Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergoeding ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vergoeding ?

    Ik zit met een vraagje, of eerder een probleem.

    Een collega van mij speelt in een bluesbandje.

    Ze kunnen goed spelen en treden regelmatig op.

    Hun website is heel professioneel, maar hun foto's lijken nergens op.

    Foto's genomen met een compactje, dat flitst enz... Rode ogen, ruis, halve gitaren in beeld enz...

    Ik zou op zijn volgende concert betere foto's willen maken. Niet dat ik een profi ben, maar slechter als de foto's op die site kan niet.

    Mijn vraag is of ik daar iets voor kan vragen en hoeveel ?

    Als ze optreden vragen ze ook geen kleingeld heb ik al vernomen...

    t Concert is bv al 40 km van hier om te beginnen, dus da's al 12 euro aan benzine.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Vergoeding ?

    Persoonlijk zou ik geen geld vragen, tenzij hij het je reeds explicit gevraagd heeft om eens fotos te maken voor dat doel.
    Als amateurs maken we fotos als hobby, voor het plezier en niet om te verdienen. Wat niet wil zeggen dat we nodeloze kosten moeten maken, maar hoeveel km rijden we voor onze hobby zo al niet rond?
    Was je van plan om zowiezo eens naar hun optreden te gaan dan is die km-kost toch al geen echte meerkost meer.
    Beschouw je die collega als vriend, doe het dan als een vriendendienst.
    Is het een collega waar je ook wel eens iets kan aan vragen of is het iemand die altijd eerst vraagt wat die ervoor in de plaats krijgt?
    In het eerste geval, gun het hem. In het tweede vergeet het gewoon, zo kom je niet in discussie over kwaliteit versus kost.
    Zorg er wel voor dat je naam, copyright, op de website komt. Dan heb je toch een vorm van erkentelijkheid.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Vergoeding ?

      Ok, bedankt.

      Die collega is ook een beetje een vriend, ja.

      Ik heb hem nogal live gezien, en t is niet helemaal mijn stijl, dus ik ga vooral om hem een plezier te doen en om concertfotografie te oefenen.

      Ik vroeg me gewoon af of het raar zou zijn om een kleine vergoeding te vragen.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Vergoeding ?

        Tjah, dat is iets dat je zelf het beste aan kan voelen, vermoed ik. Wil je er echt dolgraag wat geld uithalen? Of doe je het vooral voor hem?

        Comment


        • #5
          Re: Vergoeding ?

          Ik vind dat je geld moét vragen. Wie werkt nu gratis ? Vergeet niet dat wat je gratis doet ook geen enkele waarde heeft ; integendeel : veel kans dat je er nog een hoop gezaag mee hebt. Want niet alleen ga je een paar uur fotograferen en je dus INZETTEN, je gaat er hoogstwaarschijnlijk met photo shop & tutti quanti nog thuis urenlang mee bezig zijn. En vanzelfsprekend wil je er "dolgraag" wat geld uit halen. Geld bepaalt DE WAARDE VAN JE WERK. Ga je elke dag gratis werken of wil je er "dolgraag" iets aan overhouden ? Komt mijn timmerman gratis ramen steken of wil hij er "dolgraag" iets aan overhouden ? Napoleon introduceerde in onze landen de taks op ramen = niet betalen = geen ramen = geen licht. Kijk maar hoeveel vensters van oude huizen dichtgemetst zijn.
          Als ik "gratis" fotografeer is het uitsluitend om iemand een éénmalig plezier te doen, gaat het hoogstens over een foto of 3, ga ik er altijd mijn coördinaten op aanbrengen, en is het in de hoop dat het nog werk zal "genereren". Hetzelfde met mensen die vragen of ik deze of gene foto naar hen door wil mailen. Met mijn Nikon D3x heb ik al bestanden van 25.000.000 pixels. Ik ga niét gratis een foto gaan verkleinen en hem dan nog eens gratis doormailen. Ge blijft bezig ; want waar leg je de grens ? Het is nét omgekeerd : mensen schamen zich nérgens meer om : als ze maar kunnen profiteren. Of hoe ga je het anders verwoorden ?

          Comment


          • #6
            Re: Vergoeding ?

            Wat mij betreft zowat het compleet omgekeerde van wat oracle allemaal vertelt.

            Je kan het eigenlijk niet maken om hiervoor geld te vragen. Onder collega's, en al helemaal als je ze vrienden kan noemen, ga je elkaar geen factuur sturen als je eens iets voor elkaar doet. Nu eens maak jij een paar foto's, de volgende keer zal jij hem misschien eens nodig hebben voor iets helemaal anders.

