Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

compatibiliteit 64 bit OS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • compatibiliteit 64 bit OS

    Omdat Windows 7 vlot schijnt te draaien in 64 bit versie denk ik erover om de stap te wagen van 32 naar 64 bit*. De grote pro is natuurlijk het wegvallen van de grens op bruikbaar fysiek geheugen**. Het enige waar ik nu nog mee zit is de vraag of mijn programma's ook lekker zullen draaien op een 64 bit systeem. Op het net lees ik hieromtrent de meest uiteenlopende theorieën...
    Concreet gaat het over grafische of CAD toepassingen zoals AutoCAD, ArchiCAD, Photoshop, Revit Architecture, Illustrator...
    Kan een programma geschreven in 32 bit gebruikt worden op een 64 bit computer en zoja, zit hier dan prestatieverlies op? Waar moet je zeker rekening mee houden? En zijn er mede BD'ers die dergelijke toepassingen draaien op een 64 bit systeem?
    Alvast bedankt!

    Palladio

    *: geen upgrade, maar een volledig nieuwe pc met nieuwe hardware.
    **: om multitasking en zelfs het runnen van één enkel programma wat vlotter te laten verlopen; 't zijn niet de lichtste toepassingen die ik gebruik en stilaan heb ik meer en meer last van vastlopende programma's bij het uitvoeren van bepaalde complexe bewerkingen...
    You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

  • #2
    Re: compatibiliteit 64 bit OS

    Yep,
    Hier win 7 64 bit user.
    Tot nu toe alleen maar voordelen, behalve dat ik een andere printer heb moeten kopen. Mijn oude laser (canon lbp5200) heeft geen 64 bit drivers.
    Autocad draait perfect, photoshop installeert de 64 bit versie als je de instalatie start.
    32 bit programlmas worden geinstalleerd en in compatibilteitsmodus uitgevoerd, geen enkel probleem. Je merkt er niets van.

    Simpel gezegd: doen !
    [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
    [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

    Comment


    • #3
      Re: compatibiliteit 64 bit OS

      mss tip:
      neem 3 latjes ram geheugen, win7 is daarvoor geoptimaliseerd. Zou vlotter moeten zijn dan 2 latjes...
      [CENTER]http://www.underwaterimaging.be
      [FONT="Comic Sans MS"]Canon 7d, 17-85 usm is, 10-22 mm ; 100 mm macro, 70-200 usm 2.8 L IS II + ikelite onderwaterbehuizing en DS160 flitser[CENTER]

      Comment


      • #4
        Re: compatibiliteit 64 bit OS

        Geheugenbanken werken in paren. Dus 2 latjes van 2GB gaan beter werken dan 3 latjes van 1GB.
        Mijn advies: indien geheugen van 4GB of meer, installeer een 64bits OS.
        Oudere programma's gaan "over het algemeen" zonder problemen werken. Automatisch gaan 32bits programa's in een folder "Program Files (x86)" terecht komen.

        Comment


        • #5
          Re: compatibiliteit 64 bit OS

          Oorspronkelijk geplaatst door djiezeskraaist Bekijk bericht
          Geheugenbanken werken in paren. Dus 2 latjes van 2GB gaan beter werken dan 3 latjes van 1GB.
          Mijn advies: indien geheugen van 4GB of meer, installeer een 64bits OS.
          Oudere programma's gaan "over het algemeen" zonder problemen werken. Automatisch gaan 32bits programa's in een folder "Program Files (x86)" terecht komen.
          Hangt er eigenlijk vanaf welke processor/moederbord combinatie je hebt. De x58 chipset of 1366 moederbord heeft tripple channel geheugen. Daar moet je dus 3 latjes gebruiken of 6

          In ieder geval is 64bit de toekomst. Er zullen nog hier en daar wat kinderziektes zijn, maar in geval van problemen uitkijken naar software patches, driver updates en windows updates.

          Comment


          • #6
            Re: compatibiliteit 64 bit OS

            Bedankt voor de informatie!
            Om diverse redenen zou het een laptop worden, en daar heb ik (wegens plaatsbeperking?) nog geen enkele configuratie gezien met drie latjes geheugen... Ik veronderstel dat dit dan andere moederborden zijn dan de tripple channel types?

            Palladio
            You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

            Comment


            • #7
              Re: compatibiliteit 64 bit OS

              Oorspronkelijk geplaatst door jejochen Bekijk bericht
              mss tip:
              neem 3 latjes ram geheugen, win7 is daarvoor geoptimaliseerd. Zou vlotter moeten zijn dan 2 latjes...


              Oorspronkelijk geplaatst door djiezeskraaist Bekijk bericht
              Geheugenbanken werken in paren. Dus 2 latjes van 2GB gaan beter werken dan 3 latjes van 1GB.
              Mijn advies: indien geheugen van 4GB of meer, installeer een 64bits OS.
              Oudere programma's gaan "over het algemeen" zonder problemen werken. Automatisch gaan 32bits programa's in een folder "Program Files (x86)" terecht komen.


              2 keer mis dus.

              Zoals reeds aangegeven, het hangt ervan af welke architectuur je hebt.
              Dual Channel werkt het best in paren, terwijl Triple Channel het best in triootjes werkt


              Wat 64-bit compatibiliteit betreft, voor een programma maakt dat niks uit. Beetje zoals vroeger bij de overgang van 16-bit naar 32-bit.
              Programma's werken dan in een WoW-mode.

