Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto op ware grootte schaal 1 : 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto op ware grootte schaal 1 : 1

    Hallo leden,

    Ik had graag geweten hoe men een foto kan maken van een hoofd op
    ware grootte schaal 1 : 1 ,zodat ik een foto op ware grootte kan afprinten.
    Fototoestel die ik wil gebruiken is een Prosio megashot.
    Alvast bedankt voor u tijd.

    [Mod]Heb dit van Camera's naar Algemeen verplaatst, omdat dit niet onder Camera's thuishoort.[/Mod]
    Last edited by LesC; 17 april 2010, 11:32.

  • #2
    Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

    Hangt toch af van hoe groot je je foto print en hoe veel plaatst het hoofd inneemt in je foto?

    Neem een foto van een gezicht, waar de rand van het gezicht tegen de randen van de foto zitten. Meet het gezicht van die mens, print af op een formaat volgens het gezicht van die mens. Simple comme bonjour.

    Comment


    • #3
      Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

      Normaal meet je tussen de beide ogen en brengt dat over op uw print, maar je zit wel op het verkeerde forumgedeelte, vrees ik
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Normaal meet je tussen de beide ogen en brengt dat over op uw print, maar je zit wel op het verkeerde forumgedeelte, vrees ik

        hallo,

        bedankt voor u reactie.

        is mogelijk om eventueel nog wat meer uitleg te krijgen?
        in wel forumgedeelte moet ik posten ?

        Comment


        • #5
          Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

          Gewoon formaatvullend fotograferen en daarna in photoshop op maat maken: meestal is de afstand tussen de pupillen rond de 64-68mm.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Gewoon formaatvullend fotograferen en daarna in photoshop op maat maken: meestal is de afstand tussen de pupillen rond de 64-68mm.
            bedankt voor u reactie.
            van fotografie weet niks af ,vandaar deze vraag
            Wat is formaatvullend fotograferen ?

            Comment


            • #7
              Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

              Oorspronkelijk geplaatst door tommy077 Bekijk bericht
              Wat is formaatvullend fotograferen ?
              Een foto maken die het hele beeld vult, maw waar de randen van het hoofd tot bijna tegen de rand van de kader staan.


              De parameters van het afdrukken bepalen of iets op "ware grootte" wordt afgedrukt of niet, niet de manier waarop je een foto maakt. Maar het kan je wel helpen om gemakkelijk het juiste afdrukformaat te bepalen.
              Een foto van bvb 2000x3000 pixels kan je bvb op 10x15cm of 20x30 of 60x90cm afdrukken en dat allemaal met één en hetzelfde bestand.
              Als je een beeldvullende foto maakt van een A4-blad, dan weet je dat je afdruk ongeveer 21x30cm groot moet zijn om het blad op ware grootte af te drukken. Maar diezelfde foto kan je evengoed op 10x15cm afdrukken (en dan is het niet meer ware grootte). Bovendien kan je een foto nemen van datzelfde blad waarbij het maar een deel van het beeld in beslag neemt. Dan moet je dus je foto op (bvb) 40x60 cm afdrukken om het blad op ware grootte te hebben.

              Vandaar dat mijn voorgangers aangeven dat je van een bepaald element uit je foto (vb afstand tussen pupillen) eigenlijk moet weten hoe groot de afstand echt is om zo het formaat van je afdruk te kunnen bepalen om op ware grootte te kunnen afdrukken.

              Dus als de afstand tussen de pupillen +/- 65mm is en die afstand overeenstemt met (bvb) 420 pixels in een foto van 2000x3000pixels (portretformaat), dan (een beetje wiskunde) :
              420 pixels = 65mm
              1 pixel = (65 / 420) mm
              2000 pixels = 2000 x (65 /420) = 310 mm = 31cm
              (en bijgevolg = 3000 pixels = 464mm (= 310 x 3/2 ))
              Dus een 30x45cm afdruk zou je in dit geval ongeveer ware grootte moeten geven.
              Mijn fotowebsite : www.filover.be

              Comment


              • #8
                Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                Een foto maken die het hele beeld vult, maw waar de randen van het hoofd tot bijna tegen de rand van de kader staan.


                De parameters van het afdrukken bepalen of iets op "ware grootte" wordt afgedrukt of niet, niet de manier waarop je een foto maakt. Maar het kan je wel helpen om gemakkelijk het juiste afdrukformaat te bepalen.
                Een foto van bvb 2000x3000 pixels kan je bvb op 10x15cm of 20x30 of 60x90cm afdrukken en dat allemaal met één en hetzelfde bestand.
                Als je een beeldvullende foto maakt van een A4-blad, dan weet je dat je afdruk ongeveer 21x30cm groot moet zijn om het blad op ware grootte af te drukken. Maar diezelfde foto kan je evengoed op 10x15cm afdrukken (en dan is het niet meer ware grootte). Bovendien kan je een foto nemen van datzelfde blad waarbij het maar een deel van het beeld in beslag neemt. Dan moet je dus je foto op (bvb) 40x60 cm afdrukken om het blad op ware grootte te hebben.