            Wat je eventueel wel mag verwachten is dat hij eens goed trakteert. Of dat die avond zelf is, of een etentje nadien, daar gaat het dan nog niet eens om.

            Comment


            • #7
              Re: Vergoeding ?

              Wat je ook doet: alles staat of valt met goede afspraken. Wil je geld vragen? Geen probleem maar zeg dat op voorhand, hoeveel en wat je hiervoor doet en aanlevert, inbegrepen zit en niet,... Wil je geen geld? Zeg dat dan ook duidelijk, wat je gaat doen, wat je verwacht...

              Mijn heel bescheiden mening: praten is hier belangrijker dan al dan niet geld vragen...
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Vergoeding ?

                Hey juppekes

                Ik zou dit ook gratis doen

                Maar als er betaald moet worden, moeten natuurlijk ook facturen kunnen gemaakt worden

                Ik denk dat dit hier een welles nietes spelleke gaat worden

                Hopelijk blijven we met zijn allen kalm en beleefd, zodat de mods er geen slotje op hoeven te zetten
                Bootjes

                Comment


                • #9
                  Re: Vergoeding ?

                  Het is een zeer dunne lijn hier vrees ik, het is een vriend, maar je moet al 40km rijden naar een concert dat niet echt je ding is ... kost ook al geld hé, maar je kan dan weer je concert techniek oefenen ... is ook geld waard hé.

                  Is het een éénmalig iets dan zou ik eerlijk gezegd enkel je verplaatsing proberen uit de strijd te trekken ... eventueel als gratis drank of zo, etentje met de groep na het concert (laat wel je gear niet in de auto achter op de parking hé)

                  Denk je dat ze dit regelmatig zullen vragen ... dan moet je het tactisch aanpakken en toch even vermelden dat je graag helpt, maar dat je er nog uren werk aan zult hebben achteraf voor de bewerking en dergelijke ... laat merken dat het niet alleen effe langskomen is, op het knoppeke duwen en klaar ... er komt héél wat post processing kijken als je degelijke foto's wilt afleveren. Zorg er dan ook voor dat je echt goede foto's levert hé ... de truc is om beter te zijn dan 'nonkel Jef' want die werkt altijd gratis.

                  Natuurlijk, alles staat of valt met het feit of je wel een faktuur kan opmaken ... heb je een btw nummer of ga je dit aangeven op je aanslag biljet ? Zorg er voor dat als je foto's staat te maken je een contract hebt getekend door beide partijen, waar desnoods instaat dat je 100% korting geeft voor één of andere reden (opmaak portfolio is zoiets), dan heb je in ieder geval bewijs bij controle.

                  Even een anekdote : enkele jaren terug (voor ik in bijberoep begonnen ben) kreeg ik de vraag of ik foto's van een racewagen wou nemen die in de FIA GT rijdt (natuurlijk een Lambo ), dus ikke : 'zeker wel', dan de vraag hoeveel het ging kosten, dus ik terug : ' niets hoor, zolang ik de foto's ook mag publiceren en als zij ze op hun site zetten er mijn naam en url bijstond' ... iedereen tevreden ... en ik heb nog een 'team vest' gekregen voor de moeite, uiterst exclusief
                  Ondertussen heb ik hun site overgenomen en ben hun officiële fotograaf binnen Europa ... en alles netjes aan 'uurtje factuurtje' ... dit is ondertussen één van mijn grootste klanten geworden ... soms eens iets gratis 'geven' kan je soms veel meer opbrengen dan gelijk geld vragen.


                  Mark
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vergoeding ?

                    Volgens mij ben jij toch wel de eerste zelfstandige in België die zegt "atuurlijk, alles staat of valt met het feit of je wel een faktuur kan opmaken ..."

                    Ik denk dat ik ergens een link mis of iets niet helemaal snap?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vergoeding ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door oracle Bekijk bericht
                      .....Ge blijft bezig ; want waar leg je de grens ? Het is nét omgekeerd : mensen schamen zich nérgens meer om : als ze maar kunnen profiteren. Of hoe ga je het anders verwoorden ?
                      Ik begrijpt deels je redenering, Het is zo dat er meer en meer profiteurs zijn en ze niet meer beschaamd zijn om het vlakaf te proberen. Maar ik vind dat er een groot verschil is tussen 'kennissen' en 'vrienden'. Iemand die flagrant van je profiteert kun je moeilijk een echte vriend noemen.
                      Echte vriendschap en iets met plezier voor elkaar kunnen doen is niet in geldwaarde uit te drukken. Maar je moet wel goed je ogen open houden en klare afspraken maken.
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vergoeding ?

