Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Motorsteun voor camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Motorsteun voor camera

    Zijn hier mensen die ervaringen hebben met zulke (gekochte of DIY) dingen?
    Ik rijd zeer regelmatig rond met een compactje in m'n zak en neem zo af en toe een foto uit de hand wanneer we aan het rijden zijn en dit met maar gematigd resultaat.

    Daarom had ik graag geweten of er mensen zijn met ervaringen, meningen en/of ideeën over een motorsteun om zelfs eventueel m'n D300s op zast te zetten.

    Wat mij vooral bezighoud is het o.a. trillen en kloppen van de putten (in ons fantastische belgische wegdek).

    Alvast bedankt voor de reacties

    Hieronder een voorbeeldje van uit m'n compactje:

    (sony cybershot, op zich niet echt slecht, maar ik mis de handmatige instellingen voor mat bewegingsonscherpte in de achtergrond e.d.)

  • #2
    Re: Motorsteun voor camera

    hm, blijkbaar niet echt een goed idee.
    Geen fotograferende motorrijders hier op't forum?

    Comment


    • #3
      Re: Motorsteun voor camera

      Ik lees vaak dat dit gedaan wordt met behulp van manfrotto 035 superclamps in combinatie met de magick arm van Manfrotto.
      Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

      Comment


      • #4
        Re: Motorsteun voor camera

        Google eens op RAM mounts, die hebben zeker het gepaste in voorraad, o.a. deze camerasteun.
        Ook een balhoofd met een plaatje eraan met een gat van 11 mm diameter is verkrijgbaar, gewoon spiegel afschroeven, plaatje ertussen en spiegel terug monteren. Klik. Misschien zal je een paar uurtjes zoet zijn, maar de geschikte mount zit er zeker tussen.
        Last edited by tozumi; 22 april 2010, 16:35.
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: Motorsteun voor camera

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Google eens op RAM mounts, die hebben zeker het gepaste in voorraad, o.a. deze camerasteun.
          Ook een balhoofd met een plaatje eraan met een gat van 11 mm diameter is verkrijgbaar, gewoon spiegel afschroeven, plaatje ertussen en spiegel terug monteren. Klik. Misschien zal je een paar uurtjes zoet zijn, maar de geschikte mount zit er zeker tussen.
          Bedankt voor de tip, maar van het bestaan van zulke steunen wist ik wel, mijn vraag is vooral of dit stevig genoeg is voor een D300s, die wss een pak zwaarder is dan de standaard compactjes of camcorders.. Daarom dat ik wat meningen wilde zien te sprokkelen over stevigheid e.d.

          Ik denk dat ik gewoon wat ga experimenteren met rustige ritjes, straat op en af en kijken hoe het gaat.

          In ieder geval al bedankt voor die paar tips

          PS: Todosranas, heb je links naar forums of zo waar zulke dingen besproken worden? ben al enkele avondjes aan't googelen geweest zonder al te veel succes (veel over camcorders, compactjes, maar niets met dslr's)

          Comment


          • #6
            Re: Motorsteun voor camera

            die superclamps zijn echt wel stevig zulle. Wel zou ik voor de zekerheid ook nog een colsonband aan de camera maken zodat hij noot de grond kan raken mocht het toch niet lukken (better safe than sorry). Op deze link zie je een mooi voorbeeld vanop een extreme plaats op de moto...

            http://patrickmeredith.wordpress.com...remote-camera/


            gewoon effe google gebruiken met zoektermen als super clamps magic arm and motercycle of iets dergelijks, zelf op youtube staan er filmpjes herinner ik me.

            ps een super clamp houdt 15 kg dus zal een d300, met alle respect, met een dikke lens op zeker geen probleem mogen geven. Ik gebruik ze ook met een zware studiolamp op 30 cm van de clamp en hieraan een grote softbox bevestigd...
            Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

            Comment


            • #7
              Re: Motorsteun voor camera

              Met een dslr zou ik oppassen op de motor. Meenemen in een (foto)tanktas is geen probleem. Dat doe ik al jaren. Maar gemonteerd op een steun op het stuur is wel riskant. Zeker op een motor die nogal wat trillingen veroorzaakt.

