Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen voor D300??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen voor D300??

    Hallo,

    ik ben even aan het rondkijken hoe ik mijn shoots op locatie kan uitlichten...
    Ik had belangstelling om met continu licht te werken, maar lees en hoor meer na-dan voordelen...
    Daarom nu op naar het strobisten gegeven.
    Ik heb een D300 en blijkbaar kan je dan enkel de SB600 of hoger gebruiken icm de iTTL.
    (Wat me toch belangrijk lijkt, of vergis ik me...?)

    Zijn er andere flitsers die iets goedkoper zijn die ook werken, want als ik me er zo 2 moet kopen en dan statieven, plu's, softboxen, zender-ontvanger...komt het wel heel duur uit.

    Dan heb je nog al die studioflitsers (Falcon Eyes, Jinbei, Lastolite met verschillende wattages), maar wat zijn de voor-en nadelen om met dit te werken in de plaats van de SB600/SB800-900?

    Ik stel mss onnozele vragen, maar geraak er niet echt aan uit door het grote aanbod en mijn relatief klein budget...

  • #2
    Re: Flitsen voor D300??

    Studioflitsers is een optie.....maar heb je altijd electriciteit?

    Er zijn nog 'goedkope' flitsjes die i-ttl ondersteunen.....de YN465 (denk ik) kost 35 euro en ondersteunt ttl.

    Maar als je echt van de nikon CLS mogelijkheden gebruik wil maken, kan je best een sb600/800/900 kiezen.

    Maar als "strobist" ga je geen ttl gebruiken maar werk je manueel, (wat je ook met studioflitsers moet doen)
    Dan kan je met (bijna) elke flitser die manueel instelbaar is aan de slag.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen voor D300??

      Ik weet dat het mss veel gevraagd is, maar kan je mij een beginnerssetje aanraden?

      Er is zo veel te koop en ik zie door het bos de bomen niet meer, mede door mijn onwetendheid op strobistvlak...

      Ik zou het jammer vinden, spullen te kopen die achteraf niet (of niet goed) samen blijken te werken of zo...

      Of verschillende spullen vernoemen die ik zeker nodig heb om van start te gaan, met uitzondering van statieven, plu's of softboxen, want die heb ik reeds op ebay redelijk goedkoop gevonden. Ik kan daarna nog upgraden (SB900) als ik wat ervaring heb...

      Dus 2 of 3 flitsers zonder TTL, radiosturing, lichtmeter?, ...

      Dit dus vrij goedkoop...

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen voor D300??

        Koen heeft hier al heel wat mooi uitgeschreven.

        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen voor D300??

          Bedankt, dit had ik reeds gezien...
          Maar ik dacht dat er ivm D300 iTTL problemen waren om zo'n setje samen te stellen.
          Maar iTTL doet er niet toe...

          Dus met zo'n Yongnuo met 2 receivers kan ik gewoon draadloos bvb 2 SB28's aansturen?
          Dan kan ik goedkoop beginnen!

          En om licht te meten, moet ik dan een lichtmeter kopen?

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen voor D300??

            Lichtmeter: mag. Histogram, lcd, grijskaart zijn ook mogelijkheden om je belichting te bepalen.
            Met een beperkt bedrag vind ik het een mindere prioriteit te hebben.

            En ja, als je 2x sb28 hebt. Die kan idd aansturen met de rf602.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen voor D300??

              Ok, alvast bedankt voor je geduld en snelle reactie...

              Dan ga ik eens uitkijken naar 2dehands flitsers, maakt het veel verschil of ik SB24/25/28/28dx koop voor dit doeleinde?
              Statieven en plu's voorlopig via ebay...

              Behalve nog de zender en ontvangers heb ik niks meer nodig op technisch vlak om te beginnen, toch?
              Last edited by Smoothvibes; 14 april 2010, 13:31.

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen voor D300??

                Oorspronkelijk geplaatst door Smoothvibes Bekijk bericht
                Ok, alvast bedankt voor je geduld en snelle reactie...

