Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerbook G4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Powerbook G4

    Hello,
    Ik zit nog met een Powerbook G4. Ben het een beetje beu dat er geen software ondersteuning meer is voor Powerpc's. Ben daaarom aan het twijfelen om over te schakelen op Ubuntu. Heeft iemand deze al draaien op zijn Mac?
    http://cdimage.ubuntu.com/ports/releases/9.10/release/
    Er zijn ook nog adere distributies, maar ik ben vrij tevreden van Ubuntu als desktop machine. Scrollen met twee vingers zal wel niet meer lukken dan vrees ik.
    Thanks
    -c

  • #2
    Re: Powerbook G4

    Ik vindt het eerlijk gezegd een beetje een rare denkpiste.

    Welke SW ondersteuning heb je nodig? Is het omdat je niet Snow Leopard kan installeren? Maar heb je dat nodig? Als er SW is die je niet kan installeren op je huidige versie, vraag dan maar af of je die ook vinden voor Ubuntu.

    En volgens mij heeft Apple nog een update van Leopard uitbracht onlangs. Dus echt vergeten zijn dat toch nog niet.

    Als je toen een Windows laptop had gekocht, dan zou je er vandaag geen Windows7 op kunnen draaien. Het installeert misschien wel.

    Nu als je wilt experimenteren met een Linux variant, dan moet je dat vooral doen. ik denk wel dat je dan meer ervaring zult gaan terug vinden op een of ander PC/SW-forum dan hier.

    Maar denk eraan dat uw laptop met 5-9 jaar zijn typische houdbaarheidsdatum heeft overschreden, dus toch stilletjes aan beginnen sparen voor een nieuwe.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Powerbook G4

      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
      Ik vindt het eerlijk gezegd een beetje een rare denkpiste.

      Welke SW ondersteuning heb je nodig? Is het omdat je niet Snow Leopard kan installeren? Maar heb je dat nodig? Als er SW is die je niet kan installeren op je huidige versie, vraag dan maar af of je die ook vinden voor Ubuntu.

      En volgens mij heeft Apple nog een update van Leopard uitbracht onlangs. Dus echt vergeten zijn dat toch nog niet.

      Als je toen een Windows laptop had gekocht, dan zou je er vandaag geen Windows7 op kunnen draaien. Het installeert misschien wel.

      Nu als je wilt experimenteren met een Linux variant, dan moet je dat vooral doen. ik denk wel dat je dan meer ervaring zult gaan terug vinden op een of ander PC/SW-forum dan hier.

      Maar denk eraan dat uw laptop met 5-9 jaar zijn typische houdbaarheidsdatum heeft overschreden, dus toch stilletjes aan beginnen sparen voor een nieuwe.
      Bedankt voor de reactie, maar op zich heb ik geen Snow Leopard nodig. Mac brengt inderdaad nog updates uit, maar software makers doen geen moeite meer om updates/versies uit te brengen voor powerpc, wat ook een beetje te begrijpen is. Als voorbeeldje Google chrome valt er niet op te installeren en er zijn geruchten dat Firefox ook die richting uitgaat. Zelf ben ik geen Safari fan. En dat is zo een beetje het verhaal voor alle nieuwe software.

      Ik heb trouwens ook een windows laptop/desktop en een linux desktop. De reden dat ik de vraag hier stel is omdat er hier veel Mac gebruikers zijn en ik dus graag wil weten wat zij met hun powerpc hardware doen. Mijn laptop is 5 jaar oud, maar hij is niet stuk, dus ga ik hem ook niet weggooien. Dacht trouwens dat ze bij Apple gek geworden warn toen ze een processor fabrikant opgekocht hadden voor Arm processoren. Ik zag het alweer gebeuren, maar het is dus voor hun iphone/ipad.

      Comment


      • #4
        Re: Powerbook G4

        Mijn Powerbook G4 draait nog lekker OSX 10.3.9. Ben wel van Safari op Firefox overgestapt, omdat die (oude) versie van Safari meer en meer problemen gaf.
        De Powerbook draait ook nog OS9 (dual boot), en ik heb nog heel wat van mijn gegevens b.v. in Hypercard steken, dat enkel nog onder OS9 draait.
        Voor de rest is dit het toestel dat we meestal meenemen als we op reis gaan, gewoon om onze foto's af te laden en tijdelijk te bewaren. De PB heeft een harde schijf van 40GB en 1GB RAM.
        Het toestel verbindt zich draadloos en zonder problemen met m'n Wifi LAN.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment

        Working...
        X