                Vandaar dat mijn voorgangers aangeven dat je van een bepaald element uit je foto (vb afstand tussen pupillen) eigenlijk moet weten hoe groot de afstand echt is om zo het formaat van je afdruk te kunnen bepalen om op ware grootte te kunnen afdrukken.

                Dus als de afstand tussen de pupillen +/- 65mm is en die afstand overeenstemt met (bvb) 420 pixels in een foto van 2000x3000pixels (portretformaat), dan (een beetje wiskunde) :
                420 pixels = 65mm
                1 pixel = (65 / 420) mm
                2000 pixels = 2000 x (65 /420) = 310 mm = 31cm
                (en bijgevolg = 3000 pixels = 464mm (= 310 x 3/2 ))
                Dus een 30x45cm afdruk zou je in dit geval ongeveer ware grootte moeten geven.
                Hallo,
                Bedankt voor de zeer grondige uitleg!!!!!

                Ik heb even de afstand tussen mijn pupillen gemeten het was 65mm.
                De afstand tussen de pupillen is die bij elke persoon tussen de 65 - 68 mm ?

                Ok, voor de voorzijde is het me duidelijk dankzij u grondige uitleg waarvoor mijn dank.
                Maar hoe zit het met zijaanzicht van hoofd, hoe bepaal je hier de ware grootte ?

                Alvast bedankt voor u tijd.
                Groeten,
                Tommy

                Comment


                • #9
                  Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                  Neem je foto met dezelfde lens, zelfde zoomstand en zelfde afstand tot de camera, en dan gebruik je identiek dezelfde afdrukparameters als de frontfoto...
                  Kan niet eenvoudiger.

                  Anders moet je een latje van 10cm meefotograferen, maar het moet dan wel op dezelfde afstand van de lens staan als het hoofd.
                  Met die 10cm kan je dan verder rekenen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                    Neem je foto met dezelfde lens, zelfde zoomstand en zelfde afstand tot de camera, en dan gebruik je identiek dezelfde afdrukparameters als de frontfoto...
                    Kan niet eenvoudiger.

                    Anders moet je een latje van 10cm meefotograferen, maar het moet dan wel op dezelfde afstand van de lens staan als het hoofd.
                    Met die 10cm kan je dan verder rekenen.
                    bedankt voor u reactie!!!

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                      Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                      Een foto maken die het hele beeld vult, maw waar de randen van het hoofd tot bijna tegen de rand van de kader staan.


                      De parameters van het afdrukken bepalen of iets op "ware grootte" wordt afgedrukt of niet, niet de manier waarop je een foto maakt. Maar het kan je wel helpen om gemakkelijk het juiste afdrukformaat te bepalen.
                      Een foto van bvb 2000x3000 pixels kan je bvb op 10x15cm of 20x30 of 60x90cm afdrukken en dat allemaal met één en hetzelfde bestand.
                      Als je een beeldvullende foto maakt van een A4-blad, dan weet je dat je afdruk ongeveer 21x30cm groot moet zijn om het blad op ware grootte af te drukken. Maar diezelfde foto kan je evengoed op 10x15cm afdrukken (en dan is het niet meer ware grootte). Bovendien kan je een foto nemen van datzelfde blad waarbij het maar een deel van het beeld in beslag neemt. Dan moet je dus je foto op (bvb) 40x60 cm afdrukken om het blad op ware grootte te hebben.

                      Vandaar dat mijn voorgangers aangeven dat je van een bepaald element uit je foto (vb afstand tussen pupillen) eigenlijk moet weten hoe groot de afstand echt is om zo het formaat van je afdruk te kunnen bepalen om op ware grootte te kunnen afdrukken.

