Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Theresienstatt; Arbeit macht frei

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Theresienstatt; Arbeit macht frei

    Theresienstatt (Therezin) in Tsjechië was een concentratiekamp speciaal ingericht om te laten zien aan de buitenwereld met name aan het Rode Kruis. De wereld zou hierdoor de indruk krijgen dat de Joden goed behandeld werden, een prettig leven leidden en zelfs een zekere vorm van zelfbestuur hadden.
    Tussen 1942 en 1945 hebben zijn hier 150.000 mensen gepasseerd.
    100.000 daarvan zijn doorgestuurd naar de vernietigingskampen en de meesten daarvan hebben het niet overleefd. 26.000 stierven in Theresienstatt door ziekte, marteling of medische experimenten.

    Ik heb de foto's opzettelijk niet gemanipuleerd; zwart/wit, ouder maken, vignettering of iets dergelijks. Alleen de kleuren wat gedesattureerd. De werkelijkheid is al meer dan erg genoeg zonder het nog wat te gaan aandikken.
    Dit waren een paar onplezierige uren in een overigens prima week in Tsjechië.









    ingang naar een "normaal" gedeelte van het kamp



    slaapzaal die de wereld mocht zien.


    waslokaal



    cel



    500 meter lange ondergrondse gang naar een "ander" gedeelte van het kamp wat minder gepromoot werd.


    gang met isoleercellen voor psychiatrische "problemen"



    isoleercel




    Het is zoiets als met de pyramides in Egypte. Geen enkel beeld doet recht aan de werkelijkheid.

    Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

  • #2
    Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

    goeie reeks van iets vreselijks.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

      Indrukwekkend en pakkend, vooral voor mensen die wereldoorlog 2 van heel nabij hebben meegemaakt en de mensonterende praktijken hebben doorstaan (ik behoor ertoe).
      De voorstelling heb je sober gebracht maar met veel respect voor de sprekende inhoud van iedere foto.
      Zeer verdienstelijke fotobijdrage. Enkel spijtig dat zo weinig geïnteresseerden dit forumonderdel bezoeken, laat staan eventjes commentariëren.
      Naast de wekelijkse HOF- mik- mak zou het wellicht de moeite waard zijn om een wekelijkse honoraire vermelding te maken voor postings die niet enkel origineel en/of oogstrelend zijn maar ook voor postings met een menselijke inhoud. Met andere woorden: de "Posting Events of the Week".

      Henri
      lidnummer: BD0435BE

      Comment


      • #4
        Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

        Allebei bedankt voor de reacties.

        Groeten, Bert
        Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
        www.bertofotografie.be

        Comment


        • #5
          Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

          Sterk verhaal,

          mvg,
          Steven
          "You never fail because you made a mistake
          You only win because you try"
          - Marcus Hilton (bekend danser)
          FLICKR

          Comment


          • #6
            Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

            Een aantal zeer sterke, sprekende beelden.

            L.
            http://lievendevlaminck.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

              Pakkend en prachtig!!!
              Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

              Comment


              • #8
                Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                zitten enkele mooie beelden tussen!

                Comment


                • #9
                  Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                  Mooie reeks!

                  Ik heb deze winter ook Terezin bezocht. Indrukwekkend!

                  Even een weetje vertellen: Gavrilo Princip (de moordernaar van aartshertog Frans Ferdinand van Oostenrijk) heeft hier gevangen gezeten en is in een naburig ziekenhuis overleden aan ontbering. Na de moordaanslag (gepleegd met een Begische FN) brak direct de Eerste Wereldoorlog uit.

                  Er bevinden zich in het kleine stadje trouwens verschillende propere/knappe musea met prachtige foto's (enig minpuntje: je mag niet overal fotograferen).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                    Indrukwekkend... ik word er stil van.
                    Canon 1D MKIII | Canon 50 mm 1.8 | Canon EF 24-105 F4/L IS USM | Canon EF 70-200 F4/L IS USM | Sigma 70mm macrolens | Lowepro Computrekker

                    Comment


                    • #11
                      Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                      Ik heb hier blijkbaar toch wat emoties losgemaakt. Dat doet mij goed. Ben blij dat ik een heel klein beetje van mijn eigen ervaring heb kunnen overbrengen.

                      Bedankt voor de reacties.

                      Groeten, Bert
                      Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                      www.bertofotografie.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                        Bert das een mooie reportage en het is nooit te laat om de mens er nog eens aan te herinneren wat voor misdaden er vroeger gebeurd zijn.
                        Mvg, Pascal,Schoonspikke
                        Als je schiet..schiet dan raak!
                        500 PIXHuawei P30 PRO

                        Comment


                        • #13
                          Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                          Een waardig saluut aan de slachtoffers van mensen die zich zo graag als Herrenvolk
                          betitelde en in naam van de gehoorzaamheid meer misdaden op zijn geweten heeft
                          dan alle rebellie bij elkaar.
                          Mooie, waardige, serene reeks.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                            Sterk verhaal met enkele pakkende beelden... ik word er stil van.
                            Geniet van foto's maken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Theresienstatt; Arbeit macht frei

                              Het moet indrukwekkend zijn om daar een bezoek te brengen. Ik denk dat je de indrukken die je daar opdoet, enige tijd met je meedraagt.
                              Mooie reeks met enkele heel sterke foto's. Knap gedaan!.


                              Gr. Paul.

                              Comment

                              Working...
                              X