                        Ik heb het zelf voorgesteld om foto's te maken, ook omdat de foto's op hun site nogal crappy zijn.

                        Niet dat ik zo'n goeie fotograaf ben, maar slechter kan niet.

                        Ze treden ook niet verniet op, en met betere foto's versieren ze ms meer optredens, dus ergens vind ik het onnozel om 2 x 40 km te rijden, foto's te nemen, te bewerken, op cd-r te zetten en dan een schouderklopje en één cola te krijgen.

                        Nu ja, t is maar iets eenmaligs he.

                        En wie weet is het licht wel zo slecht dat mijn foto's crappy zijn.

                        Ik zal er maar niks voor vragen.
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vergoeding ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door al murphy Bekijk bericht
                          Volgens mij ben jij toch wel de eerste zelfstandige in België die zegt "atuurlijk, alles staat of valt met het feit of je wel een faktuur kan opmaken ..."

                          Ik denk dat ik ergens een link mis of iets niet helemaal snap?
                          Begrijp je reactie niet helemaal, als particulier kan je toch geen factuur met btw nummer opmaken hé ... dat is wat ik bedoelde ! Ik weet niet of 'de man' zelfstandige is, maar als hij een btw nummer heeft moet ie gewoon een factuur opmaken, zelfs al is het maar voor 1 Euro, je moet het spel eerlijk spelen.

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vergoeding ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            Begrijp je reactie niet helemaal, als particulier kan je toch geen factuur met btw nummer opmaken hé ... dat is wat ik bedoelde ! Ik weet niet of 'de man' zelfstandige is, maar als hij een btw nummer heeft moet ie gewoon een factuur opmaken, zelfs al is het maar voor 1 Euro, je moet het spel eerlijk spelen.

                            Mark
                            Wat ik bedoelde is wat je in de laatste zin nog eens herhaalt. Dat je waarschijnlijk de eerste zelfstandige bent die ik tegenkom of hoor die benadrukt dat het als zelfstandige het allerbelangrijkste is dat je een factuur opmaakt, zelfs al is het voor 0 of 1 euro.

                            En voor eender wie (zelfstandige of niet): één telefoontje en één fax naar randstad en je hebt je factuur. Maar voor een paar euro lijkt het me nogal zinloos om iets als dit te gaan factureren. Ach ja.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vergoeding ?

                              Ik las een jaar of 10 geleden de volgende redenering in een interview : 2 vrienden zaten allebei "in de muziek". De éne had een nieuwe cd uitgebracht (indertijd KOCHT je nog cds) en hij wou die aan zijn vriend cadeau doen. Dat wees de vriend zéér beslist van de hand : "Jij bent mijn vriend, ik ben moreel VERPLICHT jouw cd te kopen !"
                              Pardon ?
                              Dat is toch nogal een àndere benadering, mensen...
                              Als jouw vriend een boek schrijft, ga je hem dan feliciteren in de hoop een gratis exemplaar te versieren ?
                              Of ga je hem feliciteren met een GEKOCHT EXEMPLAAR in de hand dat je door hem wil laten handtekenen ?
                              Mag "je vriend" dan niets aan je verdienen ? Dergelijke "vrienden" heb ik ook gehad : ze leenden je LP om hem op cassette op te nemen en brachten je plaat terug met een kras erin. Been there, done that, bought the T-shirt. Ik heet dat gewoon PROFITEURS.

                              Als iemand voor zijn werk geen geld wil vragen betekent dat, volgens mij, heel eenvoudig, dat hij geen geld DURFT te vragen.
                              Dat kan verschillende oorzaken hebben :
                              1. Je bent niet commercieel genoeg en - zoals iemand het hierboven zo mooi stelde - in het beste geval hoop je op een wederdienstje. "Misschien". Inderdaad, en "misschien" dat is de broer van "bijna". "Bijna" rijdt in élke wielerwedstrijd mee maar hij heeft nog nooit een platte prijs gewonnen. Als jij jezelf wil wijsmaken dat ze "misschien" en "ooit" en "eventueel" iets voor jou gaan doen : be my guest. There is always a lot of business "in the pipeline" ; ze komt er alleen...nooit uit !
                              2. Je bent onvoldoende overtuigd dat je het "kan". Dus ofwel kun je dit niet aan ofwel dénk je dat je het niet aankunt.

                              Comment

                              Working...
                              X