                      Dus als de afstand tussen de pupillen +/- 65mm is en die afstand overeenstemt met (bvb) 420 pixels in een foto van 2000x3000pixels (portretformaat), dan (een beetje wiskunde) :
                      420 pixels = 65mm
                      1 pixel = (65 / 420) mm
                      2000 pixels = 2000 x (65 /420) = 310 mm = 31cm
                      (en bijgevolg = 3000 pixels = 464mm (= 310 x 3/2 ))
                      Dus een 30x45cm afdruk zou je in dit geval ongeveer ware grootte moeten geven.
                      Hallo filipo,

                      Ik heb vandaag proberen een foto te maken formaatvullend, een foto die het hele beeld vult waar de randen van het hoofd tot bijna tegen de rand van de kader staan.
                      Ik heb dit proberen te bereiken door met mijn fototoestel in te zoomen op de persoon zijn hoofd.Maar als ik dit doe krijg ik alleen de bovenzijde en de onderzijde van het hoofd tot bijna aan de rand van de kader.De linker en rechterzij van het hoofd krijg ik niet tot bijna aan de rand van de kader, de linker en rechterzij van het hoofd is nog ver van de rand verwijderd.

                      Hoe zorg ik ervoor dat linker en rechterzij van het hoofd tot bijna tegen de rand van de kader staan,wat doe verkeerd ?

                      Hoe kom je aan die 420 Pixels om de berekening te doen ?

                      Alvast bedankt voor u tijd.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                        Hi Tommy,

                        je doet niets verkeerd, geen enkel hoofd is hetzelfde, je hebt smalle en brede gezichten, lange en korte, ... als ofwel de boven- en onderkant, ofwel de zijkanten van het gezicht de randen (bijna) raken is het beeldvullend.

                        Die 420 pixels is een pure veronderstelling. Dat kan evengoed bvb 1200 pixels zijn. Je moet dat +/- meten in jouw afbeelding. Het getal 2000 en 3000 moet je dus ook aanpassen aan het formaat van jouw foto's.
                        Mijn fotowebsite : www.filover.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                          Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                          Hi Tommy,

                          je doet niets verkeerd, geen enkel hoofd is hetzelfde, je hebt smalle en brede gezichten, lange en korte, ... als ofwel de boven- en onderkant, ofwel de zijkanten van het gezicht de randen (bijna) raken is het beeldvullend.

                          Die 420 pixels is een pure veronderstelling. Dat kan evengoed bvb 1200 pixels zijn. Je moet dat +/- meten in jouw afbeelding. Het getal 2000 en 3000 moet je dus ook aanpassen aan het formaat van jouw foto's.

                          Hallo filipo,

                          Dus als goed begrijp de foto gewoon uitprinten zoals ik deze heb gefotografeerd, en daarna de afstand meten tussen de pupillen van de uitgeprinte foto , en daarna met de opgemeten waarde een document aanmaken in photoshop en kijken met hoeveel pixels deze waarde overeenkomt?

                          Alvast bedankt voor u tijd.

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                            Nee, je bent nog niet mee... ik probeer het nog eens :
                            we gaan er van uit dat de afstand tussen de pupillen bij een mens +/- 65mm is.
                            Je maakt een foto : de afstand tussen de pupillen in die foto is in photoshop gemeten = ppp pixels.
                            Je foto zelf is bbb pixels breed en hhh pixels hoog.
                            De vraag is nu, hoe breed moet ik mijn foto afdrukken om in de afdruk ook 65mm tussen de pupillen te hebben ?

                            Wel :
                            ppp pixels = 65mm
                            => 1 pixel = (65 / ppp) mm
                            => bbb pixels = bbb x (65 /ppp) = ??? mm = breedte waarop je je foto moet afdrukken om ware grootte te hebben, maw om ook een afstand van 65mm tussen de pupillen te hebben op je afdruk.

                            Is het zo duidelijker ?
                            Mijn fotowebsite : www.filover.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: foto op ware grootte schaal 1 : 1

                              Oorspronkelijk geplaatst door filipo Bekijk bericht
                              Nee, je bent nog niet mee... ik probeer het nog eens :
                              we gaan er van uit dat de afstand tussen de pupillen bij een mens +/- 65mm is.
                              Je maakt een foto : de afstand tussen de pupillen in die foto is in photoshop gemeten = ppp pixels.
                              Je foto zelf is bbb pixels breed en hhh pixels hoog.
                              De vraag is nu, hoe breed moet ik mijn foto afdrukken om in de afdruk ook 65mm tussen de pupillen te hebben ?

                              Wel :
                              ppp pixels = 65mm
                              => 1 pixel = (65 / ppp) mm
                              => bbb pixels = bbb x (65 /ppp) = ??? mm = breedte waarop je je foto moet afdrukken om ware grootte te hebben, maw om ook een afstand van 65mm tussen de pupillen te hebben op je afdruk.

                              Is het zo duidelijker ?
                              hoi,

                              Maar hoe meet ik de afstand tussen de pupillen in die foto in photoshop, zodat ik weet hoeveel pixels dit is ?

                              alvast bedankt voor u tijd.

                              Comment

                              Working...
                              X