                Dan ga ik eens uitkijken naar 2dehands flitsers, maakt het veel verschil of ik SB24/25/28/28dx koop voor dit doeleinde?
                Statieven en plu's voorlopig via ebay...

                Behalve nog de zender en ontvangers heb ik niks meer nodig op technisch vlak om te beginnen, toch?
                YN465 of YN460II is goedkoopst en werken goed. ittl heb je alleen nodig om on-camera te flashen, maar dat geeft geen mooie resultaten...
                koop eventueel 1 SB600-800-900 als je dat nodig hebt...

                met de SB600 en hoger daarentegen kan je CLS sturen...

                de SB24-28 zijn allemaal geschikt... prijs vanaf 50€... tweedehands...
                vergeet ook niet dat je een swivel nodig hebt per statief...

                statieven van lumopro zijn best...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen voor D300??

                  Ok, maar werkt die YN460II ook voor Nikon, want bij de meeste op ebay staat enkel Canon. Bij enen ook Nikon, maar is dat te betrouwen dat het ook echt zal werken?

                  Die lijkt mij nuttiger dan de YN465, toch?
                  Tussentrappen om in te stellen, tussen de 7 die er al waren.
                  Snellere herlaadtijd (1 ipv 5!) en groter richtgetal (38 ipv 33)...

                  Of is het beter een tweedehandse SB24 te kopen?

                  Alvast merci voor de moeite, ik sta weer een stapje verder...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen voor D300??

                    Een YN-460II heeft enkel een middencontact. Dus geen extra ttl verbindingen.
                    Nikon/canon/olympus....maakt allemaal niet uit en off-camera al zeker niet.

                    Een sb24 voelt steviger aan als de yn flitsjes. Maar een sb24 is al 'oud'
                    Een sb24 kan je instellen 1/1 tot 1/16 in 1/3stop stapjes...op dat gebied doet de yn460 het beter. Tot 1/64 van vol vermogen.

                    Een YN-460II: great bang for the bucks
                    Een sb-24: degelijk gebouwde flits...als je eentje vind, die goed werkt, voor een 50~75 euro....zeker kopen. En als je hem niet moet hebben, wil ik 'm wel
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen voor D300??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Smoothvibes Bekijk bericht
                      Ok, maar werkt die YN460II ook voor Nikon, want bij de meeste op ebay staat enkel Canon. Bij enen ook Nikon, maar is dat te betrouwen dat het ook echt zal werken?
                      off camera speelt het geen rol... ik gebruik ze met nikon...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen voor D300??

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        off camera speelt het geen rol... ik gebruik ze met nikon...
                        Ik ook, werkt prima.
                        In combinatie met RF-602 triggers en de overige spullen die je in d_oracle's post (zie hoger) kan vinden, kan je betrekkelijk goedkoop aan de slag.

                        L.
                        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsen voor D300??

                          Ik ben er uit!
                          Bedankt allemaal voor de hulp!

                          Het worden twee YN460II en een RF602 met twee receivers.
                          Dan nog statieven, swivels en plu's...

                          Ik ga alles via ebay uit het buitenland (meeste Hongkong) laten komen, tenzij iemand me redelijk vergelijkbare, goedkope adressen in europa kan geven?

                          Ik kan niet wachten tot het er allemaal is, om te beginnen experimenteren!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitsen voor D300??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Smoothvibes Bekijk bericht
                            Ik ben er uit!
                            Bedankt allemaal voor de hulp!

                            Het worden twee YN460II en een RF602 met twee receivers.
                            Dan nog statieven, swivels en plu's...

                            Ik ga alles via ebay uit het buitenland (meeste Hongkong) laten komen, tenzij iemand me redelijk vergelijkbare, goedkope adressen in europa kan geven?

                            Ik kan niet wachten tot het er allemaal is, om te beginnen experimenteren!
                            koop twee setjes van 1 zender en 1 receiver... dan heb je een reserve zender...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitsen voor D300??

                              Te laat...

                              Comment

                              Working...
                              X