              Een degelijk compactje kan dit zeer goed aan. Ik heb de Olympus Tough µ8000 op een RamMount op het stuur en maak daar zowel foto's als video mee. Dit jaar zal ik enkel de VholdR ContourHD videocamera op het stuur monteren en de dslr gaat mee in de fototanktas.

              De RamMount:

              Peter
              2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
              gspep.smugmug.com & steendorp.info

              Comment


              • #8
                Re: Motorsteun voor camera

                Misschien geen antwoord op uw vraag maar een bedenking: ik rij zelf met een motorfiets en als ik dan soms voel wat er zoal tegen mijn vizier terecht komt (vliegen, stof, steentjes...), mag ik er niet aan denken dat hetzelfde gebeurt met een (duur)objectief van een (dure) reflex.In de veronderstelling dat je van plan bent om,tijdens het rijden te fotograferen.(wat ik opmaak uit jouw beginpost en foto)

                Trouwens, motorrijden én fotograferen gaan m.i. niet samen. 'k Weet het , 't is soms frustrerend om,alweer aan de kant te gaan en de camera uit de tanktas te nemen. Maar da's de enige veilige manier.

                Filmen vanop de moto is dan weer iets anders; je kan het boeltje instellen vóór vertrek en dan kan je je concentreren op het motorrijden terwijl de camera rustig verder loopt.En de prijs van een filmcamera is ook niet te vergelijken met een mooi objectief en body.

                Voila, 't is gezegd. Veel plezier in het fotograferen en veel veilige en toffe motorkilometers gewenst.
                www.petervdg.net/Portfolio

                Comment


                • #9
                  Re: Motorsteun voor camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
                  ... als ik dan soms voel wat er zoal tegen mijn vizier terecht komt (vliegen, stof, steentjes...), mag ik er niet aan denken dat hetzelfde gebeurt met een (duur)objectief van een (dure) reflex.In de veronderstelling dat je van plan bent om,tijdens het rijden te fotograferen.(wat ik opmaak uit jouw beginpost en foto) ...
                  Is inderdaad een terechte opmerking. Als je ziet wat er na een ritje allemaal op het toestel hangt. Zeker als men in wat meer landelijk gebied aan het toeren is.

                  Het kleine lensje van een compact missen ze gemakkelijker dan het grote mooie ronde objektief van een dslr. Toch is het al een paar keer raak geweest.
                  Peter
                  2011 BMW R1200GSA + Canon EOS EOS 5DIII / EOS 1DIV
                  gspep.smugmug.com & steendorp.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: Motorsteun voor camera

                    Wat die vliegjes e.d. betreft, daar hebben jullie natuurlijk wel een punt in (Ik dacht dit op te lossen door een filter op m'n lens te schroeven).

                    Wat die trillingen betreft, dat is idd mijn grootste zorg.

                    En het fotograferen tijdens het rijden.. als je je instellingen (iso, sluiterkeuze voorkeur, e.d. ) op voorhand insteld, is dit toch niet veel anders dan filmen, je kan een goedkope afstandbediening aan je stuur hangen zodat me ne hand niet teveel moet verplaatsen om te schieten.
                    Zijn er trouwens compactjes die (al dan niet draadloos) een afstandbediening aanvaarden?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Motorsteun voor camera

                      Bij de meeste motoren krijg je motortrillingen in het stuur, en de schokken van de putten in de weg.
                      Dat zorgt ervoor dat geen enkele camera lang heel zal blijven, gebruik toch zeker geen te dure camera voor dit doel...

                      Filmen is inderdaad gemakkelijker, dan zet je de camera bijvoorbeeld aan net voor je aan een bergpas begint, en heb je er geen last van tijdens het rijden.
                      Doe dan geen gekke dingen omdat je aan het filmen bent, er staan al genoeg van die accident-filmpjes op youtube.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Motorsteun voor camera

                        tijdje terug aan een stuk of 90 met een flinke vogel ontmoetingske gehad... knal op me stuur- vogel "omploft" - moto en ikzelf vol bloed...

                        moest er dan op me stuur camera of dslr gestaan hebben ging het toch " bye bye love..bye bye happiness " geweest zijn ...
                        Canon 70d - EF 50 mm 1,8 mk II- 18/135 IS - 55/250 IS - Xtra power - San Disc eXtreme III 32gb - Lowepro Slingshot 300 AW - Speedlite 430EXII

                        Comment

                        Working...
                        X