te fotograferen en toch geen uitgebrande lucht te hebben (of met multiple exposure werken, maar voor een model lukt dat niet zo goed vrees ik )

                    Mark
                    ik gebruik geen filter alleen mijn zonnekap

                    Comment


                    • #11
                      Re: vermijden???

                      Die schijn is overstraling van de zwaar overbelichte lucht.

                      Ramen vermijden en als dat niet kan moet je licht meten op de lucht en dan de rest inflitsen.
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: vermijden???

                        inflitsen met een SNOOT misschien
                        Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

                        Comment


                        • #13
                          Re: vermijden???

                          Oorspronkelijk geplaatst door jorismichielsen Bekijk bericht
                          inflitsen met een SNOOT misschien
                          wat is SNOOT

                          Comment


                          • #14
                            Re: vermijden???

                            Je maakt een foto met tegenlicht vanuit het dakraam, dat raam komt mee in beeld, en dan kan een zonnekap onmogelijk helpen om flare of contrastvermindering tegen te gaan.

                            De ene lens heeft er meer last van dan de andere, en met een filter wordt het gewoonlijk nog wat erger.

                            Als je tegenlicht vermijdt, dan heb je het probleem niet meer...

                            Ik denk dat je hier nog wel wat kan verbeteren door de contrasten wat te verhogen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: vermijden???

                              30 seconden in PhotoShop ... et voilà :


                              't is niet perfect, maar het is toch al veel beter hé ... twee softlight layers en dan maar 'schilderen' met zwart , bovenste layer op 50% opacity (omdat het anders links helemaal zwart werd).

                              Als je wilt dat ik de foto terug weghaal laat maar weten, het blijft jouw foto hé

                              Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X