              Drivers daarentegen moeten wel in 64-bit geschreven zijn, die worden niet geëmuleerd.
              Vandaar dat sommige oudere printers niet gaan werken.
              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: compatibiliteit 64 bit OS

                Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                Bedankt voor de informatie!
                Om diverse redenen zou het een laptop worden, en daar heb ik (wegens plaatsbeperking?) nog geen enkele configuratie gezien met drie latjes geheugen... Ik veronderstel dat dit dan andere moederborden zijn dan de tripple channel types?

                Palladio
                Jep, de huidige laptops draaien met een i3,i5 of i7 PM55 of HM55 chipset (= dual channel).
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: compatibiliteit 64 bit OS

                  Bij de AutoCAD zit een 32bit en 64bit installatie dvd

                  Comment


                  • #10
                    Re: compatibiliteit 64 bit OS

                    Als je de nieuwere versies van de programma's draait, zal je zeer weinig problemen hebben. Ik draai windows 7 64 bit nu bijna een half jaar, en nog niet veel tegengekomen dat niet, of maar half werkt.

                    En dan gaat het over Autocad, Pro-engineer, inventor, 3D studio Max... Wel telkens de nieuwste versies.
                    Bij photoshop is er 1 probleempje : nogal wat plug-ins draaien enkel op de 32 bit versie... Bij een standaard installatie worden toch beide versies geïnstalleerd, dus je hebt de keuze...
                    Bij 3d studio max is bv. het aantal video codecs een pak lager voor de 64 bit versie. Maar dat zal wel in orde komen...

                    En inderdaad : Het is je moederbord/processor die bepaald of je baat hebt bij dual of tripel channel geheugen. Bij de i7 is het normaal tripel channel, maar ook daar bestaan duals (bv. mijn laptopke met een i7-720QM). Als je daar meer info over wil kan je alles vinden per processor op de site van Intel.
                    Windows 7 (of gelijk welk besturingssysteem) doet daar niets aan...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: compatibiliteit 64 bit OS

                      Nogmaals dank aan de IT-geknobbelden!
                      Als alle 32 bit programma's probleemloos draaien op een 64 bit OS vraagt een mens zich wel af waarom er dan wel 64 bit versies van diezelfde programma's bestaan...

                      Palladio
                      You're not supposed to look at the photograph, you’re supposed to look through it. It's a window. (J. Szarkowski)

                      Comment


                      • #12
                        Re: compatibiliteit 64 bit OS

                        Oorspronkelijk geplaatst door Palladio Bekijk bericht
                        Nogmaals dank aan de IT-geknobbelden!
                        Als alle 32 bit programma's probleemloos draaien op een 64 bit OS vraagt een mens zich wel af waarom er dan wel 64 bit versies van diezelfde programma's bestaan...

                        Palladio
                        Omdat dat sneller werkt natuurlijk. Maar het sluit elkaar niet uit.
                        Alle soft werkt op 64 bit, maar soft geschreven naar 64 bits werkt sneller.

                        You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                        [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                        Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                        Comment


                        • #13
                          Re: compatibiliteit 64 bit OS

                          Dat sneller werken is niet de hoofdreden, de mogelijkheid om meer geheugen rechtstreeks te adresseren des te meer.
                          64 bit is dus voornamelijk interessant voor de "zware" toepassingen : servers, 3D CAD, ... Toepassingen die dus niet genoeg hebben met de 2 GB die een 32 bit windows kan toekennen aan een 32 bit proces...
                          64 bit werkt effectief sneller, maar denk nu ook weer niet dat het dubbel zo snel werkt... Als het een 20% sneller geraakt mag je content zijn.
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: compatibiliteit 64 bit OS

                            Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                            Dat sneller werken is niet de hoofdreden, de mogelijkheid om meer geheugen rechtstreeks te adresseren des te meer.
                            64 bit is dus voornamelijk interessant voor de "zware" toepassingen : servers, 3D CAD, ... Toepassingen die dus niet genoeg hebben met de 2 GB die een 32 bit windows kan toekennen aan een 32 bit proces...
                            64 bit werkt effectief sneller, maar denk nu ook weer niet dat het dubbel zo snel werkt... Als het een 20% sneller geraakt mag je content zijn.
                            polleke,

                            Kunnen enkel 64-bit-programma's gebruik maken van het extra geheugen?
                            Of ben ik mis.
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

                            Comment


                            • #15
                              Re: compatibiliteit 64 bit OS

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              64 bit is dus voornamelijk interessant voor de "zware" toepassingen : servers, 3D CAD, ... Toepassingen die dus niet genoeg hebben met de 2 GB die een 32 bit windows kan toekennen aan een 32 bit proces...
                              Een 32-bit OS kan maximaal +- 4GB geheugen adresseren, voor het RAM-geheugen blijft er maar iets van een 3,5GB over dat kan aangesproken worden.
                              Daarom is het vooal aangeraden een videokaart met 1,5GB geheugen te steken ... dat is ook adresseerbaar geheugen en kunt ge van het totaal adresseerbaar nog eens aftrekken zodat er nog minder ruimte blijft voor het RAM-geheugen.

                              Een 64-bit OS is niet alleen goed voor programma's die meer dan 2GB geheugen gebruiken maar ook voor alles wat nog opgestart wil worden in het geheugen als er al 4 GB geadresseerd werd ... omdat 64-bit veel meer kan adresseren.

                              Of ge dat nodig hebt? Bekijk eerst eens uw performance monitor en zie wat er op 100% draait. Misschien is het wel interessanter een snellere processor te kopen dan meer geheugen te kunnen aanspreken.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X