Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis bij nachtfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis bij nachtfotografie

    Hoe verwijder je best ruis en lichtvervuiling van sterrenfoto's?
    Voor deze foto's heb ik via levels in photoshop een zwartpunt ingesteld, maar ik heb de indruk dat het beter kan.

    origineel:

    30" - f3.5 - ISO 1600

    na levels in PS:


    Groeten Victor
    Canon 450D / Sigma 105 f2.8 / EF 50 f1.8 / EF-S 18-55 f3.5-5.6 / 430EXII / cactus V4 triggers

  • #2
    Re: Ruis bij nachtfotografie

    Ten eerste mag je nooit geen ISO 1600 nemen voor nachtopnames.

    Instellingen diafragma tussen F8 en F11

    Dus iso waarde zo laag mogelijk (100 a 200 afhankelijk van toestel)

    Je toestel staat toch op statief he

    Dan zal je ook geen ruis moeten verwijderen van foto's
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Ruis bij nachtfotografie

      Had wat over astrofotografie gelezen en eens uit getest.

      Ik gebruik uiteraard statief, shutter release en spiegelopklap. Manuele focus via live view (10x vergroting) op een lichtbron veraf, zodat de focus correct op oneindig staat.
      Zo groot mogelijk diafragma en zo hoog mogelijke iso zijn nodig om zo veel mogelijk te kunnen zien op de foto's, want er wordt nu al gebruik gemaakt van de maximale sluitertijd (30"), het gaat hier om een zéér zwakke lichtbron.

      Wanneer ik dus een lagere gevoeligheid zou gebruiken, volgen ook veel langere sluitertijden en gaat de beweging van de aarde roet in het eten strooien (je krijgt strepen ipv stipjes).

      Dus graag tips over hoe ik het signaal (de sterren) intenser kan maken tov de lichtvervuiling (voornaamste oorzaak van de ruis denk ik)
      Canon 450D / Sigma 105 f2.8 / EF 50 f1.8 / EF-S 18-55 f3.5-5.6 / 430EXII / cactus V4 triggers

      Comment


      • #4
        ETTR voorbeeld

        Wat helpen kan
        • ETTR
        • ISO zo laag als mogelijk
        • Copy layer en zet deze in screen mode
        • In de channels (RGB) kijken waar de meeste ruis zit en ev. Lichtje dat kanaal G-Blur’n
        • Even Dfine er op los laten of equivalent hiervan.

        SF
        Last edited by LesC; 1 mei 2010, 13:14.
        00.00 Gone

        Comment


        • #5
          Re: ETTR voorbeeld

          Ik weet niet wat je precies met "zo groot mogelijk diafragma" bedoelt, maar een diafragma tussen f/8 en f/11 heb je nodig. En die ISO inderdaad omlaag halen. Je moet dat weinige licht de tijd geven om op je sensor te vallen, en niet versterken.

          edit: ok, ik snap wel wat je ermee bedoelt, maar je moet je diafragma dus wat dichtknijpen. En voor langere sluitertijden is er nog de bulbmode.
          Last edited by al murphy; 18 april 2010, 16:16.

          Comment


          • #6
            Re: Ruis bij nachtfotografie

            Ik wijk even af, waarvoor mijn excuses, maar speelt de lichtsterkte van de lens een rol. Ik heb namelijk een 70-300 (niet zo lichtsterke) en een 70-200 (2.8 lens). Welke van de 2 lenzen gebruik ik best ? Het bereik van de ene is uiteraard beter maar indien de lichtsterkte primeert ...
            Nikon D90 met Nikkor 50 f1.8, Nikkor 18-200mm VR, Nikkor 70-300 VR, Tamron 17-50 2.8, Sigma 70-200 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Ruis bij nachtfotografie

              Ik zou zeggen: de lens met het beste glas. Als je toch een diafragma tussen f/8 en f/11 gebruikt, maakt het maximale diafragma van de lens niet meer uit.
              Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
              Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
              Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

              Comment


              • #8
                Re: Ruis bij nachtfotografie

                Dus wat je wilt doen is een foto maken van de sterrenhemel zonder dat er trails ontstaan. Hierdoor mag je niet te lang belichten en zal je dus minder licht op je sensor hebben. Om dus een goed resultaat te hebben zal je dus je ISO omhoog moeten doen.
                Wat je kan doen is een opname maken op een hogere iso waardoor je je sterrenhemel hebt. Vervolgens neem je een foto met dezelfde instellingen maar nu wet je lenskap erop. Hierdoor krijg je een volledig zwarte foto maar je zal nog altijd wel hetzelfde ruis niveau hebben. Diegene die deftig overweg kunnen met photoshop kunnen nu verder, voor de andere raad ik aan om te zoeken via google naar het gratis programma startrails. Hiermee kan je trails maken maar vooral hiermee kan je automatisch de ruis laten verminderen door gebruik te maken van deze laatste "zwarte" foto.

                Hopelijk was dit wat duidelijk en kan je hiermee verder.

                Jakke
                Canon en glas
                www.jakke16.be

                Comment


                • #9
                  Re: Ruis bij nachtfotografie

                  ik zet zelf meestal de DRO af, bij dit soort foto's..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ruis bij nachtfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door JG16 Bekijk bericht
                    Dus wat je wilt doen is een foto maken van de sterrenhemel zonder dat er trails ontstaan.
                    Of zo'n anti-aarddraaings apparaat op je statief zetten.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ruis bij nachtfotografie

                      Ja heb ik onlangs te koop zien staan op ebay met gps erop zodat hij de positie in acht neemt waar je bent.
                      Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
                      Nu nog de kennis en het vakmanschap :D

                      Comment

                      Working...
                      X